TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Mėgina išrasti dviratį iš naujo

2014 04 29 6:00
Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotraukos

Numatyta nauja prievolė dviratininkams šviesiu paros metu dėvėti liemenes arba visada laikyti įjungtus priekinius ir užpakalinius dviračio žibintus nuo liepos 1 dienos gali ir neįsigalioti. Prieš trejus metus tokiam reikalavimui pritaręs tuometis susisiekimo ministras Eligijus Masiulis persigalvojo ir šį pavasarį pats parodė iniciatyvą jį panaikinti.

Be abejo, savo ir kitų eismo dalyvių sveikata bei saugumas turi rūpėti kiekvienam, išvažiavusiam į trasą bet kokia transporto priemone – automobiliu, dviračiu, motociklu, galų gale ir išėjus savaeigėmis kojomis. Automobilių vairuotojai skundžiasi, kad eismo sraute neišsiskiriančius dviratininkus ar motociklininkus dažnu atveju pavyksta pastebėti tik tada, kai per plauką išvengiama eismo įvykio, o mėgstantieji juodą humorą dar priduria: "Tik dviratininkui atsidūrus ant variklio dangčio."

Praėjusią savaitę Seimas po pateikimo pritarė Liberalų sąjūdžio pirmininko E.Masiulio inicijuotam projektui. Juo siūloma atsisakyti nuo metų vidurio turėjusių įsigalioti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo reikalavimų važiuojant važiuojamąja dalimi bet kuriuo paros metu dėvėti ryškiaspalvę liemenę arba dviračio priekyje įjungti baltos šviesos žibintą, o užpakalyje – raudoną. Iki šiol toks reikalavimas galiojo tik važiuojant keliu tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui. Dviratininkas vietoj liemenės galėjo būti prisisegęs kitus šviesą atspindinčius elementus, gerai matomus visiems eismo dalyviams.

Prievarta neįtikina

Galutinį sprendimą dėl to Seimas turėtų priimti gegužės mėnesį. Kai kurie šias užmačias laiko automobilių vairuotojams atstovaujančių suinteresuotų asmenų bandymu paversti dviratininkus šviečiančiomis girliandomis, nors realios įtakos saugumui tokie reikalavimai neturi.

E.Masiulis pakeitė savo nuomonę dėl liemenių ir žibintų - jų reikia tik naktį.

„Saugaus eismo ekspertai šiuo metu susiskirstę į dvi stovyklas. Mano manymu, anksčiau priimti reikalavimai yra pertekliniai, įstatymais neturėtume perlenkti lazdos, - pažymėjo E.Masiulis, kurio visuomeninis patarėjas, žymus lenktynininkas Stasys Brundza 2011 metais buvo pagrindinis griežtesnių reikalavimų iniciatorius. - Žiūriu savikritiškai. Jei paaiškėjo, jog tokios priemonės yra neadekvačios, taip tik atgrasysime žmones naudotis ekologišku transportu – dviračiu.“

Liberalų pirmininkas nelinkęs teikti reikšmės tam, kad pakeitė nuomonę, esą svarbiausia - užtikrinti dviratininkų saugumą tamsiu paros metu. Tam pakanka ir dabar naktį privalomų atšvaitų bei žibintų. Skaudžių nelaimių statistika rodo, kad dviratininkai į avarijas dažniausiai patenka naktį, važiuodami neapšviestu keliu. „Kalbant apie šviesą atspindinčias liemenes reikėtų pabrėžti, jog kol kas Lietuvoje nėra galiojančio standarto. Prekybos centre įsigyta liemenė nebūtinai tinkamai atliks savo funkciją - parduotuvėse daug pigios, nekokybiškos produkcijos. Šalmas dviratininko saugumui kur kas svarbesnis, bet vėl pažiūrėkime, kiek yra juos dėvinčiųjų. Prievarta žmonių neįtikinsi, kontroliuoti sudėtinga, tikslingiau būtų rekomenduoti, o ne įstatymu nurodyti“, - teigė E.Masiulis.

Dviračių takų neužtenka

Tačiau S.Brundza, pagrindinis nuo liepos 1 dienos galinčių įsigalioti priemonių iniciatorius, LŽ patikino, kad kategoriškai laikosi savo nuomonės. Ir pasiūlė atkreipti dėmesį į tai, jog žuvusių ir per eismo įvykius nukentėjusių dviratininkų skaičius Lietuvoje vis dar kritiškai didelis, palyginti su kitomis ES valstybėmis.

