Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Keturračiai „per kieti“ ir Aukščiausiajam Teismui

 
2017 03 14 10:00
Dauguma sunkiųjų keturračių savininkų jau ketveri metai nežino, kokios kategorijos transporto priemonę vairuoja ir kas jiems privaloma.
Dauguma sunkiųjų keturračių savininkų jau ketveri metai nežino, kokios kategorijos transporto priemonę vairuoja ir kas jiems privaloma. "Lietuvos žinių" archyvo nuotraukos

Šalies teismuose verda aistros dėl sunkiųjų keturračių motociklų. Vasario pabaigoje Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (LAT) Baudžiamųjų bylų skyriaus teisėjų kolegija savo nutartyje taip ir nesugebėjo atsakyti, kokią vairavimo kategoriją – A, B, o gal abi iškart – turintys vairuotojai gali sėsti prie šios galingos keturiais ratais varomos technikos vairo.

2017 metų vasario 23 dienos LAT teisėjų Viktoro Aiduko, Alvydo Pikelio ir Tomo Šeškausko pasirašyta nutartis gali atrodyti keista. Iš pirmo žvilgsnio paprastą bylą nagrinėjusi LAT kolegija galutinio sprendimo nepriėmė, todėl grąžino ją papildyti žemesnės instancijos teismui.

Tarp dalykų, kurių taip ir nesugebėjo iki galo išsiaiškinti teisėjai, vienas buvo ypač įdomus. Autoritetinga LAT teisėjų kolegija neįstengė pagal dabar galiojančius teisės aktus perprasti, kokios kategorijos transporto priemonę vairavo tuometinio Administracinių teisės pažeidimų kodekso (ATPK) ir Kelių eismo taisyklių pažeidėjas iš Marijampolės rajono P. O., kurio administracinę bylą nagrinėjo teismas. Taigi teisėjai negalėjo sutarti, kokios kategorijos vairuotoją pažymėjimą privalėjo turėti marijampolietis prieš sėsdamas prie sunkiojo keturračio vairo. Nors tokia technika – ne ateivių laivas ir dažnai sutinkama Lietuvoje, dėl įstatymų spragų ji daug metų yra tarsi užribyje.

Neaiški keturračio kategorija leido pažeidėjui teigti, neva jis galėjo vairuoti šį motociklą ir be jokių registracijos ženklų, ir be draudimo, ir neatlikęs techninės apžiūros, turėdamas tik B kategorijos vairuotojo pažymėjimą.

Skraidė „vaiduokliu“

Pagal šiuo metu galiojantį Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, sunkiuoju keturračiu motociklu vadinama keturratė savaeigė mašina, kurios konstrukcinis greitis yra didesnis kaip 45 km/val., eksploatacinė masė – per 400 kg, variklio galia – didesnė kaip 15 kilovatų (kW).

Tačiau 85 kW keturratė transporto priemonė, kuria važiuodamas 2015 metų gegužės 10-osios pavakarę Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) pareigūnams įkliuvo P. O., minėtą apibrėžimą atitinka tik dėl savo galios. Bet ji yra lengvesnė už aprašytąją įstatyme.

Pareigūnai sustabdė P. O., kai jis Dambruvkos kaime (Marijampolės r.) vairavo iš esmės „vaiduoklį“ – į galingą keturratį motociklą panašią transporto priemonę, tik neregistruotą, nedraustą ir neturinčią valstybinių numerių. Motociklui nebuvo atlikta ir privalomoji techninė apžiūra (TA).

Maža to, kaip konstatavo pareigūnai, P. O. negalėjo vairuoti sunkiojo keturračio motociklo, nes jam išduotas tik B kategorijos vairuotojo pažymėjimas, suteikiantis teisę sėsti prie lengvųjų automobilių (M1 ir N1 kategorijos) vairo. O sunkusis keturratis esą yra ir motociklas, todėl jam valdyti dar būtinas A kategorijos pažymėjimas.

Marijampolės apylinkės teismas pritarė pareigūnams ir už keturis tuometinio Lietuvos ATPK punktų pažeidimus skyrė vairuotojui 361 euro baudą. P. O. kreipėsi į Kauno apygardos teismą, tačiau šis nepakeitė marijampoliečių kolegų nutarties. Galiausiai Marijampolės gyventojas sulaukė užtarimo Lietuvos Aukščiausiajame Teisme.

Autoritetinga LAT teisėjų kolegija pagal dabar galiojančius teisės aktus nesugebėjo perprasti, kokios kategorijos transporto priemonę vairavo pažeidėjas.

