TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Naudoti automobiliai - mokesčių juodoji skylė

2012 05 09 6:03

Kaltinimai šešėliu naudotų automobilių verslui - lyg nuo žąsies vanduo. Nuolat kalbama apie milijonus slepiamų mokesčių šiame versle, tačiau per 20 metų šešėlis taip ir nebuvo pažabotas.

Pastarąį kartą apie nešvarų naudotų automobilių verslą Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) signalizavo maždaug prieš dvi savaites. Jos pranešime spaudai dar kartą buvo pakartota tai, ką gerai žino netgi toli nuo civilizacijos gyvenantys vairuotojai.

"VMI nustatė apie 350 įmonių, kurios galėjo neapskaityti visų pajamų, slėpti realų darbuotojų darbo laiką ir mokėti atlyginimus "vokeliuose", taip pat per 340 gyventojų, kurie užsiėmė verslu neregistravę individualios veiklos", - skambiai kalbama VMI pranešime.

Bet, atrodo, naudotų automobilių pardavėjų inspekcijos pranešimas nė per nago juodymą neišgąsdino. "Tą inspekcijos pareiškimą vertinu kaip triuką artėjant Seimo rinkimams", - neslėpdamas ironijos VMI pastangas komentavo LŽ žurnalistui telefonu atsiliepęs iš Amerikos į Lietuvą automobilius importuojančios Druskininkų įmonės "Autoegma" vadovu Egidijumi prisistatęs vyras.

Biudžetą aplenkia milijonai

Įdomu, kad VMI savo ataskaitoje tikina, jog daugiausia iš visų nenaujų automobilių importuotojų mokesčių nuo valstybės nuslepia būtent amerikietiškų mašinų gabentojai. 

Mokesčių administratoriaus duomenimis, daugiausia prekybos automobiliais verslu užsiimančių įmonių įregistruota Vilniaus (785), Kauno (687) bei Šiaulių (279) ir Marijampolės (261) apskrityse. Taip pat buvo nustatyta, jog šiuo metu automobilių verslu verčiasi daugiau nei tūkstantis krašto gyventojų. Dažniausiai jie įveža nenaujas mašinas iš Europos.

Tačiau kažkodėl labiausiai VMI pažymoje yra skalpuojami amerikietiškų automobilių importuotojai. "Kai kurios įmonės ne vienus metus pirko itin daug automobilių JAV, tačiau nuolat deklaruodavo tik veiklos nuostolį. Kitos neva išveždavo naudotus automobilius į kitas Europos Sąjungos šalis, pavyzdžiui, Latviją, ir išvengdavo pridėtinės vertės mokesčio (PVM), o paaiškėjo, kad automobiliai parduoti Lietuvoje ir jau rieda mūsų krašto keliais", - išrėžiama VMI pranešime.

Kaltinimais svaidosi ir verslininkai

Kaip pavyzdys pateikiama ir viena, kaip teigiama VMI pažymoje, kurį laiką stebėta amerikietiškas mašinas importuojanti įmonė. Esą ji per 4 mėnesius iš JAV į Lietuvą įvežė daugiau negu 600 įvairių transporto priemonių ir apskaičiavo bei Kauno mokesčių inspekcijai pateiktose PVM deklaracijose deklaravo pardavusi prekių Europos Sąjungos PVM mokėtojams už daugiau nei 1,8 mln. litų. Dėl to įmonei buvo pritaikytas nulinis PVM tarifas.

"Nustatyta, kad didžiajai daliai transporto priemonių išvežimas prekių pirkėjui į Latviją buvo tik įformintas. Paaiškėjo, kad įmonės, su kuria buvo sudaryta sutartis dėl iš JAV nupirktų automobilių išgabenimo į Latviją, dokumentuose nurodytu autovežiu transporto priemonės negalėjo būti vežamos, nes nuo minėto tralo įsigijimo iki jo išardymo dienos įmonė neturėjo Europos Sąjungos leidimo šiuo automobiliu gabenti tarptautinius krovinius Bendrijos teritorijoje", - teigia VMI.

