TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kas slypi už lengvųjų komercinių „Škodų“

2015 08 12 6:00
Lietuvoje populiaru kaip lengvuosius komercinius N1 klasės automobilius registruoti ir mažuosius „Škoda Yeti“. Gamintojo nuotrauka

Šiemet nuo sausio iki birželio tarp populiariausių Lietuvoje naujų automobilių trečiąją vietą užėmė „Škodos“, tačiau konkurentai tvirtina, kad jei čekiškų automobilių pardavėjai laikytųsi etiško verslo taisyklių, „prizininkių“ trejetuke šios markės nebūtų.

„Škodai“ priekaištaujama ir dėl esą mokesčių vengimo, nors patys naujų čekiškų lengvųjų automobilių pardavėjai tokius kaltinimus vadina absurdiškais.

Tyrimų bendrovės „DataCenter“ duomenimis, 2015 metų pirmąjį pusmetį Lietuvoje buvo įregistruotos 1082 naujos „Škodos“ iš bendro 8545 lengvųjų automobilių kiekio. Už čekiškos kilmės naujas lengvąsias mašinas geresnį rezultatą parodė tiktai populiariausiųjų viršūnėje atsidūrę „Fiat“ (1308) ir „Volkswagen“ (1132). Ketvirtą reitingo vietą užėmusi „Toyota“ (994) pernai registravo 88 mašinomis mažiau nei „Škoda“. Tačiau dienraštis LŽ gavo duomenis, iš kurių matyti, kad tikrovėje trečioji vieta greičiausiai turėjo priklausyti japoniškai, o ne čekiškai markei.

Pasirodo, didelę dalį, net 111, naujų lengvųjų automobilių „Škoda“ jų pardavėjai registravo kaip komercinius N1 klasės automobilius, nors šie akivaizdžiai tokie nėra. Tokioms transporto priemonėms nėra taikomas 21 proc. pridėtinės vertės mokestis (PVM), dėl to jos yra daug pigesnės nei konkurentų automobiliai. „Taip elgtis yra nesąmonė“, – šitaip trumpai drūtai situaciją apibūdino vienas savo pavardės nenorėjęs skelbti dienraščio pašnekovas.

Kaltina mokesčių vengimu

Matyt, tiktai mažą dalį vairuotojų stebina faktas, kad mažyliai „Opel Corsa“, „Škoda Fabia“, „Peugeot 208“, kompaktiškieji „Hyundai i30“, „Škoda Yeti“, „Škoda Praktik“, „Škoda Rapid“, vidutinės klasės „Škoda Octavia“ ar netgi sedanas „Škoda Superb“ gali būti naudojami ir kaip lengvosios komercinės mašinos. Tarkim, daugelis picų išvežiojimo firmų noriai perka visai mažyčius „Kia Picanto“. Ir ką? Sėkmingai, patikimai jie tas picas vežioja, gausina apyvartą savininkams. Kuo blogas toks komercinis mažylis?

Taksi ir kitame versle dalyvauja iš esmės visos automobilių markės, tačiau niekas nepasitenkinimo nereiškia. Tai dėl to, kad jos yra registruotos kaip pirktos ne komercinėms reikmėms (vadinamosios N1 klasės mašinos), o kaip asmeninės paskirties lengvosios mašinos. Vadinasi, už jas buvo sumokėtas ir PVM.

Verslo požiūriu neetiško, kaip jie patys vadina, „Škodos“ pardavėjų elgesio Lietuvoje kritikai dienraščiui LŽ pripažino, kad dar būtų galima kęsti, jei nemokėdami PVM ir taip sumažinę automobilių kainą naujų čekiškų lengvųjų automobilių pardavėjai tiktai didintų savo rinkos dalį. „Didesnė rinkos dalis pardavėjams, žinoma, yra labai svarbu. Pardavėjai gauna vadinamųjų bonusų iš gamintojų, kurie garantuoja didesnes lengvatas. Bet daug labiau rėžia akį tai, kad registruojant lengvuosius keleivinius automobilius kaip komercinius išvengiama prievolė mokėti mokesčius valstybei, taip pat apgaunamas ir pirkėjas, nes vėliau labai sunku, o gal ir neįmanoma parduoti komercinio automobilio“, – aiškino jau minėtas LŽ konsultantas.

Pasak jo, niekas nereikštų nė menkiausių priekaištų, jei kaip komercinės įregistruotos „Škodos“ ar kitos mašinos iš tikrųjų ir atitiktų savo paskirtį. „Vakaruose irgi važinėja nemažai „Fabia“, „Volkswagen Golf“, „Volkswagen Up!“ ar kitų lengvųjų automobilių, kurių registracijos dokumentuose yra parašyta, kad tai lengvosios komercinės transporto priemonės. Tačiau jos ir atitinka tokių transporto priemonių reikalavimus. Pavyzdžiui, tokių mašinų užpakaliniai langai yra užvirinti skardomis, gale įrengtas krovinių skyrius. Tačiau Lietuvos keliais važinėjantys komerciniai „Fabia“, „Octavia“ ar „Superb“ visiškai niekuo nesiskiria nuo to paties modelio mašinų, kurios įregistruotos kaip skirtos naudoti asmeninėms reikmėms. Sakyčiau, tai yra tam tikra apgaulė, dokumentų klastojimas, nes tikrovėje tie automobiliai nėra komerciniai. Tokie jie tapo tik dėl to, kad būtų apeitas PVM įstatymas ir atsirastų galimybė nemokėti mokesčių“, – piktinosi dienraščio pašnekovas.

