TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Nusikaltėlių automobiliai pūva laukuose

2011 09 21 0:00
Pastaruoju metu konfiskuojamų automobilių padaugėjo net dešimteriopai - jų kaip niekad daug.
Ritos Stankevičiūtės nuotrauka

Norintieji pigiai nusipirkti automobilį, turintį miglotą praeitį, gali to nesitikėti: iš kontrabandininkų ir neblaivių vairuotojų atimtos mašinos - tikras metalo laužas, o vertingų modelių rinkoje nė su žiburiu nerasi, nors bendra pasiūla padidėjo net dešimt kartų.

Konfiskuoti automobiliai, turintys savo istorijas, neretai primenančias intriguojančių veiksmo filmų scenarijus, metų metus keliauja po stovėjimo aikšteles ir apleisti, niekam nereikalingi trūnija po atviru dangumi. Tokių transporto priemonių dabar gausu kaip niekad, jos net nebetelpa esamose pardavimo aikštelėse.

Dešimteriopai daugiau

Vilniuje konfiskuotus automobilius pardavinėjančios įmonės "Sauda" vadovas Saulius Kundrotas atskleidė, kad prieš trejetą metų aikštelėje nuolat stovėdavo po 6-7 konfiskuotas mašinas, o dabar jų skaičius svyruoja nuo 50 iki 70. Nors viešumoje dažniau kalbama apie konfiskuojamas neblaivių vairuotojų transporto priemones, vis dėlto jų aikštelėje mažuma - apie 30-40 procentų. Didžiąją dalį parduodamų automobilių, 60-70 proc., sudaro iš kontrabandininkų atimtos mašinos. Jų susikaupė tiek daug, kad net ketinama sostinėje kitą savaitę atidaryti dar vieną pardavimo aikštelę.

Bet pigumu šios transporto priemonės nevilioja. Kol pasiekia pardavėjus, jos jau būna itin nukentėjusios "žygiuose" per pasienio ruožą arba surūdijusios dėl ilgo stovėjimo. Pareigūnų sulaikyto kontrabanda įtariamo asmens paprastai laukia administracinis arba baudžiamasis teismo nuosprendis, po kurio ir paaiškėja, ar teismas nusprendžia automobilį grąžinti savininkui, ar jį konfiskuoja. Kol byla keliauja po teismų koridorius, transporto priemonės sulaikomos ir ne visos jos galiausiai būna konfiskuojamos. Tačiau kol nuosprendis nepaskelbtas, automobiliai trūnija po atviru dangumi. "Sulaikyti automobiliai keliauja į užkardą ir saugomi aikštelėse laukia teismo. Kai kurie prastovi metus ir dar ilgiau", - patvirtino Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) Viešųjų ryšių skyriaus viršininkas Giedrius Mišutis.

Pasienio "lenktynininkai"

Jis prisiminė, kad per patį kontrabandininkų gaudynių piką Pagėgių užkardoje būdavo laikomi šimtai automobilių. "Anksčiau pasienyje su Rusija labai populiarūs buvo "Subaru". Tokiuose automobiliuose būdavo paliekama tik vairuotojo sėdynė, o visa kita erdvė užpildoma dėžėmis. Jais kontrabandininkai bandydavo tiesiog dideliu greičiu pralėkti pro pasienio ruožą", - pasakojo pašnekovas. Tokie pasienio "lenktynininkai" neretai įkliūdavo pareigūnams, todėl dabar retas ryžtasi gabenti kontrabandinius rūkalus ar alkoholį tokiu būdu.

Pasak G.Mišučio, dabar gausiausios kontrabandos upės teka nebe iš Rusijos, bet iš Baltarusijos. Šįmet VSAT užfiksavo 435 kontrabandos gabenimo atvejus, 246 iš jų užfiksuoti prie sienos su Baltarusija.

Pasak pašnekovo, dabar dažniausiai kontrabandą sukčiai slepia taip, kad iš išorės automobilis niekuo neišsiskiria iš kitų. Prekės dažniausiai būna suslepiamos dujų balionuose, automobilių slenksčiuose arba dvigubame dugne.

Be slėptuvės nevažiuoja

Su visomis slėptuvėmis automobiliai ir būna konfiskuojami. Bet asmenys, planuojantys užsiimti nešvaria veikla, negali tikėtis nusipirkti mašinos, iš karto paruoštos kontrabandai vežti. Automobilius parduodančios įmonės, perimdamos konfiskuotas mašinas iš Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI), įsipareigoja išmontuoti slėptuves. Vilniuje konfiskuotus automobilius pardavinėjančios įmonės "Sauda" vadovas S.Kundrotas pabrėžė, kad slėptuvės visada yra panaikinamos, tačiau atkurti pradinę modelio komplektaciją nereikalaujama, todėl pasitaiko ir kuriozinių situacijų. "Jei kontrabanda buvo slepiama dujų balione arba degalų bake, juos išmetame, ir slėptuvė laikoma panaikinta. Bet atėjęs pirkėjas tokio automobilio negali net paleisti - juk nėra kur benzino įpilti. Galima būtų įdėti naują baką, bet VMI nenori skirti pinigų remontui, o ir nebūtų logiška mokėti keletą šimtų litų už 1000 litų kainuojančios mašinos remontą", - pasakojo pašnekovas.

