TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Lietuvio garaže - riedanti istorija

2012 12 12 4:44
Puikiai išlaikytas "Ford Model A" ne tik demonstruojamas parodose, bet ir įveikia varžybų trasą. /Asmeninio albumo nuotraukos

Klaipėdiečio Augustino Jankevičiaus "Ford Model A" skaičiuoja jau devintąją dešimtį. Labiau karietą nei mašiną primenantis modelis nėra tik muziejinis eksponatas - juo šeimininkas leidžiasi ir į ilgas keliones.

Šis modelis nėra itin retas, priešingai, kadaise pirmąjį serijinės gamybos modelį "Ford Model T" pakeitęs "Model A" buvo gana populiarus JAV. Tačiau pašnekovo automobilis stebina ne savo unikalumu, o nepaprastai puikia būkle. Vienas pirmųjų masinės gamybos modelių ne tik įspūdingai atrodo, bet ir puikiai važiuoja. Šeimininkas juo rieda ne vien į šventinius pasirodymus - šįmet net dalyvavo ralio varžybose.

Rinkosi pagal ratus

A.Jankevičiaus automobilis pagamintas 1930 metų balandžio mėnesį ir yra beveik dvigubai senesnis už 47 metų šeimininką. Tokią tikslią pagaminimo datą pašnekovas žino todėl, kad šis modelis kiekvieną mėnesį buvo leidžiamas su skirtingos spalvos salono apdaila - lietuvio automobilyje ji pilka su rudu atspalviu.

Turėti senovinį automobilį A.Jankevičius svajojo nuo vaikystės. Jis LŽ pasakojo, kad prieš daugelį metų su tėvu restauravo seną pobedą, vėliau iš pašaukimo baigė transporto studijas, o nuo automobilių nenutolsta ir darbe. Įsigyti "Model A" vyras pasirinko dėl labai neįprastos priežasties - šis modelis turėjo ratus su stipinais. "Tuo pat metu buvo naudojami ir mediniai ratai, bet medinių pabijojau - vis dėlto tai yra medis, girdėjau, kokių problemų dėl to turi kolegos. Vėliau medinius ratus labai greitai pakeitė lieti, kokius matome ir dabar. Norėjau kai ko įdomesnio", - aiškino pašnekovas.

Registruotas ir tinkamas naudoti

Šis automobilis buvo iš garsiosios pirmosios pasaulyje automobilių gamybos linijos. Iki tol visi automobiliai būdavo individualiai surenkami rankomis po vieną, bet Henry Fordas sugalvojo, kaip juos gaminti pigiau ir greičiau. Pirmiausia ant konvejerio būdavo gaminamas "Model T", o kai jis morališkai paseno, buvo pakeistas tobulesniu "Model A". Per ketverius metus jų buvo pagaminta daugiau nei 4,8 mln. vienetų, todėl ir šiais laikais jų važiuojančių dar galima išvysti. Kadangi šių automobilių išleista tiek daug, jiems net šiuo metu vis dar gaminamos detalės pagal ano laikotarpio parametrus, todėl entuziastai gali palyginti lengvai ir nebrangiai prižiūrėti savo "senolius".

A.Jankevičius surizikavo mašiną nusipirkti jos nė neapžiūrėjęs, per aukcioną iš JAV, ir pirkinys pasirodė sėkmingas - automobilis atkeliavo gana neblogos būklės. Po maždaug du mėnesius trukusio nedidelio remonto šeimininkas jau galėjo juo išvažiuoti į renginius. Originali, nemodifikuota transporto priemonė ne tik gali važiuoti, bet ir yra viena seniausių Lietuvoje eksploatuojamų mašinų. Automobilis, kaip ir dera, registruotas "Regitroje" ir turi galiojančią techninės apžiūros kortelę.

A.Jankevičius rinkosi mašiną pagal labai neįprastą kriterijų - ratus.

Elektronikos nėra

Senovinis "Ford Model A" vis dar varomas originalaus restauruoto 2,8 litro darbo tūrio variklio, kuris 100 kilometrų suvartoja beveik 30 litrų benzino. A.Jankevičius patvirtino galėjęs į mašiną įmontuoti naujesnį, taupesnį variklį, bet nenorėjęs gadinti automobilio autentiškumo.

Itin sename automobilyje yra ir šių laikų transporto priemonėse naudojamų sistemų, kurios tuomet būdavo didžiulė naujiena, tačiau daugybę elementų automobilių pramonė jau seniausiai pamiršusi.

Mašinos karkasas pagamintas iš medžio ir apkaltas skarda, o stogas - iš storos medžiagos, panašios į dermatiną. Jo varantieji ratai - užpakaliniai, o stabdžiai mechaniniai.

"Model A" buvo išleistas su visomis naujausiomis to meto sistemomis - priekiniais žibintais, veidrodėliais, valytuvais ir didžiausia naujiena - sankabos, stabdžių ir akceleratoriaus pedalais, bet automobilyje nebuvo kai kurių dabar savaime suprantamų dalykų, tokių kaip posūkių žibintai ar saugos diržai. "Yra visi prietaisai, reikalingi automobilyje, bet jie kiek kitokios konstrukcijos. Temperatūros daviklis įmontuotas lauke, ant variklio dangčio, yra tepalo daviklis, mechaninis degalų lygio daviklis, spidometras, tachometras, reguliuojamos sėdynės, vakuumu įjungiami valytuvai", - vardijo A.Jankevičius. 