Justas Rašomavičius: „Ta išimtis tikrai nebuvo sukurta mokesčiams slėpti ar vadinamiesiems bičiuliams preteguoti.“ Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

Pasak jo, dauguma pardavėjų yra sąžiningi ir „tokių dalykų netoleruoja“. „Juk šitaip maustoma ir valstybė, ir automobilio pirkėjas. Mano žiniomis, Lietuvoje taip elgiasi tiktai „Škoda“, – svarstė rinkos žinovas.

Ginasi legalumu

Mūsų šalyje „Škoda“ turi šešis atstovus. Didžiausia jų – Vilniuje čekiškas mašinas pardavinėjanti bendroji Lietuvos ir Čekijos įmonė ARX. Jos direktoriui Česlavui Antonovičiui atrodo keistos konkurentų pastabos. „Tikrai nematau čia nieko bloga. Lengvąsias keleivines mašinas kaip komercines parduodame tik tiems klientams, kurie patys to pageidauja. Gavę tokį pageidavimą klientui išaiškiname, su kokiais sunkumais eksploatuodamas ir vėliau parduodamas komercinę mašiną jis gali susidurti“, – dėstė ARX vadovas.

Pasak Č.Antonovičiaus, visi užsisakantieji lengvuosius komercinius automobilius „Škoda“ žino, kad vėliau, kiek pavažinėjus, parduoti tokių mašinų beveik nebus jokių šansų. Taip pat vairuotojai įspėjami, kad eksploatuojant automobilius ne savivaldybių, o valstybinės reikšmės keliuose teks įsigyti kelių naudotojo mokesčio vinjetę. LŽ žiniomis, dabar jos kaina metams 304 eurai, mėnesiui – 28 arba 14 eurų (“Euro4“ ir didesnį ekologijos standartą atitinkančioms mašinoms), savaitei – 14 eurų, dienai – 6 eurai. Kaip taupoma? Tarkim, pigiausias naujas „Škoda Octavia“ automobilis kainuoja 14 208 eurus. Iš jų 3000 eurų sumokami kaip PVM. Jei vietoj šio mokesčio perkama kelių naudotojo vinjetė tik keliems mėnesiams ar kelioms savaitėms per metus, nauda išeina didžiulė.

Jeigu klientas, pasak Č.Antonovičiaus, visa tai žinodamas, neatsisako savo pageidavimo, siunčiamas užsakymas gamintojui Čekijoje. „Europos Sąjunga reikalauja lengviesiems komerciniams automobiliams turėti techninės atitikties dokumentus, vadinamuosius sertifikatus. Iš gamyklos atkeliaujanti mašina visa tai jau turi. O dėti groteles ant langų ar panašiai – niekas to nereikalauja“, – tikino ARX direktorius.

Padeda apsukrumas praeityje

Justas Rašomavičius, Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) Technikos skyriaus vedėjas, neigė, kad dėl N1 klasės mašinų nėra jokių reikalavimų. „Visų transporto priemonių savininkams yra keliami reikalavimai – netgi motociklų ar priekabų. M1 klasės transporto reikalavimai yra labiau susiję su saugiu ir patogiu keleivių vežimu, o N1 klasės – su krovinių vežimu. M1 klasės automobiliuose turi būti montuojamos specialios sėdynės, savo vietose turi būti tvirtinimo taškai ir t. t., o N1 klasės transporto priemonėse dėmesys skiriamas krovinio ergonomikai, pakrovimui , iškrovimui“, – sakė LŽ pašnekovas.

Paklaustas, ar „Škodos“ konkurentai sako netiesą teigdami, jog N1 mašinos privalo turėti ir atskirą krovinių skyrių, J.Rašomavičius atsakė, kad „tiesos čia esama“. „Būtent dėl to ir atsirado problema, kad tokios mašinos neretai vežioja ir lengvus krovinius. Nepakeitus reikalavimų jie galėjo būti vežiojami nesaugiai. Dėl to Europos Komisija 2011 metais reikalavimus ir keitė. Nuo 2012-ųjų spalio 29 dienos vadinamojo naujo tipo lengvieji komerciniai automobiliai privalo galėti vežti tam tikro tūrio krovinius. Jų krovinių skyrius privalo būti plokščias, pakrovimo angos aukštis ne mažesnis kaip 800 mm, o angos plotas ne mažesnis kaip 12 800 kv. cm ir kt.“, – pripažino VKTI atstovas.

Tačiau čekai, anot jo, dirba taip, kaip dirbo anksčiau. „Iki 2012 metų Europos Sąjungoje galiojo kiti reikalavimai, kurie leido transporto priemonę registruoti kaip komercinę, nors iš išorės ji akivaizdžiai atrodė kaip lengvoji mašina. Ir šia išimtimi galėjo naudotis visi gamintojai. Tačiau pasinaudojo tiktai „Škoda“. Bėgant laikui techniniai N1 klasės transporto reikalavimai buvo keičiami, tačiau čekai ir toliau vadovaujasi ankstesniais reikalavimais, nes įstatymas atgaline data neveikia. Taigi ta išimtis tikrai nebuvo sukurta mokesčiams slėpti ar vadinamiesiems bičiuliams proteguoti, viskas yra legalu“, – pabrėžė J.Rašomavičius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"