Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
TRASA

Mašinos iš JAV – prieš europietiškąsias

 
2017 08 09 12:00
2017 metų antrąjį ketvirtį į Lietuvą įvežta 39 tūkst. mašinų, iš jų 4 proc., arba apie 1,6 tūkstančio, buvo amerikietiškos. LŽ archyvo nuotrauka

Daugiau kaip šimto pavojingomis atliekomis pripažintų amerikietiškų automobilių „įkalinimas“ Klaipėdos uosto muitinėje ir Šiauliuose privertė atkreipti dėmesį į apdaužytas mašinas, vežamas į Lietuvą iš JAV, ir konkurencinę kovą, kuri verda tarp amerikietiškų ir europietiškų automobilių importuotojų.

Kaip „Lietuvos žinios“ jau rašė, prieš porą savaičių dviejuose muitinės postuose – uostamiesčio ir Šiaulių – pareigūnai buvo sulaikę 120–160 iš Amerikos atgabentų daužtų automobilių. Kai kurie jų tikriausiai bus priskirti prie pavojingų atliekų. Tuo metu skelbta, kad į Lietuvą plukdoma 530 konteinerių, kuriose yra dar apie 3000 apdaužytų mašinų. Jų savininkai baiminosi, jog nemenka dalis tų automobilių irgi gali būti pripažinti kaip atliekos pagal metų pradžioje įsigaliojusį 2016-ųjų lapkričio 25 dienos ankstesnio aplinkos ministro Kęstučio Trečioko pasirašytą įsakymą (D1–798) „Dėl eksploatuoti netinkamų automobilių tvarkymo taisyklių patvirtinimo“. Šio norminio akto kontrolę pareigūnai pradėjo vykdyti nuo liepos 3-iosios.

Įsakymas pakeistas kitu įsakymu

Sulaikius mašinas kilo didelis triukšmas. Jį šiek tiek numalšino Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos bei Aplinkos ministerijos (AM) pasiektas susitarimas, kad iš JAV plukdomi automobiliai kol kas bus vertinami ne pagal naująjį įsakymą, įsigaliojusį metų pradžioje, bet pagal senesnį – 2003-iųjų gruodžio 24 dienos tokio pat pavadinimo (Nr. 710) dokumentą, pasirašytą tuometinio Aplinkos ministerijos vadovo Arūno Kundroto.

Formuluočių skirtumas dviejų ministrų įsakymuose yra esminis. K. Trečioko dokumente kalbama, kad pavojingomis atliekomis privalo būti pripažintos tos iš trečiųjų šalių atgabenamos mašinos, kurių „sunkiai pažeistos pagrindinės dalys ir būtinos remonto išlaidos viršija dabartinę jų vertę“ arba kurių remontuoti ekonomiškai netikslinga, išskyrus istorines transporto priemones. Vadovaujantis A. Kundroto įsakymu, mechanizmas priskiriamas prie atliekos tik tuomet, kai „transporto priemonės remonto išlaidos yra lygios 75 proc. turto rinkos vertės iki eismo įvykio arba didesnės, išskyrus istorines transporto priemones“.

Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos prezidentas Aurimus Jurčius džiaugiasi, nes toks tvarkos pakeitimas suteiks galimybę iš muitininkų sudaryto pretendentų į atliekas sąrašo išbraukti net 80 proc. atvežamų apdaužytų amerikietiškų mašinų.

Be to, Aplinkos ministerija informavo „Lietuvos žinias“, kad mūsų šalis netaiko administracinio mokesčio dėl tarpvalstybinių atliekų vežimų leidimų, nors kitos valstybės tai gali daryti.

Siutina konkurentus

Aplinkos ministerijos nuolaidžiavimas „amerikiečiams“ siutina iš Europos Sąjungos (ES) naudotus automobilius gabenančius verslininkus, taip pat – naujų vakarietiškų mašinų importuotojus. Vilniaus verslininkas Vismantas Baršys, kuris yra ir Naudoto transporto pardavėjų asociacijos (NTPA), vienijančios daugiausia iš Vakarų Europos nenaujas mašinas importuojančias verslo įmones, prezidentas, „Lietuvos žinioms“ pabrėžė, kad amerikietiški naudoti automobiliai yra kur kas pigesni nei europietiški.