„Atsisakyti priemonių – tai atvirai skatinti žmones nusižudyti, - nepūtė miglos į akis S.Brundza. - Manau, pats laikas pagalvoti ne vien apie moralinę politikų atsakomybę už tokius veiksmus. Norime vadovautis užsienio šalių patirtimi, bet nekreipiame dėmesio į tai, kad Vakarų valstybėse ar Skandinavijoje dviratininkų saugos priemonėms netaikoma griežtesnių reikalavimų, nes jie visų pirma turi puikią infrastruktūrą, gali daug kur riedėti dviračių takais, o ne važiuojamąja dalimi kaip pas mus. Sprendimus lemiantys politikai parodo savo cinišką požiūrį į žmonių sveikatą ir gyvybę. Džiugu, kad mūsų dviratininkai jau patys pamažu susipranta, ima dėvėti liemenes, šalmus. Tačiau didelė jų dalis nesilaiko saugaus eismo reikalavimų, todėl būtinos ryžtingesnės priemonės jiems įgyvendinti.“

Pašnekovas pabrėžė, kad dauguma vairuotojų įvykus susidūrimui su dviratininku nurodo nepastebėję jo važiuojamojoje kelio dalyje. S.Brundza atkreipė dėmesį ir į tai, jog tamsoje kur kas labiau yra matomi ne šviečiantys, o mirksintys žibintai. Svarstant reikalavimus dviratininkams visuomenėje pasigirsta siūlymų taikyti tokią praktiką kaip Olandijoje. Ten automobiliui susidūrus su dviratininku tik išskirtiniais atvejais kaltininku gali būti pripažįstamas dviračiu važiavęs žmogus. Pasak garsaus lenktynininko, Lietuvoje tokia nuostata būtų nelogiška ir nepriverstų mašinų vairuotojų atidžiau dairytis.

Dviratininkai nepaiso reikalavimų ir dažniausiai pėsčiųjų perėjose nenulipa nuo dviračio.

„Pažiūrėkite, kiek daug pas mus pričiumpama girtų dviratininkų ir kiek jų apskritai laikosi reikalavimo per perėją dviratį stumti, o ne minti pedalus. Bet supriešinti dviratininkų, motociklininkų ir automobilių vairuotojų tikrai nereikia. Teko nemažai domėtis vokiečių praktika. Dabar jie savo spaudoje propaguoja mintį įteisinti reikalavimą dėvėti šalmą. Vokietijos kelyje ta pačia kryptimi dviratį lenkiantis automobilio vairuotojas privalo laikytis ne mažesnio nei trijų metrų atstumo, kitaip sakant, turi persirikiuoti į kitą juostą, o jei tokios galimybės nėra – smarkiai sulėtinti greitį. Pažiūrėkite, kaip įprasta lenkti dviratininkus mūsų keliuose“, - lygino S.Brundza.

Sukelia priešingą efektą

Patys dviratininkai prieš numatomus griežtesnius reikalavimus nuo pat pradžių stojo piestu. Esą kur kas svarbiau užtikrinti dabar galiojančių reikalavimų laikymąsi, o ne kurpti naujus, nes jų vis tiek niekas nesilaikys.

„Džiugu, jog buvęs susisiekimo ministras nebijo prisipažinti klydęs ir šią klaidą taiso. Mes jau prieš trejus metus sakėme, kad žibintai ir liemenės dieną yra absoliuti nesąmonė, - teigė Lietuvos dviratininkų bendrijos (LDB) pirmininkas Eduardas Kriščiūnas. - Trejus metus sugaišome kovodami su apsimestiniu valdžios bandymu kažin kam įrodyti, kad rūpinasi dviratininkų saugumu. O tokie diletantiški tvirtinimai, neva mirksintis žibintas yra geriau nei šviečiantis, apskritai laužti iš piršto. Tamsoje žmogus nesugeba tiksliai įvertinti atstumo iki mirksinčio objekto, tad šiuo atveju tai sukeltų tik papildomų saugumo problemų.“

LDB vadovo manymu, kuriant naujus nepagrįstus reikalavimus tik skatinimas eismo dalyvių įsitikinimas, kad visos taisyklės yra laužtos iš piršto. „Kaip ir dėvint šalmus, įsijungia psichologinis kompensavimo refleksas, nes žmogus pasijunta visiškai saugus ir praranda budrumą. Vertinama tik vienetinė eismo įvykių statistika, o ne tai, kad pertekliniai reikalavimai apskritai atbaido žmones nuo dviračio. Užuot pabandę minti dviratį, jie renkasi neaktyvų laisvalaikį, įjunksta į žalingus įpročius – dėl to kasmet miršta dešimtys tūkstančių piliečių“, - kalbėjo E.Kriščiūnas.

Olandijoje, kur dviračiais nuolat keliauja daugiau kaip trečdalis šalies gyventojų, saugumo klausimai, anot jo, išnarstyti iki mažiausių smulkmenų, atliktos išsamios studijos. Pavyzdžiui, įrodyta, kad žiedinėse sankryžose dviračiams teikiama pirmenybė mažina dviratininkų saugumą. Tačiau kartu apskaičiuota, jog panaikinus tą pirmenybę ir sustabdžius greitą susisiekimą dviračiu, nemenka dalis gyventojų persėstų į automobilius, o tai atsilieptų tarša, spūstimis ir prastėjančia visuomenės sveikata. Todėl pirmenybė dviratininkams žiedinėse sankryžose buvo palikta.

„Pas mus dažnai vis dar iš įpratimo žiūrima tiesmukai – uždrausime, priversime. Įdomu, kiek eismo saugumo ekspertų yra skaitę išsamias olandų studijas. Geriau elgsis taip, kaip pratę – iš naujo mėgins išrasti dviratį“, - griežtesnius reikalavimus įvertino dviračių entuziastas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"