Tikinama, kad elgiantis sąžiningai amerikietiškų automobilių perpardavinėtojams būtų striuka. Automobilio atgabenimo iš JAV išlaidos dažnai siekia nuo 200 iki 10 tūkst. litų, o, be viso to, dar sumokėjus 10 proc. automobilio rinkos vertės siekiantį muito mokestį ir 21 proc. PVM, vargu ar iš Amerikos atgabenta mašina būtų patraukli pirkėjams.

Todėl esą nenaujų amerikietiškų mašinų importuotojai nuo mokesčių bando išsisukti itin aktyviai.

Bet tokios VMI išvados "Autoegmos" vadovu prisistačiusiam Egidijui irgi atrodo juokingos. "Sunku suprasti, kodėl nuo mokesčių administratoriaus labiausiai kliūva tik amerikietiškų naudotų mašinų importuotojams? Daug mano draugų verčiasi tuo, kad gabena į Lietuvą Amerikos aukcionuose nupirktas mašinas, jas Lietuvoje remontuoja ir parduoda daug didesnėmis kainomis nei pirko. Tačiau nežinau nė vieno draugo, kuriam būtų tekę turėti reikalų su mokesčių inspekcija", - sakė Egidijus.

Kartu jis siūlė inspektoriams labiau kontroliuoti europietiškų naudotų automobilių importuotojus. "Pavyzdžiui, tarp Vokietijos ir Lietuvos jau seniausiai nebėra sienų. Tik vienas Dievas težino, už kokią kainą nuperka seną automobilį tenai nuvykęs lietuvis verslininkas. Tačiau parsigabenęs mašiną į Lietuvą jis deklaruoja, kad ji buvo įsigyta, pavyzdžiui, už 100 eurų (345 litus), o tada nuo šios sumos kuo ramiausiai sumokami menki mokesčiai, nors reali automobilio kaina yra dešimteriopai didesnė", - amerikietiškų automobilių pardavėjų mundurą gynė "Autoegmos" vadovas.

Slepia prisidirbusias įmones

VMI pranešime išties beveik neužsimenama apie tas įmones ar asmenis, kurie gabena Europoje nupirktus naudotus automobilius. Tiktai užsimenama, kad iš viso 220 naudotų mašinų verslu besiverčiančių įmonių sulaukė mokesčių inspekcijos dėmesio dėl mokamo pernelyg mažo darbo užmokesčio.

"Analizės metu nustatyta, kad įmonių deklaruojami pardavimai augo, didėjo eksportuojamų automobilių verčių sumos, o darbuotojams buvo mokamas minimalus ar mažesnis už jį atlyginimas", - teigia mokesčių administratorius.

VMI viešųjų ryšių specialistės Rūtos Asadauskaitės LŽ žurnalistas teiravosi, galbūt inspekcija galėtų pateikti konkrečių naudotų automobilių prekyba užsiimančių įmonių, kurios įžūliai apiplėšinėja valstybės biudžetą, pavadinimus. Taip pat LŽ domino klausimas, kodėl inspekcijos pranešime beveik visiškai nekalbama apie nenaujų europietiškų automobilių eksportuotojas?

Tačiau R.Asadauskaitė atsakė, kad daugiau jokios informacijos, išskyrus tą, kuri pateikta oficialiame pranešime, VMI neteiks.

Masinis reiškinys

LŽ pavyko pakalbinti bankroto specialistę (jos vardas ir pavardė redakcijai žinomi), kuri šiuo metu administruoja vieną bankrutuojančią dar visai neseniai iš Amerikos nenaujus automobilius gabenusią įmonę. 

Bankroto specialistė atskleidė stulbinamą mokesčių slėpimo schemą, kurioje, jos nuomone, gali dalyvauti ir valstybės pareigūnai. Anot pašnekovės, jei ne pareigūnų dalyvavimas, galbūt tokio didelio masto mokesčių šešėlio naudotų automobilių versle ir nebūtų.

