TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Meilė naujoms mašinoms - nemari

2012 05 23 7:32

Nors valdininkų apetitas grožiui pastarąjį penkmetį sumažėjo, 9 iš 10 Lietuvoje parduodamų naujų automobilių nuperka arba nuomojasi ne tik pelningos verslo įmonės, bet ir prasiskolinusios savivaldybės, jų valstybės lėšomis išlaikomos įstaigos.

Gyventojai puikiai supranta, kad sunkmečiu pirktas visiškai naujas lengvasis automobilis yra ne susisiekimo priemonė, o prabangos dalykas. Todėl jie įsigyja vos 1 iš 10 Lietuvoje parduodamų mašinų. Tuo metu valdišką duoną valgantys asmenys mažai save varžo ir renkasi naujas mašinas.

Įsigyta pusantro karto daugiau

Bendrovė "Autotyrimai" skelbia, kad 2011-aisiais Lietuvoje iš viso parduoti 15 876 nauji lengvieji automobiliai - 1,6 karto daugiau nei 2010 metais, kai nupirktos tik 9748 naujos mašinos.

Centrinio viešųjų pirkimų portalo Cvpp.lt nuo 2010 metų sausio 1-osios surinkti duomenys leidžia teigti, jog gerinant naujų automobilių prekybos statistiką itin daug prisidėjo valstybės įstaigos ir valstybės valdomos įmonės bei akcinės bendrovės, kuriose akcijų turi valstybė. Remiantis Cvpp.lt, nuo 2010 metų sausio 1-osios iki vakar dienos jos visos kartu lengviesiems automobiliams pirkti arba nuomotis išleido 50 mln. litų. Tiesa, portale šios kategorijos mašinos įvardijamos kaip universalūs automobiliai ir sedanai.

Tik dalį pirkinių sudarė naudotos mašinos. Vienas didžiausių nenaujų ir visiškai naujų automobilių pirkėjų bei nuomotojų, Cvpp.lt duomenimis, pastaruosius dvejus metus buvo Policijos departamentas. Jis su įvairiais transporto priemonių pardavėjais sudarė sutarčių už 14,42 mln. litų. Policijos aktyvumą įsigyjant, keičiant, nuomojant mašinas galima suprasti - ši tarnyba jomis naudojasi ištisą parą, tuomet atsiranda ir didelis automobilių apyvartumas.

Už limuzinus moka vartotojai

Tačiau pirmąją vietą tarp automobilių pirkėjų užėmė anaiptol ne Policijos departamentas. Pasirodo, didžiausia lengvųjų mašinų pirkėja pastaruosius porą metų buvo akcinė bendrovė "Lietuvos dujos". Ši įmonė nuo 2010-ųjų sausio 1 dienos iš viso nupirko automobilių už 19,72 mln. litų. Ir, matyt, dauguma jų buvo nauji. Be to, dalį šių mašinų sudarė prabangios klasės "Audi", "Mercedes-Benz".  

Kaip žinoma, AB "Lietuvos dujos" yra rusiškų gamtinių dujų importo ir transportavimo bendrovė, valdoma Rusijos ir Vokietijos koncernų. Jos perdavimo ir skirstymo kainų viršutines ribas vartotojams reguliuoja Kainų komisija. Tik 17,7 proc. bendrovės akcijų turi Lietuvos valstybė.

"Lietuvos dujos" net ir krizės piko metu skaičiavo be perstojo didėjančias pajamas ir puikų pelną. Tarkime, užpernai, palyginti su 2009-aisiais, bendrovė skaičiavo 38,2 proc. - iki 1,75 mlrd. litų - šoktelėjusias įplaukas. 2011-aisiais jos dar padidėjo, šįkart - iki 1,84 mlrd. litų. Gautas grynasis pelnas buvo atitinkamai 150 mln. ir 104,3 mln. litų. Per pastaruosius dvejus metus jis galėjo būti dar bent 19 milijonų didesnis, jei ne naujų automobilių pirkimas. Mat mašinoms išleisti milijonai paprastai nurašomi į sąnaudas.

