TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Mašinų markes renkasi valdininkai

2013 05 20 6:00
NMA darbuotojai naudojasi Lietuvos viešojo sektoriaus automobilių parkui neįprastais "Suzuki" automobiliais. Oresto Gurevičiaus nuotrauka 

"Viešajame sektoriuje naujų tarnybinių automobilių pasirinkimas labiau remiasi atsakingų valdininkų prioritetais ar kuo nors, ko mes nežinome, tačiau retai - ekonominio naudingumo principu", - piktinosi bendrovės "Sostena", kuri Lietuvoje atstovauja "Volvo" ir "Renault" prekių ženklams, pardavimo ir marketingo vadovas Egidijus Gončarovas.

Dienraščio LŽ pašnekovą galima priskirti tai naujų lengvųjų keleivinių ir komercinių automobilių pardavėjų grupei, kurios netenkina dabar mūsų šalyje veikianti transporto priemonių viešųjų pirkimų sistema. Pasak E.Gončarovo, tylėti jau tapo nepakeliama. Jis gali daug papasakoti apie tai, kaip viešasis sektorius, tikėtina, diskriminuoja vienus mašinų gamintojus ir teikia pirmenybę kitiems.

"Sostenos" darbuotojas leidžia suprasti, kad tarp valdininkų nemėgstamų automobilių yra ir jo įmonės parduodami "Renault". Pavyzdžiui, pigius prancūziškus universalus "Renault Duster" mielai perka privačios saugos tarnybos. Verslo ir kitų objektų apsauga yra viena iš tų sričių, kuriose mašinos naudojamos ypač ekstremaliomis sąlygomis. Ir vargu ar privatininkai, pasak E.Gončarovo, teiktų pirmenybę tiems automobiliams, kurie būtų nepatikimi ir neekonomiški.

Tačiau, kaip teigė bendrovės "Sostena" pardavimo ir marketingo vadovas, "Renault Duster" iki šiol laimėjo tik vieną viešųjų pirkimų konkursą. "Jį rengė Policijos departamentas, kuris bene griežčiausiai iš visų valstybės institucijų prižiūri, kad viešieji pirkimai būtų skaidrūs", - pabrėžė dienraščio LŽ pašnekovas.

E.Gončarovas ragina keisti įstatymus, kad valstybės vardu tarnybinius automobilius perkančios įstaigos ateityje vadovautųsi didžiausios ekonominės naudos principu, o ne mažiausios kainos kriterijumi, kaip dabar. Be to, jis siūlytų įkurti atskirą instituciją arba skyrių prie Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT), kuris vertintų, ar pirkimas buvo ekonomiškai naudingas. "Privatus verslas šiuo požiūriu tvarkosi racionaliau - jam geriausias kriterijus perkant naują daiktą yra kainos ir kokybės santykis", - atkreipė dėmesį vienas "Sostenos" vadovų.

Pagrindinės - keturios markės

Lietuvoje vyksta nuožmi kova dėl kiekvieno valstybės ar privačios bendrovės paskelbto pirkimo užsakymo. Daugelyje Vakarų šalių to nėra. Ten pagrindiniai naujų automobilių pirkėjai - privatūs asmenys, o mūsų krašte - viešasis sektorius ir privačios įmonės. Nenuostabu, kad nuo jų priklauso net tai, ar pardavėjai išliks rinkoje, ar bankrutuos. Portalo autoplius.lt duomenimis, 2013 metų pirmąjį ketvirtį viešasis sektorius ir juridiniai asmenys nupirko net 82,4 proc. visų automobilių, parduotų sausį-kovą.

LŽ apklausė daugumą valstybės įstaigų ir keletą didžiausių privačių bendrovių, turinčių daugiausia tarnybinių lengvųjų keleivinių ir komercinių mašinų. Siekta išsiaiškinti, ar labai skiriasi viešojo ir privataus sektoriaus automobilių parkas. Tarp apklaustųjų iš viešojo sektoriaus daugiausia buvo kontroliuojančių įstaigų ir organizacijų, kurios negalėtų efektyviai vykdyti savo funkcijų be automobilių.

