TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Modernių dyzelių remontas – laboratorinėmis sąlygomis

2015 05 19 6:00
Modernių variklių remonto dirbtuvėse – kaip mokslinėje laboratorijoje. LŽ archyvo nuotrauka

Dyzelinio variklio įpurškimo sistemų reikalavimai nuolat didėja. Dėl to atsiranda vis daugiau niuansų, kuriuos būtina žinoti nustatant ir šalinant jų gedimus.

Dyzelinė „Common rail“ (CR) - moderniausia tiesioginio degalų įpurškimo sistema. Nuo įprastų dyzelinių variklių, kuriuose degalai paduodami žemu slėgiu, ši sistema skiriasi tuo, kad turi degalų rampą, į kurią dyzelinas paduodamas dideliu slėgiu. Vėliau degalai paskirstomi elektriniams purkštuvams, kuriuose įstatyti magnetiniai vožtuvai.

„Didesnis slėgis, greitesnis valdymas ir lankstus įpurškimo savybių pritaikymas variklio darbo režimui padaro variklį galingesnį, švaresnį ir taupesnį. Todėl visai nenuostabu, kad dyzeliniai varikliai, kuriuos anksčiau dalis vairuotojų pašiepdavo kaip neekologiškus ir skirtus taupumo, bet ne komforto ieškantiems pirkėjams, buvo pradėti naudoti aukščiausios klasės automobiliams. CR sistema užtikrintai stumia iš rinkos ankstesnės laidos įpurškimo sistemas, nes kelia mažiau triukšmo, degalai sudega švariau ir ekonomiškiau“, - teigė EDC serviso Vilniuje mechanikas Aurelijus Meškauskas.

Itin svarbi degalų kokybė

Purkštuvai yra svarbiausi CR sistemos komponentai. Juose būna įstatytas greitaeigis elektromagnetinis arba pjezoelektrinis vožtuvas, kuris atidaro arba uždaro degalų purkštuvą. Tokiu būdu įpurškimo procesą galima valdyti atskirai kiekviename cilindre. Pats „Common rail“ (angl. bendras vamzdelis) pavadinimas kilo iš to, kad purkštuvai prijungiami prie bendro degalų akumuliatoriaus.

Slėgis šioje sistemoje nustatomas pagal darbo režimą, naudojant slėgio reguliavimo vožtuvą arba dozatorių. Akumuliatorinėje CR įpurškimo sistemoje slėgio sukūrimas yra atskirtas nuo įpurškimo. Slėgis sukuriamas nepriklausomai nuo variklio sūkių dažnio ir įpurškiamų degalų kiekio, o elektroninė valdymo sistema (EDC) valdo atskirus įpurškimo mechanizmo komponentus.

„Vienas iš CR sistemos trūkumų yra tas, kad dyzeliniai degalai turi būti labai geros kokybės. Amerikoje iki šiol dyzelinės sistemos lengvuosiuose automobiliuose praktiškai nenaudojamos dėl prastos šios degalų rūšies kokybės. Dėl nekokybiškų degalų, taip pat biodyzelino naudojimo purkštuvai dažnai užsiteršia. Trūkumu, žinoma, kai kas laiko ir daugiau elektrinių šios sistemos komponentų, mat gedimo atveju remontas yra brangesnis. Tačiau jei variklis bus tvarkingas, o tai prieš įsigyjant naudotą automobilį galima nustatyti kompiuterinės diagnostikos būdu, vargo tikrai nematysite. Senoji dyzelinė sistema su rotorine pompa šiais laikais jau yra visiška atgyvena“, - sakė A. Meškauskas.

Išvalytas purkštuvas prieš remontą ir po jo keliauja į automatinį purkštuvų bandiklį, kur jam atliekama kompiuterinė diagnostika. / LŽ archyvo nuotrauka

Demontuojami neretai lūžta

Anot dyzelinių automobilių variklių mechaniko, CR sistemoje dažniausiai pirmi sugenda purkštuvai, kuriems šiame procese ir tenka pagrindinis vaidmuo. Kadangi jie yra labai jautri degalų sistemos sudedamoji dalis, nustatant jos gedimo priežastį, pirmiausia reikėtų patikrinti purkštuvus.

Dažnai purkštuvų gedimas pasireiškia garsesniu variklio darbu, o variklio skleidžiamas garsas tampa panašus į išmetimo kolektoriaus šniokštimą. Deja, jei vairuotojas neišgirsta jo laiku, anga aplink purkštuvą aplimpa teršalais, išsiveržiančiais iš degimo kameros. Laikui bėgant jie sukietėja ir užkemša priėjimą prie purkštuvo. Toks gedimas atsiranda dėl aukšto kompresijos slėgio, aukšto įpurškimo slėgio, taip pat dėl gamintojų naudojamų silpnesnių purkštuvų tvirtinimo elementų.

