TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Miegas ir kelias

2008 01 23 0:00
Kai žmogus pavargęs, neišsimiegojęs, o eismo sąlygos nesudėtingos, snaudulys apima nejučiomis.
LŽ archyvo nuotrauka

Kam neteko pajusti, regis, nenugalimą norą miegoti pačiu netinkamiausiu metu - vairuojant. Dėl to kasdien pasaulio keliuose nutinka šimtai, jei ne tūkstančiai skaudžių nelaimių.

Iš tiesų žudo ne tik greitis. Kartais labai pavojingu ir net tragišku tampa ramus, tolygus ir monotoniškas važiavimas transporto srautu.

"Sekundės miegas"

Užsnūsti šiltame komfortiškame automobilyje, kuris net važiuojant per duobes nekrato, o tik švelniai pasupa, kai garso sistema tyliai groja ramią melodiją ar net trankų roką, o priekyje - begalinė raudonų "stop" signalų virtinė, galima gana greitai. Kai žmogus pavargęs, neišsimiegojęs ir dar sočiai pavalgęs, o eismo sąlygos nesudėtingos, kai net stabdyti beveik netenka, snaudulys apima nejučiomis. Jei važiuodami viską imate daryti automatiškai, nebeprisimenate, iš kur priekyje atsirado tas automobilis - aplenkė ar, priešingai, patys jį pasivijote, neatsimenate, kas buvo prieš kilometrą - plynas laukas ar kaimelis, viskas - kelionė baigta, mažinkite greitį ir dairykitės vietos sustoti. Dar šiek tiek uždelsus prasidės kažkas panašaus į haliucinacijas ar miražą, kai, regis, vairuoji, matai kelią, bet tai tik iliuzija: akys jau užmerktos, žmogus knapsi galva ar net visai "atsijungęs". Vos sekundei kitai. Tačiau ir to pakanka, kad automobilis nukryptų į šoną, rėžtųsi į priešpriešiais važiuojančią mašiną ar į pakelės medį. Ir paskui, kai iš esmės jau būna per vėlu, klausiame savęs: kaip tai galėjo atsitikti - žmogus užmigo važiuodamas judria magistrale?

Brangi miego kaina

Dėl mieguistumo keliuose nutinka iš tiesų labai skaudžių avarijų. Tiriant priežastis, sukeliančias eismo įvykius, Susisiekimo ministerijos pareigūnams pradėjo talkinti Vilniaus L.Sapiegos ligoninės Miego sutrikimų laboratorijos neurologai.

Pasak šios laboratorijos neurologės Dalios Matačiūnienės, tyrimais įrodyta, kad iki 25 proc. visų avarijų padaro mieguisti vairuotojai. Net penktadalis tokių incidentų baigiasi mirtimi arba sunkiomis traumomis. Nesunku apskaičiuoti, kad nelaiku užklupęs miegas Lietuvai kasmet kainuoja apie 40 gyvybių. JAV sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, apie 20 proc. vairuotojų nors kartą vairuodami yra užsnūdę. 70 proc. mieguistų vairuotojų sukėlė avarinę situaciją, trečdalį avarijų padarė mieguisti ir pavargę vilkikų vairuotojai. Jie buvo sunkiai sužaloti arba sužalojo kitus eismo dalyvius. Tačiau šiam faktoriui, nors statistika ir grėsminga, skiriama labai mažai dėmesio.

Mieguistumas dieną turi daug įtakos šiuolaikinei sudėtingai situacijai keliuose, nes gali sukelti katastrofiškų padarinių. Tai ypač svarbu vairuotojams profesionalams, kuriems, ne paslaptis, retsykiais tenka ištisas paras praleisti vairuojant.

Lietuva Europoje žinoma kaip vairuotojų kraštas. Tačiau būtent pas mus miego svarba neįvertinta, profesionalių vairuotojų tyrimui neskiriama pakankamai dėmesio, nors gerai žinoma, jog daugelyje Europos šalių tai daryti privaloma.

Kaip tik šios problemos buvo narpliojamos per tarptautinę medikų konferenciją "Kelių saugumas ir imitavimas 2007". Joje dalyvavo ir Lietuvos neurologams atstovavo D.Matačiūnienė. Pasak jos, žmogaus, penkias dienas iš eilės miegojusio vos valandą mažiau nei paprastai, vairavimo įgūdžiai gali būti blogesni net už to vairuotojo, kuris iš vakaro gausiai vartojo alkoholio.

