Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
TRASA

Keturračiai tapo ministrų įsakymų įkaitais

 
2017 02 14 11:30
Galingu keturračiu nesunku įveikti bet kokią bekelę. Lietuvos žinių archyvo nuotrauka

Sunkiųjų keturračių savininkai ir jiems atstovaujanti Savadarbių transporto priemonių asociacija (STPA) skundžiasi atsidūrę užburtame rate, nes jau trejus metus negali pasiekti, kad Lietuvoje būtų registruojami galingi motociklai, turintys keturis varomuosius ratus. Problema ta, jog mūsų šalyje galioja du vienodą reikšmę turintys ministrų – žemės ūkio ir susisiekimo – įsakymai, kurių nuostatos dėl keturračių yra visiškai priešingos.

Keblumai registruojant sunkiuosius keturračius prasidėjo, kai prieš kelerius metus motociklų keturiais varomaisiais ratais registravimas iš Žemės ūkio ministerijai priklausančių savivaldybių žemės ūkio skyrių buvo perduotas Vidaus reikalų ministerijos (VRM) kuruojamai valstybės įmonei (VĮ) „Regitra“. Registruoti keturračius jai patikėta nuo 2013 metų kovo 3 dienos.

Greitai paaiškėjo, kad „Regitra“ negali to daryti, mat sunkieji keturračiai neturi techninės atitikties sertifikato. O jo gauti negalima, nes neįmanoma įvykdyti techninių reikalavimų, kurie išdėstyti 2009 metų balandžio 28 dienos susisiekimo ministro įsakyme ir kuriais valstybės įmonė jau trejus metus vadovaujasi registruodama į Lietuvą atvežtus sunkiuosius keturračius.

Savivaldybių žemės ūkio skyriai tokios problemos neturėjo. Jie vadovavosi kitu teisės aktu – žemės ūkio ministro 2006 metų spalio 2 dienos įsakymu. „Patekome į uždarą ratą, iš kurio išeiti kol kas nematome nė vienos galimybės“, – „Lietuvos žinioms“ tvirtino STPA prezidentas Dalius Gintautas.

Tiesa, „Lietuvos žinioms“ pradėjus domėtis painia istorija, VRM pažadėjo bandyti keisti padėtį iki 2017 metų pabaigos.

Kodėl neregistruoti

2009-aisiais tuometis susisiekimo ministras Eligijus Masiulis patvirtino ir atnaujintas Motorinių transporto priemonių, priekabų ir šių transporto priemonių sudedamųjų dalių atitikties įvertinimo atlikimo taisykles. Jos ir kelia didžiausią nepasitenkinimą sunkiųjų keturračių motociklų savininkams.

„Nuo 2013 metų pradžios, kai keturračių registravimas buvo perduotas „Regitrai“, norintiems registruoti naujai atvežtą sunkųjį keturratį motociklą vairuotojams privalu pateikti jo techninės atitikties sertifikatą. Bet ką daryti, jei šio reikalavimo paprasčiausiai neįmanoma vykdyti? Štai ir važinėjame niekur neregistruotais sunkiaisiais keturračiais“, – dienraščiui prisipažino alytiškis Nerijus Grubliauskas, keturratininkų klubo „AtV Griausmas“ narys.

Dalius Gintautas: "Galingi keturračiai pirmiausia naudojami įvairioms pramogoms."/Asmeninio archyvo nuotrauka

STPA vadovas D. Gintautas patvirtino, kad prieš septynerius metus atnaujintose Motorinių transporto priemonių, priekabų ir šių transporto priemonių sudedamųjų dalių atitikties įvertinimo taisyklėse yra keletas reikalavimų, kurių neįmanoma įvykdyti. „Pagal tas taisykles keturračiai suskirstyti į tris kategorijas. Dviejų iš jų – vadinamosios L6e (arba L2) ir L7e klasių – motociklai priskiriami prie lengvųjų, nes yra lengvi (sveria iki 550 kilogramų) ir negalingi – maksimali galia nesiekia 15 kilovatų (kW). Didesnės galios keturračiai priklauso sunkiųjų kategorijai, – aiškino asociacijos vadovas. – Dauguma sunkiųjų keturračių gaminami, pavyzdžiui, be užpakalinio vaizdo veidrodėlių. Pagal Lietuvoje galiojančias taisykles juos privalu turėti. Pritvirtinti veidrodėlius nesunku, tačiau dalis kitų reikalavimų yra tiesiog neįgyvendinami. Tarkime, būtina sumontuoti prietaisų skydą, kuriame pagal nustatytą ženklinimą turi būti šviesų, posūkių ir kitokios lemputės. Šio nurodymo neįmanoma įvykdyti vien dėl to, kad tokių prietaisų skydų keturračiams jokia pasaulio įmonė negamina.“

