TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Keliuose - akinantys monstrai ir šešėliai

2011 11 16 6:00

Sutemus gatves užlieja jūra automobilių žiburių, bet ne visi jie šviečia vienodai. Išsišokėliai akina aplinkinius ryškiai plieskiančiomis savo mašinų šviesomis, o kitų automobilių žibintai, priešingai, - šviečia taip blausiai, kad vos galima įžiūrėti.

Stojus tamsiajam metų laikui, automobilių šviesų jūroje kontrastai tokie dideli, kad tamsoje tik paskutinę minutę galima spėti pastebėti iš priekio atlekiantį automobilį su vos spingsinčiais žibintais. O kiek tokio automobilio vairuotojas pats mato neapšviestame kelyje, net baisu pagalvoti.

Dar blogiau, kai madų besivaikantys jaunuoliai į senų automobilių žibintus įsimontuoja nepritaikytas pigias ksenonines lemputes, ir jų netolygia, nesureguliuota šviesa apakina visus sutiktus kelyje. Ir viena, ir kita problema prišaukia nelaimių vairuotojams ir yra mirtinai pavojingos pėstiesiems.

Atliekant automobilio techninę apžiūrą nemažai dėmesio skiriama žibintams, tačiau griežti reikalavimai orientuoti į prietaisų originalumą ir šviesos srauto kryptį, o ne spindulių stiprumą. Atsakingos institucijos kratosi atsakomybės ir vengia nepopuliaraus sprendimo įtraukti dar vieną tikrinimo punktą, o tuo metu pamokymo sulaukia tik visiškai suirusius arba nelegalius žibintus naudojantys vairuotojai.

Netvarkingų - trečdalis

Automobilių su netvarkingais žibintais savininkus auklėja tik kartkartėmis policijos organizuojami specialūs patikrinimai ir kas dvejus metus atliekama techninė apžiūra (TA). Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos direktorius Gintautas Šlėderis patvirtino, kad net trečdalio į TA centrus atgabenamų automobilių žibintai netvarkingi. Žinant, jog dauguma vairuotojų prieš apžiūrą stengiasi automobilį kiek įmanoma aptvarkyti ir suremontuoti, tikėtina, kad gatvėse prastai šviečiančių mašinų dar daugiau.

Didžioji dalis žibintų būna tiesiog blogai sureguliuoti, bet pasitaiko ir visiškai nebetinkamų naudoti. "Pasitaiko, kad prietaisai net negali užfiksuoti, ar automobilio žibintai šviečia", - tvirtino pašnekovas.

Kita problema - nelegalių lempučių mėgėjai, seną mašiną neva papuošiantys mėlyna ar violetine šviesa. Ksenonines lemputes leidžiama naudoti tik gamintojo tam pritaikytuose žibintuose, todėl taip išpuoštos senienos TA nepereina. Tačiau G.Šlėderis patvirtino, jog šį reikalavimą apeiti labai lengva ir jaunuoliai dažnai tuo naudojasi.

"Prieš apžiūrą jie sumontuoja tinkamas lemputes, o vėliau jas vėl apkeičia. Toks darbas netrunka nė valandos. Po policijos reidų išsišokėlių sumažėja, o paskui vėl padaugėja", - aiškino pašnekovas.

Įsipina interesai

Nelegalių žibintų draudimas primena kovą su vėjo malūnais, tačiau tam bent egzistuoja teisinių svertų, o tvarkytis su per blausiai šviečiančiais žibintais paliekama TA centrų darbuotojams. Techniniuose reikalavimuose numatoma, kad žibintų būklė tikrinama vizualiai, bet jei jie nėra visiškai surūdiję ar ištrupėję, o prietaisai dar gali užfiksuoti nors mažiausią šviesos srautą, pakanka subjektyvaus darbuotojo sprendimo leisti tokius žibintus naudoti. Pasak G.Šlėderio, Lietuva ne vienintelė, dėmesį kreipianti tik į žibintų reguliavimą - Europos Sąjungos direktyvose nenumatyta matuoti šviesos srauto stiprumą. 

Technines ekspertizes atliekančios bendrovės "Transporto studijos" ekspertas Ramūnas Vėlavičius aiškino, kad šviesos srauto stiprumą pamatuoti sunkiau nei atrodo. "Šviesos srauto stiprumas - sąlyginis dydis, priklausantis nuo aplinkos apšviestumo. Kadangi TA atliekama dienos metu, galėtume išmatuoti tik skirtumą tarp žibinto ir aplinkos. Tiksliam matavimui reikėtų susikurti absoliučios tamsos sąlygas, bet tai būtų laboratorinis bandymas, o ne TA", - dėstė jis. Ekspertas pripažino, kad TA tvarka įsprausta į griežtus rėmus ir kadangi joje numatytas reikalingas šviesos stiprumas, belieka apeliuoti į sveiką vairuotojų protą. "TA negali ignoruoti gamintojų reikalavimų, galiojusių, kai automobilis buvo užregistruotas. Žinoma, 1980 metais pagamintų automobilių žibintai šviečia prasčiau nei naujų, bet negalime įpareigoti žmonių jų keisti, nes atsiranda turtinių interesų", - tvirtino jis.