Galbūt kai kam bus nelaukta, tačiau iš pirmo žvilgsnio didžiųjų įmonių ir apklaustų viešojo sektoriaus organizacijų pasirinkimas skiriasi labai mažai. Tiek privačios bendrovės, tiek valstybės įstaigos dažniausiai naudojasi tų pačių markių - "Volkswagen", "Opel", "Mitsubishi", "Škoda" - lengvaisiais automobiliais. Pavyzdžiui, kelis šimtus transporto priemonių turinčios Aplinkos apsaugos agentūros (AAA) Ūkio skyriaus vedėjas Viktoras Brazauskas sakė, kad jų mašinų parke dominuoja "Volkswagen Tiguan" ir "Mitsubishi L200".

Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos Analizės ir komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Jurgita Šyvokaitė pranešė: "Populiariausia markė - "Volkswagen", modelis - "Passat". Antrąją vietą pagal populiarumą greičiausiai užimtų "Opel Astra".

Valstybinės vidaus vandenų laivybos inspekcijos direktorius Evaldas Zacharevičius teigė, jog šios organizacijos lengvųjų automobilių parke dominuoja "Volkswagen Caddy", "Mitsubishi L200" ir "Volkswagen Golf" modeliai.

Valstybinės augalininkystės tarnybos Bendrųjų reikalų departamento direktorius Raimondas Spruntulis tarp populiariausių mašinų šioje įstaigoje paminėjo "Opel Zafira" ir "Peugeot Partner".

Valstybinė darbo inspekcija pranešė tarnybinėms reikmėms turinti aštuonis automobilius "Škoda Octavia", du - "Škoda Fabia", keturis - "Ford Focus" ir tris - "Mitsubishi Colt".

Nesunku pastebėti, kad "Volkswagen", "Škoda", "Opel", "Mitsubishi" jau daug metų yra tos mašinos, kuriomis dažniausiai naudojasi policininkai, pasieniečiai.

Populiariausiąjį lemia viešieji pirkimai

Iš kitų LŽ apklaustų valstybės įstaigų ir organizacijų savo automobilių parku išsiskyrė tik dvi - Nacionalinė mokėjimo agentūra (NMA) prie Žemės ūkio ministerijos bei Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD) prie Vidaus reikalų ministerijos.

Aistė Mileikaitė, NMA Komunikacijos skyriaus Viešųjų ryšių poskyrio vedėja, minėjo, kad šiuo metu "didžioji dalis agentūros turimų automobilių yra visureigiai "Suzuki Jimny", o antrojoje ir trečiojoje vietoje būtų visureigiai "Subaru Forester" bei "Suzuki Grand Vitara".

Neseniai Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento (PAGD) prie Vidaus reikalų ministerijos Specialioji priešgaisrinė gelbėjimo valdyba įsigijo 10 specialiųjų lengvųjų automobilių "Seat Ibiza Style". Ši markė - irgi naujiena viešojo sektoriaus keleivinių mašinų parke.

Policijos departamentas nusipirko nemažai visureigių "Nissan Qashqai" ir "Nissan Qashqai+2".

Neretai didelį valstybinį konkursą laimėjęs modelis iškart atsiduria ir Lietuvoje populiariausių naujų automobilių sąrašo viršūnėje. Kaip skelbia autoplius.lt, 2013 metų pirmąjį ketvirtį perkamiausias mūsų šalyje buvo "Nissan Qashqai". Tačiau bendroje statistikoje ši japonų markė - toli nuo viršūnės.

Privatininkų pasirinkimas panašus

Iš dešimties didžiausių pagal apyvartą privačių bendrovių LŽ apklausė naftos produktų gamintoją "Orlen Lietuva", įmonę "Lietuvos dujos", į klausimus taip pat atsakė prekybos tinklai "Maxima" ir "Iki".

Renata Saulytė, prekybos tinklą "Maxima" valdančios bendrovės "Maxima LT" komunikacijos vadovė, informavo, kad ši įmonė turi apie 150 tarnybinių mašinų. "Dabar mūsų darbuotojai daugiausia važinėja automobiliais "Škoda Octavia" ir "Volkswagen Passat", - patikslino ji.

