TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kelionė elektromobiliu: nepaprasta užduotis

2015 10 13 6:00
30 kilometrų nuo Vilniaus esančiame Vievyje vienu metu galima krauti tik vieną elektromobilį, kitiems tenka laukti eilėje. Vidmanto Užusienio nuotrauka

Elektromobiliu BMW i3 nuvažiuoti iš Vilniaus į Klaipėdą ir tą pačią dieną grįžti atgal į sostinę? Tikrai žinojau, kad tai nebus paprasta, bet net įsivaizduoti negalėjau, kad tokia keli onė sunkiai įmanoma mašina, kurią varo elektros baterijos. Nepavykęs bandymas įveikti tokią kelionę atskleidė stulbinančias iki šiol Lietuvoje vykusios elektromobilizacijos spragas.

Pasirengimas kelionei prasidėjo daug žadančiai. BMW atstovė Lietuvoje bendrovė „Krasto Auto“ suteikė galimybę išbandyti mašiną, kurią prestižinis britų leidinys „Green Car Journal“ pripažino geriausia šių metų žaliąja transporto priemone. „Green Car of the Year 2015“ laureatu BMWi3 tapo ne vien dėl to, kad naudodamas elektros energiją į aplinką neišmeta nė gramo teršalų, bet ir dėl prabangioms mašinoms būdingo vairavimo patogumo bei komforto salone.

Kaip skelbiama, BMW i3 vien elektra gali nuvažiuoti vos apie 170 km. Realybėje, važiuojant kaip ir paprasta mašina, vokiečių modelis sugeba varomas vien elektra nukakti iki 140 kilometrų. Dar apie 50 km galima nuvažiuoti įjungus dvitaktį benzininį motoriuką, kuriam degalai tiekiami iš 7 l bako. Iš BMW motociklo pasiskolintas varikliukas labiau reikalingas tam, kad i3 vairuotojai nejaustų įtampos važinėdami vien elektra, nes ne visada aišku, kokį atstumą gali įveikti naudodamas šią energiją.

Vaizduotės skrydis

Kelionę iš sostinės į Klaipėdą planavau paprastai. Pirmiausia numačiau įkrauti BMW i3 baterijas Vilniuje ir vien elektra nuvažiuoti iki Kauno. Portale elektrodegalines.lt sužinojau, kad šiame antrame pagal dydį Lietuvos mieste yra net 5 elektromobilių įkrovimo stotelės, kuriose galėčiau „pamaitinti“ savo plieninį žirgą.

Pasak elektrodegalines.lt, dvi įkrovimo vietos elektros išalkusių keliauninkų laukia ir uostamiestyje. Tačiau Kauną ir Klaipėdą skiria net 220 kilometrų, todėl tuomet maniau, kad sunkiausia bus įveikti šią kelio atkarpą, kurioje nėra nė vienos elektromobilių įkrovimo stotelės. Įkrovęs baterijas Kaune planavau pasiekti Kryžkalnį, o po to įjungti BMW i3 „range extender“ funkciją, kad mašinos ratus suktų benzininis varikliukas. Jei degalų iki Klaipėdos vis dėlto pritrūktų, maniau baką pasipildysiąs kurioje nors pakelės degalinėje. Panašiu kombinuotu būdu tariausi grįšiąs ir į atgal į sostinę.

Tačiau dėl blogai išplėtotos elektromobilių infrastruktūros nuotykis pasibaigė Kaune.

Vilnius – be europinio standarto

Kelionė prasidėjo penktą valandą ryto. Portale elektrodegalines.lt jau buvau pasirinkęs vietą, kur sostinėje važiuosiu įkrauti BMW i3 baterijų. Pasirinkau greitojo įkrovimo stotelę (GĮS) prie Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) J.Lelevelio gatvėje. Žinojau, kad elektromobilį krautis ne GĮS ilgai trunka – mažiausiai aštuonias valandas. O greitojo įkrovimo vietoje to paties proceso trukmė – iki 1,5 valandos. 80 proc. įkrauti akumuliatorių užtenka 15 minučių.

Tačiau prie ŽŪM laukė pirmoji nemaloni staigmena. Pasirodo, ši stotelė nėra universali, ji skirta įkrauti tik „CHAdeMO“ standartą palaikančių elektromobilių baterijas. O tokios montuojamos tik į japoniškų ir „Renault“ markių elektrines mašinas. Tuo tarpu BMWi3 turi europietiškus „Type 2“ („Mennekes“, o kartu – ir CCS) kištukus.