Pasaulinės miego tyrimų asociacijos duomenimis, daugiau nei kas trečias žmogus turi vienokių ar kitokių miego sutrikimų, o jų pagal tarptautinę miego sutrikimų klasifikaciją priskaičiuojama per 90. Anot L.Sapiegos ligoninės direktoriaus Gedimino Rimeikos, kai kurie jų būtent pasireiškia dideliu mieguistumu dieną, o kartais ir nekontroliuojamais miego priepuoliais. "Tai jau liga, ir gana rimta. Turi ji ir savo pavadinimą - narkolepsija. Tačiau Lietuvoje dėl įvairių priežasčių ji per retai diagnozuojama. Vairuotojai taip pat gali turėti šių sutrikimų ir net neįtarti apie tai. Galima tik įsivaizduoti, kokį pavojų sau ir visuomenei kelia narkolepsija sergantis profesionalus vairuotojas. Manau, turi būti atliekama rimta būsimų vairuotojų patikra", - kalbėjo ligoninės vadovas.

Tai labai svarbu rengiant jaunus vairuotojus, formuojant jų profesinius įgūdžius. Turint duomenų apie psichines asmenų savybes, galima prognozuoti ir modeliuoti jų elgesį keliuose. Tokia informacija naudinga vairuotojų rengimo centrams, vairuotojų mokykloms.

Atsigaivinkime

Ką daryti, jei staiga kelyje jus užklumpa nenumaldomas noras miegoti? Atminkite: tai rimtas signalas, raginantis vairuotoją nedelsiant sustoti ir pailsėti. Beje, tokiu atveju dažniausiai nepadeda net šalia sėdintis ir jus kalbinantis keleivis. Tad pati geriausia, dešimčių ir šimtų tūkstančių vairuotojų išbandyta priemonė - sustojus atlenkti sėdynės atlošą ir pamiegoti. Pakanka 15-20 minučių miego (o kartais ir mažiau), kad būtų galima saugiai keliauti toliau.

Bet, tarkim, važiuojate tokia vietove, kur negalima sustoti. Kaip įveikti staiga užklupusį mieguistumą? Tokiu atveju nors trumpam atidarykite langą, įleiskite į saloną ar kabiną gaivaus oro. Jei automobilyje yra oro kondicionierius, įjunkite jį, kad šiek tiek vėsintų.

Vairuodami nesutelkite žvilgsnio vien į kelią - tai dar labiau migdo. Judinkite galvą, dairykitės į šalis, net jei už stiklo - naktis. Trumpi žvilgsniai į tamsų miško kontūrą ar danguje spindintį mėnulį padeda ilgiau išlaikyti aiškią sąmonę. Rengdamiesi ilgai kelionei įsidėkite kokio nors lengvo maisto - obuolį, sumuštinį ar ko kito, ką galima laikyti viena ranka. Na taip, vairą reikia laikyti abiem rankomis, tačiau, kita vertus, kąsdami kąsnį ir kramtydami tikrai neužsnūsite. Beje, labai gera priemonė - suvalgyti citrinos griežinėlį. Gerai turėti kelionėje mineralinio vandens, nesaldžios arbatos - tai gaivina. O štai kava ar specialūs tonizuojantys gėrimai ne kiekvienam padeda išlikti žvaliam. Žmogui verta žinoti savo organizmo ypatybes ir atitinkamai elgtis. Beje, kava vienaip veiks, jei vairuodami paskubomis gersite iš bendrakeleivio įpilto termoso dangtelio, ir kitaip, jei sustosite, atsisegsite saugos diržą, išlipsite ir tą pačią kavą išgersite pasigardžiuodamas ir dar pasivaikščiodamas.

Tolima kelionė

Tačiau ilgai keliaujant to nepakanka, kartais tenka griebtis efektyvesnių būdų žvalumui palaikyti. Galima sustoti aikštelėje ir nusiprausti, jei yra vandens šaltinis ar vandentiekio kranas. Galima net nusiskusti. Kai kam labai padeda... dantų valymas, ypač gaivinančia mėtų skonio dantų pasta. Tam nei šulinio, nei vandentiekio nereikia, užtenka stiklinės geriamojo vandens.

Na, o jei jau sustojate, būtinai pasimankštinkite, padarykite kelis pritūpimus, pamojuokite rankomis. Toks "priemonių kompleksas" gali pagerinti savijautą pusantros ar dviem valandoms.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"