Remontas - ateičiai

Šių turtinių interesų kratosi ir atsakingos valdžios institucijos, kitaip sunku paaiškinti, kodėl tiek laiko ignoruojama kiekvieną žiemą išryškėjanti problema. Senus automobilius dažniausiai vairuoja nepasiturintys piliečiai, o žibintų neprižiūri ir nekeičia naujesniais ne iš blogos valios, bet dėl pinigų stygiaus. Daliai vairuotojų žibintams atnaujinti reikalingi 100-200 litų būtini pragyvenimui, todėl automobilio remontas vis atidėliojamas geresniems laikams, ypač jei nėra akivaizdaus gedimo.

Tačiau niekas negali žinoti, kur nelaimė pasitiks, o silpna šviesa, prastai apšviečianti pakeles ir verčianti vairuotoją įsitempti, tik padidina avarijų tikimybę. 

Buvęs ralio lenktynininkas, visuomeninis susisiekimo ministro patarėjas Stasys Brundza jau prieš dvejus metus Eligijui Masiuliui pasiūlė kelių transporto priemonėms taikomuose techniniuose reikalavimuose numatyti didžiausią ir mažiausią leidžiamą automobilių žibintų šviesos srauto stiprumą. Šviesos srautas turėtų būti matuojamas per TA, todėl vairuotojai bent kartą per dvejus metus pagalvotų, ar jų mašinos žibintai pakankamai gerai šviečia ir neakina kitų vairuotojų. 

Tačiau ši idėja palaikymo nesulaukė. Po kurio laiko S.Brundza gavo atsakymą iš Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI), esą nėra galimybės matuoti šviesos srautą, tai būtų nereikalingas reikalavimas ir apskritai jokios problemos dėl žibintų stiprumo nėra. "Turbūt jie pro savo kabinetų langus mato geriau", - ironizavo pašnekovas. 

Žibintai nusidėvi

Dabar galiojančiuose techniniuose reikalavimuose užtenka to, kad žibintai ir juose esančios lemputės atitiktų gamintojo nurodymus, bet S.Brundza atkreipė dėmesį, kad per laiką žibintų reflektoriai nublunka, suskeldėja, tampa matiniai, o šiuolaikinės lemputės, netgi būdamos to paties galingumo, gali šviesti skirtingai stipriai - tai priklauso nuo gamintojo. Jis siūlė ir galimybę, kaip išspręsti šviesos srauto matavimo per TA, pasak pašnekovo, tam būtų galima naudoti juodą "rankovę" sujungiančią matavimo prietaisą su žibintu. Tačiau profesionalaus vairuotojo ir automobilių konstruktoriaus idėjos paliekamos nuošalyje, o valdžios atstovai žibintų problemą pasišovę išspręsti savarankiškai.

Susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas patvirtino, kad ministerijoje svarstoma galimybė įtraukti nurodymus automobilių žibintų skleidžiamos šviesos stiprumui. Ši tema eskaluojama daugiau nei metus, tačiau prie išvadų dar neprieita. 

Problemą žino, sprendimo nėra

Pasak viceministro, ėmus nagrinėti galimybes paaiškėjo, kad nėra reglamentuota šviesos srauto matavimui reikalinga įranga bei jos tikrinimas, nors dalyje krašto TA centrų tokia galimybė yra. "Žinome šią senų automobilių problemą, kad jų skleidžiamos šviesos stiprumas mažas. Suprantama, senesnių automobilių žibintai ne tokie geri, kaip naujų", - pripažino R.Vaštakas.

Tačiau kad ir kokia akivaizdi būtų ši problema, ją išspręsti ne taip paprasta. Pasak pašnekovo, kitose valstybėse šviesos stiprumas taip pat nėra reglamentuojamas. Nors Vakarų Europoje tokios problemos greičiausiai ir nėra dėl naujesnio autoparko bei vartotojų įpročio naudoti originalias automobilių dalis, o ne kiniškus padirbinius. "Reikia daryti tyrimus. Esame užklausę VKTI požiūrio. Kai surinksime visus duomenis, tada ir spręsime", - sakė R.Vaštakas. Tačiau jis negalėjo įvardyti net apytikslio laikotarpio, kada bent koks nors sprendimas išvys dienos šviesą.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"