Prekybos tinklo "Iki" vykdomasis direktorius Darius Malakauskas sakė, kad tinklą valdančios "UAB "Palink" darbuotojai naudojasi įvairių markių lengvaisiais automobiliais", bet daugiausia turima folksvagenų fordų ir škodų. Tarp modelių tris pirmąsias vietas užima "Volkswagen Golf", "Ford Focus" ir "Škoda Octavia".

Bendrovės "Orlen Lietuva" atstovas Audrius Stasiulaitis vardijo, kokių markių mašinos dominuoja šioje įmonėje. Tai - "Škoda", "Volkswagen" ir "Toyota", o iš modelių - "Volkswagen Caddy" ir "Volkswagen Passat", "Škoda Octavia", "Škoda Roomster bei "Škoda Superb", taip pat "Toyota Avensis".

"Lietuvos dujų" atstovė Sigita Petrikonytė-Jurkūnienė pranešė, kad populiariausios bendrovėje tarnybinės mašinos yra "Volkswagen Caddy", "Mitsubishi Lancer" ir "Mitsubishi Outlander".

Skirtumų tarp privataus ir viešojo sektoriaus nedaug. Tada kodėl kitų automobilių markių pardavėjai atvirai reiškia nepasitenkinimą viešaisiais pirkimais?

AAA Ūkio skyriaus vedėjas V.Brazauskas dienraščio LŽ žurnalistui atvirai paaiškino, kad Viešųjų pirkimų įstatymas, verčiantis pirkti pigiausias mašinas, neretai užkerta kelia įsigyti naudingiausias iš jų?

Reikalauja kontrolės

Bendrovės "Sostena" pardavimo ir marketingo vadovas E.Gončarovas LŽ sakė manantis, jog esmė - konkursams sudaromos automobilių specifikacijos. Nuo jų priklauso, kokia įranga bus sumontuota į mašiną. Pasak E.Gončarovo, labai norint net ir gana brangų automobilį galima padaryti pigesnį už konkurentų. Pakanka jame sumontuoti pigią įrangą. Bet ar laimi valstybė, kai už tuos pačius pinigus įsigyjamas blogesnis automobilis, nei būtų galima nupirkti?

Vis dėlto dažniausiai, "Sostenos" atstovo teigimu, į specifikaciją įrašomas "tam tikras akcentas", pavyzdžiui, prošvaisos dydis milimetrų tikslumu. "Jei tavo siūlomos mašinos prošvaisa 2 mm didesnė negu konkurentų - niekada nelaimėsi. Eksploatacijos kokybei tai neturi įtakos, o konkurso rezultatus nulemia, - piktinosi LŽ pašnekovas. - Valdininkui dėl kokių nors priežasčių patinka tas, o ne kitas automobilis, ir viskas. O VPT tik svarbu, kad būtų sutvarkyti dokumentai. Jei pirkimas atliktas tvarkingai, daugiau šis reikalas tarnybai ir nerūpi. Iš tikrųjų niekas Lietuvoje nesikiša į tai, kokios sudaromos konkurso tvarka perkamų automobilių specifikacijos. Tiesa, Specialiųjų tyrimų tarnyba pažiūri, kad nebūtų didelių nusižengimų. Tuo viskas ir baigiasi. VPT neįdomu, ką valstybės įstaiga perka. Ji to netiria. Kai tas specifikacijas matai ir supranti, kad jos sukurtos konkrečių gamintojų konkretiems modeliams, nusvyra rankos, nes nėra tokios valstybės institucijos, į kurią galėtum kreiptis. Įdomiausia, jog tai vieša paslaptis, bet niekas nieko negali padaryti."

E.Gončarovo nuomone, valstybei įsigyjant automobilius mažiausios kainos kriterijus neturi būti svarbiausias. Reikia atsižvelgti į tai, koks mašinos ekonominis naudingumas.

Kalbėdamas su LŽ žurnalistu VPT vadovas Žydrūnas Plytnikas sutiko, kad derėtų kontroliuoti perkamų mašinų ekonominį naudingumą. Bet, jo manymu, valstybės mastu kurti tam atskirą tarnybą ar pačioje VPT atskirą skyrių, visiškai neapsimokėtų. "Tokius padalinius galėtų steigti viešųjų pirkimų komisijos prie perkančiųjų organizacijų", - pridūrė Ž.Plytnikas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"