Galbūt naujų, net ir prabangių lengvųjų automobilių pirkimas šiai bendrovei nebūtų didelė nuodėmė, jei ne vienas "bet". "Lietuvos dujos" gyvena iš Rusijos dujų milžino "Gazprom" tiekiamų ir mūsų šalyje parduodamų dujų. O jos Lietuvai dabar yra pačios brangiausios Europoje. Savo ruožtu nuolatinis rusiškos žaliavos brangimas lemia nuolat kylančias šildymo kainas, tad mažesnes pajamas gaunančius krašto gyventojus tai stumia į neišbrendamas skolas, o įmones, naudojančias šilumos energiją, - į bankrotą.

Cvpp.lt nenurodo, kiek ir kokių automobilių per pastaruosius metus nupirko "Lietuvos dujos". Atskleidžiamas tik sutarčių skaičius. Todėl šiuo reikalu kreipėmės į bendrovės atstovę Jolitą Butkienę. "Lietuvos dujoms" turėjome vos tris klausimus. Teiravomės, kiek ir kokių automobilių įmonė įsigijo per pastaruosius dvejus metus? Ar "Lietuvos dujoms" taip jau būtini tie prabangios klasės "Audi" ar "Mercedes-Benz", kuriuos, kaip galima spręsti iš Cvpp.lt duomenų, dujininkai ypač mėgsta? Gal buvo įmanoma nepirkti kai kurių automobilių, o taupant taip drastiškai nekelti Lietuvos vartotojams tiekiamų dujų tarifų, kaip daroma dabar? Tačiau išgirdusi LŽ žurnalisto klausimus J.Butkienė atsisakė teikti dienraščiui kokius nors komentarus. Pasiūlyta klausimus elektroniniu paštu išsiųsti atstovei spaudai. "Per dvi valandas tikrai gausite atsakymą", - žadėjo J.Butkienė. Deja, "Lietuvos dujos" vakar net iki pietų pažado taip ir netesėjo.

Įdomūs "Regitros" pirkimai

Noriai naujus automobilius perka ar nuomojasi ir valstybei priklausančios įmonės bei įstaigos. Pavyzdžiui, valstybės įmonė "Regitra" nuo 2010-ųjų pradžios naujų mašinų įsigijo už maždaug 7 mln. litų. Pasak įmonės atstovų, "beveik visos jos nupirktos būsimiems vairuotojams egzaminuoti".

Daug įdomių minčių kelia "Regitros" automobilių nuomos paslaugų pirkimai. Nuo 2010 metų pradžios įmonė nuolat skelbė veiklos nuomos pirkimus ir naujų mašinų nuomojosi už beveik 7 mln. litų.

Automobilių nuomos pirkimas per porą metų buvo vykdomas kelis kartus. Tačiau, net ir smarkiai nesigilinus į pačios "Regitros" sukurtas viešųjų pirkimų sąlygas bei atskirų sandorių subtilybes, matyti keistų dalykų.

Pirmiausia, kuo įdomi yra veiklos nuoma? Prieš daugiau kaip dešimtmetį ja plačiai naudojosi Seimui paslaugas teikianti AB "Autoūkis", kurios apie 80 proc. akcijų tuomet priklausė valstybei. Ši įmonė pirkdavo iš BMW pardavėjų vokiškos markės automobilius ir veiklos nuomos pagrindu pernuomodavo juos Seimo autoūkiui.

Veiklos nuoma nuo išperkamosios skiriasi tuo, kad nuomodamas mašiną pagal išperkamosios nuomos sutartį klientas joje numatytą automobilio kainą per numatytą laiką visiškai padengia. Veiklos nuomos pagrindu automobiliai nuomojami irgi sutartam laikui. Tačiau pasibaigus nuomos terminui mašina automatiškai nepereina nuomotojo nuosavybėn - šis gali įgyti ją tik sumokėjęs likutinę automobilio vertę. Kitu atveju transporto priemonė su likutine verte grąžinama savininkui. Šiuo atveju - "Autoūkiui". Ir čia būdavo sudaromos idealios sąlygos sukčiauti.

