Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
TRASA

Lenkija „maitina“ nelegalius vežėjus

 
2017 06 14 14:00
Mikroautobusus nuomojanti įmonė teigia neužsiimanti pirkėjų vežimu į Lenkiją, bet skelbimai ant jos mikroautobusų kviečia į kelionę. LŽ archyvo nuotrauka

Lenkijos prekybos tinklai Lietuvos gyventojus vilioja pigesnėmis prekėmis, o į šios kaimynų šalies parduotuves pirkėjus pristato šimtai vežėjų, kurių dauguma – nelegalūs. Kai kurie iš jų sutiko „Lietuvos žinioms“ patikėti savo verslo užkulisius.

Kalbėdamas su dienraščio žurnalistu Vitalijus iš Kauno net nebandė slėpti dirbantis „individualiai“. Jokios įmonės neregistravęs, verslo liudijimo taip pat neturi, taigi mokesčių valstybei nemoka. Savo uždarbio šis verslininkas neatskleidė. Užtat noriai pasidalijo savo nelegalaus verslo patirtimi.

„Pirkėjus į Lenkiją vežioju laisvu nuo pagrindinio darbo laiku. Kelionės vyksta labai dažnai, surinkti aštuonių žmonių grupę, o mano mikroautobuse yra būtent tiek vietų keleiviams, nesunku. Lietuviai yra išsiilgę pigių ir kokybiškų maisto produktų“, – pasakojo nelegalus verslininkas.

Kaip teigė Vitalijus, klientų jis dažniausiai susiranda reklamuodamas savo paslaugą nemokamuose internetiniuose skelbimų portaluose. Taip esą elgiasi ir dauguma kitų nelegalių šalies vežėjų, kuriuos „maitina“ pirkėjų kelionės į kaimynės Lenkijos prekybos centrus.

Vilioja ne vien pigumas

Už kelionę iš Kauno į Lenkijos pasienio Suvalkų miestą Vitalijus iš klientų sakė imąs 12 eurų. Kelionė į Varšuvos prekių bazes – kur kas brangesnė, gali kainuoti ir 40 eurų. Keleiviams leidžiama vežtis ne tik lagaminus, bet ir šaldytuvus greitai gendantiems produktams gabenti. Internete verslininkas skelbiasi vežąs keleivius į Lenkiją apsipirkti iš daugumos mūsų šalies savivaldybių.

Tačiau „Lietuvos žinioms“ kaunietis prisipažino, kad iš tikrųjų potencialiems klientams tenka patiems atkakti į Kauną savo transportu. „Vežu iš Kauno. Jeigu yra didesnis poreikis, galiu į Jonavą užsukti, bet ne toliau“, – tvirtino Vitalijus.

Pasak jo, nemažas iš Lietuvos į Lenkijos parduotuves bei prekybos tinklus važinėjančių keleivių srautas nenuslūgo net tada, kai mūsų šalyje veikiantys prekybos tinklai pradėjo skelbti daugiau bei įvairesnių kainų nuolaidų, o vienas tinklas netgi gyrėsi kai kurių populiariausių maisto produktų kainas nuolat „tikrinąs“ lenkų prekybos vietose ir taikąs bent jau ne didesnes.

„Į tokias prekes, kurias pas mus reklamuoja kaip „pigesnes nei Lenkijoje“, į kaimynę šalį nuvežti pirkėjai net nežiūri. Ten niekas neperka nei margarino, nei pieno, kurie pas mus reklamuojami kaip „pigesni“. Dažniausiai Lenkijoje perkama daug sviesto ir mėsos, kurie ten kainuoja kur kas mažiau. Patikėkite, kokybė irgi labai svarbu“, – savo patirtį dėstė Vitalijus.

Kaip rodo daugybė į Lenkiją apsipirkti kviečiančių skelbimų internete, vežant iš Kauno, Vilniaus ir arčiau sienos su Lenkija esančių vietovių, už kelionę į abi puses prašoma mokėti vidutiniškai po 15–25 eurus. Kodėl Vitalijus mikroautobusu veža pigiau? „Dėl to, kad turiu nuolatinį darbą. O uždarbį iš šių kelionių vertinu kaip papildomą, iš jo aš negyvenu, todėl ir prašau mažai“, – savo filosofiją dėstė pašnekovas.

Į Lenkijos parduotuves ir prekybos tinklus važinėjančių tautiečių srautas nenuslūgo net tada, kai mūsų šalyje veikiančios prekybos įmonės pradėjo siūlyti daugiau ir įvairesnių nuolaidų savo pirkėjams.

Nelegalus Kauno verslininkas atskleidė, kad per savaitę spėja atlikti po du komercinius reisus į Lenkiją. Tačiau kiek iš to uždirba, pasakyti neskubėjo. O patylėjęs pridūrė: „Galėčiau tų reisų padaryti daug daugiau, bet tai trukdytų nuolatiniam darbui.“

Uždirba daugiau nei pensija

Dar vienas nelegalus vežėjas iš Lazdijų rajono, kuris prašė neminėti net tikrojo jo vardo, tikino kadaise prie pensijos pragyvenimui papildomai prisidurdavęs nelegaliai prekiaudamas pargabentais iš Baltarusijos degalais.

