Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
TRASA

Ministras nusileido daužtų mašinų importuotojams

 
2017 07 25 20:30
Daužtų automobilių importuotojai teigia, kad važinėti jų atplukdytomis ir suremontuotomis mašinomis lietuviams yra saugu, nes vidutinis jų senumas siekia 4-5 metus, o paklausių europietiškų - 10 ir daugiau metų. Scanpix nuotrauka

Nuo praėjusio ketvirtadienio trukęs daužtų mašinų importuotojų iš Amerikos ir Aplinkos ministerijai (AM) pavaldžių įstaigų bei Muitinės departamento (MD) konfliktas bent laikinai prigeso – Klaipėdos uosto muitinėje įstrigusių iš JAV atgabentų daužtų automobilių jų importuotojams utilizuoti neteks, juos bus leista įvežti į Lietuvą.

Apie tai „Lietuvos žinias“ antradienį po susitikimo su ministru Kęstučiu Navicku informavo Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos prezidentas Aurimas Jurčius. Pasak jo, su aplinkos ministru buvo pasiekta žodinio susitarimo, kuris turėtų tenkinti ir iš Amerikos naudotas mašinas į Lietuvą įvežančius verslininkus. „Iš tikrųjų išsprendėme situaciją. Dabar (liepos 25 dieną – aut.) problema yra dėl 160 transporto priemonių. Šių mašinų muitiniam įforminimui iš naujo bus teikiami dokumentai, bus prašoma regioninių Aplinkos apsaugos departamento (RAAD) padalinių naujų vertės perskaičiavimų. Ankstesni sprendimai bus naikinami, o importuotojai galės bandyti atlikti muitinės formalumus iš naujo. Manau, tai nebus sunku padaryti, nes apie 80 proc. iš 160 transporto priemonių remonto išlaidos neviršys 75 proc. jų rinkos vertės, dėl to mašinos negali būti laikomos atliekomis“, – sakė verslininkų atstovas.

„Lietuvos žinių“ duomenimis, šiuo metu muitinė yra patvirtinusi sąrašą 120–160 iš Amerikos po liepos 3 dienos atplukdytų transporto priemonių, kurios yra pripažintos atliekomis. Būtent jas turėjo omenyje A. Jurčius. Jeigu antradienį ministras nebūtų nusileidęs importuotojams, šie būtų buvę priversti importuotas daužtas mašinas sunaikinti kaip atliekas. Verslininkai piktinosi, esą „tai apiplėšimas vidury dienos“, nes jie daužtas mašinas į Lietuvą iš JAV atgabeno suremontuoti ir pelningai parduoti, o ne utilizuoti sąvartyne.

Importuotojų atstovams nesusitarus su Aplinkos ministerija, verslininkai būtų patyrę didžiulius nuostolius.

Ko vertos daužtos mašinos?

Verslininkų, užsiimančių daužtų amerikietiškų automobilių gabenimu per Atlantą, pagalbos šauksmas iš Klaipėdos jūrų uosto ir MD Šiaulių teritorinės muitinės posto girdėti nuo šio mėnesio pradžios. 2016 metų lapkričio 25 dieną aplinkos ministras pasirašė įsakymą Nr. D1–798 „Dėl eksploatuoti netinkamų automobilių tvarkymo taisyklių patvirtinimo“, kuris numatė naujus iš Amerikos į Lietuvą importuojamų naudotų transporto priemonių kriterijus ir tai, kad muitinė apie įvežamus tokius automobilius privalo informuoti aplinkosaugininkus. Įsakymas įsigaliojo šiemet sausio 1 dieną, tačiau reali kontrolė pradėta liepos 3-iąją.

Atsiradus kontrolei paaiškėjo, kad didelė šių mašinų dalis pagal aplinkos ministro įsakyme pateiktus naujus kriterijus yra ne kas kita, o atliekos. Pagal naujus reikalavimus, yra lyginama automobilio įsigijimo kaina ir pateikta remonto sąnaudų ataskaita, kurią rengia nepriklausomas vertintojas. Jeigu remonto išlaidos viršija įsigijimo kainą, automobilis vertinamas kaip atlieka.

Kaip „Lietuvos žinias“ informavo AM pavaldžios Aplinkos apsaugos agentūros (AAA) direktoriaus pavaduotojas Vytautas Krušinskas, aplinkos apsaugos ministro išdėstyti nauji kriterijai yra susiję su ekologija, pavojingų krovinių gabenimu ir Europos Sąjungos (ES) reikalavimais šioje srityje. „Aplinkos ministerija yra surašiusi ir išsiuntinėjusi išaiškinimus tuo klausimu Muitinės departamentui, regioninėms aplinkos apsaugos agentūroms, taip pat „Regitrai“. Ir dabar netgi nelabai žinau, ko verslas laukia iš mūsų agentūros“, – stebėjosi pašnekovas.

Jo nuomone, verslininkai turėjo pusmetį susipažinti su naujais kriterijais, bet to nepadarė. „Importuotojai nori, kad mašinos kaina būtų nustatoma ne pagal likutinę vertę, o pagal rinkos kainą. Kitaip tariant, jei daužta mašina atgabenama į mūsų šalį, ekspertai ją, aišku, įvertina keliskart pigiau, nei kainuotų tada, kai mechanizmas būtų suremontuotas ir parduotas. Verslininkai siekia, kad įvertinimas būtų atliekamas būtent pagal šią galutinę kainą, kuri, žinoma, būtų keliskart didesnė nei likutinė vertė, ir tada transporto priemonė atlieka netaptų“, – pasakojo AAA direktoriaus pavaduotojas.

