TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Naudotas mašinas keičia nauji motociklai

2016 07 13 6:00
Mašinų verslo atstovai tikina, kad 2016 metų pirmąjį pusmetį teigiamą viso Lietuvos autoparko augimą lėmė drastiškai išaugusi motociklų paklausa. Lietuvos žinių archyvo nuotrauka

Lietuvoje šių metų pirmąjį pusmetį toliau stebimas nuo 2012 metų prasidėjęs naudotų automobilių vietos rinkoje registravimo smukimas. Tačiau 2016-ųjų sausį-birželį, skirtingai negu per praėjusius trejus metus, jį beveik visiškai kompensuoja naujų transporto priemonių pirkimas.

Kais rodo naujausia valstybės įmonės „Regitra“ ataskaita, pirmąjį 2016 metų pusmetį Lietuvos fiziniai ir juridiniai asmenys įregistravo 68 754 naudotus lengvuosius (M 1 klasės) automobilius, arba 5,5 proc. mažiau nei tą patį praėjusių metų laikotarpį.

Nenaujų automobilių rinka pradėjo trauktis 2013-aisiais. Nors tais pačiais metais Rusija įvedė iš Lietuvos įvežamoms transporto priemonėms drakoniškus utilizavimo mokesčius, o vėliau tą patį privertė padaryti ir savo satelites Muitų Sąjungoje Baltarusiją bei Kazachstaną, registravimas mūsų šalyje mažai susijęs su mašinų eksportu į Rytus. Lietuvoje daugiausia registruojamos tik tos transporto priemonės, kurias jų naujieji savininkai dažniausiai naudoja vietoje. Todėl galimą naują lengvųjų automobilių rinkos mūsų šalyje tendenciją logiškai paaiškina tik šie metai – atrodo, kylant ekonomikai ir atsirandant daugiau lėšų namų bei įmonių biudžetuose, lietuviai vis dažniau nusigręžia nuo naudotų mašinų ir perka naujas.

Registruojamas tik kas trečias

Valentinas Naujanis: "Ukrainoje priimto Akcizų įstatymo pataisos gali padidinti Lietuvos naudotų automobilių verslininkų pajamas".LŽ archyvo nuotrauka

2013-aisiais Lietuvos vidinė naudotų automobilių rinka vis dar klestėjo. „Regitros“ duomenimis, tais metais šalyje buvo įregistruota 200 481 naudota M1 klasės mašina, arba net 30,6 proc. daugiau negu 2011-aisiais (194 535). Tačiau ekonomikos krizė baigėsi ir dėl Rusijos invazijos į Ukrainą prasidėjo geopolitinė, o kartu ėmė keistis padėtis naudotų automobilių rinkoje. Jau 2014 metais Lietuvos fiziniai ir juridiniai asmenys įregistravo tik 165 482 nenaujas M1 klasės transporto priemones (palyginti su 2013-aisiais, 21,1 proc. mažiau), 2015-aisiais – 146 039 (13,3 proc. mažiau negu 2014 metais). Kaip matyti iš naujausios VĮ „Regitra“ ataskaitos, šiais metais nuosmukis nesustojo.

Automobilių turguose dirbantys naudotų mašinų pardavėjai padėtį vertina skirtingai. Tarkime, Kauno automobilių turgų administruojančios bendrovės „Varanas“ direktorius Valentinas Naujanis „Lietuvos žinioms“ tvirtino, kad jokio pardavimo mažėjimo prekiautojai pastaruoju metu nefiksuoja. „Nuojauta man sako, kad koks buvo automobilių pardavimas anksčiau, toks liko ir dabar. „Regitroje“ ne viskas atspindima. Daug verslininkų ir jų pirkėjų tiesiog „prasisuka“ be jos. Atvykėliai iš Latvijos ar Lenkijos net neužsuka į „Regitrą“, nes jiems nereikia tranzitinių numerių. Galiu pasakyti dar daugiau – visi mūsų didžiausi pirkėjai neturi su „Regitra“ nė mažiausių reikalų“, – atviravo verslininkas.