"Jei anksčiau ilgus metus nebūčiau vadovavusi didelei transporto įmonei, kaip bankroto administratorė galbūt tų schemų ir nebūčiau supratusi. Tačiau dabar galiu daryti tam tikras prielaidas", - sakė LŽ pašnekovė.

Bankroto administratorė tvirtino, kad jos administruojama įmonė į bankrotą nugrimzdo dėl nesumokėto PVM. Tačiau bendrovės buhalterijoje rasti dokumentai leidžia spręsti ir apie įmonėje vykdytas galimas machinacijas siekiant nuslėpti mokesčius.

"Įmonės savininkas, kaip man atrodo, buvo tarytum koks "podstava" ("specialiai į pavojų statomas žmogus" - LŽ). Žinote, šiandien dažnai šitaip būna - dar prieš dieną batsiuviu dirbęs žmogus staiga tampa didelę apyvartą darančios įmonės savininku, o tai jau įtartina. Manau, kažkas panašaus dėjosi ir mano dabar administruojamoje įmonėje", - sakė bankroto administratorė.

Jos teigimu, įmonės centrinis biuras buvo Vilniuje, o Klaipėdoje vyko prekyba iš Amerikos atgabentais naudotais automobiliais. Uostamiestyje buvo nusamdyta ir įmonė tarpininkė, išmuitindavusi mašinas. "Mano asmeniniu vertinimu, tai buvo daroma nusikalstamai pažeidžiant įstatymus. Manau, muitinės tarpininkė automobilių deklaracijose galėjo nurodyti nerealiai mažas kainas, todėl buvo mokami labai maži mokesčiai. Šitaip nuslėpti galėta dešimtis tūkstančių", - sakė LŽ pašnekovė.

Įsivėlę ir muitininkai?

Atsargiai kalbėjusi moteris leido suprasti, kad aferą galėjo organizuoti netgi Klaipėdoje įsikūrusi muitinės tarpininkė. 

"Visko ten gali būti. Gali būti su buvusio savininko žinia, gali būti - be savininko žinios. Ir jisai gali pasakyti, kad tai nebuvo su jo žinia, tačiau jis apie viską žinojo. O galėjo būti ir be jo žinios. Juk kokios paslaugos buvo teikiamos mašinoms keliaujant iš Amerikos į Vilnių, savininko nejaudindavo. Juolab kad jis dar ir savo dalį gaudavo už tai", - pasakojo pašnekovė.

Ar galėjo šioje aferoje dalyvauti ir Klaipėdos muitininkai? "Aš to nesakiau. Tačiau mūsų šalyje viskas įmanoma", - paslaptingai kalbėjo bankroto administratorė.

Muitinės departamento generalinis direktorius Antanas Šipavičius dienraščiui LŽ tvirtino, kad nusikalstama schema, kurią naudodami jo vadovaujami pareigūnai nenaujų automobilių pardavėjams padeda slėpti mokesčius, "nėra negalima".

"Muitinės tarpininkai pildo deklaracijas ir pateikia muitinei prekes ir deklaracijas, o muitinės pareigūnai tikrina tų deklaracijų duomenų teisingumą ir priima atitinkamus sprendimus - teisingi duomenys ar ne. Todėl paminėta nusikalstama schema nėra negalima. Bet Muitinės departamento Imuniteto tarnybos pareigūnai dirba ir šios schemos taip pat yra analizuojamos", - LŽ sakė vyriausiasis šalies muitininkas.

Jau minėta bankrutuojančios amerikietiškais automobiliais prekiavusios įmonės bankroto administratorė tvirtina, kad naudotų automobilių versle egzistuoja gausybė mokesčių slėpimo schemų ir nuolat kuriamos vis naujos. "Manau, kol šis verslas, kuriame sukasi milijonai niekur neapskaitytų grynųjų pinigų, nebus pažabotas, niekas nepasikeis. Ir čia nepadės net nuodugniausi VMI tyrimai", - niūriomis prognozėmis dalijosi bankroto administratorė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"