Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
TRASA

Lietuvos keliais važinėja neregistruotos mašinos

 
2017 08 01 17:00
Neperregistruoti ne Europos Sąjungos šalių automobiliai Bendrijoje gali važinėti ne ilgiau kaip tris mėnesius.
Neperregistruoti ne Europos Sąjungos šalių automobiliai Bendrijoje gali važinėti ne ilgiau kaip tris mėnesius. Pixabay.com nuotrauka

Pasirodo, Lietuvoje galima laisvai atlikti iš kitos Europos Sąjungos (ES) šalies atvykusio automobilio privalomąją techninę apžiūrą (TA) ir vėliau jo neįregistravus važinėti mūsų šalies keliais. Tai ne tik akivaizdus įstatymų pažeidimas. Ar po Lietuvą važinėjant Bulgarijoje ar Kroatijoje registruotu automobiliu, kur įvežamoms mašinoms taikomi mažesni muito ir visai netaikomi kai kurie kiti mokesčiai bei lengvesnis jų registracijos procesas, nėra apgaudinėjama Lietuvos valstybė, jos verslas?

Vienas pilietiškas Vilniaus vairuotojas „Lietuvos žinioms“ papasakojo, kad jam pasirodė keista, jog kaimynas važinėja naujai atsivaryta lengvąja mašina su estiškais registracijos numeriais, nors užsiminė TA atlikęs Lietuvoje.

„Pradėjau domėtis. Aiškėjo, kad pagal dabar galiojančius įstatymus to būti neturėtų, nes vos atlikus apžiūrą ir apdraudus automobilį lyg ir privalu skubėti į valstybinę įmonę (VĮ) „Regitra“ jį užregistruoti. Bet, pasirodo, laiku to nepadarius niekas nebaudžia. Ir tai gali trukti dvejus metus – kol nepasibaigs TA galiojimas“, – patyrimu dalijosi „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Vilnietis sakėsi nesurinkęs duomenų, kurie patvirtintų, kad toks „pokštas“ galėtų būti populiarus atsivarius ne ES šalyje registruotą transporto priemonę.

Tačiau esą Estijos, Latvijos, Vokietijos, Prancūzijos ar kitų ES valstybių registracijos ženklus ir lietuvišką TA turintys automobiliai gali be baimės dardėti Lietuvos keliais.

Staigmena pareigūnams

Pasikalbėjus su TA sistemos Lietuvoje ekspertais, Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) pareigūnais ir vieno „Regitros“ padalinio Kaune darbuotojais ryškėja keista situacija. Pareigūnai net iš tolo neprileido minties, kad mūsų šalies kelius galėtų raižyti TA Lietuvoje atlikusios, bet čia neregistruotos transporto priemonės. Rodos, net baudos už tokį pažeidimą nėra numatytos.

„Privalomoji transporto priemonių techninė apžiūra transporto priemonėms, kurios neregistruotos Lietuvoje, nėra atliekama. Apžiūrų centruose yra tik patikrinama automobilio techninė būklė ir išduodama pažyma“, – „Lietuvos žinias“ informavo Antanas Serapinas, LKPT Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis specialistas.

Ši procedūra turi savo priešistorę. Nuo 2014 metų liepos 1 dienos įsigaliojus naujoms Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, jose atsirado ir transporto priemonių registracijos naujovių. Tada jos smogė naudotų automobilių prekeiviams ir paprastiems vairuotojams, ką tik įsigijusiems mašiną.

Naujos redakcijos įstatymas nustatė, kad visos į „Regitrą“ registruoti atvaromos mašinos privalo būti apdraustos ir joms turi būti atlikta TA. Anksčiau tokio reikalavimo nebuvo. Mašinų valdytojai pateko į savitus spąstus.

TA centrai negalėjo išduoti techninės apžiūros rezultatų kortelės, liudijančios, kad atlikta privalomoji techninė apžiūra, kol automobiliai neturėjo registracijos pažymėjimo. Tam, kad jį gautum, reikėjo vykti į VĮ „Regitra“.

Pareigūnai nė iš tolo neprileido minties, kad mūsų šalies kelius galėtų raižyti transporto priemonės, kurioms TA atlikta Lietuvoje, bet jos čia neregistruotos.

Tačiau nuvažiuoti ten neregistruota mašina nebuvo įmanoma, nes be registracijos draudžiama dalyvauti viešajame eisme. Dėl to buvo momentas, kai į „Regitrą“ verslininkai veždavo TA perėjusias transporto priemones priekabose, bet daugeliui paprastų vairuotojų šis būdas būdavo per brangus.

Kilus triukšmui žiniasklaidoje ir atsirado A.Serapino minimos pažymos. Tačiau, atrodo, jos ne tokios, kokias įsivaizduoja mūsų pareigūnai. TA centrai užsienyje registruotoms mašinoms išduoda pažymas su užrašu „ketinama registruoti“. Tačiau su jomis galima važinėti kaip ir su įprastomis pažymomis, jų galiojimo terminas irgi toks pat – 2 metai.

Čia ir atsiveria įstatymo spraga nesąžiningiems vairuotojams.

Pripažįsta apgavystę

Bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius iš pradžių bandė neigti, kad apskritai įmanoma Lietuvos keliais važinėti automobiliu, neturinčiu registracijos, bet turinčiu galiojančią Lietuvoje išduotą TA kortelę.

