TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kanada tiesia pirmąjį asfaltuotą kelią iki Arkties vandenyno

2016 02 21 15:00
270 mln. eurų kainuosiantį dviejų juostų greitkelį ketinama užbaigti 2017-2018 m. žiemą. DoT nuotraukos

Gamtiniais ištekliais gausus Arkties vandenynas jau ne vienerius metus masina teritorinį priėjimą prie jo turinčias valstybes – Rusiją, Kanadą, JAV ar Grenlandiją valdančią Daniją. Kanada jau 2017–2018 m. žiemą ketina baigti unikalų kelių inžinerijos projektą – pirmąjį Šiaurės Amerikoje asfaltuotą kelią, vedantį iki pat Arkties vandenyno.

137 kilometrų greitkelis, kurio galutinė kaina sieks apie 270 mln. eurų, sujungs Inuiviko miestą su Arkties vandenyno pakrantėje esančiu Tuktojaktuku, turinčiu kiek mažiau nei tūkstantį gyventojų. Žinoma, Kanados Šiaurės Vakarų teritorijų mąstais tai nėra pats menkiausias skaičius, nes 18 kartų už Lietuvą didesnėje Kanados provincijoje reziduoja tik kiek daugiau nei 40 tūkst. nuolatinių gyventojų. Vis dėlto kelias į Tuktojaktuką tiesiamas neatsitiktinai. Nepaisant jo dydžio ir nuošalumo čia apžiūrėdama Kanados Šiaurės teritorijas yra lankiusisi karalienė Elžbieta II, o garsioji roko grupė „Metallica“ 1995 m. surengė koncertą, pavadintą „Poliariniu paplūdimio vakarėliu“.

Šio kelio statybos įdomios inžinerine prasme, mat tai pirmas tokio tipo užpoliarinis kelias. Statybines medžiagas vežantys sunkvežimiai statybvietę gali pasiekti tik žiemą, kai atidaromi per užšalusius vandens telkinius besidriekiantys sezoniniai ledo keliai. Dėl šiltos žiemos pradžios šiemet, kaip ir ankstesniais metais, statybos darbai tęsiami tik sausį, todėl atsiliekama nuo grafiko. Kelias tam, kad darbai vyktų greičiau tiesiamas iš abiejų pusių – tiek iš Tuktojaktuko, tiek iš Inuiviko.

Nors kelias ant amžinojo įšalo tiesiamas naudojant apsauginį specialios technologijos mišinį, ateityje dėl šylančio klimato tai gali neapsaugoti nuo problemų.

Didžiausias iššūkis – šylantis klimatas

Prie statybų kiekvieną žiemą iš viso pluša 150 specialistų ir darbininkų, o pernai dvi statybų darbus vykdančios bendrovės skaldos sunaudojo tiek, kiek telpa į 150 Olimpinių baseinų. Kiti įspūdingi skaičiai: per visus projekto etapus dviejų juostų greitkeliui su aštuoniais tiltais bus pervežta ir iškasta 177 mln. kubinių pėdų medžiagų.

„Tačiau didžiausias iššūkis mums yra šylantis klimatas. Klimatas keičiasi tiesiog drąstiškai. Nes tam kad ledo keliai ant vandens telkinių atlaikytų 40 tonų sveriančias transporto priemones, oro temperatūra turi siekti bent –20 laipsnių, o dar geriau –30. Ledo kelius turime tinkamai paruošti, jog asfalto tiesimui reikalingą skaldą susivežtume kuo anksčiau“, – paaiškino projekte dalyvaujančios bendrovės viceprezidentas Mervenas Grubenas.

Problemos čia nesibaigia, mat kelias tiesiamas ant taip vadinamojo amžinojo įšalo. Nors skaldos sluoksnio storis smarkiai pranoksta tą, kuris naudojamas tiesiant greitkelius ne tokiose atšiauriose klimato zonose, o visa tai papildomai tvirtinama užpoliariniams keliams sukurta apsaugine danga, net ir tai ateityje gali neapsaugoti nuo problemų. Dėl klimato atšilimo jau artimiausioje ateityje amžinas įšalas gali pasirodyti visai ne toks ilgaamžis.

„Jei apatinis sluoksnis dėl klimato atšilimo pažliugtų, kelio danga imtų linkti ir virstų amerikietiškais kalneliais“, – sakė projektą prižiūrintis inžinierius Kevinas McLeodas, kurio teigimu ateityje šio kelio priežiūros sąmata dėl panašių priežasčių gali smarkiai išaugti.

Vienos eros pabaiga

Tačiau vietos bendruomenė jau dabar džiaugiasi tuo, jog pirmasis asfaltuotas, kiaurus metus atviras kelias į Tuktojaktuką pritrauks būrį smalsuolių ir turistų, panorėsiančių išvysti Arkties vandenyno pakrantę, įspūdingą Šiaurės gamtą, o vasaros metu galbūt net trumpam niurktelėti į šiauriausią planetos vandenyną. Taip pat asfaltuotas palengvins kasdienius iššūkius vietiniams.

„Tai taps eros pabaiga. Ledo kelių eros pabaiga“, – lakoniškai šiaurietiškai, paklausti apie pokyčius, atsako vietiniai.

Nuo Čikagos iki Tuktojaktuko atstumas sieks beveik 6 tūkst. kilometrų, tačiau neabejojama, jog naujų įspūdžių trokštantys keliautojams, ši kelionė įgys piligriminį statusą. Tokį kokį dabar turi legendinis JAV maršrutas nuo Atlanto iki Ramiojo vandenyno, išgarsėjęs istoriniu pavadinimu „Route 66“.

Galima ginčytis, jog tai nėra pirmasis kiaurus metus veiksiantis asfaltuotas kelias į Arktį. Mat daugiau nei 1200 kilometrų M8 greitkeliu, jungiančiu Maskvą ir (per Archangelską) Severodvinską praėjusio amžiaus septintajame dešimtmetyje nutiesė sovietai. Bet jis baigiasi ties vidine Baltąja jūra, kuri tik šiauriau įsilieja į Arkties vandenyną. Todėl greitkelį į Tuktojaktuką pagrįstai galima vadinti pirmuoju pasaulyje asfaltuotu keliu iki pat Arkties vandenyno.

Net jei kanadiečiai ir rusai susiginčytų dėl tokio statuso, akivaizdu, jog abi valstybes masina Arkties vandenyne slypintys naudingųjų iškasenų telkiniai. Greitkelį iki Arkties vandenyno nutiesusi Kanada pateiks kol kas stipriausią paraišką į Arktyje slypinčius ir dėl šylančio klimato bei tobulėjančių technologijų prieinamais tapsiančius gamtos turtus.

Prie ledo kelio, kuriuo tiekiamos statybinės medžiagos, formavimo dirba atskira 20 kelininkų komanda.

.

270 mln. eurų kainuosiantį dviejų juostų greitkelį ketinama užbaigti 2017-2018 m. žiemą.
Tuktojaktuko gyvenvietė ant Arkties vandenyno kranto.

.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"