TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Lokomotyvo mašinistės svajonė – traukiniais išraižyti Europą

2014 10 22 6:00
Agnei Krikštaponytei valdyti lokomotyvą lygiai taip pat lengva, kaip ir vairuoti automobilį. LŽ archyvo nuotrauka

Lietuva jau turi pirmąją šalies istorijoje mašinistę – moterį. Spalio pradžioje tai patvirtinantis pažymėjimas buvo išduotas 24-erių merginai iš Kauno Agnei Krikštaponytei. Pasak Valstybinės geležinkelio inspekcijos atstovų, dokumentas pirmajai mūsų šalyje mašinistei yra išduotas pagal naujausius Europos Sąjungos (ES) reikalavimus ir galioja visoje Bendrijoje.

Iki 2012 metų Lietuvoje naujo tipo pažymėjimus buvo gavę 451 mašinistas, tačiau tarp jų iki šio mėnesio pradžios nebuvo nė vienos moters. „Tapti lokomotyvo mašiniste svajojau daug metų“, - dienraščiui LŽ teigė A. Krikštaponytė. Merginos svajonė pradėjo pildytis jai įstojus į 1944 metais įkurtą Vilniaus geležinkelio transporto ir verslo paslaugų mokyklą (VGTVPM). 2013 metais ją baigusi kaunietė tapo mašinisto padėjėja. Kad galėtų būti mašiniste, Agnei dar teko baigti mašinistų kursus. Prasidėjus rudeniui ji gavo traukinio mašinisto sertifikatą ir dabar jau gali pati valdyti traukinius.

Nenustebino tik artimųjų

Kaunietės pasirinkimas jau seniai stebina aplinkinius. Jis buvo netikėtas net ir VGTVPM dėstytojams. Kai kurie jų, pirmą kartą savo paskaitoje pamatę sėdinčią merginą, pasiteiraudavo, ar tik ji nebus sumaišiusi kabinetų. Štai ir AB „Lietuvos geležinkeliai“ Krovinių vežimo direkcijos Riedmenų departamento Lokomotyvų skyriaus viršininkas Dalius Jusaitis, mokykloje egzaminuojantis būsimus mašinistus, prisipažino kadaise netgi norėjęs Agnę atkalbėti nuo jos pasirinktos profesijos. „Tačiau ji pareiškė būsianti mašiniste – ir taškas. Nutarėme neprieštarauti. Su mokyklos dėstytojais nutarėme pažiūrėti, kas iš to išeis. Už parodytą pasitikėjimą Agnė atsidėkojo su kaupu. Net ir kolegoms pasakiau, kad ta mergina gali būti pavyzdžiu mašinistams vyrams. Agnė gerais pažymiais baigė VGTVPM, manau, iš jos išeis ir labai gera mašinistė“, - sakė D. Jusaitis.

Iki tol A. Krikštaponytė gerai mokėsi ir vienoje Kauno vidurinėje mokykloje – baigė ją su pagyrimu. 2013 metais baigusi Vilniaus technologijų ir dizaino kolegiją, įgijo geležinkelių eksploatavimo specialybę. Pagal studijų mainų programą metus praleido Bulgarijoje. Vėliau galėjo rinktis galbūt ne tokią vyrišką profesiją. Tačiau jautė, kad tikrasis jos pašaukimas yra valdyti lokomotyvą.

„Labai dažnai traukiniu važinėdavau iš Kauno į Vilnių, tad net neprisimenu, kada tiksliai supratau, jog norėčiau sėdėti ne keleivio, o mašinisto vietoje. Šią mintį brandinau ne vienus metus, todėl mano šeima ir draugai prie to jau buvo pripratę ir visai nenustebo, kai susiruošiau vežti dokumentus į Vilniaus geležinkelio transporto ir verslo paslaugų mokyklą”, – sakė A. Krikštaponytė.

Tiesa, buvusius Agnės bendramokslius, o pradėjus dirbti – ir bendradarbius gerokai stebino toks jos pasirinkimas, bet laikui bėgant visi apsiprato. O ir pati mergina jaučiasi tvirtai – nė akimirkos nesigaili dėl pasirinkto kelio.

D. Jusaičio tvirtinimu, šiuolaikinių lokomotyvų valdymas labai panašus į automobilių. Reikalinga ir gera reakcija, ir nušlifuoti įgūdžiai. Agnė prisipažįsta, kad lokomotyvus jau teko valdyti ir pačiai. Įspūdžiai – malonūs. „Moteriai šis dalykas tikrai nėra sunkus, jei jai tai patinka - sakė A. Krikštaponytė. - Tačiau ar rinktis mašinisto profesiją, kaip ir renkantis bet kurią kitą, moteris pirmiausia turi nuspręsti pati.“

Tikisi traukiniu dundėti per ES

Iki spalio mėnesio Vilniaus lokomotyvų depo Kauno ceche A. Krikštaponytė apie pusantrų metų dirbo mašinisto padėjėja. Kuo skiriasi jos ankstesnės ir dabartinės pareigos? „Atsirado daug daugiau atsakomybės. Juk dabar kelionėje esu už viską atsakinga, kas dedasi lokomotyve ar traukinyje“, - sakė mergina.

