TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Laiku nekeičiami tepalai – ankstyva variklio mirtis

2013 12 17 6:00
Variklio alyvą kartu su tepalų filtru geriausia pakeisti artėjant žiemos šalčiams. LŽ archyvo nuotrauka

Variklio alyvą geriausia pakeisti prieš žiemą, net jei dar ir neatėjęs laikas keisti tepalus. Naujuose tepaluose nebus susikaupę įvairiausių nuosėdų, dilimo produktų, vandens kondensato, todėl ir esant didesniam šalčiui tepalai bus geriau naudojami.

Jeigu leidžia variklio konstrukcija, žiemą rekomenduojama pilti ne tokius klampius sintetinius tepalus. Sintetinę alyvą puikiai tinka naudoti esant iki 30 laipsnių šalčio. Ji skystesnė, tad geriau teka vamzdeliu.

„Jeigu laiku nekeičiami tepalai, labiausiai variklis dėvimas automobilio užvedimo metu. Kai alyva geresnės kokybės, skystesnė, ji geriau skverbiasi į tarpus, variklio dalys dyla mažiau, o jis pats dirba sklandžiau. Kiekvienam variklio modeliui gamintojai yra numatę tam tikras reikalingas alyvos savybes, tad būtina parinkti tam varikliui labiausiai tinkamus tepalus, kitaip jo dalys dils sparčiau“, - paaiškino Šiauliuose įsikūrusio Alyvos keitimo centro direktorė Helena Skulskė.

Pasak LŽ pašnekovės, variklio alyvos pakeitimas, jei tuo užsiima profesionalai, trunka apie dvidešimt minučių. Tepalų keitimo kaina priklauso nuo to, kokiu būdu konkrečiai galima pakeisti tam tikro automobilio tepalus. Vieniems automobiliams numatytas paprastasis tepalų keitimas - jie išleidžiami atsukus karterio varžtą. Iš kitų variklių tepalus pašalinti tenka išsiurbiant per jų matuoklį. Tai lemia ir procedūros kainą - ji svyruoja nuo 20 iki 35 litų. Tačiau tepalų keitimas serviso centruose dažnai atliekamas nemokamai, jei automobilio savininkas čia įsigyja alyvą.

„Neretai vairuotojai, linkę sutaupyti litą kitą, variklio alyvą perka, kur pakliūva – prekybos centre ar degalinėje. Dažniausiai taip elgdamasis mašinos savininkas atsižvelgia tik į tepalų rūšį – pusiau sintetiniai ar sintetiniai, tačiau ne į specifines technines alyvos savybes, reikalingas konkrečiam varikliui. Jei vairuotojas vis dėlto tepalus perka savo nuožiūra, o ne pasikonsultavęs su specialistais, ir pas mus atvyksta tik jų pasikeisti, paslaugos mokestį skaičiuojame ir už senų tepalų utilizavimą, kuris nepigus“, - sakė H.Skulskė.

Praneša kalantys kompensatoriai

Automobilių technikai pataria atkreipti dėmesį ir į įsigyjamo bei kartu su alyva keičiamo filtro kokybę. Geriau nepagailėti kiek daugiau pinigų kokybiškam filtrui, nei turguje pirkti bevardį, kurio neapsaugotas popierius ištežęs gali patekti į sistemą.

Variklio tepalai keičiami reguliariai, atsižvelgiant į tai, kokio klimato sąlygomis naudojamas automobilis bei kokios markės, klasės ir kokybės pilami variklio tepalai. Dažnu atveju automobilio tepalus reikia keisti kas 10 tūkst. kilometrų arba kas dvejus metus. Sintetinius variklio tepalus reikia keisti kas 15 tūkst. kilometrų.

„Dažnai nutinka taip, kad nusipirkę automobilį pirkėjai svarsto, ar reikia keisti variklio tepalus. Atsakymas paprastas – jei jų nekeitėte patys, net jei tepalai ir atrodo šviesūs, juos patartina pasikeisti. Keisdami tepalus visuomet pasižymėkite kilometražą ir kito keitimo datą arba kilometražą.

"Daugelis mano, kad seni tepalai turi būti juodi ir tamsūs, bet tai nebūtinai tiesa. Dažnai tamsūs tepalai nebūtinai būna blogi - kai kurių markių tepalai natūraliai tamsesni, lyginant juos tarpusavyje, o dyzeliniuose automobiliuose tepalai patamsėja kur kas greičiau nei benzininiuose“, - pabrėžė Kaune įsikūrusių automobilių remonto dirbtuvių „Servisas 007“ savininkas Tomas Menkelevičius.

Tiek dyzeliniams, tiek benzininiams varikliams galioja toks pats tepalų keitimo intervalas - laiko arba kilometražo. Pašnekovo teigimu, kartais prasti arba seni tepalai lemia kitas variklio problemas, tokias kaip kalantys variklio kompensatoriai. Jie pirmieji praneša apie nekokybiškus ar seniai keistus variklio tepalus.

