TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Naujų automobilių pardavėjai dirba Vakarams

2012 06 06 8:20

Fantastiškas naujų automobilių rinkos atsigavimas Lietuvoje tėra iliuzija. Gatvėse pasigendama ne vieno tūkstančio mūsų krašte parduotų naujų mašinų. Gali būti, kad jos "išskrenda žiemoti" kur nors į Šiaurės Afriką. Tai atskleidžia bendrovės "Autotyrimai" surinkti duomenys ir patvirtina dienraščio LŽ kalbinti ekspertai.

Naujų automobilių pardavėjams 2009-ieji ir 2010-ieji buvo tragiškai nesėkmingi. Todėl paskelbus praėjusių metų pardavimo rezultatus viešojoje erdvėje staiga fontanais pradėjo trykšti džiaugsmas.

Rankas trynė ir automobilių pardavėjai, ir kai kurios tyrimų bendrovės. Viena tokių, Autoplius.lt, savo ataskaitoje teigė "visus 2011 metus vertinanti kaip ypač sėkmingus - tiek automobilių pardavėjams, tiek juos įsigijusiesiems".

Kieno metodika tikslesnė?

Autoplius.lt pateikti duomenys iš tiesų net didžiausius pesimistus galėjo paversti optimistais. Tyrimų bendrovė tvirtino, kad pernai, palyginti su 2010-aisiais, naujų automobilių sandorių Lietuvoje sudaryta net 55,6 proc. daugiau.

Autoplius.lt teigė, jog 2008-aisiais Lietuvoje buvo parduota 24,9 tūkst. lengvųjų automobilių, tačiau jau po metų šis skaičius nusmuko iki 8 tūkstančių. 2010 metais jis truputį pakilo, bet menkai - tik iki 9 tūkstančių. O štai pernai esą sulaukta atsigavimo: tikinama, jog 2011-aisiais buvo sudaryta jau 14 tūkst. naujų automobilių pardavimo sandorių.

Tačiau kita rinkos tyrimų bendrovė Autotyrimai.lt netrukus paskelbė, kad iš tiesų Lietuvoje liko tik 12 849 nauji lengvieji automobiliai. Bendrovė net pradėjo taikyti atskirą apibrėžimą šioms mašinos apibūdinti - anot jos, tai "automobiliai, pirmąkart įregistruoti vidaus poreikiams".

Autotyrimų.lt direktorius Robertas Cickevičius dienraščiui LŽ sakė, kad jo vadovaujama bendrovė šalyje likusių lengvųjų automobilių skaičių nustatė išanalizavusi iš valstybės įmonės "Regitra" gautus pirmosios registracijos ir išregistravimo duomenis. R.Cickevičius tikino, jog pirmąkart vidaus poreikiams registruotų automobilių statistika esą geriau atspindi realią Lietuvos rinkos padėtį, nes parodo, kiek naujų lengvųjų mašinų iš tikrųjų lieka šalyje. Juk daug jų netrukus išregistruojamos ir tuoj pat išvyksta iš šalies. Kitaip tariant, reeksportuojamos.

Strėlės - į "Peugeot"

Autotyrimams.lt labiausiai užkliuvo prancūziškųjų "Peugeot"  reeksporto subtilybės. Esą per 2011 metus buvo reeksportuoti net 1276 iš 1398 Lietuvoje registruotų tokių naujų automobilių. Tai sudaro 91 proc. visų pernai Lietuvoje pirmąkart registruotų "Peugeot".

Autotyrimai.lt piktinasi ir tuo, kad prancūziškos lengvosios mašinos yra išregistruojamos per ilgiau kaip 121 dieną. Norminiuose aktuose nurodoma, jog per tokį laiką naujas automobilis Lietuvoje tampa jau naudotas. Tačiau vargu galima tokiu laikyti "Peugeot", kuris, tyrimo autorių duomenimis, kol nėra išregistruojamas, nepajuda nė metro. Ir tai, girdi, gali iškreipti pirmąkart vidaus poreikiams registruotų automobilių statistiką.

