TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kelių finansavimas: žvyrkeliams asfaltuoti - nė lito

2014 05 13 6:00
Blogai prižiūrimi rajoniniai keliai kelia pavojų ir eismo saugumui. LŽ archyvo nuotrauka

Praėjusią savaitę Seimas pritarė konservatoriaus Jurgio Razmos siūlymui Lietuvos kelių finansavimui skiriamas degalų akcizo lėšas padidinti dešimčia nuošimčių – iki 65 proc. nuo viso į šalies biudžetą surenkamo mokesčio. Tačiau kelininkų tai nenudžiugino.

Seimūnų iniciatyva atsargiai sutikta tiek Vyriausybėje, tiek už valstybinių kelių būklę atsakingoje Lietuvos automobilių kelių direkcijoje (LAKD). Kad J.Razmos pasiūlytos Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) įstatymo pataisos virstų įstatymu, reikia, jog parlamentarai ne tik joms pritartų, bet ir jas priimtų. Pakartotinis balsavimas numatytas ketvirtadienį. „Tikiuosi, iki to laiko seimūnų, kurie balsavo už pataisas praėjusią savaitę, nuomonė nepasikeis ir šie joms pritars“, - kalbėdamas su dienraščio LŽ žurnalistu neslėpė J.Razma.

Atliekami tik minimalūs darbai

57 – tiek kilometrų valstybinės reikšmės kelių šią vasarą numatoma tiesti, modernizuoti ir taisyti. Tai pranešė LAKD vadovai per neformalų susitikimą su žiniasklaidos atstovais Vievyje (Trakų r.). Birželį-rugpjūtį bus atnaujinti 6,2 km kelio Vievis-Maišiagala-Nemenčinė, 11,3 km kelio Joniškis-Žeimelis-Pasvalys, 2,7 km kelio Plungė-Vėžaičiai (Varkaliai) ir 1,16 km kelio Paušoniai-Plateliai (Beržoro kaimas) ruožai. Taip pat žadama rekonstruoti viaduką ir du tiltus.

O štai iš 7225 km LAKD žinioje esančių žvyrkelių ateinančią vasarą nebus išasfaltuotas nė vienas kilometras. „Ankstesniais metais iš KPPP buvo padengiama asfalto danga vidutiniškai 50 km žvyrkelių per metus“, - teigiama LAKD pranešime žiniasklaidai. Taip direkcijos vadovybė tarsi netiesiogiai priekaištavo dabartinei valdžiai dėl mažo 2014-aisiais keliams skirto finansavimo.

Vairuotojų siaubu šiandien virsta net tik dalis krašto ar rajoninių kelių, bet ir tarptautinė magistralė „VIA Baltica“, kurioje avarijas dažnai lemia netvarkomos provėžos. Kelininkų skaičiavimu, valstybės finansavimas keliams nuo 2008-ųjų sumažėjo perpus. Dabar jie už tuos pačius pinigus įstengia padaryti vos pusę to, ką galėjo prieš kelerius metus, nes tiek pakilo darbų ir medžiagų kainos.

J.Razma: "Kelininkai vengia kištis į politikų diskusijas, ir aš juos suprantu." / Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Teigiama, kad jei padėtis nepasikeis, iš Lietuvos, kaip gerų kelių krašto, greitai liks tik gražus prisiminimas.

Trūksta milijardo

Praėjusį savaitgalį vykusiame asociacijos „Lietuvos keliai“ susirinkime Kaune buvo tiksliai įvardyta, kokios sumos reikia, kad būtų užtikrinta bent jau minimali kelių priežiūra. „Vertindami strateginius tikslus – „Via Balticos“ statybą iki Lenkijos ir magistralę Vilnius-Klaipėda - suskaičiavome, jog vien dėl šių projektų finansavimas turėtų būti padidintas 700 mln. litų“, – portalas lrt.lt citavo Skirmantą Skrinską, LAKG generalinį direktorių.

Pasak jo, bendra suma, įskaičiavus ir reikiamas lėšas vietiniams keliams, turėtų siekti milijardą litų. Per ankstesnį neformalų kelininkų susitikimą su žurnalistais direkcijos atstovai tvirtino, kad norint "įgyvendinti strateginius tikslus KPPP fondas nuo 2015 iki 2020 metų turėtų sudaryti po 2,1 mlrd. litų kasmet, t. y. beveik dvigubai daugiau, nei skiriama šias metais“.

Todėl, atrodytų, J.Razmos iniciatyva pervesti į KPPP fondą ne 55 proc., kaip anksčiau, o 65 proc. akcizo pajamų turėjo priversti kelininkus ploti iš džiaugsmo katučių. Tačiau nieko neįvyko. Kelininkai įvertino Seimo iniciatyvą, bent jau iš pirmo žvilgsnio, labai atsargiai.

Baiminasi biudžeto skylės

Pavyzdžiui, atsakydamas į dienraščio LŽ klausimą, kokios pažangos tikėtis, kai KPPP dėl J.Razmos pasiūlytų pataisų padidės maždaug 140 mln. litų, LAKD atstovas Evaldas Tamariūnas teigė, jog reikia sulaukti ateinančio ketvirtadienio, nes dar neaišku, ar Seimas priims tas pataisas.

„Jei pataisos bus priimtos, jos galios tik kitų metų biudžetui. Už tuos papildomus pinigus būtų galima gerokai suintensyvinti griūvančio kelių ūkio tvarkymą - rekonstruoti kai kuriuos valstybinių kelių ruožus, asfaltuoti žvyrkelius ir panašiai“, - dėstė E.Tamariūnas.

Kartu jis pabrėžė, jog priimtos naujos įstatymo nuostatos turi realiai veikti, kad kelių būklė pagerėtų. „Nors dabar skelbiama, esą iš akcizų pajamų atskaitoma 55 proc. lėšų, iš tiesų jos sudaro tik 48 nuošimčius. Maždaug 12,8 mln. litų paimama valstybės reikmėms. Iš akcizo dalies padidinimo laimėsime tik tuomet, kai nebeliks tų „valstybės reikmių“, - tvirtino LAKD atstovas.

Dienraščio LŽ kalbinamo J.Razmos nenustebino atsargus direkcijos vadovų požiūris į jo pasiūlytas iniciatyvas. „Kelininkai vengia kištis į politikų santykius. Suprantu juos. Be to, greičiausiai vis dar netikima, kad pataisos bus priimtos“, - kalbėjo Seimo narys.

Konservatorius minėjo, kad iki tol jau buvo atmesti keli siūlymai didinti šalies kelių finansavimui skiriamas akcizo lėšas. „Gerais laikais keliams tekdavo 85 proc. akcizo lėšų. Per krizę ta dalis nukrito iki 55 procentų. 2011 metais dabartinis premjeras Algirdas Butkevičius kelininkams skiriamą dalį siūlė padidinti iki 75 proc., bet tada Seimas nesiryžo to daryti. Yra labai maža tikimybė, jog nesiryš ir dabar, nes valdantieji baiminasi, kad šalies biudžete gali atsiverti skylė. Tačiau jie teigia, jog šiemet bus papildomai surinktas milijardas, tad apie kokią skylę kalbama?“ - retoriškai klausė J.Razma. Tiesa, jis neginčijo, jog atsargų kelininkų požiūrį į naujas KPPP įstatymo pataisas lemia ir per maža degalų akcizo pajamų dalis, numatyta keliams.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"