Teismai sutrikę

Būtent per P. O. apeliacijos svarstymą ir paaiškėjo, kad Lietuvoje kol kas nėra susiformavusios teismų praktikos narplioti keturratininkų bylas, nors jų būta jau dešimtys. Tačiau kiekvienas teismas priima tokią nutartį, kokia tuo metu jam atrodo priimtiniausia.

Pavyzdžiui, skųsdamas nepalankų Marijampolės apylinkės teismo sprendimą P. O. rėmėsi Panevėžio apygardos teismo byla, kurioje buvo nagrinėjamas kitas panašus pažeidimas. Motyvų, kodėl neturi būti nubaustas, marijampolietis pateikė daug, bet svarbiausias jų šis – esą „teismas privalo imtis visų veiksmų ir nustatyti, kokią transporto priemonę vairavo administracinėn atsakomybėn patrauktas asmuo, jei dėl to kyla ginčas ar yra abejonių“.

„Šioje byloje teismas nenustatinėjo, kokiai transporto priemonių kategorijai yra priskirta P. O. vairuota transporto priemonė, o patys konstatavo, nors teismas nėra ta institucija, kuri gali nustatyti konkrečios transporto priemonės, kuri nėra registruota viešajame (KTP – aut.) registre, priskyrimą tam tikrai keturračių kategorijai (kalba netaisyta – aut.)“, – rašoma P. O. apeliacijoje LAT.

Rytis Vosylius: "Tai nesąmonė! Žmogus legaliai įsigyja transporto priemonę, o paskui yra „pakabinamas“ tarp žemės ir dangaus."
Rytis Vosylius: "Tai nesąmonė! Žmogus legaliai įsigyja transporto priemonę, o paskui yra „pakabinamas“ tarp žemės ir dangaus."

Neaiški keturračio kategorija ir leido P. O. teigti, jog jis neva galėjo vairuoti šį „vaiduoklį“ be jokių registracijos ženklų, be draudimo, neatlikęs TA, turėdamas vien B kategorijos vairuotojo pažymėjimą. „VĮ „Regitra“ registruoja ne visas transporto priemones, tik tas, kurios yra Kelių transporto priemonių (KTP) registro objektas“, – dėstė pažeidėjas. Anot jo, į KPT registrą įtraukiamos motorinės transporto priemonės, kurios gali dalyvauti viešajame eisme. O bėginės transporto priemonės, traktoriai ir savaeigės mašinos prie tokių nepriskiriamos.

Kadangi sunkusis keturratis motociklas, P. O. nuomone, yra savaeigė transporto priemonė, kurios registruoti nebūtina, vadinasi, ja galima važinėti bekele ir be draudimo, ir be valstybinių numerių, ir neatlikus TA. Marijampolės rajono gyventojas taip pat atkreipė dėmesį, neva „Panevėžio apygardos teismas analogiškoje administracinėje byloje (...) išaiškino, kad sunkiajam keturračiui motociklui vairuoti reikalingas A arba B kategorijos vairuotojo pažymėjimas“.

Tuščias reikalas

Lietuvos Aukščiausiajam Teismui P. O. argumentai pasirodė įtikimi, todėl LAT teisėjų kolegija atskiru nutarties punktu net įpareigojo žemesnės instancijos Kauno apygardos teismą, kuriam byla dabar yra grąžinta papildyti, kreiptis į VĮ „Regitra“, kad ši paaiškintų, kokiai kategorijai galėtų būti priskirtas galimo pažeidėjo vairuotas keturratis.

Tačiau LAT teisėjų kolegijos viltys gauti iš „Regitros“ tikslų atsakymą gali būti tuščios. „Pagal dabar oficialiuose norminiuose aktuose galiojantį apibrėžimą, realiai nėra tokių motorinių transporto priemonių, kurios galėtų būti objektas registruoti KTP registre“, – kalbėdamas su „Lietuvos žiniomis“ nukirto VĮ „Regitra“ Veiklos departamento Transporto priemonių registracijos skyriaus vyriausiasis specialistas Laimutis Skersinis.

Pasak jo, iki 2013 metų sąvokos „sunkieji keturračiai“ išvis nebuvo. Ji atsirado kartu su ankstesnio Seimo priimtomis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisomis, bet, regis, taip ir netapo teisiniu terminu. Dėl to sunkiųjų keturračių rinkoje ir vyrauja chaosas.