Nuo maždaug 2000-ųjų iki 2005 metų "Autoūkis" pernuomojo Seimui daugiau kaip 20 labai brangių 5-os ir 7-os serijos BMW. Nuoma paprastai būdavo numatoma trejų metų laikotarpiui, o veiklos nuomos kainos sutartyse dirbtinai užkeliamos du ar net tris kartus. Štai ir išeidavo, kad valstybė padengdavo visą BMW limuzino ar prabangaus visureigio kainą vos per dvejus arba dvejus su puse metų. Tiesa, dėl akių buvo užrašoma ir jo likutinė vertė, kuri paprastai siekdavo apie 25 tūkst. litų, nors iš esmės visai naujas automobilis kainuodavo 130 tūkst. litų ir daugiau.

Tačiau limuzinai ir visureigiai būdavo parduodami už likutinę vertę. Oficialiai. O neoficialiai buvo kalbama, kad atsiskaitoma niekur neapskaitytais grynaisiais, kad kainos skirtumą pasidalija pirkėjas ir pardavėjas. Dalis prabangių BMW limuzinų ir visureigių net buvo atsidūrę nusikaltėlių rankose. Tada žiniasklaida trimitavo, kad šitaip iš valstybės pavogta milijonai litų. Kilus skandalui buvo priverstas atsistatydinti tuometinis Seimo kancleris Arvydas Kregždė.

Skirtingos sutartys

Per pastaruosius dvejus metus valstybės įmonė "Regitra" sudarė sutartis, kaip galime spręsti iš Cvpp.lt pateikiamų duomenų, tik su vieninteliu tiekėju - "SEB banko lizingu". Mažiausiai dvi minimų įmonių sutartys, švelniai tariant, daro stiprų įspūdį. Viena jų, pasirašyta 2011 metų liepą, buvo 779 731 lito vertės. Kita, sudaryta po mėnesio, - 226 146 litų vertės. Galbūt nieko nuostabaus čia ir nebūtų, jei ne išsinuomotų automobilių skaičiaus skirtumas. Už mažesnę sumą jų buvo išnuomota 36, o už tris su puse karto didesnę - vos 23!

Gal "Regitra" pirmu atveju nuomojosi, pavyzdžiui, labai pigias rusiškas ar kiniškas mašinas, o antru - pačias brangiausias vokiškas? Pasirodo, ne. Tuometės "Regitros" viešųjų pirkimų komisijos narys Valdas Miliūnas LŽ patikino, kad abiem atvejais buvo išsinuomotos iš esmės identiškos mašinos. "Mes visada nuomojamės vidutinės klasės automobilius. Tarp išnuomotų mašinų buvo pačių įvairiausių, tačiau daugiausia - "Volkswagen Golf" ir "Hyundai i30", - prisiminė "Regitros" darbuotojas. Be to, jis sakė, kad įmonė visuomet automobilius nuomojasi vienodam terminui - 3 metams. Tada iš kur kelis kartus siekiantis veiklos nuomos kainos skirtumas?

Ir čia V.Misiūnas, kuris viešųjų pirkimų dokumentuose būdavo nurodomas kaip atsakingas už pirkimus asmuo, tarytum prarado atmintį. "O ką aš žinau?" - tėškė valdininkas LŽ žurnalistui. Tačiau po akimirkos atsipeikėjo ir jau paaiškino, kad "viskas priklausė nuo to, kas kokią kainą siūlė". Esą pirkimus "Regitra" rengia taikydama mažiausios kainos kriterijų. Išeitų, remiantis V.Misiūnu, kad "SEB banko lizingas" vieną mėnesį siūlė įmonei nuomotis vieną tokį patį automobilį už 33 770 litų trejiems metams, o dar po mėnesio - jau tik už 2281,83 lito tokiam pačiam laikotarpiui. Kitaip sakant, net 15 kartų mažesne kaina! Kur čia priežastys?

"Pagal mūsų taisykles už nuomą sumokėta kaina neturi viršyti 50 proc. automobilio vertės", - bandė teisintis V.Misiūnas. Tačiau priminus jam, kad tuomet, kai į Lietuvą buvo atvežti "Hyundai i30", jų pradinė vertė pinigais siekė 43 990 litų, ir atėmus iš šios sumos 33 tūkstančius tikrai neliktų 50 proc., "Regitros" valdininkas staiga pakeitė taktiką - ėmė išsisukinėti: "Nuo šių metų pradžios jau nesu "Regitros" viešųjų pirkimų komisijos narys, todėl dabar man sunku ką nors komentuoti."

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"