Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Kaip gimė ir ką reiškia automobilių markių ženklai

 
pixabay.com/Reuters/AFP/Scanpix nuotraukos

Ką reiškia ženkliukas, žymintis mūsų nuosavo ar gatvėje išvysto automobilio markę? Vieni automobilių gamintojai apsiriboja labai paprastais, neįmantriais, tačiau gerai įsimenančiais ir lengvai paaiškinamais markių ženklais – tiesiog užrašytu markės pavadinimu ar pirmosiomis jo raidėmis. Kiti automobiliai padabinti kur kas įmantresniais ženklais, kartais primenančiais sudėtingus herbus. Kas gi slypi už kai kurių mūsų šalyje populiariausių automobilių markių ženklų?

VOLKSWAGEN

Populiariausios mūsų šalyje automobilių markės ženklas – itin paprastas. Raidės V ir W reiškia „Volks Wagen“ – „liaudies automobilis“. Taip iš pradžių buvo pavadintas automobilis, kurį nuspręsta sukurti 1933 m. Į valdžią Vokietijoje atėjus Adolfui Hitleriui buvo inicijuotas vidurinei klasei prieinamų automobilių, turėjusių kainuoti ne daugiau kaip 1 000 reichsmarkių, gamybos projektas (iš čia ir kilo „liaudies automobilio“ pavadinimas).

Darbo ėmėsi garsus automobilių konstruktorius Ferdinandas Poršė. Iš pradžių buvo sukurta ir išbandyta daug bandomųjų modelių. 1937-aisiais įkurta kompanija „Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens GmbH“ jau kitąmet buvo pavadinta „Volkswagenwerk GmbH“. Dabar tai koncernas „Volkswagen“. Logotipo VW autorius – kompanijos „Porsche“ inžinierius Francas Reimspeisas, laimėjęs naujos automobilių markės ženklelio kūrimo konkursą ir už tai gavęs 100 reichsmarkių prizą. Beje, pirmasis, 1937 m. sukurtas, VW logotipas vaizdavo svastiką, vėliau buvo gerokai pakeistas.

FORD

Dar lengvesniu keliu nuėjo amerikiečių koncernas „Ford“. Elipsės formos ženklelyje – žodis „Ford“. 1903 m. birželio 16 d. Jungtinėse Amerikos Valstijose buvo įkurta kompanija „Ford Motor Company“. Jos įkūrėjas – verslininkas Henris Fordas ir vienuolika jo verslo partnerių. Padėjusi savo kelią su vos 28 tūkst. dolerių įstatiniu kapitalu, kompanija „Ford“ greitai tapo pasauline automobilių pramonės milžine. Iš pradžių „Ford“ emblemos formos kito gana dažnai, tačiau 1927 m. pagaliau buvo sukurtas klasikinis ovalus ženklas.

FIAT

Panašų į „Ford“ kelią pasirinko italų koncernas „Fiat“. Jos ženklelyje taip pat aiškiai užrašytas įmonės pavadinimas. „Fiat“ – Fabbrica Italiana Automobili Torino („Italijos automobilių fabrikas Turine“) trumpinys. Kompaniją 1899 m. įkūrė grupė investuotojų, vadovaujamų Džovanio Anjelio. Koncernas užsiėmė ne tik automobilių, bet ir šarvuočių, tankų, lėktuvų gamyba. „Fiat“ logotipo dizainas keitėsi daug kartų, tačiau visada svarbiausia jo dalimi liko koncerno pavadinimą žymintis užrašas.

