TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kontrolės vėzdas lupikautojų nebaugina

2010 09 29 0:00
Kontrolieriams nuolat įkliūva oro uoste dirbantys taksistai, kurie veža keleivius sveiko proto ribas peržengiančiais įkainiais.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Vilniuje taksistai, net žinodami, kad gali įkliūti tikrintojams, už trumpą kelionę nesibodi iš keleivių reikalauti triženklių sumų. Sukčiaujantys vairuotojai per mėnesį susižeria solidų uždarbį, o įkliuvę atsiperka vos kelių šimtų litų baudomis.

Sostinėje taksi vairuotojais dirba apie 2 tūkst. žmonių. Kiek jų sukčiauja ir kokia yra nelegalios veiklos apyvarta, specialistai negali pasakyti. Pareigūnai taksi vairuotojų pažeidimus skaičiuoja dešimtimis, tačiau pripažįsta, kad problema, net ir skiriant baudas, nė kiek nemažėja. Didžiausias lupikautojų grobis ir toliau lieka patiklūs užsieniečiai - jie sostinės taksistams yra tarsi aukso veršiai.

Baudos nemažina apetito.

Už kelionę iš Vilniaus oro uosto iki miesto centro taksi vairuotojai nesibodi iš užsieniečių prašyti net 120 litų - maždaug po 24 litus už vieną kilometrą. Visas uždarbis dažniausiai keliauja tiesiai jiems į kišenę, todėl jei mėnuo būna sėkmingas, taksistas iš tokių klientų susižeria nemenką sumą. "Koks yra tikras sukčiavimo mastas ir kiek taksistų veža keleivius didesniais įkainiais, sunku pasakyti, bet mes nuolat fiksuojame atvejus, kai už 5-6 kilometrų atstumą iš keleivių reikalaujama ir 50, ir 80, ir 120 litų", - LŽ pasakojo Vilniaus savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus vedėjo pavaduotojas Evaldas Matonis.

Sukčiaujantys taksistai žino - įkliuvę pareigūnams pirmą kartą, atsipirks tik 200-300 litų bauda. Šią sumą galima atidirbti prie vairo per porą dienų, o paskui vėl sėkmingai medžioti patiklius keleivius.

Įkliūva nuolat

Šiemet baudos už padidintus vežimo įkainius sostinėje skirtos 50 taksi vairuotojų. Įdomu, kad antrą kartą už tą patį pažeidimą jie paprastai neįkliūva. Specialistai šį "fenomeną" aiškina rotacija - Vilniaus mieste taksistais dirba keli tūkstančiai žmonių, o gatvėmis nuolat zuja pusantro tūkstančio taksi automobilių.

"Beveik kiekvieną savaitę rengiame reidus ir tikriname keleivių vežėjus. Pastarąjį kartą vos per vieną dieną įkliuvo 11 oro uoste dirbančių taksi vairuotojų. Beveik visi jie žmones vežė gerokai didesniais įkainiais. Nors apie tai, kad tikrinsime taksistus, pranešėme iš anksto, sukčiautojai į tai beveik nereagavo ir dirbo kaip dirbę. Nemažėja ir keleivių skundų - jų per mėnesį gauname apie 30-40. Dažniausiai žmonės skundžiasi dėl nepagrįstai didelės kelionės kainos. Beje, anksčiau daugiau nusiskundimų sulaukdavome iš užsieniečių, o pastaruoju metu - iš lietuvių", - kalbėjo E.Matonis.

Pinigai - į kišenę

LŽ duomenimis, kai kurios taksi įmonės įdarbina vairuotojus tik ketvirčiui etato, tad oficialiai per dieną jie gali vežioti keleivius vos keletą valandų. Tačiau iš tiesų taksistai nesiilsi. Jie dirba visą dieną, o mokesčius valstybei sumoka tik nuo ketvirčio etato. "Yra tokių bendrovių, kurios nustato vairuotojams, kokią konkrečią sumą šie turi sumokėti įmonei per mėnesį. Anksčiau, kiek pamenu, ji svyravo nuo 270 iki 350 litų. Taigi taksisto tikslas - kuo greičiau surinkti šiuos pinigus, atiduoti juos darbdaviui, o likusią mėnesio dalį dirbti sau. Suprantama, tie pinigai, kuriuos jis užsidirba, nėra apmokestinami. Vadinasi, valstybės biudžetas negauna pajamų", - dėstė E.Matonis.