„Seni ir nekeisti variklio tepalai gali lemti prastą variklio tepimą, ypač esant ekstremalioms sąlygoms – kai šaltas oras, tolimos ir ilgos kelionės. Dėl to kala kompensatoriai ir greičiau dyla variklis. Taip pat kaupiasi nuosėdos, apsineša vidinės detalės, pasitaiko, kad užstringa tepaliniai žiedai ir variklis pradeda deginti tepalus. Seni tepalai esant šaltam orui pasidaro tirštesni, dėl to variklį sunkiau paleisti, padidėja degalų sąnaudos. Tos pačios taisyklės galioja ir greičių dėžės tepalui“, - sakė T.Menkelevičius.

Skaičiai parodo klampumą

Jei tepalus išsirinkti vis dėlto sumanėte patys – būtina atkreipti dėmesį ne tik į tepalų rūšį, bet ir klampumą. Jį nurodo SAE skaičiai. Tepalų, kurių klampumas 0W realiai yra toks pats kaip ir 5W, tačiau 0W alyva visiškai nustoja tekėti dar žemesnėje temperatūroje nei 5W. Tiesa, tepalas, kuris yra žymimas 5W sustingsta ir nustoja tekėti maždaug -40°C šaltyje, taigi pirkti 0W Lietuvoje važinėjamiems automobiliams kaip ir netikslinga – 5W yra optimalus variantas šaltai žiemai.

Antras skaičius už raidės W nusako tepalų klampumą darbinėje temperatūroje esant 100°C. Negalima paprastai atsakyti, koks tepalas geresnis – skystesnis ar klampesnis. Skystesnės alyvos (W30) pranašumas – tokia alyva šiek tiek sumažina trintį tarp variklio mazgų, taigi variklis tampa ekonomiškesnis, lengviau paleidžiamas.

„Nepamirškime, kad skystesni tepalai gali netikti seniems, sudėvėtiems varikliams, kurie pasižymi tepalo pralaidumu į išorę – kuo tepalas skystesnis, tuo labiau jis tekės ir bėgs tokiame variklyje. Tiesa, jei variklis nepraleidžia tepalo ir yra tvarkingas, klaidinga manyti, kad supylus skystesnę, kokybiškesnę alyvą jis ims per visus šonus leisti tepalus. Klampesnės alyvos pranašumas tas, kad ji sudaro storesnę ir atsparesnę tepalo plėvelę. Bet naujesniuose varikliuose, kuriuose tarpai tarp tepamų paviršių maži, didelio klampumo tepalas sunkiau įsiskverbia“, - reziumavo T.Menkelevičius.

Anekdotiškos gyvenimo istorijos

Alyvos keitimo centro direktorė apgailestavo, kad nemažai daliai automobilių savininkų stinga atsakingumo ir racionalumo. Keisdami tepalus patys vairuotojai ne tik susikuria problemų, bet ir panaudotą alyvą dažniausiai išpila kur pakliūva, taip teršdami aplinką. Tarp tepalų centruose dirbančių meistrų dažnai sklando netgi anekdotiškos istorijos, kurios, kaip ir visas gyvenimiškas humoras, atspindi bent dalį tiesos.

Štai kaip tepalus keičia tipinis vyras: prekybos centre jis pamato pigios neaiškios kilmės alyvos už 60 litų, kitą visą dieną skiria alyvos filtro kainų ir kokybės pasiūlai išnagrinėti. Vakare jau aišku, kur ir kokius tepalus pirkti pigiausia. Kadangi po darbo jaučiasi pavargęs, o parduotuvė - kitoje miesto pusėje, užeina į pirmą pasitaikiusią automobilių detalių parduotuvę ir paima pirmą pasitaikiusį tepalų filtrą. Laisvą dieną nuvažiuoja į garažą. Pasirodo, kad bakelis senai alyvai kaupti pilnas. Išpila alyvą ant žemės šalia garažo. Pakelia automobilį kėlikliu. Pusvalandį ieško ramsčių. Susinervina, išgeria butelį alaus. Pastato po varikliu indą naudotai alyvai ir dar pusvalandį ieško žiedinio rakto 19x22. Pagaliau ima universalų raktą, atsuka išleidimo varžtą, įmeta jį į karštą alyvą ir bandydamas ištraukti nusidegina. Nusivalo alyvą. Kol tepalai bėga, išgeria dar alaus. Ieško filtro rakto. Numojęs ranka, praduria filtrą atsuktuvu ir atsuka jį. Įdeda naują tepalų filtrą, nepamiršęs plonu alyvos sluoksniu ištepti tarpinės. Supila pirmą pusę litro alyvos. Prisimena apie išleidimo varžtą - susiranda jį senoje alyvoje. Greitai įsuka jį, kol visa nauja alyva neištekėjo ant grindų. Pripila alyvos. Viskas!

Štai kaip keičia tepalus tipinė moteris: sustoja servise pakeliui važiuodama namo. Išgeria puodelį kavos, paskaito naujausią žurnalą apie garsenybių gyvenimą. Po 15 minučių sumoka meistrams už darbą ir išvažiuoja...

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"