Vis dėlto LŽ labiau domino ne rinkos tyrėjų ir pardavėjų tarpusavio peštynės, o tai, kas šioje istorijoje tiesa ir kas - melas? Kokia iš tiesų Lietuvoje yra naujų automobilių rinka? Kuriems galams į mūsų šalį kelis tūkstančius kilometrų gabenti mašinas ir paskui vėl jas išvežti? Juolab kai tai daroma ne staiga, o, tarkime, po keturių ar daugiau mėnesių, kai automobiliai bent jau dokumentuose lyg ir turėtų būti virtę naudoti, praradę dalį savo vertės?

Atliktas mažas žurnalistinis tyrimas atskleidė dar niūresnę mūsų naujų automobilių rinkos padėtį, nei skelbia Autotyrimai.lt. Iš esmės galima teigti, jog naujų mašinų rinkos Lietuvoje nėra.

"Peugeot" atstovės mūsų šalyje bendrovės "Liondoros automobiliai" pardavimo vadovas Gintaras Vičkačka LŽ pareiškė, kad jie niekam situacijos nekomentuoja. Prancūziškų automobilių pardavimo paslapties skraistę pasistengė atskleisti tik R.Cickevičius. Tačiau jis vadovavosi ne tikrais faktais, o nuojautos pasufleruotais spėjimais.

Keliauja už Bendrijos ribų

Autotyrimų.lt vadovas mano, kad "Peugeot" atstovai į Lietuvą atgabentas mašinas tikriausiai parduoda anksčiau, negu jas išregistruoja. "Europos Sąjungos (ES) valstybėse veikia bendras registras, todėl nėra nė menkiausio šanso, kad Lietuvoje neišregistruotas automobilis galėtų būti antrąkart įregistruotas kurioje nors kitoje Bendrijos šalyje. Kyla nemažai įtarimų, jog mašinos parduodamos už ES ribų, o tik paskui sutvarkomi išregistravimo dokumentai. Juk, pavyzdžiui, Šiaurės Afrikoje "Peugeot" yra nepaprastai populiarūs, tačiau Bendrijos įstatymai ten negalioja", - kalbėjo R.Cickevičius.

"Autotyrimų" vadovas labai atsargiai spėjo, kokią naudą "Liondoros automobiliams" galėtų duoti tokia keista pardavimo schema. "Gal kur nors Maroke ar Alžyre nauji "Peugeot" kainuoja brangiau negu Lietuvoje? Ir jei lietuviai gauna didesnę nuolaidą nei kiti ES pirkėjai, kodėl "Peugeot" pardavėjams nepasinaudojus proga?" - retoriškai klausė jis.

Be reeksporto grėstų bankrotas

Daug aiškesnį vaizdą atskleidė dienraštį LŽ konsultavęs automobilių rinkos ekspertas A.K. (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi). Pašnekovas, kaip ir dauguma transporto paslapčių žinančių bei sutinkančių jomis pasidalyti specialistų, pasislėpė už inicialų baimindamasis prarasti darbą.

A.K. teigė nesuprantąs, kodėl Autotyrimai.lt užsipuolė vien "Peugeot" atstovus Lietuvoje. "Iš esmės visi automobilių importuotojai tuo užsiima. Tik gamintojų atstovams neleidžiama to daryti, nes jų pardavimo tai vis tiek nepakelia", - aiškino A.K.

Tarp didžiausių lengvųjų mašinų reeksportuotojų pašnekovas siūlė, be "Peugeot", dar paminėti ir "Volkswagen", "Fiat", "Renault". "Šių markių automobiliai išregistruojami iškart, kai tik įregistruojami Lietuvoje. Tai net vadinama "automatiniu išregistravimu", nes per 90 dienų mašinai išregistruoti papildomų dokumentų pateikti nereikia. Visoms minėtoms markėms mūsų šalyje atstovauja ne gamintojų atstovai, o importuotojai. Tiesa, "Volkswagen" importuotojas SIA "Moller auto" įsikūręs Latvijoje", - dėstė A.K.

Nors daugelis vairuotojų kažin kodėl tiki, kad į Lietuvą įvežami nauji automobiliai vėliau iškeliauja į Rusiją ar Baltarusiją, iš tiesų, eksperto žodžiais, taip nėra. "Beveik visos reeksportuojamos naujos lengvosios mašinos keliauja į Vakarus", - tvirtino jis.