„Jokiu būdu šitaip negali būti. Vadovaujantis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo nuostatomis, galutinis administracinis leidimas patekti į viešąjį eismą yra automobilio registracija. Kai jau automobilis yra įregistruojamas nustatyta tvarka, laikoma, kad visos prievolės, susijusios su jo patekimu į rinką, yra atliktos“, – spyrėsi „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Ramūnas Vėlavičius: "Už techninės apžiūros atlikimą yra atsakinga ta šalis, kurioje transporto priemonė registruota." "Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka
Ramūnas Vėlavičius: "Už techninės apžiūros atlikimą yra atsakinga ta šalis, kurioje transporto priemonė registruota." "Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Bet vėliau R. Vėlavičius vis dėlto buvo priverstas pripažinti, kad nėra neįmanoma važinėti po Lietuvą čia atlikus TA ir vėliau automobilio neregistravus.

„Šita techninė apžiūros procedūra, kuri atliekama ketinamoms registruoti transporto priemonėms, yra iš esmės taikoma transporto priemonei be valstybinio numerio ženklų, niekur neįrašomi lietuviški valstybinio numerio ženklai ir vėliau procedūrą baigus. Procedūra tik patvirtina, kad transporto priemonė atitinka techninius reikalavimus. Bet tai yra tik ketinamai registruoti transporto priemonei atlikta apžiūra“, – aiškino vienas „Transporto studijų“ vadovų.

R. Vėlavičiaus nuomone, jei transporto priemonės valdytojas atliko savo mašinos TA ir gavo dokumentą su prierašu „ketinama registruoti“, bet jos neregistravo, išeitų, kad jis „apgavo visus“.

Ar po Lietuvą važinėjant Bulgarijoje ar Kroatijoje registruotu automobiliu, kur įvežamoms mašinoms taikomi mažesni muito ir visai netaikomi kai kurie kiti mokesčiai, be to, lengvesnis jų registracijos procesas, nėra apgaudinėjama Lietuvos valstybė, jos verslas?

„Neperregistravus transporto priemonės jos naudojimas nėra legalus. Ir visai nesvarbu, kad Estijoje ar kitose ES šalyse registruoti automobiliai Lietuvoje gali važinėti be apribojimų (ne ES šalyse registruotoms asmeninio naudojimo mašinoms šis terminas yra 90 dienų – aut.). Užsienyje veikiančios priežiūros institucijos, jeigu tenai automobilis važinėja su lietuviškais registracijos numeriais, bet turi kitos šalies TA, skiria baudas. Nes už techninės apžiūros atlikimą yra atsakinga ta šalis, kurioje transporto priemonė yra registruota“, – pažymėjo TA ekspertas.

R. Vėlavičius pripažino, kad, jo nuomone, galbūt iš tikrųjų būtų prasmės numatyti terminus, per kiek laiko mašina, kuriai TA atlikta Lietuvoje, privalo būti įregistruota Lietuvos kelių transporto priemonių registre. „Manyčiau, protingas terminas būtų iki mėnesio“, – samprotavo vienas „Transporto studijų“ vadovų.

Skriaudžia šalies biudžetą?

„Lietuvos žinių“ žurnalistas bandė išsiaiškinti, kaip į nestandartinę situaciją reaguos VĮ „Regitra“ transporto priemonių registravimo skyriaus darbuotojai. Paskambinus į „Regitros“ Kauno miesto Dainavos grupę internete nurodytu telefonu, juo atsiliepusi mergina iš pradžių buvo nustebinta keisto potencialaus kliento klausimo. Teiravausi, ar turėdamas „lietuvišką“ TA galėčiau dar dvejus metus važinėti po šalį Lietuvoje neregistruotu automobiliu? „Bet registracijos procedūra jums kainuotų vos daugiau kaip 40 eurų…“ – atitokusi stebėjosi mergina dėl, jos nuomone, keisto vairuotojo siekio sutaupyti kelias papildomas kupiūras.

Tačiau pilietiškas vilnietis, pateikęs dienraščiui informaciją apie keistą kitose šalyse registruotų automobilių legalizavimo procesą Lietuvoje, sakė išsiaiškinęs, jog įstatymo spraga kai kam gali sutaupyti ir kur kas daugiau pinigų nei keturios dešimtinės.

„Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme numatyta, kad, norint registruoti automobilį, pagamintą ES nepriklausančiose šalyse, privalu transporto priemones registruojančiai VĮ „Regitra“ įrodyti, jog importas vyko nenusižengiant įstatymams ir sumokėjus muito, kitus mokesčius. Tačiau toli gražu ne visose Bendrijos šalyse tie mokesčiai yra vienodi. Dėl to man ir kilo klausimas, ar po Lietuvą važinėjant, sakykime, Bulgarijoje ar Kroatijoje registruotu automobiliu, kur, kaip sužinojau, įvežamoms mašinoms taikomi mažesni muito ir visai netaikomi kai kurie kiti mums įprasti mokesčiai, be to, lengvesnis ir jų registracijos procesas, nėra apgaudinėjama Lietuvos valstybė, jos verslas? O atlikti TA tose šalyse, kuriose yra registruotas automobilis, gali būti atsisakoma irgi dėl siekio sutaupyti. Tarkim, kad ir dėl to, jog, pavyzdžiui, Estijoje ar Latvijoje procedūra yra kur kas brangesnė?“ – svarstė Vilniaus gyventojas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"