L. Skersinio žodžiai pasitvirtina su kaupu. Pavyzdžiui, dauguma per portalą Autoplius.lt galingus keturračius pardavinėjančių verslininkų šventai įsitikinę, jog pirkėjai nepatirs jokių problemų registruodami Lietuvoje įsigytą sunkųjį keturratį, o jam vairuoti neva užtenka B kategorijos pažymėjimo. Maža to, kai kurie mano, kad po 2013-ųjų, kai sunkiųjų keturračių registravimas buvo patikėtas „Regitrai“, šiomis transporto priemonėmis galima važinėti ir viešaisiais keliais.

„Parvežiau 65 kW „Bombardier“ markės keturratį motociklą iš Didžiosios Britanijos, jis turi britų registracijos numerius. „Britiška“ techninė apžiūra irgi galios dar pusmetį. Turėdamas B kategorijos vairuotojo pažymėjimą pats juo važinėju ir viešaisiais keliais, ir bekele, su pareigūnais jokių problemų nebuvo kilę. Nuo 2013 metų tai galima“, – pareiškė vienas Rokiškio verslininkas.

Tiesa, vyras prisipažino, kad kelyje policija jo, sėdinčio prie keturračio vairo, dar niekad nėra sustabdžiusi. Tą patį sakė ir kiti keturratininkai.

Policijos pareigūnas buvo priblokštas

Iki 2013 metų vasario 1 dienos, kai įsigaliojo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos, sunkiuosius keturračius motociklus registravo tik Žemės ūkio ministerijai priklausantys savivaldybių žemės ūkio skyriai. Šios transporto priemonės buvo registruojamos kaip savaeigės mašinos, kurios nedalyvauja viešajame eisme.

Įsigaliojus pataisoms, kaip pripažino vienas prieš ketverius metus priimtų Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų autorių, LKPT Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vedėjas Rytis Vosylius, viešajame eisme nedalyvaujančių transporto priemonių išvis nebūtina registruoti. „Jei žmogus traktoriumi ar kita savaeige mašina aria lauką, tos transporto priemonės nebūtina registruoti“, – tvirtino jis.

Tačiau įstatymo pataisos atvėrė bent jau teorinę galimybę registruoti sunkųjį visureigį „Regitros“ administruojamame KTP registre kaip motorinę transporto priemonę, kuria galima važinėti ir viešaisiais keliais. Atrodo, tuo tikėjo ne vien verslininkai, bet ir R. Vosylius. Todėl išgirdęs, kad „Regitra“ sunkiųjų keturračių motociklų neregistruoja, nes šie neatitinka motorinėms transporto priemonėms keliamų reikalavimų, pavyzdžiui, neturi kaip automobiliai diferencialo, labai nustebo. „Tai nesąmonė! Žmogus legaliai įsigyja transporto priemonę, o paskui yra „pakabinamas“ tarp žemės ir dangaus“, – stebėjosi LKPT Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vedėjas. Jo įsitikinimu, padėtį reikia kuo greičiau taisyti.

Būtinos dvi kategorijos

R. Vosylius teigė, jog Marijampolės apylinkės teismas yra teisus dėl to, kad sunkiųjų keturračių vairuotojams būtina turėti ne tik B, bet ir A kategorijos pažymėjimus. „Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 23 straipsnio („Motorinių transporto priemonių kategorijos ir minimalus vairuotojų amžius“) 4 dalies („Vairuotojo pažymėjimu patvirtinta teisė vairuoti“) 8 punkte sakoma, kad A ir B kategorijų pažymėjimai suteikia teisę vairuoti galinguosius keturračius. Atkreiptinas dėmesys į tai, jog asmuo, turintis traktorininko pažymėjime nurodytas SM ir SKM kategorijas, gali vairuoti tik galingąjį keturratį, kuris yra registruotas Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registre“, – aiškino pareigūnas.

O kaip elgtis sunkiųjų keturračių vairuotojams tuo atveju, jei „Regitra“ Lietuvos Aukščiausiajam Teismui nesugebės pateikti tikslaus atsakymo minėtoje byloje dėl P. O. „vaiduoklio“ kategorijos? Juk nepavyks sukurti ir precedento, kuriuo galėtų vadovautis kiti teismai? R. Vosylius priminė, kad važinėti ten, kur eismas yra neviešas, tokių keturračių savininkams dabar niekas nedraudžia. „Tačiau bet kur važiuojant reikia turėti pažymėjimą, suteikiantį teisę vairuoti A ir B kategorijos transporto priemones“, – pabrėžė pareigūnas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"