TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Katalizatoriai peni ir meistrus, ir vagis

2011 11 09 7:00

Automobilių, kurių išmetimo sistemoje yra sumontuoti katalizatoriai, savininkai turėtų labiau pasirūpinti mašinos apsauga ir atidžiau rinktis servisus remonto darbams atlikti. Mat ši detalė itin vilioja ilgapirščius.

Kai vieną rytą atsisėdę į savo automobilį ir pradėję važiuoti išgirsite keistą garsą, nepulkite kaltinti neva sustreikavusio variklio ar netikėtai prakiurusio duslintuvo. Gali būti, kad kol miegojote, ilgapirščiai išpjovė jūsų mašinos katalizatorių, kurio sudėtyje yra platinos, rodžio, paladžio.

Tačiau automobilių katalizatorių vagystėmis užsiima ne tik patyrę vagys ar dozei kvaišalų pinigų pristigę narkomanai. Tokią "paslaugą", nežinant šeimininkui, gali atlikti ir nesąžiningi kai kurių servisų meistrai. Jeigu apie automobilio remontą nutuokiate ne daugiau nei baleto šokėjas apie kvantinę fiziką, nė neįtarsite, kad iš jūsų mašinos katalizatorius išgaravo po apsilankymo remonto dirbtuvėse.

Išgaravo po apžiūros

Ar sutiktumėte palikti savo automobilį servise, kuriame dirba ne tik auksarankiai, bet ir ilgapirščiai? Vargu. Tačiau LŽ žino ne vieną atvejį, kai būtent po vizitų į servisus žmonės automobiliuose pasigesdavo katalizatorių.

Nuo nesąžiningų meistrų nukentėjęs vilnietis Vilius LŽ tvirtino, kad katalizatoriaus neteko iš karto po to, kai nusipirkęs automobilį paliko jį apžiūrėti remonto dirbtuvėse. Vyras dievagojosi, kad prieš įsigydamas mašiną savarankiškai su pardavėju ją nuvarė į garažą ant duobės - apžiūrėjo svarbiausius mazgus, patikrino dugną, įsitikino, kad katalizatorius neišluptas.

"Viskas buvo gerai - aiškiai buvo matyti, kad duslintuvo vamzdis tvarkingas ir katalizatorius yra savo vietoje. Bet norėjau patikrinti automobilį detaliau, todėl nuvariau jį į servisą. Kai kitą dieną pasiėmiau mašiną, vos išvažiavęs į gatvę išgirdau keistą gana smarkų duslų garsą. Vėl užvariau automobilį ant duobės ir pamačiau tai, ko visai nesitikėjau, - duslintuvo vamzdis aplink katalizatorių buvo ką tik suvirintas. Iš karto nulėkiau atgal į servisą ir pareiškiau pretenzijas. Tačiau mane aptarnavęs meistras nieko nenorėjo girdėti ir vis tikino jokio katalizatoriaus nevogęs. Kilo triukšmas, subėgo piktai nusiteikę meistro kolegos, tad nemačiau prasmės daugiau ginčytis ir nuvažiavau tiesiai į policiją", - apie šią vasarą įvykusį incidentą pasakojo vilnietis.

Tačiau policijoje vyras nieko nepešė. Pareigūnai jam paaiškino, esą katalizatorių vagystės servisuose nėra naujiena, o neturint tiesioginių įrodymų išsiaiškinti tiesą beveik nėra galimybių. Juoba kad išpjauti katalizatoriai servisuose neužsibūna - jie akimirksniu atsiduria pas supirkėjus. Be to, katalizatoriai nėra specialiai ženklinami, todėl net juos ir radus sunku nustatyti, kam jie priklausė.

Meistrų triukai lengvatikiams

Išgirdęs šią istoriją viename autorizuotame automobilių servise Vilniuje dirbantis Gvidas Lazauskas nenustebo. Meistras taip pat žino ne vieną atvejį, kai palikę mašinas kitose remonto dirbtuvėse, vėliau šeimininkai iš jų išvažiuodavo netekę katalizatorių. "Manau, nėra didelė tikimybė, kad atvykus į servisą pavogs jūsų automobilio katalizatorių, tačiau tokių atvejų pasitaiko.

Apie automobilius nenutuokiantys klientai ne iš karto suvoks, kad važinėja be katalizatoriaus, todėl vagiliauti linkę meistrai aukas dažniausiai renkasi atsargiai. Iš pradžių jie įsitikina, kuriuos klientus galima apgauti, o su kuriais geriau neprasidėti. Be to, kartais pasisavinti katalizatorių galima net nesislapsčius. Užtenka nieko apie mašinų remontą nenutuokiantiems klientams pasakyti, kad katalizatorius neva susidėvėjo ir būtina jį keisti. Lengvatikiai dažnai tuo patiki, dar ir pinigus už neva atliktą remontą sumoka", - nesąžiningų meistrų gudrybes atskleidė G.Lazauskas.

