TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Milijonus iš šešėlio sems kiauru samčiu

2016 03 08 6:00
E. važtaraščių sistemą vežėjai vertina ne kaip patogią naujovę, o kaip administracinę naštą. LŽ archyvo nuotraukos

Spalį įsigaliosianti elektroninė važtaraščių sistema, kuria ketinama iš transporto įmonių, galbūt turinčių šešėlinių pajamų, išreikalauti milijonus eurų nesurenkamų mokesčių, sulaukė itin didelio ne tik vežėjų, bet ir jų paslaugomis besinaudojančių bendrovių susidomėjimo. Po ilgų diskusijų verslui „spustelėjus“ taisyklėse palikta išimtis – akivaizdi galimybė nesąžiningomis manipuliacijomis slėpti mokesčius.

„Teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbtose taisyklėse prieš paskutinį svarstymą ir priėmimą yra padaryta tam tikrų pokyčių, tenkinančių verslą. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI), suprasdama verslo sąlygas ir specifiką, su jais sutiko“, – LŽ sakė inspekcijos atstovas spaudai Darius Buta.

Kaip „Lietuvos žinios“ jau rašė, pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojai nuo spalio 1 dienos privalės elektroniniu būdu arba tam tikrais atvejais raštu pateikti Valstybinei mokesčių inspekcijai PVM sąskaitas faktūras, važtaraščius ir kitus krovinių gabenimo dokumentus. Išmaniosios mokesčių administravimo sistemos (i.MAS) ir dviejų posistemių – sąskaitų faktūrų (i.SAF) bei e. važtaraščių (i.VAZ) – įgyvendinimo vertė siekia 3,7 mln. eurų (iš jų 2,9 mln. eurų – i.VAZ sistemai).

Reikalavimas teikti važtaraščių duomenis VMI ne juokais išgąsdino dalį logistikos sektoriaus bendrovių. Jos teigė, jog naujovė brangiai kainuos sąžiningiems vežėjams, o nuo šešėlinės veiklos neva neatbaidys. Tačiau Valstybinė mokesčių inspekcija neabejoja sėkme – esą biudžetą pasieks iš šešėlio ištraukti milijonai eurų.

Skaičiuojama, kad įsidiegti e. važtaraščius visoms transporto įmonėms iš viso kainuos 400 tūkst. eurų.

Išimčių įvairovė

VMI, dėl e. važtaraščių sulaukusi apie 100 pasiūlymų ir klausimų, pateikė galutinį i.VAZ trumpiniu žinomos sistemos projektą. Jame atsirado keletas svarbių išimčių.

Bene svarbiausias pakeitimas: vykstant tarptautiniam vežimui teikti VMI duomenų bus neprivaloma. Atsižvelgiant į numatytas sąlygas, važtaraščio duomenų teikti nereikėtų ir tais atvejais, kai krovinys pristatomas gavėjams, kurie nevykdo komercinės veiklos (pavyzdžiui, gyventojų perkraustymas, maisto ar kitų prekių pristatymas į namus ir t. t.). Taip pat pažymima, kad važtaraščių duomenis privaloma teikti tik gabenant krovinius kelių transportu, o ne geležinkeliu ar vandens transportu.

Tačiau daug įdomesnė nauja išimtis, atsiradusi po konsultacijų su įvairiomis verslo asociacijomis ir privačiomis bendrovėmis. Pagal ją „duomenų teikimas VMI būtų neprivalomas gabenant krovinius savo sąskaita ar mokesčių mokėtojui gabenant krovinius iš vieno savo padalinio į kitą, net ir tais atvejais, jei krovinio pervežimą atliktų samdytas kitas mokesčių mokėtojas – vežėjas“.

Taigi kai, pavyzdžiui, mažmeninės prekybos tinklas samdo vežėją gabenti prekes iš tam tinklui priklausančių sandėlių į parduotuves, VMI apie tokį vežimą pranešti nereikės – bus galima visiškai legaliai nepildyti e. važtaraščių.

Riziką žino

Žilvino Germanavičiaus, i.VAZ projekto vadovo, teigimu, šiuo metu VMI neturi duomenų, kiek iš visų Lietuvoje atliekamų vežimų sudaro būtent tokio pobūdžio vežimai – kai mokesčių mokėtojas gabena krovinius iš vieno savo padalinio į kitą. Tačiau jis pripažino, kad taisyklėse numačius šią išimtį galimybė nuslėpti vežimus, o kartu ir išsisukti nuo mokesčių, padidėja. Bet taip tikimasi palengvinti gyvenimą smulkiesiems verslininkams.

