TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Mašinų pirkėjų skaudulys - blogos kredito istorijos

2014 01 08 6:00
Daugumai lietuvių, latvių ir estų nauji, salonuose dažais kvepiantys automobiliai dažniausiai neprieinami ne dėl blogų kredito istorijų, o dėl mažų pajamų. Gamintojo nuotrauka

Latvijos naujų automobilių pardavėjai įsitikinę, kad palyginti kuklūs praėjusių metų jų registravimo rezultatai šioje šalyje būtų daug geresni, jei dalies galimų pirkėjų nereikėtų atmesti dėl blogos jų kredito istorijos. Lietuvoje sukauptos kredito istorijos nuodėmės kol kas nesureikšminamos.

2013 metais Lietuvos naujų automobilių rinka augo 2 procentais. Iki praėjusių metų gruodžio Estijoje buvo registruota, Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, net 14,1 proc. daugiau naujų transporto priemonių nei 2012-aisiais, todėl mažiausioje Baltijos valstybėje tikimasi ir gerų visų metų rezultatų. O latviai, kaip rodo preliminarūs Latvijos automobilių asociacijos duomenys, pernai registravo 12 334 naujus lengvuosius automobilius, arba 4,4 proc. mažiau nei užpernai.

Kaimynų portale bizness.lv pasirodė informacija, kas galėjo sutrukdyti latviams pasiekti geresnių rezultatų. Tarp priežasčių įvardijamos ir blogos nemažos dalies klientų kredito istorijos. Portalas pateikia skaičius, kiek vidutiniškai potencialių automobilių pirkėjų atsisakoma parduoti automobilį išperkamosios nuomos būdu Latvijoje ir Estijoje, o apie Lietuvą kažkodėl nekalbama.

Krizės aidas

„Krizė buvo taip neseniai, kad jos dar niekas nepamiršo“, - teigė bizness.lv. Anot portalo, per 2008-2012 metų krizę, kuri labiausiai iš trijų Baltijos šalių paveikė Latviją, daug vietos fizinių ir juridinių asmenų susigadino savo kredito istorijas. „Dar visai neseniai dėl laiku nemokamų išperkamosios nuomos įmokų daugeliui potencialių autosalonų klientų buvo atimti vos įsigyti nauji automobiliai, tad nemažai dabartinių pirkėjų turi neigiamas kredito istorijas. Sugadintos šios istorijos šiandien daug kam gali sugadinti nuotaiką. Latvijoje sutartys pasirašomos tik su trimis iš dešimties potencialių klientų, pateikusių užklausą dėl paskolos naujai mašinai įsigyti išsimokėtinai. O Estijoje kredituoti naujo automobilio pirkimą atsisakoma dviem galimiems pirkėjams iš dešimties“, - nurodė bizness.lv.

Portalas pažymi, kad dėl blogų kredito istorijų tie Latvijos gyventojai, kurie prieš krizę leido sau įsigyti nebrangius naujus kompaktinės klasės ar dar mažesnius automobilius, šiandien leidžia sau važinėti tik 10-15 metų senumo automobiliais. „Įsigyti naujus, kad ir nebrangius, jiems trukdo blogos kredito istorijos“, - tvirtino bizness.lv.

Ataskaitų nerengia

Kaip neigiamos potencialių klientų kredito istorijos veikia naujų automobilių rinką Lietuvoje? Susidaryti tikrą vaizdą nėra lengva. Pirmiausia smalsumą atšaldė Stasys Kropas, Lietuvos bankų asociacijos (LBA) prezidentas, kuris teigė, jog „realiai padėčiai įvertinti būtinos specialios apklausos".

“Dėl situacijos būsto, verslo ir kitų ne vartojimo paskolų rinkoje apklausas reguliariai atlieka Lietuvos bankas, kuris vykdo ir bankų bei lizingo kompanijų priežiūrą. Sudėtingiau dėl vartojimo kreditų, prie kurių priskiriamos ir išsimokėti už mašinas skirtos paskolos“, - sakė LBA vadovas.

LŽ pašnekovas prisipažino, kad pastarąjį sykį tokią Lietuvos banko ataskaitą matė prieš metus. „Iš jos matyti, kad būsto, verslo ir kitas ne vartojimui skirtas paskolas gavo 78 proc. besikreipusių fizinių ir juridinių asmenų. Sunku pasakyti, ar tokia pat padėtis yra ir vartojimo paskolų rinkoje. Bent jau iki šiol išperkamosios nuomos kompanijų apklausų niekas nedarė, todėl ir situacija nėra visiškai aiški“, - tikino LBA prezidentas.

