TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Lėšų gamtosaugai rado ir sunkmečiu

2009 05 20 0:00
Palei geležinkelį Vaidotuose išgręžta daug gręžinių, kuriais valoma užteršta žemė.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Vilniaus pašonėje įsikūrusios Vaidotų geležinkelio krovinių stoties teritorija jau baigiama išvalyti nuo naftos produktų ir kitokių teršalų, kurių per daugelį metų buvo prisigėrusi žemė.

Vaidotų stotis - didžiausia geležinkelio krovinių stotis Baltijos šalyse. Be to, Vilniaus lokomotyvų depo Vaidotų ceche techniškai aptarnaujami šilumvežiai: čia jiems pripilama kuro, pakeičiami tepalai, atliekama techninė priežiūra.

O vos už puskilometrio nuo čia teka Vokės upė, be to, netoli yra Pagirių vandenvietė, iš kurios požeminis geriamasis vanduo tiekiamas Vilniaus gyventojams. Stoties teritorija patenka į trečiąją (cheminės taršos apribojimo) sanitarinės apsaugos zonos juostą.

Neseniai paaiškėjo, jog po šiuo geležinkelio "ūkiu" teka srauni ir vandeninga požeminė upė, nešanti vandenis į Vokę.

Per 20 ūkinės veiklos metų šioje stotyje neišvengta ekologinių avarijų ir taršos naftos produktais. 2007-aisiais naftos teršalų buvo pastebėta greta esančiuose priešgaisriniuose tvenkiniuose.

Aplinkosaugos specialistai įžvelgė grėsmę, jog naftos gali patekti į Vokės upę ir gruntinį vandenį.

Žemę išvarpė gręžiniai

Akcinės bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" vadovai nusprendė šią problemą išspręsti, kad ir kiek tai kainuotų. Jie paprašė geologų detaliai ištirti užterštą teritoriją. Po to UAB "Simple Green Baltic", kurios veiklos sritis - naftos produktų taršos likvidavimo projektų vykdymas, buvo užsakyta išvalyti naftos teršalus iš Vaidotų cecho kuro bazės priešgaisrinių tvenkinių teritorijos.

Dvejus metus vykę ir apie 10 mln. litų kainavę darbai jau baigiami. Praėjusią savaitę nuvažiavę į Vaidotus išvydome daugybę gręžinių, iš kurių į cisternas buvo surenkami teršalai. Iš vienų gręžinių kapsėjo jau tik lašai, kituose su vandeniu susimaišiusių naftos produktų buvo kiek daugiau.

"Tai mažai, palyginti su tuo, kiek jų būta iš pradžių. Iki liepos pirmosios visi darbai bus padaryti - liko baigti valymo darbus apie 3 tūkst. kvadratinių metrų ploto teritorijoje", - sakė UAB "Simple Green Baltic" generalinis direktorius Vytautas Juknevičius.

Dirbama buvo daugiau kaip 24 tūkst. kvadratinių metrų teritorijoje. Čia rangovai išgręžė daugiau kaip 5 tūkst. metrų gręžinių - tiek daug Lietuvoje jų dar nebuvo nė viename objekte. Gręžinių gylis - nuo 3 iki 8 metrų, priklausomai nuo gruntinio vandens lygio.

Šiuose gręžiniuose užterštas naftos produktais vanduo išpumpuojamas ir valomas vokiška vakuuminio žemės giliųjų sluoksnių autonomine valymo įranga. Pasak bendrovės technikos direktoriaus Rimanto Juknevičiaus, ji yra moderniausia Baltijos šalyse.

Surinkti naftos teršalai gabenami utilizuoti, o švarus vanduo vamzdžiais grąžinamas į gilesniuosius žemės sluoksnius, kad būtų stimuliuojamas natūralus grunto valymas nuo naftos produktų taršos. Naudojama uždara apytakos sistema. Surinkta jau 180 tonų naftos produktų, liko, pagal atliktų ekogeologinių tyrimų duomenimis, dar apie 20 tonų.

Tokį žemės gelmių valymą specialistai vadina "in situ". Taip dirbti patogu, kai užterštoje teritorijoje yra išplėtota infrastruktūra, komunikacijos - juk iškasti ir išvežti užterštą gruntą būtų labai brangu, gal net neįmanoma. Be to, taip galima pašalinti naftos teršalus net esančius po pastatais. Vaidotuose gręžinių matėme ir depuose, kur remontuojami šilumvežiai.

Pirmos padėkojo gulbės

Bendrovės "Simple Green Baltic" generalinis direktorius V.Juknevičius pasakojo, jog sunkiausia buvo tada, kai buvo gręžiami gręžiniai. "Užterštoje teritorijoje vyrauja piltinis gruntas, kurio buvo atvežta statant Vaidotų stotį. Dažnai pasitaiko didelių akmenų, betono gabalų. Tai labai apsunkina gręžinių sistemos įrengimo darbus. Sykį gręžimo staklės net apvirto, kai grąžtas įsirėmė į betono luitą", - prisiminė bendrovės vadovas.

Bendrovė valo ir priešgaisrinio tvenkinio vandenį. Anksčiau jis mirguliavo visomis vaivorykštės spalvomis nuo naftos teršalų. Pradėjus valymo darbus, viename tvenkinio krante buvo iškastas didžiulis mazuto luitas - praeities neatsakingo požiūrio į aplinką palikimas. Dabar vanduo jau švarus, tačiau jame vis dar plūduriuoja keletas absorbuojančių užtvarų, kurios prireikus sulaikytų naftos produktus.

"Pradėję valyti naftos teršalus pastebėjome - atskrido keletas gulbių ir nutūpė tvenkinyje. Vanduo joms jau patiko. Tai tarsi mūsų darbo įvertinimas", - džiaugėsi V.Juknevičius. Jo vadovaujama bendrovė yra išvaliusi teršalus jau daug kur Lietuvoje.

Užterštų vietų šalies geležinkeliuose yra ir daugiau. Bendrovės "Lietuvos geležinkeliai" projektų ir aplinkosaugos skyriaus vedėjas Romas Rasiulis LŽ informavo, jog bendrovė šiuo metu tas vietas tiria, skaičiuoja, kiek kainuotų jas išvalyti. "Galbūt ir kitur teks imtis tokių darbų, kaip Vaidotuose", - sakė R.Rasiulis.

Geležinkelyje, ypač ten, kur būna daugiausia traukinių, įrengiami specialūs kanalai, kuriais, ištikus avarijai, nutekėtų teršalai, klojamos teršalų nepraleidžiančios dangos ir kitokia apsauga. Jau beveik trečdalis iš turimų 96 šilumvežių - vakarietiški, kurie aplinką teršia daug mažiau negu sovietiniai. O ir pastarieji perdaromi taip, kad kuo mažiau terštų gamtą.

Aplinkosaugininkai neslepia pasitenkinimo šiais darbais. "Vaidotų stotis buvo vienas ekologiškai pavojingiausių objektų Lietuvoje. Džiugu, jog bendrovė "Lietuvos geležinkeliai" net ir sunkmečiu daug investuoja į avarijų prevenciją ir aplinkosaugą tiek čia, tiek kitose vietose", - sakė Valstybinės aplinkos apsaugos inspekcijos viršininkas Raimondas Sakalauskas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"