„Jūsų pateiktas pavyzdys, kai didelis prekybos centrų tinklas samdo vežėją, kuris gabena prekes iš tam tinklui priklausančių sandėlių į parduotuves, tiksliai atspindi aptariamą duomenų teikimo išimtį. Tačiau ji palies ir pačius smulkiausius verslininkus, pavyzdžiui, vežančius savo prekes iš nedidelės parduotuvės į mugę, parodą ir t. t. Rizika dėl galimų nesąžiningo verslo manipuliacijų naudojantis šia išimtimi VMI žinoma, ir ją bus bandoma eliminuoti kitomis i.MAS (išmaniosios mokesčių administravimo sistemos) kuriamomis priemonėmis. Bet reikia pažymėti, jog tokios išimties nebuvimas verslui būtų gerokai didesnė administracinė našta“, – kalbėjo Ž. Germanavičius.

Pašnekovo žodžiais, minėtą išimtį daugiausia lėmė tai, kad taisyklės rengtos orientuojantis principu B2B – „verslas verslui“. Tai reiškia, jog turi būti krovinio gabenimas tarp dviejų ūkio subjektų, dėl ko vėliau bus arba jau buvo sudarytas tam tikrų prekių pirkimo ir pardavimo sandoris.

Laiko našta

Tuo metu vežėjai sako, kad būtent prievolės teikti VMI išrašomų važtaraščių duomenis, kai kroviniai gabenami tarptautiniais maršrutais, atsisakymas yra labiausiai jų darbo neapsunkinsianti naujiena. Anot asociacijos „Linava“ sekretoriaus transporto politikai pavaduotojos Virginijos Gaidytės, vežėjai palankiai vertina ir išimtį, pagal kurią nereikia teikti važtaraščių duomenų, kai kroviniai gabenami savo sąskaita ir prižiūrimi muitinės.

„Nors buvo atsižvelgta į daug verslo atstovų pasiūlymų, pats projektas vertinamas daugiau ne kaip pagalba verslui ir šešėlinę ekonomiką mažinanti priemonė, o kaip papildoma administracinė našta, pareikalausianti iš sąžiningų mokesčių mokėtojų – važtaraščių rengėjų – ir finansinių, ir žmogiškųjų išteklių pritaikant įmonių apskaitos sistemas šioms prievolėms įgyvendinti. Numatoma administracinė našta užguls tą dalį vežėjų, kuriems teks rengti važtaraščius gabenant krovinius vidaus maršrutais“, – neabejojo V.Gaidytė.

Tačiau VMI atstovai skaičiuoja, kad įsidiegti e. važtaraščius visoms transporto įmonėms iš viso kainuos tik 400 tūkst. eurų, o kai popieriniai važtaraščiai bus pakeisti į elektroninius, juos pildančios įmonės galiausiai kasmet sutaupys iki 28,5 mln. eurų. Kelyje dirbantiems inspektoriams taps kur kas paprasčiau tikrinti vežėjus.

Sėkmingas bandymas

E. važtaraščių naudą VMI grindžia ir sėkmingu bandomuoju e. PVM sąskaitų-faktūrų (i.SAF) posistemio tyrimu. Sukūrus šį posistemį visi PVM mokėtojai privalės teikti mokesčių administratoriui gaunamų ir išrašomų PVM sąskaitų duomenis.

Kol sistema bus sukurta, teikti minėtus duomenis nurodyta maždaug 7 tūkst. rizikingais laikomų mokesčių mokėtojų. VMI skaičiavimu, tarp šių papildomai kontroliuojamų mokesčių mokėtojų, palyginti praėjusių metų balandžio-rugsėjo mėnesių PVM deklaracijų duomenis, 6,4 mln. eurų, arba 80 proc., padidėjo mokėtinas PVM. Gavę VMI nurodymus mokesčių mokėtojai patikslino ankstesnių mokestinių laikotarpių PVM deklaracijas ir papildomai deklaravo 459 tūkst. eurų mokėtino PVM. Kai VMI išanalizavo gautus duomenis, nustatė neatitikimus ir inicijavo jų šalinimą bei atliko apie 100 kontrolės veiksmų, mokesčių mokėtojai papildomai deklaravo apie 760 tūkst. eurų PVM.

Planuojama, kad abi informacinės sistemos – e. važtaraščių ir e. sąskaitų-faktūrų – pradės veikti nuo šių metų spalio 1 dienos.

Skaičiai

Krovininio kelių transporto veiklos vykdymą deklaruojančių mokesčių mokėtojų atžvilgiu VMI 2014-aisiais atliko 1071, o per 2015 metų devynis mėnesius – 767 kontrolės veiksmus. 2014 metais buvo nustatyta mokesčių neatitikimų, kurių vertė – 2,6 mln. eurų, per 2015-ųjų devynis mėnesius – 1,44 mln. eurų. Atliekant patikrinimus 2014-aisiais nustatyti 188, per devynis praėjusių metų mėnesius – 141 administracinis teisės pažeidimas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"