Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Laisviau keliauti per Lietuvą nepavyks

 
2017 02 02 8:30
Lietuvą kertantys Rusijos tranzitiniai traukiniai netaps greitaisiais./Valstybės sienos apsaugos tarnybos archyvo nuotrauka
Lietuvą kertantys Rusijos tranzitiniai traukiniai netaps greitaisiais./Valstybės sienos apsaugos tarnybos archyvo nuotrauka

Rengdamasi 2018 metais įvyksiančiam pasaulio futbolo čempionatui Rusija puoselėjo viltį, kad Kaliningradą ir Maskvą jungiantis keleivinis traukinys važiuos ne 20 valandų, kaip yra dabar, o kur kas trumpiau, nes Lietuvos pareigūnai keleivius tikrins traukiniui važiuojant, o ne stovint pasienio stotyse.

Tačiau šiomis dienomis Kaliningrado srities administracijos atstovai paskelbė atsisakantys derybų su Lietuva dėl tranzito pakeitimo tvarkos. Mūsų šalies politikai ir atsakingi pareigūnai pabrėžia, kad įvedus kaimynės pageidautą tranzitinių keleivių patikrą būtų sunku užtikrinti Lietuvos šalies saugumo interesus.

Tikrina du kartus

Kaliningrado srities administracija paskelbė, kad nebetęs derybų su Lietuva dėl paprastesnio keleivinių traukinių, vykstančių tranzitu per mūsų šalį, tikrinimo. Kaliningrado srities infrastruktūros ministro pareigas laikinai einančios Jelenos Diatlovos teigimu, tokį sprendimą esą padiktavo dabartinė geopolitinė situacija. „Nedaug trūko, kad derybose su Lietuva būtų pasiektas susitarimas tranzitinio traukinio keleivius tikrinti ne traukiniui stovint pasienio geležinkelio stotyse, o jam vykstant per Lietuvos teritoriją“, – pripažino ji.

Abiejų šalių – Lietuvos ir Rusijos – patvirtinta vadinamoji Kaliningrado tranzito tvarka, kuria nustatoma, kaip atliekama tranzitinių keleivinių traukinių keleivių patikra, galioja jau beveik 14 metų. Pagal ją tranzitiniai traukiniai Lietuvoje tikrinami šiems sustojus pasienio geležinkelio stotyse – Kenoje bei Kybartuose.

„Sustojus tranzitiniam traukiniui, į vagonus įlipa Lietuvos pasieniečių komandos. Jos patikrina visų be išimties vykstančiųjų asmens dokumentus. Pareigūnai aprūpinti nešiojamaisiais kompiuteriais, jie turi prieigą prie duomenų bazių. Todėl tikrinimas ilgai neužtrunka“, – „Lietuvos žinioms“ pasakojo Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Prevencijos skyriaus viršininkas Giedrius Mišutis.

Tranzitu per Lietuvą keliauja apie pusė milijono Rusijos piliečių per metus. Jų dokumentai tikrinami du kartus – įvažiuojant į Lietuvos teritoriją ir išvažiuojant iš mūsų šalies. Lietuvos teritoriją traukiniu norintys kirsti Rusijos piliečiai privalo turėti supaprastinto tranzito geležinkeliu dokumentus, įgyjamus kartu su traukinio bilietu. Mat yra sukurta dviejų šalių atsakingas institucijas siejanti informacinė sistema, jungianti kelis tūkstančius specializuotų traukinio bilietų pardavimo kasų visoje Rusijos teritorijoje. Bet kurioje tokioje kasoje bilietą kelionei tranzitiniu traukiniu įsigyjančio Rusijos piliečio paso duomenys elektroniniu būdu perduodami Lietuvos pareigūnams. Šie juos patikrina ir kiekvieno keleivio vardu išrašo supaprastinto tranzito geležinkeliu dokumentus. Juos į traukinius pristato ir keleiviams išdalija ypatingieji Lietuvos konsulatų Rusijoje kurjeriai. Šie dokumentai atstoja įprastas vizas, bet nesuteikia teisės išlipti Lietuvos teritorijoje.

Rusijos tranzitinių traukinių keleiviai Lietuvoje tikrinami tik traukiniams sustojus pasienio geležinkelio stotyse – Kenoje ir Kybartuose.Valstybės sienos apsaugos tarnybos archyvo nuotrauka
Rusijos tranzitinių traukinių keleiviai Lietuvoje tikrinami tik traukiniams sustojus pasienio geležinkelio stotyse – Kenoje ir Kybartuose.Valstybės sienos apsaugos tarnybos archyvo nuotrauka

Visos galimybės kontroliuoti padėtį

Lietuvos teritorija važiuojančius tranzitinius sąstatus pasieniečiai kontroliuoja naudodamiesi moderniomis technologijomis – GPS įranga stebi jų vykimo kryptį, padėtį vietovėje bei traukinio greitį. Jei tranzitinis traukinys dėl tam tikrų priežasčių sustoja, pavyzdžiui, praleisti kitą sąstatą arba sulėtina greitį, pasieniečiai akimirksniu gauna tokią informaciją. Taip iš karto galima imtis priemonių, kad iš sąstato neteisėtai neišliptų ir nepasišalintų asmenys, taip pat galima išsiaiškinti sustojimo priežastis. Pasieniečiai turi galimybę susisiekti su kolegomis iš teritorinių policijos įstaigų, kad būtų imtasi reikalingų veiksmų.

„Traukiniams patikrinti pasienio geležinkelio stotyje suteikiamas tam tikras laikas – pusvalandis, per kurį pareigūnai privalo suspėti patikrinti visų traukiniu vykstančių asmenų dokumentus. Dažniausiai šio laiko pakanka. Stovinčio traukinio keleivių bei personalo dokumentus tikrinti paprasčiau nei važiuojančio“, – pabrėžė VSAT Prevencijos skyriaus viršininkas. G. Mišutis pripažino, kad pasitaiko atvejų, kai pasieniečiai imasi tikrinti ir jau važiuojančius traukinius.

Ne Lietuvos ir Rusijos derybų objektas

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto narys Arvydas Anušauskas „Lietuvos žinioms“ teigė, kad šiuo metu galiojanti supaprastinto tranzito per Lietuvos teritoriją į Kaliningrado sritį tvarka yra palanki Lietuvai, nes labiau užtikrina saugumą. „Juk nesunku įsivaizduoti, kad esant Rusijos pageidaujamai tvarkai dalis nepatikrintų asmenų galėtų nukeliauti ir iki Vilniaus ar Kauno. Tai Lietuvai nepriimtina, nes būtų sunku užtikrinti šalies saugumo interesus“, – teigė A. Anušauskas.

Supaprastinto tranzito per Lietuvą į Kaliningrado sritį modelį apibrėžia specialus susitarimas tarp Lietuvos, Rusijos ir Europos Sąjungos (ES), taip pat Šengeno sienų kodeksas. Todėl, pasak Seimo Užsienio reikalų komiteto pirmininko pavaduotojo Egidijaus Vareikio, tranzito tvarkos pakeitimas – ne Lietuvos ir Rusijos, o ES ir Rusijos diskusijų objektas. „Matyt, Rusija suprato, kad pakeisti tranzito tvarką bus labai sunku, todėl ir atsitraukė“, – pabrėžė Seimo narys.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"