Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITROŽIŲ KARAIMULTIMEDIJA
TRASA

Londonas tapo pragaru Lietuvos vežėjams

 
2017 09 19 10:20
Tarptautiniam krovinių vežimo verslui Didžiojoje Britanijoje tapo nesaugu pirmiausia dėl 2015 metais prasidėjusios migrantų krizės. AFP/Scanpix nuotrauka

Didžioji Britanija – pavojingiausias kraštas Lietuvos vežėjams. Prievartaujamam krovinių gabenimo verslui negali padėti nei britų teisėsauga, nei mūsų šalies diplomatija, nei Europos Komisija (EK). Krovininiai automobiliai dažniausiai plėšiami tamsiu paros metu nesaugomose, neaptvertose ir neapšviestose aikštelėse, kuriose vairuotojai sustoja pailsėti. Jau smurtaujama ir prieš juos.

Į Didžiąją Britaniją vykstančius lietuvių vilkikus ir krovinius draudžiančios Vokietijos draudimo bendrovės padalinio „Ergo Insurance“ Lietuvoje duomenimis, šiemet Ūkanotojo Albiono salose užfiksuota maždaug penkiskart daugiau vagysčių ir plėšimų iš Lietuvos sunkvežimių nei ankstesniais metais. Taigi britų salynas tapo itin pavojingas mūsų vežėjams.

Dažniausiai vagiama buitinė, elektroninė technika, drabužiai, avalynė ir alkoholis. Šie kroviniai labiausiai domina britų nusikaltėlius todėl, kad yra lengvai parduodami antrinėje rinkoje, o jų svoris nedidelis. Retesniais atvejais plėšikai užpuola sunkvežimius ir saugomose stovėjimo aikštelėse. Pasak „Ergo Insurance“ Lietuvoje, vidutinė žala dėl Didžiojoje Britanijoje grobiamų krovinių siekia apie 15 tūkst. eurų.

Tačiau sausi skaičiai anaiptol ne visada atspindi košmarą, kurį tenka patirti vairuotojams, patekusiems į plėšikų taikinį.

Įbauginti ir verslininkai, ir vairuotojai

Vieno Dzūkijos miesto bendrovė nuolat skelbia kviečianti į darbą žmones, galinčius vežti krovinius į Didžiąją Britaniją. „Britams krovinius gabenantys vairuotojai pirmiausia privalo turėti darbo patirties toje šalyje. Neparengtiems asmenims labai rizikinga patikėti nuvairuoti vilkikus su kroviniais į Londoną, nes beveik garantuotai liksi be prekių. Patyręs vairuotojas jau žino, kur sustoti, kaip elgtis, kad plėšikams būtų kuo mažiau noro pulti ir jį, ir mašiną. Kita vertus, ne visada gelbėja ir patirtis“, – pasakojo įmonės vadovas.

Jis pripažino, jog rasti tokiam darbui tinkamų vairuotojų labai sunku pirmiausia dėl to, kad nemaža dalis profesionalų tiesiog bijo vykti į Didžiąją Britaniją. „Pastaruoju metu Londonas vežėjams tapo tikru pragaru, kitur Anglijoje – ramiau“, – pridūrė „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Tam tikrus pavojingo krovinių gabenimo į Didžiąją Britaniją verslo užkulisius verslininkas sutiko atskleisti tik patikintas, kad dienraštyje nebus atskleistas vežėjo pavadinimas ir miestas, kuriame įsikūręs jo centrinis biuras. „Anglijos plėšikai veikia gaujomis, ir jų vis daugėja, jos įžūlėja. Tiesiog prisibijau galimo keršto. Dėl to ir kiti vežėjai mažai kalba apie savo bėdas Anglijoje“, – aiškino jis.

Nebijo nei kamerų, nei policijos

Dzūkijos verslininko teigimu, mažiau galimybių patekti į plėšikų pinkles Didžiojoje Britanijoje turi nebent didieji vežėjai.