Fordų nemėgo

Senovinių mašinų entuziastas kasdien važinėja visiškai kitokiu automobiliu - visureigiu "Mercedes ML". "Aš visą gyvenimą nekenčiau fordų ir šiaip niekuomet nepirkčiau fordo, bet taip išėjo. Įvertinęs visus "už" ir "prieš" išsirinkau turimą modelį", - iš likimo posūkių juokėsi pašnekovas.

Kai ėmė žiūrinėti skelbimus, jis jau žinojo, kokio modelio nori. Patikusią transporto priemonę A.Jankevičius rado po pusmečio paieškos - jam buvo svarbiausia rasti keturdurę versiją su metaliniais stipinų ratais, nors rasti dažnesnį dvejų durų modelį būtų buvę paprasčiau. Beieškodamas automobilio pašnekovas pasidomėjo ir to meto rinka. Jis išsiaiškino, kad naujas toks automobilis kainavo 4475 dolerius (dabartiniais pinigais - apie 100 tūkst. litų), bet tais laikais žmonės skaičiuodavo kiekvieną centą net pirkdami mašiną. "Šio automobilio kėbulo gamintojas bankrutavo, nes jo gaminamas kėbulas buvo trimis doleriais brangesnis nei kitų gamintojų", - tvirtino vyriškis. Pasak A.Jankevičiaus, mašina buvo kuriama galvojant apie tuometinį vairuotoją - visos detalės lengvai pasiekiamos ir paprastai pakeičiamos ar remontuojamos.

Pašnekovas atskleidė, kad savo garažą papildė dar vienu senoviniu amerikietišku automobiliu, bet jis dar tik pradedamas restauruoti. Vis dėlto A.Jankevičius tikino, kad neužsikrėtė senovinių automobilių kaupimu, tai bus jo antrasis ir paskutinis istorinis modelis.

1930-aisiais pagaminto automobilio salonas nė iš tolo neprimena šiuolaikinių modelių vidaus.

Išdrįso startuoti varžybose

Senoviniu automobiliu klaipėdietis išrieda ne tik šiaip pasivažinėti. Rudenį jis savarankiškai atvažiavo į Vilnių, kur tada vyko klasikinių automobilių konkursas, ir net dalyvavo klasikinių automobilių ralyje. Mašiną A.Jankevičius vairavo pats, o šturmanu pasirinko buvusį Lietuvos autokroso čempioną Arvydą Vaišę. "Maršrutas driekėsi 150 kilometrų Klaipėdos, Palangos ir Šventosios apylinkėse, prie Platelių ežero. Važiavome per laukus, miškus, visokius kemsynus ir užėmėme trečiąją vietą", - stebino jis ir patikino ketinantis kitąmet vėl startuoti varžybose.

A.Jankevičius pripažino, kad kiekvieną sykį išriedėjęs istoriniu automobiliu į gatvę sulaukia nemažai dėmesio, bet tai ne visuomet malonu. "Šiais laikais žmonės (lietuviai, Estijoje nemačiau, kad šitaip būtų) nesaugo mašinų. Sakome žmonėms, kad vis dėlto tai retas daiktas, brangus, bet jie vis tiek jį gadina, lipa ant automobilio. Gaila dėl tokio nesupratingumo", - dėstė jis.

Nepaisant to, entuziastui malonu visuomenėje skatinti susidomėjimą istorinėmis transporto priemonėmis. Įsigijęs senovinį automobilį vyras praplėtė ir savo pažinčių ratą, susipažino su daugiau senų modelių savininkų ir kartu su bendraminčiais Klaipėdoje atgaivino senovinių automobilių judėjimą. Kartu su bendruomenės nariais A.Jankevičius dalyvavo Jūros šventėje, organizavo "Autoregatą" ir jau planuoja kitų metų renginius.

Važiuojančių - vienetai

Lietuvių kolekcijose galima rasti įvairių senovinių automobilių, tačiau važiuojančių yra labai nedaug. Techninės apžiūros (TA) įmonių asociacijos "Transeksta" duomenimis, mūsų šalyje tėra aštuoni dar riedantys originalūs automobiliai, pagaminti iki 1935 metų.

TA ekspertas Ramūnas Vėlavičius patvirtino, kad istorinių mašinų apžiūros atliekamos šiek tiek kitaip negu šiuolaikinių. "Tikrinamas istorinių transporto priemonių gamintojo įrengtų sistemų veikimas, tačiau efektyvumas nematuojamas. Pavyzdžiui, žiūrima, ar stabdo stabdžiai, ar nestringa ratai. Jei numatyti žibintai, priekinis langas, jie ir turi būti. Neleistini perdarymai negalimi", - prieš ketverius metus išleistą susisiekimo ministro įsakymą aiškino R.Vėlavičius.

Tokios TA lengvatos taikomos iki 1960 metų pagamintiems ir naujesniems, Valstybinės kelių transporto inspekcijos istoriniais pripažintiems automobiliams. Į istorinės mašinos vardą gali pretenduoti originalūs 30 metų ir senesni modeliai, kurių gamyba nutraukta prieš 15 ar daugiau metų.

Seniausios Lietuvoje transporto priemonės, turinčios galiojančią TA kortelę:

1923 m. "BSA E De Luxe" (motociklas)

1925 m. "Ford T"

1929 m. "Citroen AC4"

1929 m. "Oldsmobile F30"

1929 m. "Hupmobile A"

1930 m. "Ford Model A" (2 vnt.)

1935 m. "Mercedes Benz 200"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"