Suku į Vilniaus Technikos gatvę, kur prisiminiau irgi stovėjus nemokamą viešąją įkrovimo stotelę. Bet, pasirodo, ji jau seniausiai nušluota nuo žemės paviršiaus. Mat neatitiko šiuolaikinių technologijų.

Žinoma, galėčiau įkrauti elektromobilio baterijas BMW atstovės Lietuvoje „Krasta Auto“ privačiose stotelėse. Tačiau jų galingumas mažas, dėl to kelionę galėčiau pradėti ne anksčiau kaip po aštuonių valandų ir tada pajūrio jau tikrai nepasieksiu.

Išeitis – šalia Vievio ir Elektrėnų stovinčios dvi universalios GĮS. Tačiau ar iki jų sugebėsiu nuvažiuoti vien elektra? Ar tiks jose naudojamas kištukų standartas mano vairuojamam BMW i3?

Kliūtis – galios trūkumas

Vievyje, laimė, krovimo stotelės kištukas prijungti automobilį tiko. Važiuojant lėtai elektros automobilio akumuliatoriuje irgi užteko iki Vievio. Bet ten atvykęs sužinojau ir tai, ką reiškia „universali“. Pasirodo, tokioms GĮS tinka visų standartų kištukai. Galvon toptelėjo klausimas – o dėl ko sostinėje nėra nė vienos tokios GĮS?

Tačiau įkrauti BMW i3 greitai nepavyko. Įkišau stotelės kištuką į elektromobilio lizdą, tačiau mašinos baterijos GĮS nekrovė, nors tu ką! Greitai paaiškėjo ir nesėkmės priežastis. Ji stovėjo šalia. Tai – elektromobilis „Nissan Leaf“, kurio baterija man atvykus jau buvo kraunama. Nors šalia GĮS yra dvi vietos elektromobiliams, vienu metu abiejų įkrauti nepavyks. Kadangi 50 kW stotelei trūksta galios. Pasaulyje jau yra ir 150 kW GĮS, bet Lietuvai jos greičiausiai per brangios.

„Nissan Leaf“ baterija prisipildo per ketvirtį valandos. Po to – mano eilė. Tačiau laikrodis negailestingai artėja prie dešimtos valandos ryto, rydamas kelionei į pajūrį brangias minutes.

Fiasko Kaune

Kauną pasiekiu apie 12 val. Borto kompiuteris rodė, kad vien elektra dar galiu važinėtis apie 50 km. Tačiau šiame mieste prasidėjo klajonės, per kurias baterijos rezervas greitai išseko, o aš supratau, kad tą dieną pasiekti pajūrio ar juolab grįžti iš jo jau nepavyks, o daugiau laiko atsargoje neturėjau.

Paaiškėjo, kad visos Kaune veikiančios įkrovimo stotelės yra 22 kW, o tai reiškė, kad jose įkrauti BMW i3 bateriją užtruks mažiausiai 8 valandas. Pridėjus dar mažiausiai keturias valandas kelionei į Klaipėdą, uostamiestį būčiau pasiekęs geriausiu atveju vidurnaktį.

Tačiau netgi ne tai buvo blogiausia. Savo kailiu patyriau, kad rasti Kaune įkrovimo stotelę net ir gerai pažįstant miestą – marias laiko suryjanti misija. Pavyzdžiui, teko klajoti apie valandą, kol suradau stotelę Kuršių g.7. Iki tol net pora kartų ją pravažiavau. Mat stotelė įrengta ant biurų pastato sienos, ją užstojo jau kraunamas „Nissan Leaf“ ir kitos mašinos, o ženklas, rodantis kryptį į stotelę, yra labai mažas, sunkiai pastebimas. Ir vėl sukrėtimas – stotelė pritaikyta tik japoniškoms mašinoms.

Pasirodo, BMW i3 galėjau įkrauti prie Kauno „Mega“ prekybos centro Islandijos gatvėje. Tačiau apie tai sužinojau tik sugrįžęs į Vilnių. Mat maždaug apie 15 val. nutariau, kad pajūrys liko tik gražus miražas – teko sukti namo, atgal į Vilnių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"