Eismo organizavimo skyriaus vedėjo pavaduotojas prisiminė atvejį, kai tikrinant vienos taksi bendrovės veiklą paaiškėjo, kad kiekvienas jos darbuotojas per metus valstybei sumokėjo vos po 160 litų mokesčių - kiek daugiau nei po 13 litų per mėnesį. Tuo metu 1200 litų "į rankas" gaunantis sąžiningas mokesčių mokėtojas per mėnesį valstybei sumoka 24 kartus daugiau - 315 litų.

Nemokėjo mokesčių

Siekdami nustatyti pajamų slėpimo faktus ir kitus pažeidimus taksi įmones kontroliuoja savivaldybių administracijos padaliniai, Kelių transporto inspekcija, policija, Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) ir kitos institucijos. Tačiau įvairūs patikrinimai šešėlinio verslo nesustabdo.

Vien šiais metais į VMI akiratį pateko 50 taksi bendrovių. Per operatyvius mokesčių prievaizdų reidus buvo užfiksuota 11 administracinių teisės pažeidimų. Atlikusi mokestinius patikrinimus VMI taksi įmonėms priskaičiavo beveik 170 tūkst. litų nesumokėtų mokesčių. "Vengimas apskaityti pajamas yra vienas dažniausiai nustatomų pažeidimų, išplitusių paslaugų teikimo srityje. Taksi įmonės - taip pat ne išimtis", - LŽ tvirtino VMI viršininko pavaduotojas Artūras Klerauskas.

Silpna kontrolė

Nors dėl nesąžiningos veiklos įkliūva tiek įmonės, tiek jų darbuotojai, šiais metais nė vienai taksi bendrovei dėl pažeidimų nebuvo sustabdyta ar atimta licencija. Nebaudžiamumo jausmas, anot specialistų, skatina nesąžiningus taksistus toliau lupikauti iš keleivių.

Prieš kelias savaites Susisiekimo ministerijoje buvo svarstoma, ar nevertėtų sugriežtinti taksi įmonių pajamų apskaitos tvarkos ir taksometrams taikomų techninių reikalavimų. Pasitarime dalyvavęs susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas LŽ tvirtino, kad sukčiaujantys taksistai drąsiai ir net atvirai užsiima nelegalia veikla. "Už pažeidimus taksi įmonės ir vairuotojai atsiperka palyginti švelniomis nuobaudomis, o dabartinė kontrolė - nepakankama. Iki šiol labiausiai kenčia į sostinę atvykstantys užsieniečiai - iš jų už keletą kilometrų taksistai nesibodi reikalauti net 50 eurų. Jei tokie atvejai kartojasi, vadinasi, kontrolės mechanizmas neveikia", -pabrėžė R.Vaštakas.

Sostinės taksistus kontroliuojančio Vilniaus savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus vedėjo pavaduotojas E.Matonis atkirto, kad vien nuolatiniai tikrinimai vairuotojų savivalės nepažabos: "Įstengiame šalinti tik pasekmes, tačiau negalime sunaikinti priežasčių."

Apynasrio teks palaukti

Susisiekimo ministerija kartu su kitomis taksistų veiklą kontroliuojančiomis institucijomis ėmė ieškoti būdų, kaip užkirsti kelią sukčiavimams. Šiuo metu tariamasi, koks kontrolės mechanizmas būtų efektyviausias.

Tačiau lupikavimo problema, net ir pradėjus taikyti naujus metodus, greitai vis tiek neišnyks. "Dabar kalbama, diskutuojama ir, manau, po kelių mėnesių bus pateiktas konkretus veiksmų planas, kaip pažaboti sukčiaujančius taksi vairuotojus. Bet prireiks mažiausiai poros metų, kol naujas kontrolės mechanizmas duos norimų rezultatų", - tikino R.Vaštakas.

LŽ duomenimis, valstybės pareigūnai svarsto galimybę įpareigoti visas taksi įmones įrengti jų automobiliuose kasos aparatus. Taip pat sprendžiama, kaip sukurti griežtesnę ir efektyvesnę kontrolės sistemą. Kiek anksčiau Vilniaus savivaldybė ir sostinės oro uostas sutarė įvesti fiksuotą taksi mokestį tiems keleiviams, kurie vyksta iš oro uosto į centrinę miesto dalį. Tačiau šio susitarimo nepatvirtino Susisiekimo ministerija.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"