„Turtingoms įmonėms kišenė leidžia nusipirkti brangias vietas saugomose automobilių aikštelėse, kurios sutinka atlyginti vagystės atveju vežėjų patirtus nuostolius. Dėl to jos tinka ir draudikams. Anglijoje tokių aikštelių žinau vos penkias. Mažiesiems vežėjams statyti jose sunkvežimius per brangu, be to, dažnai nepatogu geografiškai“, – neslėpė „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Šiemet Ūkanotojo Albiono salose užfiksuota maždaug penkiskart daugiau vagysčių ir plėšimų iš Lietuvos sunkvežimių nei ankstesniais metais, tad Didžioji Britanija tapo itin pavojinga mūsų vežėjams.

Savo įmonę jis priskiria prie mažų. „Anksčiau taupėme, mašinos ir vairuotojai ilsėdavosi parkinguose, už kuriuos nereikėdavo mokėti arba mokėdavome palyginti nedaug. Tačiau nukentėjome, keletą kartų buvome apvogti. Plėšimų vis daugėjo, o draudikai nuostolių nekompensavo, nes esą parkuodami vilkikus nesilaikėme sutarčių sąlygų“, – dėstė verslininkas.

Galų gale jis nusprendė statyti mašinas saugomoje ir puikiai apšviestoje aikštelėje šalia savo verslo partnerių Londone centrinio biuro bei sandėlių, į kuriuos gabena krovinius. „Manėme, jog tai saugi vieta. Šalia yra bankas, vietovę aplink stebi net aštuonios vaizdo kameros. Tačiau nuo stambaus apiplėšimo mūsų tai neišgelbėjo“, – stebėjosi vežėjas.

Prancūzų ir britų policija dažnai krato sunkvežimius įtardama, kad juose gali slėptis į Didžiąją Britaniją bandantys prasibrauti pabėgėliai, tačiau krovinių plėšimai tiriami itin vangiai. Scanpix/AFP nuotrauka

Praėjusią vasarą paryčiais iš krovinį atvežusio sunkvežimio, priklausančio dzūko firmai, buvo pagrobti trys padėklai kosmetikos priemonių, kurių bendra vertė – apie 50 tūkst. eurų. „Mums tai labai skaudus smūgis. Draudikai nesutinka atlyginti nuostolių, nes visus saugumo reikalavimus atitinkanti aikštelė jiems esą netinka“, – piktinosi verslininkas.

Anot pašnekovo, iš banko vaizdo kamerų įrašų puikiai matyti, kaip veikė plėšikai. „Vadinamieji žvalgai atvyko prie mūsų sunkvežimio apie trečią valandą nakties, kai vairuotojas giliai miegojo. Visi buvo tamsaus gymio. Negalėčiau pasakyti, ar tai pabėgėliai, juk ant kaktų neužrašyta jų kilmė.

Tie vyrai perpjovė mašinos kėbulo tentą, apžiūrėjo, kas viduje. Netrukus pasišalino. Bet krovinys, matyt, jiems patiko, nes brėkštant pasirodė kaukėti nusikaltėlių sėbrai. Paprastai plėšikai taip ir veikia – viena grupė apžiūri krovinį, o kita jį pagrobia. Tokių gaujų Didžiojoje Britanijoje nuolat gausėja. Kalbama, kad jas kuria ir iš Lietuvos emigravę nusikaltėliai“, – konstatavo „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Reuters/Scanpix nuotrauka

Jo žodžiais, antra plėšikų grupė atvažiavo autobusiuku vogtais numeriais. „Vėliau vairuotojas pasakojo, jog tuomet jau buvo nubudęs, matė šalia sustojusį autobusą. Tačiau viskas vyko taip greitai, kad jis nesusivokė, kaip reikėtų priešintis. Tada plėšikai puolė daužyti vilkiko kabinos stiklus. Kai vairuotojas pagaliau atrakino duris, jėga ištempė jį ant žemės ir paguldė. Kol kiti nusikaltėliai nešė grobį iš sunkvežimio į autobusą, vairuotojui buvo liepta gulėti, grasinta užmušti. Kadangi plėšikai laikė rankose beisbolo lazdas, grasinimai tikriausiai nebuvo laužti iš piršto“, – nusikaltimo vaizdą atkūrė verslininkas.

