Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
TRASA

Kelius tvarkyti patikės vienai valstybės įmonei

 
2017 03 01 8:00
Regioninės kelių priežiūros įmonės bus sujungtos į vieną, kuri vadinsis VĮ „Kelių priežiūra“. LŽ nuotrauka

„Pradedama reforma, kuriai trūko politinės valios visą nepriklausomybės laikotarpį“, – vakar susisiekimo ministras Rokas Masiulis pareiškė apie šalies valstybinių kelių priežiūros sistemos pertvarką, kai vietoj 11 šiuo metu kelius tvarkančių įmonių jau šiais metais ši veikla bus perduota vienai – naujai steigiamai valstybės įmonei „Kelių priežiūra“ .

Visas Lietuvos valstybinių kelių ilgis sudaro 26,7 tūkst. kilometrų.

Po nepriklausomybės atkūrimo šalies valstybinius kelius tvarkė 42 valstybės įmonės miestų ir rajonų centruose. 1995 metais įkurta valstybės įmonė (VĮ) „Automagistralė“. Ji eksploatuoja dvi pagrindines šalies transporto arterijas – A1 (Vilnius-Kaunas-Klaipėda) ir A2 (Vilnius-Panevėžys) automagistrales, kurių bendras ilgis 415 kilometrų.

1995 metais atlikus kelių įmonių reorganizaciją, kartu su „Automagistrale“ dabar dirba dar 10 regioninių kelių priežiūros įmonių ir joms pavaldžios rajoninės kelių tarnybos. Įmones valdo Susisiekimo ministerijai pavaldi Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD).

Vadovus išvadino „karaliukais“

„Politinės valios trūkumas buvo svarbiausia priežastis, kodėl iki šiol nevyko kelių priežiūros įmonių reforma. Daugybę metų buvo žinoma apie korupciją šiame sektoriuje. Tik iki regiono ribos nuvalyti keliai – dešimtmečiais nesprendžiama problema. 11 įmonių administracinių aparatų neužtikrina efektyvaus darbo paskirstymo ir resursų valdymo. Ši situacija privalo keistis. Reformos tikslas nėra paprastų darbuotojų atleidimas. Reformos taikinys yra korupcijos ir aplaidaus valdymo šaltinis – regionų neoficialiais „karaliukais“ virtę veikėjai – medžiotojai ir puotų organizatoriai, kurių šešėlis nuolat šmėžuoja juodojoje viešųjų pirkimų statistikoje“, – Susisiekimo ministerijos (SM) pranešime cituojamas ministras R. Masiulis.

Šiandien, kovo 1 dieną, šis Susisiekimo ministerijos planas turėtų būti pristatytas Vyriausybei.

Spaudos konferencijoje vakar ministras kalbėjo, kad „kiekvienas regionas gyvena kaip atskira kunigaikštystė, atskira karalystė“, o „puotos, medžioklės buvo klasikinis šių įmonių bruožas, net ginklų kolekcijos ir nepažymėti prabangūs automobiliai“. Tiesa, konkrečių pavardžių ir faktų jis nepateikė.

„Turime Viešųjų pirkimų tarnybos informacijos, kad nuo 2003 metų kelių priežiūros įranga buvo perkama per brangiai, viešieji pirkimai buvo neskaidrūs, valstybė netekdavo daug lėšų“, – BNS cituoja susisiekimo ministrą.

Pasak jo, opi problema ir kelių ženklinimas. Nuo 2006 metų kelių ženklinimo darbų atlikta už 60 mln. eurų, o šią sumą po lygiai pasidalijo dvi įmonės – „Biseris“ ir „Kasandros grupė“.

Pagal SM sukurtą planą, valstybinės reikšmės kelius valdyti patikėjimo teise numatoma perduoti LAKD. Esą dabar kelius turto patikėjimo teise valdo, naudoja ir jais disponuoja 11 valstybės įmonių. Žadama, kad ateityje kelių valdymas ir priežiūra bus organizuojami ne regioniniu, bet valstybės mastu, nes taip esą bus efektyviau ir taupiau. Regioninės kelių priežiūros įmonės bus sujungtos į vieną, kuri vadinsis VĮ „Kelių priežiūra“. Į jos balansą bus perkelta visa įmonių valdoma technika, perduotas personalas, o įmonės centrinė būstinė bus ne Vilniuje. Pasak ministro, siekiama naują įmonę sukurti šiemet, kad 2018 metais tokia viena įmonė jau veiktų. „Jos valdyboje nebus politinio pasitikėjimo žmonių – dominuos nepriklausomi nariai“, – sakė ministras.

Pasak SM, planuojama, kad reforma kasmet leis sutaupyti 8,5 mln. eurų.

Šiandien, kovo 1 dieną, šis Susisiekimo ministerijos planas turėtų būti pristatytas Vyriausybei.

Ne pirma pertvarka

Lietuvos automobilių kelių direkcija vakar nesutiko komentuoti SM plano. „Su ministerija sutarėme, kad direkcija nieko nekomentuos. Dėl komentaro reikėtų kreiptis į ministeriją“, – vakar „Lietuvos žinioms“ sakė LAKD generalinis direktorius Egidijus Skrodenis. Vis dėlto jis patvirtino, kad reformuojamos valstybinių kelių priežiūros sistema bus panaši į tą, kurią 2009-aisiais bandė kurti tuo metu valdžioje buvę Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai ir Liberalų sąjūdis.

Po 2008 metų rinkimų į Lietuvos Seimą susisiekimo ministru buvo paskirtas Eligijus Masiulis, kuris šiandien yra kaltinamasis didelio masto politinės korupcijos byloje. Valstybės valdomų įmonių, kurias tada visi laikė Socialdemokratų partijos tėvonija, pertvarkos planą kūrė konservatoriaus Dainiaus Kreivio vadovaujama Ūkio ministerija. 2009 metais buvo paskelbta apie planus įkurti holdingą „Visuomis Holding Company, AB“, kuriam ketinta patikėti valdyti visą valstybės turtą. Anuomet D. Kreivys komentavo, kad pertvarka, kurios apmatus kūrė Švedijos konsultacijų bendrovė, bus atliekama pagal skandinavišką pavyzdį. Bet reforma, kurią koalicija bandė įgyvendinti ketverius metus, vėliau iš esmės žlugo.

Šiais metais per Kelių priežiūros ir plėtros programą valstybinėms transporto arterijoms remontuoti ir prižiūrėti yra numatyta skirti 499 mln. eurų, kurių apie penktadalį sudaro Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos.

Dėl nuo mūsų nepriklausančių techninių kliūčių dalintis šiuo straipsniu laikinai negalima. Atsiprašome...
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"