A.K. sakė, kad naujų automobilių pardavėjai šitaip elgiasi pirmiausia dėl pelno. "Mano žiniomis, kai kurie importuotojai "išsimuša" iš gamintojų geresnes kainas, nei gauna Vakarų Europos pardavėjai. Esą Lietuvoje maža perkamoji galia, todėl reikia kaip nors privilioti klientų. Kita dalis importuotojų imasi manipuliacijų, nes yra įsipareigoję gamintojams, kad parduos tam tikrą kiekį automobilių. Kadangi Lietuvoje to padaryti neįmanoma, griebiamasi rokiruočių", - dėstė pašnekovas.

Kita vertus, pasak jo, "tai, kas vyksta Lietuvoje, yra niekai palyginti su tuo, kas daroma Estijoje ir ypač Latvijoje". "Jei Baltijos šalių importuotojai nesiimtų manipuliacijų, jie paprasčiausiai bankrutuotų. Lietuvoje jokios naujų automobilių rinkos nėra. Jos kilimas - pirkėjų viltims skatinti sugalvotas blefas", - tikino A.K.

Autotyrimų.lt vadovas R.Cickevičius irgi pripažino, kad iš 51 markės į Lietuvą importuojamų transporto priemonių vėliau net 37 markių mašinos yra reeksportuojamos. "Vienas dalykas, kai į užsienį po neilgo buvimo Lietuvoje išvežami vienas ar du automobiliai. Kitas dalykas, kai jų reeksportuojama šimtais. Tada jau galima įžvelgti, kad iš to turima pelno", - teigė jis.

Blogis ar gėris?

Tuo metu Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) administracijos direktorius Mindaugas Beišys bandė įtikinti LŽ žurnalistą, kad automobilių reeksportas į Vakarus - visai ne mūsų verslininkų gudrybė. Esą Vakarų Europos pirkėjai patys atsibasto į Lietuvą. "O kas čia bloga, jei atsiranda vakariečių, kurie specialiai atvyksta į Lietuvą įsigyti pigesnių automobilių? Taip jie sutaupo. Gal nedaug, bet sutaupo. Juk visokių žmonių yra", - kreipė kalbą asociacijos vadovas.

M.Beišys skaičiavo, kad kasmet į Vakarus reeksportuojama apie 3 tūkst. naujų lengvųjų mašinų. "Vien Danijos ar Vokietijos rinkos sugeria milijonus automobilių. Todėl iš Lietuvos atkeliaujančios mašinos tėra lašas toje jūroje", - sakė M.Beišys.

Tačiau kaip bendroje ES erdvėje atsiranda automobilių kainų skirtumai? LAA atstovas neslėpė, kad kiekvienam Bendrijos regionui gamintojai taiko skirtingą kainodarą. Ir atsiuntė Europos Komisijos sudarytą lentelę, kurioje atspindima situacija 2010 metais. Iš jos matyti, kad automobilių kainos atskirose ES valstybėse gali skirtis nuo kelių iki keliasdešimties procentų. Norintiesiems įsigyti pigesnę mašiną, suprask, tereikia palyginti įvairiose ES šalyse parduodamų naujų automobilių kainas ir vykti ten, kur jie pigesni.

Ekspertas A.K. tokias M.Beišio kalbas pavadino "neatitinkančiomis tikrovės". "Asociacijos vadovas gina automobilių pardavėjų mundurą. Taip ir turėtų būti. Bet tai esmės nekeičia, o ji tokia - importuotojai savo manipuliacijomis apgaudinėja gamintojus. Jie iš anksto yra apskaičiavę, kiek automobilių ir už kokią kainą kiekviename regione turėtų parduoti. Tačiau netiksli statistika ir  reeksportas gali lemti, kad tam tikrose vietose liks ir neparduotų automobilių, o tai gamintojui - jau nuostolis", - aiškino A.K.

Vakarų šalys, į kurias buvo reeksportuota daugiausia automobilių iš Lietuvos 2011 m.*

Vieta  Valstybė  Skaičius

1. Vokietija  2057

2. Prancūzija  1911

3. Nyderlandai 91

4. Suomija 39

5. Švedija 35

* Suskaičiuoti ir nauji, ir naudoti automobiliai.

Šaltinis: Lietuvos statistikos departamentas

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"