Pasak V. Naujanio, „Regitroje“ registruojamas tik kas trečias Lietuvos turguose parduotas naudotas automobilis. „Skaičiuojame, kad Lietuvoje lieka ir čia yra įregistruojama vos apie 30 proc. šalies turguose pirktų mašinų. Tai daliai greičiausiai ir buvo fiksuotas registravimo sumažėjimas. Visi kiti tik „užsuka“ į Lietuvos turgus apsipirkti ir mašinomis dažniausiai iškeliauja į Lenkiją, Latviją ar Estiją“, – dėstė „Varano“ vadovas.

V. Naujanis jau anksčiau yra minėjęs, jog netiki automobilių portalo autoplius.lt reguliariai pateikiamais duomenimis apie naudotų mašinų pirkimo ir pardavimo sutartis. Pavyzdžiui, naujausia autoplius.lt ataskaita skelbia, kad 2016 metų sausį-kovą Lietuvoje buvo sudaryti 86 tūkst. naujų ir naudotų automobilių sandoriai, arba 6,3 tūkst. daugiau negu tą patį laikotarpį pernai. „Iš kur portalo tyrėjai gali žinoti, kas iš tikrųjų vyksta naudotų mašinų rinkoje, jei net mes, turgaus administratoriai, nežinome realios padėties?“ – stebėjosi jis.

Registravimą Lietuvoje sumažins Ukraina

Vis dėlto V. Naujanis atkreipė „Lietuvos žinių“ dėmesį, kad jau artimiausiu laiku gali sumažėti registruojamų nenaujų automobilių skaičius „Regitroje“. Neseniai žiniasklaida pranešė apie Rusijos ir Ukrainos priimtus naujus teisės aktus, kurie gali turėti įtakos ir Lietuvos naudotų mašinų rinkai. Nuo liepos 1 dienos rusų pastangomis buvo sugriežtinta asmeninių transporto priemonių įvežimo į Muitų Sąjungos, kuriai priklauso Rusija, Kazachstanas ir Baltarusija, tvarka. Jau antra savaitė, kai į šias šalis kitose valstybėse registruotas transporto priemones leidžiama įvežti tik vienų metų laikotarpiui, be to, jas draudžiama naudoti tretiesiems asmenims.

Jokia paslaptis, kad buvo laikas, kai labai pigiai kainuojančias mašinas lietuviškais registracijos numeriais įsigydavo Muitų Sąjungai nepriklausančios Kirgizijos piliečiai. Šios transporto priemonės lyg ir turėdavo pasiekti Kirgiziją, bet atsidurdavo Maskvoje ar kituose didžiuosiuose Rusijos miestuose. Ten Lietuvoje registruoti automobiliai virsdavo taksi mašinomis, kurias vairuodavo Vidurinės Azijos piliečiai. Buvo kalbama, kad automobiliai, vežami į Kirgiziją, kur nors Rusijoje būdavo nukeliami nuo geležinkelio platformų, o jų naujieji savininkai išvengdavo utilizacijos ir kitokių mokesčių.

V. Naujanis patikino, jog tai pasenusi informacija. „Dauguma kirgizų jau seniausiai dingo iš Lietuvos turgaviečių. Šiandien vienas kitas dar atvažiuoja, bet perka žemės ūkio techniką ar naudotus sunkvežimius. Rusų nutarimas apriboti nenaujų automobilių importą aiškiai pavėluotas“, – kalbėjo jis.

