TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Ksenonų chuliganai akina kitus vairuotojus

2013 11 06 6:00
Netinkamai sureguliuotas apšvietimas trukdo ir pačiam vairuotojui, ir kitiems eismo dalyviams. LŽ archyvo nuotraukos

Įvairiuose šalies miestuose prieš tamsųjį žiemos sezoną prasidėjo reidai, per kuriuos pareigūnai su specialistais tikrina automobilių techninę būklę. Savaitės pradžioje Kaune per pirmąjį patikrinimą dažniausiai nuobaudų sulaukė vairuotojai, kurie eksploatuoja automobilius su netinkamais priekiniais žibintais.

Matomumas nepagerėja

„Tai užburia tarytum spektaklis! Pirmiausia žibintai pakyla, paskui nusileidžia, tada suranda savo idealią poziciją ir šviečia balta šviesa“, - taip prieš daugiau nei dešimtmetį, pristatydami 7-osios serijos modelio naujovę, ksenoninius, kitaip dar dujošvyčiais vadinamus žibintus, reklamavo BMW saldžiabalsiai. Šie žibintai veikia taip: žirnio dydžio stiklinėje kolboje tarp dviejų elektrodų atsiranda elektros išlydžio lankas, kurį supa ksenono dujos, – iš čia kilęs ir pavadinimas. Uždegti reikalinga labai aukšta įtampa, taigi būtinas elektroninis valdymas. Paprastuose ksenoniniuose žibintuose tolimosioms šviesoms naudojamos halogeninės lemputės, o biksenoniniuose tolimosioms šviesoms naudojamos taip pat ksenoninės lempos.

„Tačiau ksenoninių lempučių naudojimas tam nepritaikytuose žibintuose – visiškas cinizmas. Paties tradicinio žibinto geometrija nėra pritaikyta ksenoninėms lempoms. Tam reikalingi specialūs lęšiai, reflektoriai. Be jų šviesa sklinda ne tik Dievui į langus, bet ir dar blogiau – kitiems vairuotojams į akis. Jeigu žmogus keistų visą žibintą, ne tik lemputę, tada nieko blogo. Bet menkai išprusę vairuotojai, klaidingai manydami, kad nuo to pagerės matomumas, imasi savavališkos iniciatyvos“, - tvirtino BMW tyrimų padalinyje stažavęsis bendrovės „Ledigma“ mokslinių tyrimų direktorius dr. Pranciškus Vitta.

Kokybiška 35 W ksenoninė lemputė šviečia maždaug 3,5 karto ryškiau negu 55 W halogeninė ir laiko iki dešimt kartų ilgiau. Jų optika griežtesnė, taigi šviesos srautą galima fokusuoti tiksliau. Švytinčios ksenono dujos suteikia galimybę pasirinkti norimą spalvos temperatūrą. Skirtingos lemputės skleidžia baltą kristalinę šviesą, baltą su melsvumo atspalviu, mėlyną kristalinę, tamsiai mėlyną ar mėlyną su violetiniu atspalviu.

Kokybiški ksenoniniai žibintai šviečia tiksliau ir intensyviau.

Grės TA anuliavimas

„Jau ne pirmus metus atliekant privalomą techninę apžiūrą tikrinami ir automobilių žibintai. Piktybinių vairuotojų, kurie į halogeninius žibintus montuotų ksenonines lemputes, jau mažiau nei anksčiau. Atrodo, pavyko pasiekti šiokį tokį mąstymo lūžį. Seniau net profesionalų servisai nevengdavo tenkinti tokių klientų pageidavimų. Žinoma, lietuviai, nors ir mažiau, vis dar mėgsta lengvabūdiškai rizikuoti savo kailiu ir saugumu. Kaip ir vaistinėlę ar gesintuvą prieš apžiūrą iš kaimyno kai kurie pasiskolina, taip ir lemputes tinkamas susisuka, o po apžiūros vėl pakeičia neleistinomis“, - teigė bendrovės „Transporto tyrimai“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Anot pašnekovo, jeigu automobilis turi halogeninius priekinius žibintus, juos į dujošvytes lemputes galima išmainyti tik pakeitus visą priekinių žibintų sistemą – reflektorių, lemputę, balasto bloką. Automobiliuose su ksenoninėmis lemputėmis turi būti įmontuota automatinė atstumo valdymo ir žibintų plovimo sistema.

