TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Nepamirštas mokestis šiurpina vairuotojus

2010 04 21 0:00
Jei politikai palaimins idėją apmokestinti asmeninius automobilius, gyventojams teks dar plačiau atverti pinigines.
LŽ archyvo nuotrauka

Prieš pusantrų metų Lietuvoje kilusi panika dėl valdžios užmojų įvesti visuotinį automobilių mokestį gali vėl pasikartoti, nes politikai neišsižada idėjos ateityje apmokestinti visus gyventojų automobilius.

Lietuvos žmonės gerai prisimena 2008-ųjų pabaigą, kai Vyriausybė pranešė, kad ketinama apmokestinti visų gyventojų automobilius. Tai labai papiktino visuomenę. Tąsyk apie naują mokestį prabilęs ministras pirmininkas Andrius Kubilius tikino, jog taip bus sprendžiamos oro taršos, naudojimosi keliais problemos. Tada premjeras pareiškė, kad už visas lengvąsias mašinas - ir gyventojų, ir bendrovių - būtų mokama po 15-20 litų per mėnesį. "Šį mokestį galima sieti su automobilio registravimu, su technine apžiūra, išmetamo anglies dvideginio kiekiu. Galimos įvairios dėlionės", - prieš pusantrų metų kalbėjo A.Kubilius.

Atidėjo, bet neišsižadėjo.

Kilus didžiuliam gyventojų pasipiktinimui 2009 metų pradžioje ministras pirmininkas pakeitė savo nuomonę ir pareiškė, kad visuotinio automobilių mokesčio nebus. Tiesa, Vyriausybės vadovas pridūrė, jog ateityje nuosavos mašinos tikriausiai vis tiek bus apmokestinamos. "Reikės rimtai diskutuoti ir kelti klausimą, ar tikrai Europoje dauguma vyriausybių elgiasi neišmintingai - taiko visuotinį automobilių apmokestinimą, kuris dažnai priklauso nuo atskirų ekologinių aspektų. Jeigu matysime, kad absoliuti dauguma valstybių elgiasi neišmintingai, galbūt pakeisime savo nuomonę. Tačiau jei matysime, jog daugelis šalių, kuriose tokie mokesčiai jau taikomi, elgiasi išmintingai, manau, rasime, kaip kalbėtis ir susitarti, kad tokios pačios priemonės būtų įgyvendintos Lietuvoje", - pernai žiemą šnekėjo A.Kubilius.

Diskusija - ateityje

Nuo idėjos apmokestinti visų gyventojų automobilius praėjo daugiau kaip metai, tačiau politikai nenuleidžia rankų. Jie svarsto, kad toks mokestis galėtų atsirasti jau 2012-aisiais.

LŽ šaltinių duomenimis, idėją vienaip ar kitaip apmokestinti fizinių asmenų automobilius palaiko tiek Vyriausybės vadovas, tiek kiti aukšti valdžios atstovai. "Nacionaliniame susitarime esame įrašę ir savo parašais patvirtinę nuostatą, kad jokių naujų mokesčių per šiuos metus nebus įvedama. Tad ir diskusijos dėl visuotinio automobilių apmokestinimo, kuris taikomas daugelyje Europos Sąjungos (ES) valstybių, tik vienose šalyse vadinamas aplinkos taršos, kitose - ekologiniu ar dar kokiu nors mokesčiu, šiuo metu yra atidėtos. Tačiau ateityje, manau, prie šio klausimo mūsų Vyriausybė dar sugrįš", - LŽ sakė A.Kubilius.

Premjeras pridūrė, kad Vyriausybės specialistai siūlo kitokį problemos sprendimo būdą - griežtinti transporto priemonių taršos kontrolę, remti švaraus viešojo autotransporto infrastruktūros, susijusios su alternatyvių ir biologinių degalų naudojimu, diegimą bei plėtrą.

Mokesčio reikalingumu neabejoja

Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis LŽ patvirtino, jog idėja apmokestinti gyventojų automobilius nėra palaidota. Tiesa, ministras pabrėžė, kad artimiausiu metu nuosavų mašinų savininkai nebus apkrauti nauju mokesčiu. Tam turi įtakos ne tik Nacionalinis susitarimas, bet ir nepalanki ekonominė krašto padėtis, smukusi gyventojų vartojamoji galia.