Pasišalinus užpuolikams vairuotojas nedelsdamas pranešė apie įvykį bendrovės vadovams, britų policijai. „Susidarė įspūdis, kad Didžiosios Britanijos teisėsauga nėra linkusi stengtis dėl skriaudžiamų Lietuvos vežėjų: surašė protokolą, bet daugiau – jokių žinių“, – pažymėjo pašnekovas.

„Ergo Insurance“ duomenimis, iki šiol per didžiausią užfiksuotą apiplėšimą Didžiojoje Britanijoje Lietuvos vežėjui buvo padaryta 60 tūkst. eurų žala. Tąkart plėšikai pagrobė naudotų padangų krovinį.

Užpuola ir prie Lamanšo

Vežėjai nukenčia ne tik Londone. Šiaulietis vairuotojas Tomas ilgai šaldytuvu vežiojo mėsą iš Italijos į Angliją. Jis teigia neužsukdavęs į Londoną, tačiau mažiausiai vieną pasikėsinimą apiplėšti matęs Šiaurės Prancūzijos uoste Diunkerte, iš kurio lietuviški sunkvežimiai keltais per Lamanšo sąsiaurį plukdomi į britų salyną.

AFP/Scanpix nuotrauka

Pasak šiauliečio, vyrauja nuomonė, kad tamsaus gymio nusikaltėliai, tarp kurių greičiausiai esama nemažai pabėgėlių, Prancūzijoje tik stengiasi patekti į sunkvežimius ir, pasislėpę kur nors kamputyje, pasiekti liberalumu garsėjančią Didžiąją Britaniją. Tačiau tiesiog Tomo akyse buvo bandoma ne tinkamą transportą nelegaliai kelionei susirasti, o apiplėšti lietuvį vairuotoją.

„Tai nutiko maždaug prieš keturis mėnesius. Tuomet Diunkerto uoste kilo kažin kokių techninių nesklandumų, buvo vėluojama leisti į keltus sunkvežimius, plaukiančius į Angliją, susidarė ilga eilė mašinų. Greta manęs stovėjo vilkikas lietuviškais valstybiniais numeriais. Jo vairuotojas trumpam prisnūdo. Staiga lyg iš po žemių išdygo keletas tamsaus gymio vyrukų ir ėmė veržtis į to sunkvežimio kabiną. Jų kėslai abejonių nekėlė. Iššokau iš savo mašinos ir puoliau į pagalbą. Šiaip taip dviese sugebėjome išstumti iš kaimyno kabinos nusikaltėlius, o paskui dar ir laikyti duris, kad neįsiveržtų“, – pasakojo Tomas. Jis patvirtino, jog dabar Anglijoje nuo užpuolikų neapsaugo net mokamos aikštelės. „Neretai jų tvorose išvysi žirklėmis prakirptas skyles, pro kurias į vidų ir patenka nusikaltėliai“, – prisiminė šiaulietis.

Reuters/Scanpix nuotrauka

Nemalonia istorija su „Lietuvos žiniomis“ pasidalijo ir vokiško kapitalo bendrovės „Rhenus Svoris“ generalinis direktorius Arūnas Bertašius. Vienas įmonės vilkikų buvo nužiūrėtas ne plėšikų, o nelegalių migrantų iš Artimųjų Rytų. „Per pačią migracijos krizę 2015-aisiais netoli Prancūzijos Kalė uosto į vieną mūsų sunkvežimių paslapčia pateko keletas pabėgėlių, norėjusių per Lamanšo sąsiaurį patekti į Angliją. Tačiau greitai jie buvo pastebėti“, – sakė A. Bertašius.