Anot D. Gintauto, visiškai neįvykdomas ir reikalavimas vadinamiesiems grandininiams sunkiesiems keturračiams turėti automobilinį reduktorių. „Yra daug keturračių, kurių užpakalinių ratų ašį suka grandinė. Toks grandininis keturratis turi dantratį, tad jame niekaip negali būti sumontuotas diferencialas, kurio reikalauja taisyklės“, – sakė dienraščio pašnekovas.

Įstatymų džiunglėse

Vis dėlto, STPA vadovo teigimu, pati didžiausia problema šiandien yra tai, kad į Lietuvą atvežti sunkieji keturračiai, registruoti kitose Europos Sąjungos (ES) valstybėse ir turintys tai patvirtinančius liudijimus, vadovaujantis ES direktyva Nr. 37 esą privalo būti perregistruoti ir Lietuvoje.

Pasak D. Gintauto, kol Lietuvos institucijos nepateikia aiškaus atsakymo, registruoti naujai atvežamus sunkiuosius keturračius ėmėsi jo vadovaujama asociacija. „Tokia veikla užsiimame pustrečių metų, nuo pat 2013-ųjų lapkričio, kai įkūrėme STPA. Jau tada matėme, kad nauja sunkiųjų keturračių registracijos tvarka primena absurdą. 2009-aisiais pasirašydamas įsakymą tuometis susisiekimo ministras vadovavosi Saugaus eismo automobilių keliais įstatymu. Jame teigiama, jog keturratis yra motorinė transporto priemonė. To paties įstatymo 2 straipsnio 34 punktas nurodo, kad motorinėms transporto priemonėms nepriklauso traktoriai ir savaeigės mašinos. Tuo metu sunkusis keturratis motociklas pagal apibrėžimą, išdėstytą žemės ūkio ministro įsakyme, nusakomas kaip savaeigė mašina. Iš esmės susidarė tokia situacija, kai pagal vienus norminius aktus sunkusis keturratis motociklas nėra motorinė transporto priemonė, o pagal kitus – yra. Juk ta pati transporto priemonė skirtinguose teisės aktuose negali būti priskiriama skirtingoms transporto priemonių kategorijoms“, – piktinosi STPA prezidentas.

Tačiau Susisiekimo ministerija (SM) nežada trauktis. „Šiuo metu Lietuvoje teisės aktais nustatyta keturračių atitikties įvertinimo atlikimo tvarka atitinka ES direktyvų nuostatas ir eismo saugai užtikrinti svarbius reikalavimus, todėl teisinio reglamentavo keisti neplanuojama“, – „Lietuvos žinioms“ atsakė ministerija.

Anot SM, 2002 metų kovo 18 dienos Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/24/EB dėl dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo nustatė dviračių ir triračių motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo pagrindus. Ši direktyva taip pat taikoma keturračiams (keturračiams motociklams), kurių variklio galia neviršija 15 kilovatų. Keturračių, kurių variklio galia didesnė kaip 15 kW, patvirtinimo procedūra ES lygiu nėra numatyta, todėl tokių transporto priemonių gamyba iš esmės nereglamentuota ir nekontroliuojama, o jų naudojimo tvarką ES valstybės narės nustato individualiai.

„Pažymėtina, jog dažniausiai minėtų transporto priemonių, kurios neturi europinio tipo patvirtinimo dokumentų arba kurių galia didesnė kaip 15 kW, gamintojas nenumato, kad jos bus naudojamos viešajame ar kietos dangos kelyje, ir supaprastina transporto priemonės konstrukciją – užpakalinių varomųjų ratų reduktoriuje neįrengia stabilumą posūkyje užtikrinančios diferencialinės pavaros, posūkio rodiklių, užpakalinio vaizdo veidrodžių ir kitų saugų eismą garantuojančių elementų. Todėl, nepakeitus tokių transporto priemonių konstrukcijos, jos negali dalyvauti viešajame eisme“, – teigiama SM atsakyme.

