TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Nematomo galios šaltinio paieškos

2008 11 19 0:00
Variklio darbo programą verta keisti tik automobiliams su turbinomis, nes jie turi didesnį galios rezervą.
LŽ archyvo nuotrauka

Jei automobiliui trūksta galios ir greičio, pirkti naują mašiną nėra vienintelė išeitis. Automobilio dinamiką galima padidinti atlikus procedūrą, kuriai nereikia daug mechaninio įsikišimo, tai - variklio darbo programos patobulinimas, populiariai vadinamas čipavimu.

Taip didinant variklio galią, nereikia išardyti agregato ar keisti kokių nors detalių. Kadangi šiuolaikiniuose automobiliuose variklio darbas reguliuojamas kompiuteriu, prisijungus prie jo specialia įranga papildomų arklio galių galima pridėti vien tik pakeitus motoro darbo programą. Todėl čipavimas - vienas pirmųjų žingsnių siekiant automobilio galingumo.

Didelės galimybės.

LŽ kalbinti specialistai patvirtino, kad šia paslauga naudojasi ne tik greičio mėgėjai.

"Ši paslauga yra populiari tarp tų, kurių mašinos yra sunkios, o gamintojo įmontuoti varikliai palyginti silpni. Pavyzdžiui, jei "Passat" yra su 74 kilovatų varikliu, mašina neturi pakankamai galios, kad būtų dinamiška, jei joje važiuoja keturi keleiviai ir dar prikrauta bagažinė. Važiuojant toliau, pavyzdžiui, per Lenkiją, Vokietiją, tai net gali būti pavojinga", - komentavo įmonės "Vimota" inžinierius Vitoldas Jurkonis, variklio darbo programų tobulinimu užsiimantis daugiau nei aštuonerius metus.

Tiesa, ne visiems varikliams yra paprasta suteikti daugiau galios. Populiariausias yra dyzelinių arba benzininių variklių su turbinomis tobulinimas, nes juose paliekama daugiau nepanaudotos galios. Įprastus atmosferinius variklius taip pat įmanoma patobulinti, tačiau meistrai pataria nešvaistyti pinigų ir laiko, nes jų galią įmanoma padidinti vos keliais procentais, o papildomos 2-3 arklio galios pojūčių vairuojant beveik nekeičia.

Ne tik galia

Keičiant variklio darbo programą galima padidinti ne tik automobilio galingumą, bet ir mašinos ekonomiškumą. Specialistų teigimu, klientai dažniausiai prašo parinkti optimalų variantą tarp galios padidėjimo ir degalų sąnaudų sumažėjimo.

"Automobilio galingumas keičiasi 15-70 proc., o ekonomiškumas - apie 10 procentų. Tai priklauso nuo to, kaip buvo prižiūrimas variklis. Jei savininkas dažnai važinėja sportiniu režimu, ekonomiškumo gali ir nepajusti, bet važinėjant protingai, papildomą galią naudojant tik tada, kai reikia, ekonomiškumas bus juntamas ilgai", - tvirtino V.Jurkonis.

Galios padidėjimo procentas priklauso ir nuo to, kokia programa į automobilio kompiuterį buvo įdiegta gamykloje. "Jei gamintojas parduoda sumažinto galingumo modelį, jo galią įmanoma padidinti labiau. Pavyzdžiui, gamintojas gali tokio paties 2,5 litro darbinio tūrio variklį padaryti ir 65 kilovatų, ir 103 kilovatų galingumo, nelygu, kokią programą įrašo į mašinos kompiuterį", - pasakojo specialistas. Jo manymu, gamintojai palieka tiek daug nepanaudotų resursų, kad laikui bėgant galėtų lengvai tobulinti variklius tik keisdami jų programą ir taip klientams pasiūlyti pigesnių ne itin galingų automobilių modelių.

Sprendimų įkaitai

Su šia problema neretai susiduria specialiųjų tarnybų darbuotojai, kuriems tenka vairuoti už biudžeto lėšas pirktus pigius ir nedinamiškus automobilius, nors aukščiausios kokybės technika yra būtina, kad pareigūnai, einantys operatyvumo reikalaujančias pareigas, spėtų laiku suteikti pagalbą. V.Jurkonis atskleidė, kad jam yra tekę keisti programas policijos ir greitosios pagalbos automobiliams, nors pripažino, kad kol kas specialiosios tarnybos nėra dažni klientai. "Dažniausiai atveža tas mašinas, kurios buvo pirktos pigiai, ir sako, kad su jomis tiesiog neįmanoma važinėti. Pakeičiu programą ir galią padidinu keliomis dešimtimis procentų. Rezultatas būna akivaizdus."

Perprogramuoti galima ir visiškai naujo automobilio variklį. Specialisto teigimu, patobulinta transporto priemonė gali neprarasti gamintojo garantijos, jei tik klientui pavyksta susitarti su gamintojo atstovu.

Keitimo procesas

Tik iš pažiūros atrodanti nesudėtinga variklio programos keitimo procedūra iš tiesų yra daug žinių ir atsakomybės reikalaujantis darbas, nes neteisingai pakeitus programą galios padidėjimas gali būti nedidelis arba ilgainiui pakenkti varikliui. Todėl prieš čipuojant automobilis yra nuodugniai patikrinamas.

"Mašina yra atvežama, ir jei jos pavarų dėžė yra mechaninė, pastatoma ant galios matavimo stendo, kur išmatuojama jos galia, atliekama variklio diagnostika. Jei viskas gerai, tada išimamas mašinos kompiuteris arba diagnostine įranga nuskaitoma esama programa, pakeičiama personaliniu kompiuteriu ir vėl įrašoma į mašinos kompiuterį", - komentavo V.Jurkonis. Anot specialisto, vėliau automobilio parametrai vėl yra matuojami ant traukos stendo, analizuojami rezultatai, o reikalui esant naujoji programa koreguojama.

Variklio programos pakeitimo paslaugos kaina įvairiose įmonėse svyruoja nuo 600 iki 1500 litų. Šie įkainiai priklauso nuo automobilio pagaminimo metų, esamo galingumo, programos sudėtingumo.

Gerų norų pavojai

Tačiau neverta taupyti patikint savo automobilį abejotinos kvalifikacijos meistrams, nes nekokybiškai parengta programa gali stipriai pakenkti ar net visiškai sugadinti motorą.

"Pavyzdžiui, jei gamintojas sukūrė variklį, kuris gali turėti iki 200 arklio galių, bet įrašė į jį programą, pagal kurią yra tik 150 arklio galių, galima padidinti jo galią neperžengiant ribos, kuri niekada nėra tiksliai žinoma, - tokiu atveju galėtų būti apie 190 arklio galių. Dar labiau didinant galingumą kiltų rizika, kad variklis neatlaikys", - įspėjo bendrovės "Autostilius" direktorius Rimvydas Dilka. Specialisto teigimu, trokštamas didelis ekonomiškumas gali pakenkti net labiau nei didelė galia: "Jei programa yra nustatomas per "liesas" degalų mišinys, t. y. į variklį įpurškiama mažai degalų ir daug oro, pakyla variklio temperatūra ir jis greičiau dėvisi, net gali pradėti lydytis jo vidaus dalys."

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"