TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Neatidūs pėstieji plinta it epidemija

2009 02 04 0:00
LŽ archyvo nuotrauka

Praėjusiais metais situacija Lietuvos keliuose pagerėjo - įvyko mažiau avarijų, sumažėjo žuvusiųjų ir sužeistųjų. Tačiau vis dažniau keliuose ir gatvėse praliejama pėsčiųjų kraujo. Specialistai įspėja, kad situacija tampa beveik nevaldoma.

Lietuvos policijos Eismo priežiūros tarnybos duomenimis, praėjusiais metais Lietuvoje žuvo mažiausiai žmonių net per 40 metų laikotarpį. Paskutinį kartą mažiau nei 500 žuvusiųjų keliuose buvo 1967 metais, vėliau aukų skaičius tik didėjo, o 1991 metais pasiekė net 1173.

Aukų sumažėjo

Jei lyginsime avarijų skaičių 2007 ir 2008 metais, pernai jų sumažėjo beveik ketvirtadaliu, nuo 6448 iki 4897. Eismo nelaimės pernai pasiglemžė beveik trečdaliu mažiau gyvybių - 498, kai užpernai žuvo net 740 žmonių.

Europos Sąjungos (ES) statistikos agentūros "Eurostat" duomenimis, 2007 metais Lietuvoje eismo nelaimių aukų skaičius siekė 218 žuvusiųjų vienam milijonui gyventojų, daugiau nei bet kurioje kitoje ES šalyje. Tuo tarpu Olandijoje šis rodiklis siekė tik 43, Maltoje vos 29, o bendras ES vidurkis yra 86 aukos milijonui gyventojų. Nors dar nėra pateiktas visų ES šalių palyginimas pagal 2008 metų duomenis, akivaizdu, kad šįkart Lietuva nebeturėtų atsidurti juodojo sąrašo viršuje.

2008 metais visi pagrindiniai avaringumo statistikos rodikliai, palyginti su 2007 metais, sumažėjo, tačiau eismo nelaimės, kuriose nukenčia pėstieji, liko viena didžiausių problemų.

Pernai eismo įvykiuose žuvo 174 pėstieji, ir nors tai yra 61 auka mažiau nei 2007 metais, jie sudaro didžiausią dalį visų keliuose žuvusių asmenų. Daugiau nei pusė - net 118 - pėsčiųjų žuvo tamsiu paros metu. Avarijos, kuomet transporto priemonės partrenkė pėsčiuosius, taip pat sudaro patį didžiausią eismo nelaimių skaičių. Pernai buvo užregistruotas 1751 toks atvejis, ir nors tai yra 415 įvykių mažiau nei užpernai, avarijos, kuriose nukenčia pėstieji, sudaro net 35,7 proc. visų eismo įvykių.

Spjauna į taisykles

Kelerius metus iš eilės policija skiria daug dėmesio pėstiesiems prižiūrėti ir tikrinti. 2008 metais už Kelių eismo taisyklių nesilaikymą buvo nubausta beveik 22 tūkst. pėsčiųjų. Eismo priežiūros tarnybos viršininko pavaduotojas Aleksandras Samulevičius tvirtino, kad daugiau nei 19 tūkst. pėsčiųjų buvo nubausti tamsiu paros metu. "Dažniausiai mirtinos avarijos įvyksta, nes pėstieji nesilaiko jiems keliamų reikalavimų. Tamsiu paros metu jie privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę, neštis prožektorių arba prisisegti atšvaitą, bet ne visi tai vykdo", - tvirtino jis. Atsainiai žiūrėdami į savo saugumą žmonės dažnai būna patys kalti dėl savo nutrūkusios gyvybės - ir pernai, ir užpernai apytiksliai du trečdaliai mirtinų susidūrimų įvyko dėl pačių pėsčiųjų kaltės.