Ksenoninių tobulinimo rinkinių, kuriuos, vis dar norėdami „kietesnių“ lempų ir sportiškesnės išvaizdos automobilio, sumontuoja kai kurie dėmesio trokštantys piliečiai, naudoti neleidžiama. Juos naudojant bendroji automobilio eksploatavimo licencija nebegalioja. Tam nepritaikytuose žibintuose nerekomenduojama naudoti ir didesnio ryškumo „ksenoninio efekto“ lempučių.

„Itin pavojinga, kai ksenoniniai žibintai netinkamai naudojami lengvuosiuose automobiliuose. Jų pakaba, skirtingai nei sunkvežimiuose naudojama pneumatinė, neužtikrina vienodo aukščio išlaikymo, ypač kai lengvojo automobilio bagažinėje važamas krovinys. Tad be automatinės reguliavimo sistemos šviesos srautas pasiskirsto bet kaip. Plovimo sistema yra reikalinga, nes ksenoninio žibinto skleidžiama šviesa yra kur kas intensyvesnė. Jeigu iš išorės užteršiamas priekinis gaubtas, šviesos srautas išsiskaido, atsiranda daug parazitinių spindulių“, - sakė R.Vėlavičius.

Specialisto teigimu, kitų eismo dalyvių negerbiančius vairuotojus padės drausminti nuo kitų metų liepos įsigaliosiantys Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimai. Policininkai įgis teisę anuliuoti TA reikalavimų neatitinkančio automobilio techninės apžiūros taloną.

Šviesos diodai – prabanga

LŽ kalbintas automobilių servise dirbantis mechanikas Aidas Poškus pasakojo, kad klientai vis dažniau teiraujasi, ar negalėtų įsigyti ateities technologija tituluojamų modernių priekinių LED artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintų.

Atsakymas paprastas: šiandien nėra diodinių lempučių, kurios galėtų nebrangiai visavertiškai pakeisti halogenines ar ksenonines lempas. Tiesa, prabangiuose automobilių modeliuose, pavyzdžiui, Audi R8 ar Lexus LS 600h, priekiniai LED žibintai siūlomi pagal individualų užsakymą.

„Vairuotojai kartais susigundo nesąžiningų prekeivių peršamomis diodinėmis lemputėmis, neva skirtomis artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintams. Siūlau laikytis nuo tokių gaminių kuo toliau ir nešvaistyti pinigų vėjais. Paprastai tokios lemputės šviečia ne taip ryškiai kaip to pačio tipo halogeninės. Jų šviesos srautas geriausiu atveju yra 100–300 liumenų, o analogiško tipo (standartinės) halogeninės lemputės šviesos srautas yra 1000–1500 liumenų. Taip pat dėl šių šviesos diodų lempučių formos šviesos srautas būna netinkamai sufokusuotas. Kartais tokias lemputes galima panaudoti nebent kaip LED dienos žibintus, bet tikrai ne artimųjų, tolimųjų šviesų ar rūko žibintuose“, - įsitikinęs A.Poškus.

Tokiai nuomonei pritarė ir šviesos diodus tyrinėjantis mokslininkas P.Vitta. „Kokybiški priekiniai LED automobilių žibintai dar kainuoja brangiai. Kiekvienas LED šviestukas veikia kaip atskiras šviesos šaltinis, todėl tokiam šviesos srautui sureguliuoti reikalinga sudėtinga optinė sistema. Aišku, diodai puikiai pasiteisina dienos šviesos žibintuose, kurie naujuose automobiliuose tapo privalomi prieš dvejus metus. Be to, LED plinta ir užpakaliniuose žibintuose. Diodai ekonomiški, nes lempučių nereikia keisti, be to, kiek greičiau užsidega stabdant automobilį“, - teigė P.Vitta.

Anksčiau - halogeniniai, paskui - ksenoniniai, dabar LED – automobilių žibintai tampa vis geresni ir, žinoma, brangesni. Kai dienos vis labiau trumpėja, o naktys ilgos, nepamirškite pasirūpinti geru kelio apšvietimu. Tam padaryti nereikia nei daug laiko, nei lėšų: reguliariai iš vidaus ir išorės nuvalykite automobilio priekinį stiklą, rečiausiai kartą per metus keiskite valytuvų gumas, nuolat atkreipkite dėmesį į tai, ar žibintai švarūs ir ar yra langų valymo skysčio.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"