TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kitąmet - (ne)griežtesnė pažeidėjų medžioklė

2010 12 15 0:00
Seimas jau metus delsia priimti įstatymo projektą, kuris užkirstų kelią greičio mėgėjams išvengti baudų, kai pažeidimą užfiksuoja stacionarūs greičio matuokliai.
Ritos Stankevičiūtės nuotrauka

Seimas sugriežtino vairuotojų atsakomybę už tam tikrus Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus, bet jam pristigo politinės valios griežčiau tramdyti pavojų eismo saugumui keliančius didelio greičio mėgėjus ir piktybiškai baudų nemokančius "ratuotus" eismo dalyvius.

Jau nuo kitų metų tam tikras eismo taisykles pažeidusiems vairuotojams bus taikomos griežtesnės baudos. Nepaisant to, saugaus eismo specialistams nerimą kelia kiti ne mažiau svarbūs teisės aktų pakeitimai, kurie niekaip neprasiskina kelio ir iki šiol dūla politikų stalčiuose.

Valstybė leis susitaikyti

Netrukus Lietuvoje įsigalios ne tik griežtesnės baudos, bet ir nauja jų skyrimo tvarka. Po Naujųjų nepiktybiškai KET pažeidusiems vairuotojams atsiras galimybė mokėti mažesnes baudas nei iki šiol. Teisingumo ministerijos siūlymu už nepavojingus KET pažeidimus, kai vairuotojas neginčija savo kaltės, bus taikoma Vakarų Europoje populiari valstybės ir pažeidėjo susitaikymo galimybė. Kitaip sakant, valstybė leis tokiems pažeidėjams per nustatytą laikotarpį sumokėti tik pusę piniginės baudos sumos. Taip esą bus išvengiama bylos nagrinėjimo teismuose, jei skundu siekiama tik sumažinti baudos dydį. Idėjos iniciatoriai viliasi, kad dėl tokios tvarkos lėšos, gaunamos iš piniginių baudų, greičiau įplauks į valstybės biudžetą. Mat nors pati bauda bus mažesnė, negautas pajamas kompensuos sumažėjusios teismų ir policijos darbo išlaidos. Savo ruožtu teismams atsiras bent teorinė galimybė daugiau dėmesio skirti sudėtingesnėms byloms.

Seimas sugriežtino baudimo tvarką ir už automobilio statymą neleistinoje vietoje. Tais atvejais, kai automobilį vairavo ne savininkas, o kitas asmuo, mašinos šeimininkas turės policijai nurodyti asmenį, kuris padarė pažeidimą. Atsisakius atskleisti tikrojo pažeidėjo duomenis, automobilio savininkui už savo pareigų neatlikimą grėstų bauda nuo 300 iki 500 litų. Už pakartotinį pažeidimą bauda išaugtų net iki 2000 litų.

Parlamentarai taip pat nusprendė, kad KET pažeidėjų skundų nagrinėjimas iš administracinių teismų pereis bendriesiems teismams, kuriuose teisėjų darbo krūvis mažesnis. Dėl to skundų nagrinėjimas esą turėtų sutrumpėti nuo 10-12 iki maždaug 2-3 mėnesių.

"Seimas šiuos pakeitimus priėmė, prezidentė pasirašė. Naujovės įsigalios nuo kitų metų pradžios, vos tik apie tai paskelbs Valstybės žinios. Kovojant su piktybiniais eismo taisyklių pažeidėjais turi būti taikomos visos priemonės, pasiteisinusios ir kitose šalyse", - LŽ akcentavo Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis.

Projektas įstrigo Seime

Nors seimūnai įpūtė naujų vėjų gerinant eismo saugumą Lietuvos keliuose, jiems vėl pristigo politinės valios pakeisti tam tikrus teisės aktus, dėl kurių spragų daliai lakstytojų pavyksta išvengti griežto įstatymo vėzdo. Mat Seime iki šiol nebaigtas svarstyti Susisiekimo ministerijos prieš metus teiktas įstatymo projektas, kuris užkirstų galimybę vairuotojams išvengti baudų už leistino greičio viršijimą, kai tai užfiksuoja stacionarūs greičio matuokliai, o vairuotojai tvirtina, neva automobilį vairavo kitas asmuo.