„Iš Amerikos atgabenama tik „pusė“ mašinos, todėl ji ir pigesnė. Esu prieš „amerikonus“. Gerų automobilių iš ten nebūna. Realiai – žmonės apgaudinėjami. Atplukdo tik smarkiai apdaužytas mašinas, o tokių, kurios turi mažai pažeidimų, neveža, nes amerikiečiai jas patys gali susiremontuoti. Atgabentas automobilis pigiai suremontuojamas. Bet jei darai pigiai – gerai nepadarysi. Vėliau atlikdamas privalomąją ekspertizę prieš techninę apžiūrą ekspertas ne viską gali pamatyti, nes ne visur įmanoma prieiti. Toks automobilis, išvažiavęs į kelią, nėra saugus nei patiems vairuotojams, nei kitiems eismo dalyviams“, – neslėpė V. Baršys.

Iš Amerikos atgabenti automobiliai dažnai remontuoji garažų autoservisuose./Vidmanto Užusienio nuotrauka

Jis priminė, kad 2013 metais iš Amerikos buvo atgabenta tūkstančiai vadinamųjų skenduolių. Daugybė tokių mašinų atsirado, kai JAV rytinę pakrantę nusiaubė vienas stipriausių pastarojo metų uraganų „Sandy“. Kai kuriuos „skenduolius“ savo nelaimei įsigijo ir lietuviai. Žmonės to nežinojo, nes pardavėjai jų neinformavo. Džiaugsmas pigiai įsigijus mašiną buvo neilgas – dėl jūros vandens poveikio ji surūdija visada ir greitai.

Vis dėlto paprastai amerikiečių aukcionuose parduodamos transporto priemonės nebūna pažeistos sūraus vandens.

Palanki statistika

Tuo metu Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos prezidentas A. Jurčius gyrė iš Amerikos atgabentas daužtas mašinas ir Lietuvos auksarankius, prikeliančius jas naujam gyvenimui.

„Iš JAV importuojami automobiliai būna vidutiniškai 4–5 metų. Ir visai nesvarbu, kad dauguma jų yra patekę į eismo įvykius. Lietuva nuo seno garsėja puikiai išplėtota naudotų automobilių industrija. Niekas negali taip tobulai suremontuoti pažeistų mašinų, kaip mūsų meistrai. Nors su lietuviais bando konkuruoti latviai ir estai, jie neturi tokios geros technikos ir kvalifikuotų darbuotojų, kokių yra Lietuvoje. Sakyčiau, mūsų žmonėms tai tikrai į naudą, nes amerikietiškų automobilių importuotojai jiems suteikia alternatyvą – lietuviams nebūtina pirkti 10–14 metų senumo europietiško modelio, kurio gali būti suklastota rida, kai už tokią pačią kainą siūloma kartais iki dešimties metų „jaunesnė“ amerikietiška mašina. Nėra ko jaudintis dėl remonto kokybės, nes jei automobilio ekspertizę ir techninę apžiūrą atliekantys specialistai neranda prie ko prikibti, vadinasi, jis tinkamas naudoti“, – aiškino asociacijos vadovas.

A. Jurčius pripažino, kad mašinų iš JAV importuotojai ateityje gerins savo darbo kokybę. „Verslininkai gavo ministerijos pamoką ir į Lietuvą stengsis vežti kuo naujesnes transporto priemones, turinčias kuo mažiau pažeidimų“, – žadėjo jis.

Tačiau dienraščio kalbintas Kauno bendrovės „Autoklasika“ direktorius Donatas Burneika tikino po asociacijos ir ministerijos susitarimo nepajutęs palengvėjimo. „Matot, pagal naujas taisykles nuo liepos 3 dienos visa importo procedūra yra sunkesnė. Nežinia, kada tai bus atšaukta“, – piktinosi verslininkas.