TOYOTA

1937 m. rugpjūčio 28 d. japonų verslininkas Kijičiras Tojoda įsteigė įmonę „Toyota“, ilgainiui išaugusią į milžinišką koncerną. Iš pradžių Tojodų šeimos verslas buvo audimo staklių gamyba. Nuo 1934-ųjų pradėta gaminti automobilių variklius, surinkti lengvuosius automobilius ir sunkvežimius, o 1937 m. buvo įsteigta atskira automobilių gamybos įmonė. Dabar koncernui priklauso ne tik pagrindinė, bet ir daug antrinių įmonių, tarp jų – „Lexus“. „Toyota“ ženklelis iš pradžių atspindėjo siūlą, pervertą per adatos skylutę (duoklė įmonės istorijai, prasidėjusiai nuo audimo staklių gamybos). Ilgainiui šis aiškinimas buvo išplėstas – dvi T forma susikertančios elipsės simbolizuoja vairuotoją ir automobilį, o jas juosianti didžioji elipsė – kliento, automobilio, koncerno vienybę ir dideles „Toyotos“ galimybes.

MAZDA

Kitas japonų koncernas – „Mazda“ – iš pradžių taip pat neturėjo nieko bendro su automobilių gamyba. 1920 m. įmonę „Toyo Cork Kogyo“ įkūręs Džiudžiras Macuda, verslininku tapęs paprasto žvejo sūnus, visų pirma gamino įvairius dirbinius iš kamštinės medienos, vėliau ėmėsi motociklų konstravimo. Kai 1930-aisiais įmonės pagamintu motociklu buvo laimėtos prestižinės lenktynės, atsivėrė didelės galimybės plėsti motociklų gamybą. 1931 m. įmonės pavadinimas tapo „Mazda“. Jis kildinamas iš zoroastrizmo dievybės Ahūros Mazdos vardo. 1948-aisiais „Mazda“ ėmėsi sunkvežimių gamybos, o nuo 1960 m. gamina lengvuosius automobilius. „Mazdos“ logotipas ne kartą buvo keičiamas. Nuo 1997 m. koncernas naudoja labai stilizuotą M raidę ar sklendžiančio paukščio sparnus primenantį ženklą.

BMW

1917 m. liepos 20 d. buvo užregistruotas prekių ženklas BMW (Bayerische Motoren Werke – „Bavarijos variklių gamykla“). Įmonę 1916-ųjų rudenį kartu su bičiuliais pradėjo kurti inžinierius Karlas Rapas. Iš pradžių pagrindinė BMW produkcija buvo lėktuvų varikliai. Netrukus BMW ėmė gaminti ir automobilių, motociklų, mažų laivų variklius, traukinių detales. Nuo 1923 m. koncernas gamina motociklus, o 1928-aisiais įsigijęs Eizenacho automobilių gamyklą (Automobilwerk Eisenach) BMW įsiliejo į automobilių gamintojų gretas. BMW ženklelyje esantys keturi (du žydri ir du balti) laukeliai simbolizuoja besisukantį lėktuvo propelerį. Tai – lyg priminimas, nuo kokios produkcijos koncernas pradėjo savo veiklą. Balta ir žydra – Bavarijos vėliavos spalvos.

AUDI

1909-aisiais Vokietijoje buvo įkurta automobilių gamybos kompanija „Audi“. Ją įkūrė Augustas Horchas. Iš pradžių, 1899 m., kartu su partneriais jis įsteigė automobilių gamyklą „Horch & Cie“. Dėl nuolatinių rietenų A. Horchas pardavė savo vardu pavadintos gamyklos akcijas ir 1909 m. įsteigė naują įmonę. Gamyklos savininko pavardė jau buvo kitos įmonės pavadinime, todėl verslininkas priėmė originalų sprendimą. Savo pavardę jis kildino iš vokiečių kalbos žodžio hören („klausyti“). Lotyniškai jis skambėjo kaip „audi“. Taip ir buvo pavadinta naujoji gamykla. 1932 m. įmonės „Audi“, DKW ir „Horch“ susiliejo į koncerną „Auto Union AG“, netrukus prie jo buvo prijungta ir bendrovė „Wanderer Werke“. Šį keturių įmonių susijungimą simbolizuoja firminis „Audi“ ženklas – keturi žiedai.