V. Krušinsko teigimu, atlieka pripažinta transporto priemonė viešajame eisme jau negalėtų dalyvauti vien ją suremontavus. „Pirmiausia informaciją apie mechanizmus, kurie gali būti pripažinti pagal aplinkos ministro įsakyme išdėstytus kriterijus kaip atliekos, AAA gauna iš muitininkų. Tada agentūra identifikuoja tokias transporto priemones kaip nelegaliai gabenamas, nes tai yra atliekos ir joms įvežti reikalingas leidimas. Vėliau kreipiamės į RAAD padalinius, kaip kontroliuojančias institucijas, kad atliekomis pripažintos transporto priemonės būtų sutvarkytos pagal teisės aktų reikalavimus. Prašymo kopiją siunčiame ir teritoriniams Muitinės departamento (Klaipėdos, Šiaulių ir t. t.) padaliniams. Norminiai aktai reikalauja, kad atliekomis pripažinti mechanizmai būtų sutvarkyti kaip pavojingos atliekos. Paprastai tokiais atvejais transporto priemonės yra nukreipiamos į autoservisus, turinčius teisę tvarkyti atliekas“, – kalbėjo AAA direktoriaus pavaduotojas.

V. Krušinskas sakė, kad atliekos tvarkomos dviem būdais. Pasirinkus pirmąjį, atlieka yra tiesiog sunaikinama. Antrasis būdas yra vadinamas „sutvarkyti kitaip“. „Mašina gali būti išardoma arba panaudojama pakartotinai. Bet tokiu atveju reikės atlikti jos techninės atitikties ekspertizę“, – pažymėjo jis.

Beje, antradienį apie pietus kalbintas vienas AAA vadovų apie importuotojų tą pačią dieną pasiektą kompromisinį susitarimą su aplinkos ministru dar nieko nebuvo girdėjęs.

Išvengė tūkstantinių nuostolių

V. Krušinsko nuomone, konfliktas Klaipėdoje kilo pirmiausia dėl to, kad iki liepos pradžios importuotojai buvo įpratę prie kitokios tvarkos. „Anksčiau atplukdomoms transporto priemonėms nebuvo taikomi tokie reikalavimai, kokie taikomi pavojingoms atliekoms. Importuotojai amerikietiškas mašinas ramiausiai atsigabendavo, niekas jiems netrukdydavo jų įsivežti ir tada nuspręsti, ką su jomis daryti. O nuo šio mėnesio pradžios tvarka pasikeitė. Dabar jau fiksuojama, kad yra pažeisti įstatymai, atlieka pripažintas automobilis privalo būti sutvarkytas pagal naujų norminių aktų reikalavimus arba grąžintas į jo kilmės šalį. Aišku, kad tai negalėjo patikti importuotojams“, – svarstė AAA direktoriaus pavaduotojas.

Iki liepos 25 dienos MD nusiuntė paklausimus RAAD ir AAA dėl 120–160 po liepos 3-iosios iš JAV atplukdytų transporto priemonių, ar jas pripažinti atliekomis. Dėl šių mechanizmų jau buvo pradėti muitinės formalumai ir paaiškėjo, kad dalis jų atitinka aplinkos ministro įsakyme Nr. D1–798 išdėstytus kriterijus. Dėl kitos dalies importo aplinkosaugininkai dar sprendžia.

Dar 530 konteinerių, kuriuose yra apie 2120 transporto priemonių, muitininkų patikros laukia Klaipėdos jūrų uoste, o apie 250 konteinerių su maždaug 1000 mašinų į uostamiestį plaukia laivais.

Kaip „Lietuvos žinioms“ sakė Klaipėdos teritorinės muitinės Muitinės kontrolės organizavimo skyriaus viršininkė Rasa Rentauskienė, toli gražu ne visos mašinos, kurių muitinės formalumai dar tik laukia, gali būti priskirtos prie atliekų. „Muitinė tik sudaro sąrašą mašinų, kurios atitinka aplinkos ministro įsakyme išdėstytus kriterijus, kad mechanizmai būtų pripažinti atliekomis, o tolesnis jų likimas yra RAAD ir AAA rankose, jie privalo atsiųsti patvirtinimus dėl mašinų pripažinimo ar nepripažinimo atliekomis“, – pasakojo pašnekovė.

Importuotojų atstovams nesusitarus su Aplinkos ministerija, verslininkai būtų patyrę didžiulius nuostolius.

Vis dėlto daužtų amerikietiškų automobilių importuotojai dar negali būti ramūs. Pasak R. Rentauskienės, kad muitininkai atvertų vartus probleminiams mechanizmams ir leistų palikti Klaipėdos jūrų uostą ar MD postą Šiauliuose, žodinio verslininkų patikinimo apie susitarimą su ministru neužteks. „Būtina, kad aplinkos ministras pakeistų įsakymą arba bent jau jo išaiškinimą“, – sakė R. Rentauskienė.

Motorinių transporto priemonių iš JAV importuotojų ir pardavėjų asociacijos prezidentas A. Jurčius „Lietuvos žinias“ tikino, kad dėl išaiškinimo pakeitimų su valdininkais susitarė.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"