TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Mėgėjai lakstyti kulkų išvengia

2011 12 21 5:00

Kokiais metodais kelių patruliai Lietuvoje gaudo nuo jų sprunkančius vairuotojus? Ar dažnai per gaudynes žvanga ginklai, švilpia kulkos ar net liejasi lakstūnų kraujas? Kaip aršiausius greičio mėgėjus vaikosi kitų kraštų pareigūnai?

Lietuvos keliuose ir gatvėse nuolat atsiranda vairuotojų, bandančių ne tik automobilių technines galimybes, bet ir policininkų kantrybę. Tokie eismo dalyviai nepaiso pareigūnų reikalavimų sustoti ir padidinę greitį sprunka tolyn.

Kelių patruliai tikina, kad pavyksta sučiupti 9 bėglius iš 10, ir tvirtina, kad sėkmingas gaudynes vainikuoja ne kulkų skaičius apkaboje, o tinkamas situacijos įvertinimas bei profesionalumas.

Šaudyti į bėglius - rizikinga

Lietuva - ne Amerika, čia tiesiogiai per televiziją nepamatysi nuo policijos sprunkančių vairuotojų gaudynių, kurias lydi kaukiančios sirenos, akinančios šviesos, padangų cypimas, sraigtasparnio triukšmas ir galiausiai - šūviai. Tačiau tai nereiškia, kad mūsų krašte visi vairuotojai pavyzdingai vykdo pareigūnų nurodymus, o lakstūnų gaudynės yra tik mitas.

Lietuvos keliuose retsykiais taip pat vyksta trilerio vertos gaudynės. Tiesa, be televizijos kamerų, tačiau su intriga ir "patrankų" salvėmis.

Laikinai einantis Vilniaus apskrities policijos Kelių patrulių rinktinės vado pareigas Audrius Šeškevičius LŽ tvirtino, kad sostinėje vairuotojų gaudynės reguliariai vyksta bent porą trejetą kartų per mėnesį. "Pagainioti" pareigūnus dažniausiai mėgsta vairuotojo pažymėjimo neturintys girti asmenys. Tačiau tokie lakstūnai nesibaimina, kad už viražus keliuose gaus kulką - mieste ir jo prieigose šūviai aidi tik išimtiniais atvejais.

"Neprisimenu, kad patruliai būtų naudoję ginklą gaudynėse šiais ar praėjusiais metais. Kodėl? Tai rizikinga - šaunant į padangą galima sužaloti ne tik prie vairo sėdintį bėglį, bet ir niekuo dėtus praeivius. Be to, pareigūnai nenori veltis į ginčus, jei gaudynių metu pašautų nurodymų sustoti nevykdžiusį vairuotoją. Ne paslaptis, jog yra buvę atvejų, kad už ginklo panaudojimą tarnybos metu patruliai privalėjo ilgai ir varginamai įrodinėti savo veiksmų teisėtumą. Galima pasidžiaugti bent tuo, jog čia ne Holivudas - mūsų krašte bėgliai yra gana sąmoningi, jie po gaudynių sustoja patys arba  sustabdomi kitaip, be šūvių", - LŽ aiškino A.Šeškevičius.

Ežiai dūla bagažinėse

Nors vaikydamiesi greičio mėgėjus kelių patruliai šaunamųjų ginklų stengiasi nenaudoti, tačiau tai nereiškia, kad lakstūnai turi daugiau galimybių pasprukti. Anot A.Šeškevičiaus, pareigūnai turi kitų priemonių, padedančių sutramdyti įsismarkavusius eismo dalyvius. Pašnekovo teigimu, populiariausias ir bene dažniausiai taikomas metodas - kelio blokavimas.

"Patruliai išmokyti, kaip priversti vairuotojus sustoti. Tai galima padaryti arba spaudžiant bėglį prie kelkraščio, arba užblokavus kelią. Net nuožmiausi lakstūnai nesiveržia pro užkardą, kaip kartais mėgstama rodyti filmuose. Pamatę, kad kelias užtvertas, dažniausiai sustoja. Be to, neretai bėgliai būna priversti nutraukti gaudynes dėl to, jog patys nesuvaldo automobilio ir nuvažiuoja nuo kelio", - pasakojo pareigūnas.

Gaudydami sprunkančius vairuotojus kelių patruliai beveik nenaudoja vadinamųjų ežių (dygliuotų juostų - aut.), nors daugelyje patrulių automobilių ši priemonė yra. Retai taikomas ir taranavimas, nes padidėja rizika smarkiai apgadinti tarnybinius automobilius. LŽ duomenimis, patruliai gaudynėse vengia automobilių kontakto, nes vėliau sugadintos transporto priemonės keliauja į remontą, dėl patirtų nuostolių pareigūnams tenka aiškintis vadovybei.