Tačiau, anot verslininko, lengvosios mašinos su lietuviškais registracijos numeriais šiandien masiškai važinėja Moldovos, Ukrainos keliais. „Todėl galima būtų teigti, jog Lietuvos rinkai kur kas didesnį poveikį gali padaryti nuo rugpjūčio 1 dienos Ukrainoje įsigaliosiančios vietos Akcizų įstatymo pataisos. Jau kitą mėnesį šioje šalyje bus smarkiai sumažintas automobilių akcizo mokestis, kuris ypač smaugia naudotų mašinų pardavėjus. Pavyzdžiui, jei automobilis, įvežamas į Ukrainą, atitiks EURO 5 ekologijos standartą ir bus ne daugiau kaip dešimties metų, jam taikomas akcizas nuo dabartinių 4900 eurų sumažės iki 2200 eurų. Skirtumas sudarys net 2700 eurų, o ukrainiečiams tai labai didelė suma. Reikia tikėtis, kad jie intensyviau pradės pirkti apynaujas mašinas“, – aiškino „Lietuvos žinių“ pašnekovas.

Jo manymu, tai gali smarkiai padidinti į Ukrainą naudotus automobilius eksportuojančių Lietuvos verslininkų pajamas, tačiau nuskurdinti „Regitros“ statistiką. „Galbūt Ukrainos vairuotojams jau nebebus tokia svarbi Lietuvos registracija, jie galės įsigytas mašinas registruoti ir savo vardu, nes taps nebeaktualu nemokėti akcizo“, – pažymėjo V. Naujanis.

Mažose turgavietėse – juodas pesimizmas

Vis dėlto Panevėžio, Utenos ir kitų mažesnių Lietuvos miestų automobilių turgaviečių administratoriai bei pardavėjai nerodė nė menkos dalies to optimizmo, kuriuo trykšta Kauno turgaus prekiautojai. Tarkime, Utenoje net nepavyko rasti bendrovės, kuri administruotų vietos turgavietę, nes visos iki tol šiuo verslu užsiėmusios įmonės jau bankrutavusios ar dabar bankrutuoja. Vienas mašinų pardavėjas iš Utenos informavo „Lietuvos žinias“, kad, jo duomenimis, šiuo metu vietos automobilių turgų administruoja bendrovė „Bleiras Logistics“. Tačiau jos atstovai gynėsi neužsiimantys jokia panašia veikla. „Šis tas toje turgavietėje dar vyksta, bet palyginti su ankstesniais, maždaug dešimties metų senumo, laikais, tai visiškas sąstingis. Mes nieko bendra su tuo neturime“, – „Lietuvos žinioms“ tvirtino bendrovės direktoriaus pavaduotojas Paulius Šinkūnas.

Oficialiai Panevėžio automobilių turgų administruojančios įmonės „Autalis“ atstovas Aidas Nauronis dėl komentaro dienraščio žurnalistui patarė kreiptis į darbuotoją, vardu Vytas. O šis nė nebandė slėpti pesimizmo. Pasak Vyto, 2013-aisiais iš Lietuvos rinkos pasitraukus rusų, kazachų ir baltarusių pirkėjams, Aukštaitijos sostinės naudotų automobilių verslą dar gelbėjo tuo metu augusi vidaus paklausa. Tačiau, pašnekovo žodžiais, dabar ir lietuviai „jau apsipirko“.

„Pardavimo sumažėjimas labai jaučiamasi. Mažiau perka visi, nes greičiausiai apsipirko, o nebėra nei baltarusių, nei kazachų. Rusai buvo „atkritę“ dar anksčiau. Šiek tiek automobilių nuperka estai ir latviai, bet kiek gi tų mašinų tereikia? Didelė dalis Baltijos valstybių šeimų jau seniausiai turi po tris mašinas, tad kam joms ketvirta? Nemanau, kad rinką galėtų pagyvinti ir akcizų sumažinimas tolimoje Ukrainoje“, – prognozavo Vytas.

Keičia naujais motociklais?