„Tuo užsiėmiau prieš kelerius metus. Turėjau dujomis varomą lengvąjį automobilį, kurio baką degalinėje Baltarusijoje pripildydavau vietinių pigių degalų. Su pilnu baku grįžti į Lietuvą leido įstatymai. Gudrybė buvo ta, kad mano automobilis visiškai nenaudojo benzino, todėl visus Baltarusijoje įpiltus degalus (60 litrų) ir parsigabendavau parduoti“, – nelegalų verslą prisiminė dzūkas.

Kaip teigė nelegalus vežėjas, benziną jis pardavinėdavo kaimynams ir giminaičiams litu (0,29 euro cento) už litrą pigiau nei degalinėse. „Paprastai savo pajamas per mėnesį pasipildydavau 700–900 litų (200–260 eurų). Jei pasisekdavo – mėnesio uždarbis galėjo siekti ir 1200 litų (apie 350 eurų), atmetus kelionės išlaidas dujoms ir automobilio remontui“, – pasakojo Lazdijų gyventojas.

Vežant iš Kauno, Vilniaus ir arčiau sienos su Lenkija esančių vietovių už kelionę į abi puses prašoma mokėti vidutiniškai po 15–25 eurus.

Kai valstybė jo nelegaliai veiklai užkirto kelią, jis netruko susirasti kitą versliuką. „Buvau vienas pirmųjų, kurie nuosavu transportu pradėjo vežioti gyventojus apsipirkti į Lenkiją. Tiesa, teko pasikeisti automobilį, kad jame tilptų ne tik keleiviai, bet ir jų bagažas. Įsigijau universalą, kurio bagažo erdvė didžiulė, o salone, be manęs, telpa 4 keleiviai“, – kalbėjo lazdijietis.

Jis tikino, jog universalas šiam nelegaliam verslui yra daug tinkamesnė transporto priemonė nei mikroautobusas. „Mano kolegos, kurių Lenkijoje nemažai sutinku prie parduotuvių, daug pralaimi dėl to, kad yra priversti laukti, kol susirinks visa keleivių grupė, nes bent viena laisva vieta mikroautobuse reiškia nuostolį. Kadangi jame yra daugiau vietų, grupę surinkti užtrunka ilgiau. O aš į savo universalą per pažįstamus, gimines, reklamuodamasis nemokamuose interneto skelbimų portaluose greitai keturis žmones surenku. Jei mašina negenda, kartais per savaitę atlieku net po 5–7 reisus į Lenkiją“, – gyrėsi nelegalus verslininkas.

Už kelionę į Suvalkus jis prašo 15 eurų, į toliau esančią Balstogę – 25 eurų. „Uždirbu tikrai ne mažiau, nei kadaise vežiodamas benziną“, – atskleidė Lazdijų rajono gyventojas.

Legalus verslas pralaimi

Internete yra daugybė skelbimų, kuriuose siūlomasi „pavėžėti į Lenkiją pigiau apsipirkti“. Tokio pat turinio skelbimai ant gatvėmis važinėjančių mažųjų autobusų taip pat laukia dėmesio. Kartais netgi gali atrodyti, kad ne šimtai, o tūkstančiai tautiečių užsiima šiuo verslu. Tačiau legalus verslas tikina čia beveik nedalyvaująs. Mat legalios įmonės, mokančios mokesčius, esą negali konkuruoti su nelegalų tarifais.

Dauguma apsipirkti Lenkijoje nutarusių lietuvių į kaimynų šalį vyksta nuosavu transportu. "Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Vilniuje registruotos bendrovės „NMS Group“ direktorius Simas Sakaitis „Lietuvos žinioms“ tvirtino, kad jo įmonė tik išnuomoja mikroautobusus žmonėms, kurie vyksta į Lenkiją pasipildyti maisto produktų atsargų. „NMS Group“ internetinėje svetainėje sakoma, kad 9 vietų (įskaitant vietą vairuotojui) mikroautobusas parai kainuoja 70 eurų. Atskirai reikia pirkti degalus. Taigi, kelionė taip pabrangsta, jog į Lenkiją susirengusiems pirkėjams daug labiau apsimoka kreiptis į nelegalus iš Kauno, Lazdijų ar kitur.

„Mes savo klientų neklausiame, kam jie naudoja išsinuomotus mikroautobusus. Galime tik įtarti. Bet nuojauta tokia, kad tik vienetai juos naudoja komercinėms kelionėms į Lenkiją. Pavyzdžiui, turistų grupės iš Lietuvos daug mieliau kelioms dienoms vyksta paslidinėti kaimynės šalies kalnuose, nei aplankyti jos parduotuvių“, – pažymėjo S. Sakaitis.

DALINTIS:
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"