Pasienyje šūviai aidi kas mėnesį

Taigi kelių patruliai ginklus panaudoja gana retai, o pasieniečiams toks sprunkančių vairuotojų gaudymo metodas - ne naujiena. Dažniausiai į gaudynes su pasienio pareigūnais įsivelia rūkalų kontrabandininkai bei vogtus automobilius gabenantys vairuotojai. 

Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovas Giedrius Mišutis LŽ teigė, kad pasieniečiai ginklus prieš bėglius panaudoja mažiausiai kelis kartus per mėnesį, o į gaudynes leidžiasi dar dažniau. "Į kairę ir į dešinę pareigūnai, žinoma, nešaudo, o ginklus naudoja tik kritiniais arba išimtiniais atvejais. Be to, pažeidėjų automobiliai stabdomi ir kitais būdais. Gana dažnai naudojami ežiai. Tai irgi efektyvi priemonė, nes pervažiavęs dyglius automobilis paprastai labai greitai sustoja. Būna, kad pasieniečiai vienu metu panaudoja ir ežį, ir ginklą. Norėdami sustabdyti bėglio mašiną pasieniečiai kartais taiko ir taranavimo metodą. Aišku, tai daroma neperžengiant proto ribų, nekeliant pavojaus gyvybei. Be to, gaudynėse dalyvauja specialiai apmokyti pareigūnai, vairavimo įgūdžius tobulinę specialiuose kursuose", - pasakojo G.Mišutis.

Užsienietiškos gaudynės

Nors kituose kraštuose sprunkantieji nuo policijos vadovaujasi tuo pačiu principu - spausk ir lėk, skirtingose valstybėse jie gaudomi nevienodai. Vienur patruliai lakstūnus tramdo taktiškai ir be didesnio triukšmo, kitur nevengia panaudoti specialiąsias priemones, lydimas šūvių ir taranų.

Jungtinėse Amerikos Valstijose nuo policijos sprunkantys greičio mėgėjai pirmiausia tramdomi nutiesus ant kelio ežį. Jei vis dėlto bėglys sugeba tęsti kelionę kiauromis padangomis, pareigūnai jį bando sustabdyti taranuodami ar blokuodami kelią tarnybinėmis mašinomis. Jeigu lakstūną pavyksta pagauti, o gaudynėse buvo naudojamos specialios priemonės, kelių chuliganui gresia poros tūkstančių dolerių bauda ir keli mėnesiai priverstinio poilsio belangėje. 

Prancūzijoje kelių patruliai važinėja specialiai gaudynėms pritaikytais automobiliais ir greičio mėgėjus tramdo be šūvių. Ralio ir slalomo trasose treniruoti pareigūnai imasi kitos taktikos - lakstūnus iš eismo meistriškai eliminuoja taranuodami. Mat vietos kelių patruliai neturi ginklų, tad šūviai keliuose čia aidi itin retai. Jei kitos išeities sustabdyti įsismarkavusio vairuotojo nėra, į pagalbą prancūzai kviečia specialų ginkluotąjį būrį.

Panašiai bėgliai tramdomi ir Didžiojoje Britanijoje, tik čia, esant reikalui, į pagalbą pasitelkiami policijos motociklai ar sraigtasparniai. Greičio mėgėjai šūviais stabdomi taip pat itin retai, nes paprasti kelių sargai nesinešioja ginklų. Juos turi tik specialūs padaliniai.

Europos valstybėse, kuriose išplėtota automobilių pramonė, kelių patruliai būna aprūpinti ir superautomobiliais, specialiai pritaikytais kovoti su greičio mėgėjais. Pavyzdžiui, Italijoje dalis eismo tvarkos sergėtojų prižiūri tvarką važinėdami didelės galios sportiškaisiais "Lamborghini", o Vokietijoje - "Porsche" automobiliais. 

Lakstūnus grūda į belangę

Gretimoje Lenkijoje už viražus keliuose ir bandymą pasprukti nuo policijos kulką vargu ar gausi, tačiau nesėkmės atveju griežta bausmė - garantuota. Su greičio mėgėjais ir kelių chuliganais lenkai kovoja be skrupulų, tiesa, šaunamųjų ginklų beveik nenaudoja. Bėglius jie tramdo automobiliais blokuodami kelius ar sankryžas. Už pasivažinėjimą su vėjeliu Lenkijoje galima ne tik 10 metų netekti vairuotojo pažymėjimo, bet ir 2 metams patekti į kalėjimą.

Tuo metu Rusijoje lakstūnų gaudynės su šūviais - ne retenybė. Šį tramdymo metodą vietos pareigūnai taiko dažniau nei humaniškesnes priemones, tokias kaip ežys ar taranavimas automobiliu. Galbūt tramdyti lakstūnus ginklu jie pamėgę todėl, kad nenori apibraižyti ar aplamdyti tarnybinių automobilių. Kalbama, kad tokiu atveju už automobilių remontą eiliniams patruliams tenka susimokėti iš savo kišenės.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"