Labiau rūpi gaunamos pajamos

Šiuo metu Lietuvoje veikia daugybė išperkamosios nuomos kompanijų, tačiau didžiausią paskolų automobiliams pirkti portfelio dalį turi tos, kurios veikia kaip antrinės didelių bankų įmonės. Bendrovės „Autotyrimai“ duomenimis, 2013 metų spalį net 83,5 proc. naujų automobilių klientai įsigijo per tris įmones - "SEB lizingas", "Nordea Finance Lithuania" ir "Swedbank lizingas". Tačiau ir šių atstovai mažai ką galėjo pasakyti apie blogų kredito istorijų įtaką naujų automobilių prekybai.

„Nekaupiame statistinių duomenų, kiek atmetama prašymų įsigyti lengvąjį automobilį išsimokėtinai. Matome bendrą tendenciją, kad pastaruoju metu neigiamų sprendimų nuosekliai mažėja. Tai galima paaiškinti tuo, jog klientai paruošia vadinamuosius namų darbus - būna įvertinę savo finansines galimybes, jau esamus finansinius įsipareigojimus, pajamų srautus, nemažai jų yra jau naudojęsi lizingo paslauga, todėl "laimės ieškotojų" beveik nepasitaiko. Pagrindinės atsisakymo parduoti išsimokėtinai priežastys - per mažos pajamos, per dideli jau turimi įsipareigojimai, netenkinamos atsakingo skolinimo nuostatos. Pagal Lietuvos banko patvirtintas gaires, finansiniai namų ūkio įsipareigojimai neturi viršyti 40 proc. gaunamų pajamų“, - teigiama „Swedbank“ atstovo spaudai Sauliaus Abraškevičiaus atsakyme "Lietuvos žinioms".

Banko DNB komunikacijos vadovas Andrius Vilkancas papildė, kad paskolos mašinoms pirkti išsimokėtinai teikiamos tiems klientams, kurie nors ir turėjo problemų dėl kredito per krizę, bet bendradarbiavo su banku ir jau yra atsiskaitę už turėtas paskolas.

Informaciją įtaria esant netikslią

Rygoje centrinį biurą turinčios „Volkswagen“ mašinų importuotojos Baltijos šalyse bendrovės „Moller Auto“ pardavimų vadovas Justas Nekrošius suabejojo, ar tikrai Latvijoje parduoti išsimokėtinai naujas mašinas atsisakoma 7 klientams iš 10. „Mūsų, automobilių pardavėjų, svarbiausias tikslas, žinoma, yra parduoti kuo daugiau transporto priemonių. Todėl visuomet stengiamės, kad net tie klientai, kuriems neigiamai atsakoma vienoje išperkamosios nuomos kompanijoje, susirastų kitą, kuriai tiktų ir paties kliento finansinis patikimumas, ir jo kredito istorija. Patyrimas rodo, kad labai dažnai tokia taktika pasiteisina. Tikrai neretai atsitinka, jog tai, kas užkliuvo vienai kompanijai, visai nekliūva kitai. Jei žiūrėsime tik tą dalyką, kiek procentų klientų paskolos automobiliui pirkti negavo iš pirmo karto, vaizdas nebus objektyvus. Realesnis jis būtų paskelbus, kiek procentų potencialių pirkėjų atsakyta neigiamai po trečio ar ketvirto jų bandymo“, - kalbėjo LŽ pašnekovas.

Egidijaus Gončarovo, „Volvo“, „Renault“ ir „Dacia“ atstovės Lietuvoje bendrovės „Sostena“ vykdomojo direktoriaus, teigimu, greičiausiai padėtis išperkamosios automobilių nuomos mūsų šalies rinkoje yra panaši į padėtį ne vartojimui skirtų kreditų sektoriuje ir yra atspindima Lietuvos banko ataskaitose. „Jei atsakoma finansuoti išsimokėtinai naują automobilį trims klientams iš dešimties, tai tikrai nėra daug“, - padėtį rinkoje aiškino vienas „Sostenos“ vadovų.

Jo teigimu, automobilių importuotojai ir gamintojų atstovai daug mažiau problemų turi tardamiesi su fiziniais, bet ne juridiniais asmenimis. „Dėl fizinio asmens viskas daug aiškiau. Patikrinus duomenis valstybinio socialinio draudimo fonde „Sodra“, iš karto matyti, kokios jo pajamos. Kredito istoriją galima irgi patikrinti per įvairias informacines sistemas. Kur kas daugiau dokumentų prireikia iš įmonių. Pirmiausia reikalaujame bent jau to, kad būtų teigiamas bendrovės balansas“, - sakė E.Gončarovas.

Automobilių registravimas Baltijos šalyse 2013 metais

Estija19 500*
Latvija12 334
Lietuva13 987
* 2013 m. lapkričio mėn. duomenys (vnt.)

Šaltiniai: ACEA, "Autotyrimai", "Latvijos autotyrimai".

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"