Iki šiol buvo ne vienas atvejis, kai stacionaraus greičio matuoklio "nušautas" lakstytojas sugebėjo išsisukti nuo realios atsakomybės. Mat jei nuotraukoje užfiksuotas ne automobilio, kuriuo viršytas greitis, savininkas, rasti tikrąjį pažeidėją policijai dažniausiai būna sudėtinga arba apskritai neįmanoma. Pakeitus įstatymą tokiais atvejais transporto priemonės savininkas privalėtų nurodyti asmenį, kuris vairavo automobilį pažeidimo fiksavimo metu, o jei to nepadarytų arba nurodytas kaltininkas neatvyktų į policiją, mašinos šeimininkas būtų baudžiamas už automobilio nepriežiūrą. Be to, priėmus šį įstatymą į valstybės biudžetą kasmet papildomai būtų surenkama apie 30-40 mln. litų baudų.

LŽ duomenimis, šis įstatymo projektas jau kurį laiką dūla Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitete. Abejojama, ar už beveik metus svarstomo projekto priėmimą parlamentarai suspės balsuoti dar šiais metais.

Siūlo keisti tvarką

Su greičio mėgėjais kovojantys policijos pareigūnai ragina valdžią nedelsti ir sugriežtinti esamą tvarką, kuri šimtams lakstytojų dabar suteikia galimybę išsisukti nuo atsakomybės. Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių patrulių rinktinės vadas Marius Putrimas LŽ teigė, jog dabar galiojančius teisės aktus būtina tobulinti ir padaryti taip, kad bauda būtų skiriama automobilio savininkui, nesvarbu, ar pažeidimą padarė jis ar kitas jo mašiną vairavęs žmogus. "Tokia praktika galioja daugelyje Europos valstybių, tačiau Lietuvoje nežinia kodėl ją taikyti delsiama. Pakeitus tam tikrus teisės aktus, tokių pažeidimų būtų išaiškinama gerokai daugiau, į valstybės biudžetą įplauktų daugiau lėšų, o automobilio savininkas būtų atsakingesnis už savo mašiną. Be to, gerokai sumažėtų policijos darbo krūvis bei sąnaudos", - LŽ sakė M.Putrimas.

Pareigūnas pabrėžė, kad įstatymuose ir dabar numatyta, kad pažeidėjo neatskleidęs mašinos savininkas gali būti nubaustas. Pirmą kartą už duomenų slėpimą jam gali būti skiriama bauda nuo 300 iki 500, antrą - nuo 1,5 tūkst. iki 2,5 tūkst. litų. Tačiau M.Putrimas neneigė, kad išsiaiškinti, kas yra tikrasis pažeidėjas, prireikia ne vienos savaitės, o kartais paieškos užtrunka mėnesius ir baigiasi policijos nesėkme.

Susisiekimo ministras E.Masiulis LŽ tikino nematąs kliūčių svarstyti įstatymo projektą. Tiesa, jis pripažino, jog įstatymo projektas įstrigo Seime, bet žadėjo, kad tai ilgai nesitęs. "Kalbėjau su Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininku ir jis man patvirtino, kad esminių kliūčių kaip ir nėra. Sunku pasakyti, ar šiais metais parlamentarai spės šį klausimą išspręsti, kita vertus, bandysim siekti, kad projektas būtų svarstomas skubos tvarka", - LŽ tikino E.Masiulis.

Skolininkų tramdymas - nežinioje

Seimas neišdrįso užmauti apynasrio piktybiškai baudų nemokantiems vairuotojams. Parlamentarai atmėtė Seimo Ekonomikos komiteto pirmininko Dainiaus Budrio siūlymą už KET pažeidimus baudų nesusimokėjusiems vairuotojams neleisti atlikti privalomosios automobilio techninės apžiūros tol, kol bus likviduota skola. "Nesuvokiu, kodėl Seimas atmetė šį pasiūlymą, kurį įgyvendinus neabejotinai pagerėtų administracinių baudų už KET pažeidimus surinkimas. Konkrečių motyvų, kodėl mano įregistruotas projektas neįtiko, aš taip ir neišgirdau. Todėl artimiausiu metu šią įstatymo pataisą būtinai bandysiu registruoti antrą kartą", - LŽ tvirtino D.Budrys.

Jei prasiskolinusiems vairuotojams Seimas būtų užmovęs siūlytą apynasrį, centralizuotoje techninės apžiūros duomenų bazėje būtų atsiradęs įrašas, draudžiantis atlikti baudų nesumokėjusio vairuotojo turimų transporto priemonių privalomąją techninę apžiūrą tol, kol bus likviduota skola. Analogiškas įrašas būtų atsiradęs ir Lietuvos kelių transporto priemonių registre, draudžiantis atlikti bet kokias šio įsiskolinusio asmens turimų transporto priemonių registravimo procedūras iki kol bus sumokėta bauda.

Panaši praktika šiuo metu taikoma Vokietijoje ir Latvijoje. Teigiama, kad gretimoje valstybėje dabar surenkama net 94 proc. baudų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"