Kelionėse jai talkina mašinisto padėjėjai. Vyrai. Vis dėlto A. Krikštaponytei atrodo, jog jie nejaučia nevisavertiškumo komplekso dėl to, kad jiems vadovauja moteris. „Galbūt prieš kokius 20 metų būtų buvę ir kitaip, tačiau dabar laikai pasikeitę. Jei moterys gali sėkmingai būti pilotės, kosmonautės, kariūnės, kodėl negali būti mašinistės?“ - klausė LŽ pašnekovė.

Kokius traukinius norėtų valdyti – keleivinius ar krovininius? „Ir tuos, ir tuos. Savitą žavesį turi abi traukinių kategorijos, jų darbo specifika skirtinga. Apskritai, kiekvienas traukinys, kiekviena kelionė yra vis kitokie. Mašinisto darbe niekada nėra vienodų dienų, rutinos“, - dėstė A. Krikštaponytė.

Greitai bus mėnuo, kai pirmoji šalyje moteris mašinistė A. Krikštaponytė sėkmingai vadovauja maršrutais Lietuvoje važinėjantiems prekiniams traukiniams. /Oresto Gurevičiaus nuotrauka

Lokomotyvai, kuriuos valdo pirmoji Lietuvoje mašinistė, kol kas važinėja tik mūsų šalies teritorija. „Jau vairavau lokomotyvus, kurių maršrutai driekėsi į Kybartus, Marijampolę, Radviliškį, Vaidotus (Vilniaus r.). Dabar net negalėčiau pasakyti, kuria kryptimi man labiausiai patiko valdyti lokomotyvą. Visos kryptys yra skirtingos, galbūt dėl to ir savitai žavios“, - pasakojo A. Krikštaponytė.

Anot Agnės, sudėtingiausia iš jos išbandytų krypčių yra geležinkelis Šeštokų link. „Šalia senosios vėžės ten tiesiamas europinio standarto geležinkelis „Rail Baltica“. Statybose dirba gausybė žmonių, todėl reikia kur kas dėmesingiau važiuoti nei kitomis kryptimis“, - sakė mašinistė. Laimė, kol kas jai vairuojant traukinius jokių, nė mažiausių incidentų dar nėra įvykę. "Tikėkimės – ir nebus“, - kalbėjo mergina.

Pirmoji Lietuvoje mašinistė laukia to meto, kai bus atidarytas geležinkelis „Rail Baltica“ per visą jo numatytą maršrutą – nuo Berlyno (Vokietija) iki Talino (Estija). „Žinoma, man, kaip mašinistei, būtų įdomu pasiekti Berlyną, kuris yra vienas didžiausių transporto mazgų Europoje, o gal ir visame pasaulyje. Mano profesijos žmogui – tai iššūkis. Tikiuosi, kad ateityje per „Rail Balticą“ atsivėrus Europai pavyks pasiekti ir kitas Europos Sąjungos šalių sostines“, - svajonėmis dalijosi kaunietė.

Privertė pasitempti vyrus

Tiesioginis mašinistės viršininkas, Vilniaus lokomotyvų depo viršininko pavaduotojas Eugenijus Tauklys džiaugiasi gera darbuotoja. „Agnė neturi nuobaudų, yra nepaprastai pareiginga“, - sakė LŽ pašnekovas.

Vis dėlto jis šiek tiek nuogąstauja, ar neatsiras problemų, kai Agnė taps motina. „Aišku, tam tikrų nuogąstavimų kelia, ar moteris mašinistė sugebėtų suderinti motinystę, mažų vaikų priežiūrą ir gana įtemptą darbo grafiką. Kai suserga vaikas, moterys elgiasi paprastai – paskambina ir praneša, kad su vaiku eina pas gydytoją arba slaugys jį namie. O mums toks pasakymas būtų lyg žaibas iš giedro dangaus: kai traukinys jau parengtas kelionei, būtų didelis skandalas, jei jis nenuvežtų keleivių ar krovinio į paskirties vietą. Manau, kad visa tai įveikiama. O kaip ten bus – gyvenimas parodys“, - svarstė E. Tauklys.

Pati A.Krikštaponytė čia nemato jokios problemos. „Žinoma, kad ateityje kursiu šeimą. Tačiau nemanau, kad nesugebėsiu suderinti pareigų ir motinystės. Juk taip pat ir vyrai gali neateiti į darbą dėl vaiko ligos ar išeiti tėvystės atostogų“, - rodė ryžtą būsimoji mašinistė.

Beje, E. Tauklys atkreipė dėmesį ir į keletą gerų dalykų, kurie išryškėja į vyrų kolektyvą atėjus moteriai. „Nori to ar nenori, bet vyrus ši aplinkybė verčia pasitempti. Dėl to ir darbo klimatas kolektyve tampa geresnis“, - atskleidė Vilniaus lokomotyvų depo viršininko pavaduotojas.

Ar ateityje dailiosios lyties mašinisčių Lietuvoje daugės? D. Jusaitis į šį klausimą atsako atsargiai. „Pas mus vis dar gajūs stereotipai, kad ta profesija tinka tik vyrams. Bet gal Agnės pavyzdys ištirpdys ledus?“ - vylėsi D. Jusaitis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"