Kaunietis sakė, kad iš JAV atplukdytų mašinų pripažinimas atliekomis dabar yra didžiausias importuotojų galvos skausmas. Jis teigė nesutinkantis su kolegomis, kurie skundžiasi, kaip sunku ir brangu atlikti importuotos mašinos vertinimą pagal Motorinių transporto priemonių, priekabų ir šių transporto priemonių sudedamųjų dalių atitikties įvertinimo atlikimo taisykles, įsigaliojusias nuo 2014 metų sausio 1-osios. Kai kurie jose išdėstyti reikalavimai išties skamba grėsmingai. Pavyzdžiui, viename punktų nurodoma sureguliuoti rato posūkio ašies išilginio posvyrio parametrus, kas dažnam vairuotojui yra lyg signalas iš kosmoso. Tačiau D. Burneikos tai negąsdina. „Iš Amerikos atgabentai mašinai pakeiti priekinius ir užpakalinius rūko, dienos šviesos žibintus, subalansuoji ratus – ir jau gali vykti į ekspertizę. Automobilis daug nepabrangsta. Jis, priklausomai nuo klasės, dėl atliktų patobulinimų gali pabrangti vidutiniškai 300–500 eurų. Šie nuostoliai yra smulkmena palyginti su tuo, kai mašina pripažįstama atlieka“, – tvirtino verslininkas.

Atsarginės detalės

Portalo autoplius.lt plėtros vadovas Matas Buzelis „Lietuvos žinioms“ teigė, jog žino, kiek mūsų šalyje registruojama amerikietiškų automobilių, tačiau jam visiška paslaptis – kiek apskritai tokių mašinų atplukdoma į Lietuvą. Mat dauguma jų išardomos detalėmis ir į valstybinio Kelių transporto priemonių registro apskaitą nepatenka. Tačiau skaičius turėtų būti nemažas.

M. Buzelis mano, kad jei ministerija nebūtų verslininkams nusileidusi ir toliau mažavertes transporto priemones traktavusi kaip pavojingas atliekas, o ne kaip mašinas, ateityje būtų šiek tiek pabrangę visi Lietuvoje parduodami naudoti automobiliai. Metų pradžioje vidutinė šalyje parduodamos mašinos kaina siekė 3,3 tūkst. eurų.

Gali būti, kad detalėms kasmet išardoma 72 proc. (maždaug 18,8 tūkst.) visų į Lietuvą atplukdomų amerikietiškų automobilių.

„Jei automobiliai būtų supjaustomi ar utilizuojami ir tik paskui juos būtų leidžiama įvežti į Lietuvą, truputį brangtų ir lietuvių perkamos europietiškos mašinos. Šiuo metu gamintojai taiko universalesnius metodus kurdami automobilius, dalijasi platformomis. Jos yra bendros tiek Amerikoje gaminamoms mašinoms, tiek Europoje. Labai daug mechaninių mazgų sutampa arba yra panašūs, todėl pakeisti europietišką detalę amerikietiška irgi nesunku. Be to, amerikietiškos dalys pigesnės“, – pasakojo M. Buzelis.

Kiek per metus iš JAV atgabenama automobilių, kurie vėliau išardomi detalėms? Tai galima suskaičiuoti, bet tik apytiksliai. Pasak M. Buzelio, 2017 metų antrąjį ketvirtį į Lietuvą įvežta 39 tūkst. mašinų, iš jų 4 proc., arba apie 1,6 tūkstančio, buvo amerikietiškos. Vadinasi, per metus tikriausiai bus įregistruota maždaug 6,2 tūkst. automobilių, kurių kilmės šalis – Jungtinės Valstijos. Žiniasklaidoje yra praslydusi informacija, kad kasmet iš už Atlanto atplukdoma apie 25 tūkst. automobilių. Vadinasi, detalėms per metus gali būti išardoma 72 proc. (maždaug 18,8 tūkst.) visų įvežamų amerikietiškų mašinų.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"