Pernai policija buvo surengusi net 21 reidą, kuomet kelias dienas ar savaitę atidžiai stebėti ir bausti pėstieji. Per vieną jų buvo išaiškinti net 2075 žmonės, tamsiu paros metu einantys be atšvaitų ar prožektoriaus ir dar 778 kertantys gatvę neleistinoje vietoje. A.Samulevičius atkreipė dėmesį, kad būtent toks neatsakingas elgesys ir atsainus požiūris į Kelių eismo taisyklių pažeidimus dažnai kainuoja gyvybę. "Vis dar problema, kad Kelių eismo taisyklės yra priimamos kaip rekomendacija, žmonės į jas rimtai nežiūri. Jei pėstieji, labiausiai pažeidžiama eismo dalyvių grupė, suvoktų, kad tai yra įstatymas ir jo privaloma laikytis, nelaimių būtų kur kas mažiau", - teigė pareigūnas.

Pėsčiųjų, darančių Kelių eismo taisyklių pažeidimus, išaiškinimas bei jų saugumo užtikrinimas yra įtrauktas ir į šių metų policijos veiklos prioritetų sąrašą. Pagal pateiktas svarstyti Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisas ateityje planuojama padidinti baudas pėstiesiems, tamsoje nesegintiems atšvaitų, nuo 20-40 litų iki 100 litų ir daugiau.

Traumų tikimybė

Kai automobilis susiduria su pėsčiuoju, ypač didelė rizika šiam būti sunkiai sužeistam ar net žūti, nes žmogaus kūnas nėra visiškai apsaugotas nuo smūgio, kuriuo gali trenktis ir iš pažiūros lėtai važiuojanti mašina. JAV mokslininkai nustatė, kad yra net 85 proc. mirties tikimybė, jei pėsčiąjį parbloškia 65 km/val. greičiu važiuojantis automobilis, 45 proc. tikimybė, jei automobilio greitis yra 49 km/val., ir 5 proc. tikimybė, jei mašina važiuoja 32 km/val. greičiu. Šio tyrimo metu taip pat nustatyta, kad dažniausiai pasitaiko smegenų sutrenkimo, stuburo slankstelių ir kitų kaulų lūžių, vidaus organų sužalojimo atvejų. Mokslininkų teigimu, 40 proc. sužeidimų atsiranda nuo tiesioginio smūgio į automobilį, 32 proc. - nuo kritimo ant žemės, o 26 proc. - nuo smūgio į kitus daiktus, pavyzdžiui, savo paties kūną ar nešulius.

Taisyklės visiems

Viena rizikingiausių amžiaus grupių yra vaikai. Mažyliai dažnai žaidžia lauke ir jiems trūksta suaugusiesiems būdingo atidumo ir patirties, todėl vaikai nukenčia bene dažniausiai. Jaunesnių nei 10 metų vaikų palikti be priežiūros arti gatvės nederėtų nė akimirkai, nes pametę žaisliuką ar besivydami paukštį jie gali nesusimąstydami pulti į važiuojamąją kelio dalį. Vaikai, nuo pat mažumės mokomi elgesio kelyje taisyklių, yra atidesni ir atsargesni eidami per gatvę. Tėvams vertėtų nepagailėti šiek tiek laiko ir paaiškinti atžaloms taisykles, kuriomis visi turėtų vadovautis - per gatvę galima eiti tik pėsčiųjų perėja arba, jei jos netoliese nėra, sankryžoje, jokiu būdu nebėgti, o žengiant į važiuojamąją kelio dalį pažvelgti į kairę, dešinę ir vėl į kairę. Pavojinga manyti, kad jei jūs matote automobilį, jo vairuotojas taip pat mato jus. Reikia įvertinti, ar vairuotojo neakina saulė, ar jis ne per arti, ar sugebės laiku sustoti.

Naktį ir prieblandoje puikiai veikia paprasta, bet efektyvi saugumo priemonė - atšvaitas. Šviesą atspindintis pakabutis ar juostelė atkreipia vairuotojų dėmesį ir sumažina nelaimės riziką. Jei oro sąlygos itin sudėtingos arba tenka eiti visiškai neapšviesta šalikele, dar geriau - apsaugos prožektorius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"