HONDA

Japonijos koncerno „Honda Motor“ įkūrėjas Soichiras Honda jaunystėje automobilių dirbtuvėje perdarė serijinį „Daimler“ automobilį į lenktyninį, vėliau atidarė savo automobilių servisą, tobulino automobilių konstrukcijas, patentavo ne vieną išradimą. Plėsdamas verslą, 1948 m. įkūrė įmonę „Honda Motor“. Iš pradžių ji daugiausia gamino motorolerius ir motociklus, žymėtus emblema su sparnais. 1963-iaisiais pasirodė pirmieji automobiliai „Honda“. Juos puošia logotipas, primenantis raidę H. Paprasta ir lengvai įsimenama.

RENAULT

Prancūzijos automobilių gamybos milžinė „Renault“ buvo įkurta konstruktoriaus ir pramonininko Lui Reno 1898 m. Būdamas vos devyniolikos, su keliais pagalbininkais jis sukonstravo pirmąjį automobilį tiesiog savo tėvų namo kieme. Automobilis buvo išties neprastas, ir jaunuolis gavo net keliolika užsakymų pagaminti kitus automobilius. Pajutęs komercinės sėkmės gyslą, Lui su broliais Fernanu ir Marseliu įkūrė įmonę, ilgainiui ėmusią gaminti ne tik automobilius, bet ir šarvuočius, tankus, laivų mechanizmus. „Renault“ logotipas ne kartą keitėsi, nuo 1919-ųjų kurį laiką jame puikavosi tankas. Nuo 1925 m. kompanijos ženklu tapo lengvai atpažįstamas rombas (kartais teigiama, kad jis simbolizuoja deimantą).

OPEL

Lietuvoje gerai žinomos markės „Opel“ pavadinimas – koncerno įkūrėjo, vokiečių pramonininko Adamo Opelio pavardė. Jis buvo ūkininko sūnus, bet labai domėjosi technika, tapo šaltkalviu. Parodoje Paryžiuje išvydęs siuvimo mašiną, pats ėmė kurti tokias mašinas, 1862 m. tėviškėje atidarė jų gamybos įmonę. Dar viena jo aistra buvo dviračių gamyba. Ypač išpopuliarėjo „Opel“ dviračiai su itin moderniomis pripučiamosiomis padangomis.

Tiesa, koncerno įkūrėjas pradėti gaminti automobilių taip ir nespėjo – to praėjus trejiems metams po tėvo mirties, 1899 m., ėmėsi koncerno savininko turto paveldėtojai. „Opel“ automobilius puošia gana išskirtinis ženklas – apskritimas, kertamas žaibo. Šis ženklas taip ir vadinamas – „Opel Blitz“ („Opelio žaibas“). Iš pradžių jis buvo montuojamas ant to paties pavadinimo sunkvežimių, kurių visa serija nuriedėjo nuo įmonės konvejerių 1930–1975 m.

VOLVO

1927 m. balandžio 14 d. automobilių gamybos kompanijos „Volvo“ gamykloje Geteborgo mieste, Švedijoje, buvo pagamintas pirmasis šios markės automobilis – atviras dviejų durų kabrioletas „Volvo ÖV4“. Įmonė buvo įkurta dar 1915-aisiais kaip bendrovės SKF, gaminusios guolius, filialas (galutinai koncernai atsiskyrė 1935 m.). Tačiau tikruoju koncerno gimtadieniu laikoma pirmojo automobilio pasirodymo diena. Žodis „Volvo“ kildinamas iš lotyniško volvere („važiuoju“). „Volvo“ steigėjai buvo inžinieriai Asaras Gabrielsonas ir Gustavas Larsonas. „Volvo“ ženklas – gana sudėtingas ir daugiaprasmis. Be pavadinimo, jame matome senovės romėnų dievo Marso simbolius – skydą ir ietį. Be to, šie simboliai taip pat reiškia vyriškumą (vėlgi – Marso ženklas) ir geležį.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"