„Prikepusį purkštuvą demontuoti yra kur kas sudėtingiau, tam reikia laiko ir kantrybės. Jei visos pagrindinės demontavimo procedūros neduoda rezultatų, lieka vienintelis būdas. Tada purkštuvas iš dalies išardomas ir iškalamas specialiu rankiniu arba hidrauliniu atbuliniu plaktuku. Tačiau neretai nutinka taip, kad atliekant šią operaciją purkštuvas nutrūksta, tuomet tenka nuimti variklio galvutę ir iškalti likusį elementą iš vidaus arba jį išgręžti elektriniu grąžtu“, - paaiškino A. Meškauskas.

Regeneracija – laboratorinėmis sąlygomis

Kai purkštuvas yra išmontuotas, imamasi regeneracijos procedūros. Tam pirmiausia purkštuvą reikia paruošti. Užaklinus įėjimo ir išėjimo angas nuvalomas jo antgalis. Dažnai purkštuvai būna apnešti degėsiais, kaip sakė A. Meškauskas, ypač tai būdinga „Peugeot“ ir „Mercedes“ markių automobiliams.

Kitas žingsnis – tai purkštuvo plovimas specialiame skystyje ultragarsinėje plovykloje. Tik tada atliekamas pirminis purkštuvo bandymas specialiame stende - pašalinami jame prikepę dyzeliniai degalai. Po šių veiksmų jis keliauja į automatinį purkštuvų bandiklį, kur atliekamas testas.

Jei testo rezultatai yra neigiami, pradedama remonto procedūra. Naudojant specialų laikiklį purkštuvas išardomas ir pradedama jo patikra (pagal anksčiau minėto testo rezultatus mechanikas žino, į ką reikia kreipti dėmesį). Patikros metu reikalingas mikroskopas ir kiti tikslūs prietaisai. Visi remonto darbai atliekami labai švariose patalpose, beveik laboratorinėmis sąlygomis.

Surenkant purkštuvus, visi jų elementai priveržiami naudojant dinamometrinius raktus, o patys purkštuvai įtvirtinti specialiuose laikikliuose. Toks remontas užtikrina ilgą regeneruoto elemento eksploatacijos laiką.

Galiausiai purkštuvas vėl patenka į automatinį bandiklį, kur atliekamas jo patikrinimas. Atlikus testą, spausdinamas patikros protokolas ir purkštuvas gali būti montuojamas atgal. A. Meškausko teigimu, tai būtina daryti labai kruopščiai. Jei prieš montuojant atgal pastebimi teršalai degalų filtro viduje, o ypač smulkios drožlės, būtina prieš tai gerai išvalyti degalų baką ir visą degalų padavimo sistemą. Bet kuriuo atveju būtina kartu pakeisti ir degalų filtrą. O paleidus variklį dažnam automobiliu tenka adaptuoti purkštuvus naudojant diagnostinį bandiklį. Kai kuriuose automobiliuose ištraukus purkštuvo elektrinį kištuką gali sutrikti elektroninė sistema.

Jei ne purkštuvai – tai siurblys

Jei purkštuvuose bėdos nenustatėme, keliaujame prie aukšto spaudimo siurblio. Šis mechanizmas nuolat pumpuoja degalus, o jo našumas priklauso nuo variklio apsukų. Kuo variklis greičiau sukasi – tuo siurblio našumas didesnis. Aukšto spaudimo siurbliai genda dėl natūralaus susidėvėjimo bei nekokybiškų degalų ir juose esančių kietųjų dalelių.

„Vienas iš signalų, kuris parodys, kad jūsų transporto priemonėje gali būti problemų dėl aukšto spaudimo siurblio, - sunku paleisti automobilį. Taip pat automobilis gali nepasiekti reikiamo galingumo, o variklio bortinis kompiuteris gali įjungti avarinį režimą. Tuomet variklio prietaisų skydelyje užsidegs „check engine“ lemputė.

Kita grėsmė gali kilti, jei siurblys įgaus sukimo momentą ne per diržą, o per krumpliaračius, tada siurblio riebokšliai gali pradėti leisti degalus, kurie pateks į automobilio tepalus. Susimaišius dyzeliniams degalams ir variklio alyvai, ši netenka tepamųjų savo savybių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"