TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Kriminalinis kelias

2008 02 06 0:00
Statant naujus objektus apie darbų saugą ir eismo saugumą galvojama mažiausiai.
Nuotrauka: © "Lietuvos žinios"

Pastaruoju metu, po kelių itin liūdnai nuskambėjusių eismo įvykių, žiniasklaidoje pradėta dažnai kalbėti apie eismą magistraliniuose keliuose.

Esą ir greitis čia mažas, ir mūsų automagistralės neatitinka šios kategorijos keliams keliamų tarptautinių reikalavimų. Ar iš tiesų taip yra?

Dokumentai ir reikalavimai.

Kelių eismo taisyklėse pasakyta, kad, "Automagistralė - specialiai motorinių transporto priemonių eismui suprojektuotas ir nutiestas kelias, kuris nėra skirtas įvažiuoti į šalia esančias teritorijas arba iš jų išvažiuoti". Ši kategoriška nuostata nėra originali: ji kone žodis žodin atkartoja pagrindinį teisinį aktą, reglamentuojantį kelių eismą šalyje - "Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą". Savo ruožtu ir šis tekstas anaiptol nėra originalus. Mūsiškis įstatymų leidėjas pažodžiui cituoja kertinę normą, lygiai prieš keturis dešimtmečius suformuluotą Vienos Tarptautinėje Kelių eismo konvencijoje, prie kurios yra prisijungusi ir Lietuva.

Paradoksai.

Atrodytų, viskas čia aišku, ir telieka laikytis įstatymo. Vis dėlto Lietuvoje periodiškai kyla daugiau ar mažiau garsūs skandalai dėl neteisėtai vykdomų ar netinkamai įformintų statybų, keliami teisminiai procesai dėl paprasčiausio vagonėlio, pastatyto neleistinoje ir nuošalioje vietoje. Tačiau niekam iki šiol neužkliuvo savavališkai įrengiami įvažiavimai ar keliukai į pačias judriausias šalies trasas, kuriomis per parą pravažiuoja dešimtys tūkstančių automobilių.

Paradoksas: dėl atokioje vietoje neteisėtai ar vogčiomis suręstos pirtelės fiziškai nenukenčia niekas, tačiau triukšmas dėl to kyla didžiulis. O kiekvienas nelegalus įvažiavimas - tai tiesioginė grėsmė žmonių gyvybei. Ir negirdėti nė menkiausio visuomenės protesto, pasipiktinusio reportažo televizijoje ar rašinio spaudoje.

Nors konkrečios statistikos čia nėra, specialistai kategoriškai teigia, kad kasmet dėl tokios savivalės įvyksta ne viena skaudi eismo avarija, žalojami ir žūva žmonės, trikdomas eismas.

Nelegalaus kelio gimimas

Kaip pavyzdį galima pateikti automagistralę Vilnius-Panevėžys. Jos ilgis - vos apie 130 km, tačiau į ją "įsilieja" kone pusšimtis nelegalių keliukų, kurių dauguma - Vilniaus prieigose.

Supaprastinta naujo kriminalinio kelio gimimo "schema" maždaug tokia. Statant komercinės, gyvenamosios ar kitos paskirties pastatą šalia automagistralės naudojamasi laikinu keliu. Įteisinus statybas buvusi iki tol palyginti mažai naudojama nuovaža išasfaltuojama, sutvarkomas privažiavimas prie naujai suręsto statinio. Savininkui mažiausiai rūpi, kad taip šiurkščiai pažeidžiamos visos įstatymų galią turinčios normos, eismo organizavimo ir saugumo reikalavimai. Suprantama, naujasis "kelias" nesuderinamas su Lietuvos automobilių kelių direkcija, juolab kad su tokį magistralinį kelią prižiūrinčia įmone.

Kadaise tiesiant automagistralę Vilnius-Panevėžys visi žmonės, gyvenę šalia būsimos automagistralės, buvo iškelti suteikiant jiems kitą gyvenamąjį plotą ir atlyginant nuostolius. Buvo gyventojų, kurie nenorėjo kitur keltis. Tokie sklypai ir sodybos liko be išvažiavimo į magistralinį kelią. Netrukus tokių sodybų savininkai neteisėtai įsirengė nuovažas į automagistralę.

Atsiranda ir naujų pastatų. Žmonės susigrąžina ar įsigyja žemės sklypus šalia magistralės, stato namus, kaimo sodybas, kavines. Ir suprantamas jų noras turėti išvažiavimą į artimiausią kelią. Jis nutiesiamas savarankiškai ir ilgai nesvarstant. Taip gadinamos žemės sankasos, šlaitai ir grioviai, tačiau svarbiausia - sukeliamas didžiulis pavojus eismo dalyviams, važiuojantiems automagistrale. Staiga iš griovio išlindusi mašina yra žymiai pavojingesnė už išbėgusi šerną ar stirną.

Galvoti iš anksto

Vyriausybės nutarimas "Dėl kelių priežiūros tvarkos" kategoriškai draudžia savavališkai įrengti nuovažas į laukus, pievas ar kitus objektus. Lietuvos Kelių įstatymas įpareigoja už kelių priežiūrą atsakingus asmenis šalinti "savavališkai įrengtas sankryžas, nuovažas, technines eismo reguliavimo priemones ir kita tai įrengusių asmenų lėšomis, jei po rašytinio įspėjimo to jie nepadaro patys".

Ką daryti žmonėms, norintiems įsikurti šalia magistralinio kelio?

Patarimas čia būtų vienas - dar prieš pradedant statybas pagalvoti, kaip bus įvažiuojama į būsimą objektą ar išvažiuojama iš jo. Šiuo metu nėra jokio pagrindo įteisinti savavališką nuovažą.

Taip yra visame civilizuotame pasaulyje, taip turi būti ir pas mus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"