Bendrovės „Ergo Insurance“ Lietuvoje didžiausias – 55 tūkst. eurų – jos klientei padarytas nuostolis ne Didžiosios Britanijos teritorijoje atlygintas dėl pagrobto vaikų maisto krovinio Prancūzijoje.

Europos Komisija ir Lietuvos URM – bejėgės

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobilių keliais asociacijos „Linava“ prezidento Erlando Mikėno manymu, „situacija, kai transporto įmonės net šaldytuvuose yra priverstos įrengti signalizaciją, yra nenormali“. „Didžioji Britanija turėtų imtis priemonių transportininkams apsaugoti, nes vežėjams vieniems tai padaryti labai sudėtinga“, – komentavo „Linavos“ vadovas. Anot jo, padėtis nuolat blogėja, todėl jau pribrendo reikalas, kad ši problema būtų sprendžiama „Europos Sąjungos lygiu“. Tačiau ir Lietuvos užsienio reikalų ministerija (URM), ir EK mažai kuo gali padėti Didžiojoje Britanijoje plėšiamiems Lietuvos bei kitų šalių vežėjams.

Reuters/Scanpix nuotrauka

„Vadovaujantis subsidiarumo, kompetencijos pasidalijimo principu, ES pradeda veikti tada (išskyrus sritis, kurios išimties tvarka priklauso ES kompetencijai), kai jos veiksmai yra veiksmingesni už tuos, kurių imamasi nacionaliniu, regioniniu ar vietiniu lygiu. Užtikrinti teisėtvarką – kiekvienos valstybės atsakingų institucijų funkcija ir pareiga. Jūsų nurodytu atveju, kai vairuotojai tampa nusikalstamų veikų aukomis Jungtinėje Karalystėje, būtent Jungtinės Karalystės policija ir kitos teisėtvarkos institucijos yra atsakingos už šių veikų tinkamą išaiškinimą, taip pat už nusikaltimų prevenciją“, – aiškino Aušra Naričiūtė, EK Lietuvoje ryšių su žiniasklaida asistentė.

URM „Lietuvos žinioms“ atsiųstame atsakyme nurodė, kad iki šiol, Lietuvos Respublikos ambasados Didžiojoje Britanijoje duomenimis, nukentėję vairuotojai iš mūsų šalies ar jų darbdaviai į ambasadą konsulinės pagalbos nesikreipė. „Informacija apie nusikalstamas veikas, jų apimtį, nusikaltimų tendencijas įprastai keičiasi valstybių teisėsaugos institucijos. Diplomatinė atstovybė informaciją apie tokią veiką Lietuvos Respublikos piliečio atžvilgiu gauna tik tuo atveju, jei nukentėjęs asmuo kreipiasi į ambasadą arba konsulatą dėl prarasto ar pavogto asmens dokumento, taip pat dėl lėšų, reikalingų grįžti į Lietuvą, trūkumo“, – rašė URM.

Ministerija atkreipė dėmesį, kad visus įgaliojimus sutramdyti Didžiojoje Britanijoje ir prie jos sienų siautėjančius plėšikus turi tik britų policija. „Lietuvos konsuliniai pareigūnai visais atvejais, kai užsienio valstybėje nuo nusikalstamos veikos nukenčia mūsų šalies piliečiai, pasiūlo jiems kreiptis į teisėsaugos institucijas ir pranešti apie nusikaltimą. Oficialų nusikaltimo tyrimą gali vykdyti tik tos valstybės policija. Prireikus Lietuvos diplomatai padeda susisiekti su teisėsaugos institucijomis ir suteikia nukentėjusiems Lietuvos Respublikos piliečiams reikalingą konsulinę pagalbą: išduoda grįžimo dokumentą, padeda materialiai“, – teigiama URM atsiųstame laiške.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
Rožių karaiSportasŠeima ir sveikataTrasaKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"