Kainą įvertina individualiai

Nesvarbu, ar automobilis naujas, ar skaičiuoja antrą dešimtį, prabangus ar ekonominės klasės, tačiau jeigu jame yra katalizatorius, jis gali tapti lengvu ir pelningu grobiu dėl turimų tauriųjų metalų. Mat už vieną kilogramą šios detalės pagal tam tikrus parametrus Lietuvoje mokama nuo 50 iki 350 litų. Vienas katalizatorius sveria vidutiniškai 1-1,5 kilogramo, taigi išpjovę šią detalę ir pridavę ją į metalo supirktuvę ilgapirščiai gali susižerti net iki 500 litų. Tiesa, konkreti kiekvieno katalizatoriaus kaina dažniausiai paaiškėja po nesudėtingos cheminės analizės, kuri atliekama vietoje pas supirkėjus.

Nugvelbę katalizatorius ilgapirščiai nesuka galvos, kur realizuoti grobį. Lietuvoje gausu specialių supirkimo "taškų", kuriuose noriai mokami pinigai už šią automobilio detalę.

Nuostoliai skaičiuojami tūkstančiais

LŽ kalbinti draudimo bendrovių atstovai tvirtino nepastebėję, kad katalizatoriai būtų vagiami masiškai, tačiau neatmetė galimybės, kad ne visi nukentėjusieji yra apdraudę turtą ar dėl vagystės kreipiasi į policiją. Tačiau pašnekovai neneigė, jog tokių atvejų jau buvo ne vienas.

"Per metus vidutiniškai registruojame apie 10 katalizatoriaus vagystės atvejų. Dėl tokio pobūdžio nusikaltimo klientų patiriama žala svyruoja tarp 1-4 tūkst. litų. Pastebime, kad katalizatoriai dažniausiai vagiami naktį, automobilį palikus neapšviestoje ir nuošalioje vietoje. Taigi, siekdami apsaugoti nuo tokio pobūdžio vagysčių, rekomenduojame vengti tokių vietų", - LŽ sakė bendrovės "ERGO Lietuva" Civilinės atsakomybės, nelaimingų atsitikimų, transporto priemonių ir sveikatos draudimo departamento direktorius Audrius Pilčicas.

Panašių incidentų teigė užfiksavęs ir bendrovės "PZU Lietuva" Masinių žalų skyriaus vadovo pavaduotojas Gediminas Urbonavičius. Esą jo praktikoje žinomas ir toks atvejis, kai vagys nugvelbė visą automobilio išmetimo sistemą kartu su joje esančiu katalizatoriumi. Tiesa, pašnekovas nepamena, kad tauriųjų metalų turinti detalė būtų pavogta servise. Anot jo, tokių pranešimų draudikai nėra gavę.

Vagysčių bumo nefiksuoja

Policijos suvestinėse tik retsykiais pasirodo pranešimų apie katalizatorių vagystes. Kiek tokių nusikaltimų įvyksta Lietuvoje, statistikos nėra. Lietuvos kriminalinės policijos biuro Nusikaltimų tyrimo 1-osios valdybos 3-iojo skyriaus viršininkas Audrius Valeika LŽ tvirtino, jog katalizatorių vagysčių tikrai pasitaiko, tačiau tai kol kas nėra masinis reiškinys. Anot jo, kur kas dažniau nei katalizatorius šiandien ilgapirščiai grobia automobilių statymo daviklius bei šoninius tam tikrų mašinų modelių veidrodėlius.

"Kiek tokių vagysčių įvykdoma, sunku pasakyti. Skiriasi ir jų pobūdis - vienur vagiama servisuose, kitur iš kiemuose paliktų mašinų ar pačių supirktuvių. Bet tai nėra ta automobilio detalė, kuri šiuo metu būtų labiausiai mėgstama vagišių", - LŽ teigė A.Valeika.

Faktai

Katalizatoriai - vertingas masalas

Nuo mašinų katalizatorių vagių neapsaugoti ne tik vairuotojai, bet ir šių detalių supirkėjai. Pernai Lietuvoje buvo įvykdytos bent dvi stambios vagystės, kai vagys iš privačių įmonių išnešė katalizatorių už šimtus tūkstančių litų.

Viena tokia vagystė pernai užfiksuota Kaune. Ilgapirščiai iš bendrovės sandėlio pavogė apie 10 maišų sumaltų automobilių katalizatorių, vertų maždaug 200 tūkst. litų.

Praėjusiais metais didelius nuostolius skaičiavo ir vienas marijampolietis. Sugrįžęs į savo namus jis pasigedo 107 kilogramų automobilių katalizatorių laužo, kurio vertė siekė 30 tūkst. litų, ir apie 80 tūkst. litų kainuojančio spektrometro, skirto katalizatorių sudėčiai tikrinti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"