VĮ „Regitra“ Transporto priemonių registravimo metodikos skyriaus vedėjas Laimutis Skersinis siūlė atkreipti dėmesį į dalykus, kurie keičia apskritai visos Lietuvos transporto rinkos, ne tik lengvųjų automobilių, struktūrą. „Naudotų lengvųjų mašinų rinkos tendencijos gana aiškios – jų registravimas mažėja. Tačiau vis daugiau registruojama naujų transporto priemonių. Ir ne vien automobilių. Jei panagrinėtume viso šalies automobilių parko 2016 metų pirmojo pusmečio rezultatus, pamatytume, kad dėl naujų mechanizmų registravimo augimo išaugo ir visas transporto priemonių parkas Lietuvoje“, – pasakojo L. Skersinis.

2014 metų liepos 1 dieną Seimui priėmus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, „Regitros“ darbuotojai Kelių transporto priemonių registre daro įrašus ne tik apie lengvuosius komercinės ir asmeninės paskirties (N1 bei M1 klasės) automobilius, bet registruoja ir motociklus, mopedus (L klasė), savivarčius bei sunkvežimius (N2 ir N 3 klasės), autobusus (M2 ir M3 klasės), priekabas ir puspriekabes (O klasės). Valstybės įmonės pateiktais duomenimis, 2016 metų pirmąjį pusmetį visų šių naujų ir naudotų transporto priemonių buvo įregistruota 102 271, arba 0,5 proc. daugiau negu per praėjusių metų tą patį laiką (101 804).

Tačiau sudėję tik sausį-birželį registruotus visus naudotus ir naujus lengvuosius (M1 bei N1 klasės) automobilius, gautume 2 proc. bendros M1 ir N1 klasių mašinų rinkos nuosmukį, nors per pirmus šešis šių metų mėnesius naujų lengvųjų mašinų rinka buvo išaugusi net 25 procentais. Vadinasi, tarp likusių L, N2, N3, M2, M3 ir O klasių mašinų buvo dar viena ar kelios, kurios viso šalies transporto priemonių pusmečio registravimo rezultatą padarė teigiamą.

Vienas savo pavardės nenorėjęs viešinti Lietuvos automobilių prekybos verslininkas mano, jog tai greičiausiai buvo nauji sunkvežimiai arba nauji motociklai, arba abiejų klasių transporto priemonės. „Sunkvežimių registravimas didėjo įspūdingai, tačiau jų tikrai neįregistruojama tiek, kad būtų padaryta lemiama įtaka bendram rezultatui. O štai motociklų paklausos nespėjame tenkinti. Greičiausiai būtent jie ir persvėrė bendrą rezultatą teigiama linkme“, – svarstė verslininkas.

Bendros naujų ir naudotų M1 klasės automobilių rinkos palyginimas 2015 m. ir 2016 m.

MėnuoĮregistruota automobilių 2016 m. I pusm. (vnt).Įregistruota automobilių 2015 m. I pusm. (vnt.)Pokytis (proc.)*
Sausis10 499 (1537)**12 293 (1404)***–17,1 (+9,5)****
Vasaris12 988 (1394)12 995 (1055)+0,02 (+32,1)
Kovas16 008 (1613)16 448 (1260)–2,7 (+25)
Balandis17 885 (2020)18 365 (1709)–2,7 (+18,9)
Gegužė16 730 (2150)17 267 (1442)–3,2 (+49,1)
Birželis16 470 (1890)16 886 (1570)–2,5 (+20,3)

*2016 m. I pusm. bendrus naujų ir naudotų M1 klasės automobilių registravimo rezultatus lyginant su 2015 m. sausio-birželio mėn. rezultatais.

**Naujų automobilių registravimo rezultatas 2016 m. I pusm.

***Naujų automobilių registravimo rezultatas 2015 m. I pusm.

****Naujų automobilių registravimo pokytis, lyginant 2016 m. I pusm. ir 2015 m. I pusm. registravimo rezultatus.

Šaltinis: VĮ „Regitra“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"