Nusileisti linkusi tik VRM. Jos Viešojo saugumo ir migracijos politikos departamento Visuomenės saugumo skyriaus atsakymą „Lietuvos žinioms“ persiuntė VĮ „Regitra“. „Ministerija laikosi nuomonės, kad vadinamasis galingasis keturratis pagal savo paskirtį ir techninius duomenis (išskyrus reikalavimą turėti mechanizmą, kuris leidžia varantiesiems ratams suktis nevienodu kampiniu greičiu ir kurio gamintojai į tokius keturračius nemontuoja) atitinka traktorių kategoriją ir yra skirtas traukti, vilkti, stumti, vežti žemės ir miškų ūkio techniką arba vilkti priekabas, pritaikytas kroviniams vežti, ir turėtų būti registruojamas Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registre (jį administruoja ŽŪM – aut.). VRM, siekdama išspręsti šią ir kitas su transporto priemonių registravimu bei dalyvavimu eisme susijusias ir nuolat kylančias problemas, yra suplanavusi iki 2017 metų pabaigos parengti ir pateikti Vyriausybei atitinkamą Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektą. Šiame projekte greičiausiai bus siūloma nustatyti, kad keturračiai, išskyrus priklausančius L6, L6e, L7, L7e kategorijoms, taip pat galingieji keturračiai būtų registruojami Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registre. Toks pakeitimas suteiktų galimybę asmenims kur kas paprasčiau užregistruoti galinguosius ir kitus keturračius, kurie neatitinka L6e ir L7e kategorijų“, – pabrėžia ministerija.

Naudojami net vagiant

Keturiais ratais varomų sunkiųjų motociklų savininkai yra tapę tikru galvos skausmu miškininkams, valstybės saugomų parkų ir draustinių pareigūnams, privačių žemės sklypų savininkams. Galingi (15–40 kW) sunkieji keturračiai palyginti lengvi ir maži, be to, įstengia patekti ten, kur kartais sunku įvažiuoti net ratiniam traktoriui. O jų galios (patys galingiausi keturračiai gali skrieti 100 km/h greičiu) pakanka tam, kad smagiau paspaudus greičio paminą būtų pažeidžiamas miškų paklotas, išvartomi reti medeliai ar augalai, sujaukiamas gyvūnų gyvenimo ritmas. Chuliganiškai nusiteikusių keturratininkų siautėjimas ypač suintensyvėja pavasarį, kai atšyla orai. Kartais galingais keturračiais „ginkluoti“ motociklininkai užsiima net vagystėmis. Prieš porą metų Marijampolės rajone buvo minimas vietinis bekelių erelis, kuris prie savo galingo keturračio prisikabinęs priekabėlę važiuodavo į mišką neteisėtai kirsti malkų.

Pasak aplinkos apsaugos pareigūnų, sugaudyti sunkiaisiais keturračiais važinėjančius vairuotojus labai sunku. Dauguma jų būna užsidėję šalmus, o kaip nors kitaip nustatyti pažeidėjų tapatybę neįmanoma, nes tokios transporto priemonės retai kada yra registruotos. Be to, pasivyti galingus motociklus gerokai silpnesne technika pareigūnai neturi daug galimybių.

STPA prezidentas D. Gintautas patikino, kad chuliganai keturratininkų bendruomenėje – retenybė. Jo žodžiais, galingi keturračiai daugiausia naudojami pramogoms, pavyzdžiui, lenktynėms specialiai tam įrengtose trasose.

Šiuo metu Traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų bei jų priekabų registre yra įregistruota apie 4 tūkst. sunkiųjų keturračių motociklų. Jais savininkai važinėja laisvai.

„Regitros“ administruojamame Lietuvos kelių transporto priemonių registre yra įregistruoti 2 nauji sunkieji keturračiai, nes iki pirmos techninės apžiūros nereikia pateikti jų techninės atitikties sertifikato. 2013–2015 metais STPA savo duomenų bazėje įregistravo apie 300 naujai atvežtų sunkiųjų keturračių.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"