"Šiandien apie visuotinį automobilių mokestį tikrai nediskutuojama, tačiau akivaizdu, jog anksčiau ar vėliau jis turės būti įvestas. Šis mokestis reikalingas tam, kad būtų efektyviau sprendžiamos ekologinės problemos, o žmonės būtų skatinami persėsti į naujesnes, mažiau aplinką teršiančias transporto priemones. Dabar Lietuvoje automobilių parko "amžiaus" vidurkis yra 16 metų - dvigubai didesnis negu ES. Todėl teks ieškoti būdų, kaip šią problemą spręsti", - LŽ aiškino E.Masiulis.

Pasigenda ekonominės logikos

LŽ kalbinti finansų analitikai skeptiškai vertino valdžios užmojus ateityje vienaip ar kitaip apmokestinti visus gyventojų automobilius. Jų manymu, iš tokio mokesčio gautos lėšos daug naudos valstybės biudžetui neduos, tačiau sukels dar didesnį visuomenės pasipiktinimą.

Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentė Rūta Vainienė LŽ sakė, kad valdžios noras ateityje apmokestinti visus automobilius neturi ekonominės logikos. "Akivaizdu, kad mūsų politikai, mėgindami užlopyti biudžeto skyles, imasi desperatiškų sprendimų. Susidaro įspūdis, jog siekiama apmokestinti viską, kas juda. Esu įsitikinusi, kad visuotinis automobilių mokestis būtų labai neįžvalgus ir nepamatuotas sprendimas", - tvirtino R.Vainienė.

Panašiai mano ir nepriklausomas finansų analitikas Stasys Jakeliūnas. Pasak jo, net jei gyventojų automobiliai būtų apmokestinti ne anksčiau kaip 2012 metais, žmonės šią naujovę priimtų itin neigiamai. "Ketinimas įvesti visuotinį automobilių mokestį, dangstantis taršos mažinimo skraiste, tėra žmonių mulkinimas. Valdžia tiesiog ieško būdų, kaip užlopyti skylėtą biudžetą. Tie keli šimtai milijonų litų, surinktų apmokestinus fizinių asmenų automobilius, ekologinių problemų tikrai neišspręs", - LŽ dėstė S.Jakeliūnas.

Siūlo diferencijuoti

Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Mindaugas Beišys LŽ teigė, jog vienareikšmiškai atsakyti, ar Lietuvoje reikalingas visuotinis automobilių apmokestinimas, šiuo metu gana keblu. Pašnekovo nuomone, jeigu šiuo mokesčiu iš tiesų būtų skatinamas automobilių parko atnaujinimas ir sprendžiamos taršos problemos, tada valdžios iniciatyva sveikintina. Bet jei papildomai surinktų pajamų paskirtis nebus konkreti, norimo efekto neverta ir tikėtis. "Toks mokestis turi būti labai gerai apsvarstytas ir pagrįstas. Jis privalo būti profesionaliai parengtas, o nauda - tiksliai apskaičiuota. Niekas nesiginčija, kad reikia imtis priemonių, kurios padėtų atnaujinti seną automobilių parką Lietuvoje. Todėl protingiausia taikyti diferencijuotą kompleksinį mokestį, kai transporto priemonės būtų apmokestinamos pagal keletą techninių parametrų. Pavyzdžiui, naujiems ar apynaujiems ekonominės klasės ir mažai aplinką teršiantiems automobiliams turėtų būti taikomas mažesnis tarifas nei, tarkim, didelės galios senoms mašinoms", - įsitikinęs M.Beišys.

Nuvilnijo protestų banga

Kai prieš pusantrų metų valdančiosios koalicijos atstovai viešai pareiškė sieksiantys, kad būtų apmokestinti fizinių asmenų automobiliai, gyventojai šią naujovę sutiko itin nepalankiai. Vairuotojų nepasitenkinimą planuojamu mokesčiu puikiai atspindėjo interneto svetainių komentarai, kuriuose dauguma interneto lankytojų vadino tokį apmokestinimą vienu žodžiu - nesąmone.

Vėliau sostinėje, spaudžiant 17 laipsnių šalčiui, būrys pasipiktinusių vairuotojų savo nepasitenkinimą išreiškė protestu prie Seimo ir Vyriausybės rūmų. Panašios akcijos vyko Kaune, Šiauliuose, Klaipėdoje, Marijampolėje, Alytuje ir Mažeikiuose. Šiuose miestuose vairuotojai, stabdydami eismą, važiavo iki savivaldybių. Tąkart protesto dalyviai skundėsi, kad ir be automobilių apmokestinimo yra užtektinai kitų mokesčių, slegiančių paprastų gyventojų pečius.

LŽ kalbinti žmonės neatmetė galimybės vėl rengti panašius protestus, jei valdžia vis dėlto nutartų apmokestinti visus automobilius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"