Per pigiai neįkainoja

S.Kundrotas neslėpė, kad konfiskuotų automobilių beveik niekada nepavyksta parduoti už pradinę nustatytą kainą. Bet ne todėl, kad trūktų pirkėjų. "Pirkėjai tokiomis mašinomis domisi, nes visuomenėje susiklosčiusi nuomonė, kad konfiskuoti automobiliai turi būti pigūs. Kadangi VMI atstovauja valstybės interesams, ji įkainoja automobilius rinkos kainomis nepaisydama apgailėtinos techninės būklės", - teigė įmonės vadovas.

Net jei kontrabanda buvo slepiama ne degalų bake ir šis išlikęs, o automobilį dar pavyktų paleisti, dauguma transporto priemonių vos nupirktos turėtų būti vežamos tiesiai į servisą taisyti visiškai subyrėjusios važiuoklės, vos veikiančio variklio ar surūdijusio kėbulo. Pašnekovas neslėpė, kad iš konfiskuotų automobilių būklės nesunku nuspėti, kad kontrabandininkams jų automobiliai - tik visiškai nuvaryti darbiniai arkliukai, kurių negaila prarasti, jei kartais sučiuptų pareigūnai. Todėl nusikaltėlių automobiliai aikštelėje užsibūna, kol jų kaina sumažėja iki jų būklės lygio. Anot S.Kundroto, paprastai neparduoti automobiliai nukainojami kas 1,5-2 mėnesius, o kaina sumažėja apie 15 procentų.

Laukia nuolaidų

Vieno nukainojimo paprastai nepakanka, todėl automobiliai aikštelėje užsibūna ir pusmetį, ir daugiau. Pašnekovo tai nestebina, nes geresnės būklės, labiau pirkėjus dominantys modeliai pardavimo aikštelių nepasiekia. Pasak jo, visi parduodami automobiliai senesni nei 10 metų ir tik itin retais atvejais į aikštelę patenka naujesnis ar daugiau nei 20 tūkst. litų vertas modelis. Brangesnes transporto priemones VMI realizuoja savarankiškai. Pagal įstatymus pardavimo aikštelių turėtų nepasiekti tik brangiausios transporto priemonės, įvertinamos daugiau nei 60 tūkst. litų, nes tokios vertės kilnojamasis valstybės turtas parduodamas tik aukciono būdu. Tačiau realybėje, pasak S.Kundroto, kainos kartelė nuleista perpus žemiau ir aukcionuose pardavinėjami nuo 30 tūkst. litų kainuojantys automobiliai, o į aikšteles atiduodami tik prastesni modeliai. "Porą metų iki krizės, automobiliai buvo tikrai liberaliau įvertinami. O dabar kainos tokios, kad klientai mus palydi keiksmais", - neslėpė "Saudos" vadovas.

Netenka visam laikui

Automobilių kainų pardavėjai savarankiškai nustatyti negali, nes konfiskuotų transporto priemonių pardavimą kuruoja VMI. Pagal nustatytas taisykles valstybės žinion perimtą turtą parduoda įmonės, su kuriomis VMI konkursu yra sudariusi konfiskuoto ar kitaip valstybei perduotino turto realizavimo sutartis. Konfiskuotų automobilių kainą, remdamasi antstolio arba nepriklausomo turto vertintojo įkainojimu, nustato apskrities VMI ir automobilis atsiduria pardavimo aikštelėje, kur jį gali įsigyti, kas tik nori. VMI atstovas Darius Būta tvirtino, kad dažnai buvę mašinų savininkai tikisi gauti pirmumo teisę įsigyti automobilius, tačiau jiems tenka nusivilti, nes visi valstybės turto pirkėjai lygūs.

"Mūsų turimomis žiniomis, automobilius dažnai bando įsigyti buvę jų savininkai ir nepavykus jiems to padaryti kartais kyla konfliktinės situacijos, nepatenkintas savininkas parašo skundą", - tvirtino pašnekovas. Jis patikino, kad automobiliai konfiskuojami ir kai nusikalstantis asmuo vairuoja ne savo mašiną.

Praranda draugai

Taip žmonės netenka ir išsimokėtinai pirktų ar iš draugų pasiskolintų automobilių ir privalo ne tik sumokėti baudą, bet ir raudonuoti prieš artimuosius ar keletą metų mokėti įmokas už mašiną, kurios nebeturi. "Pasitaikė atvejis, kai buvo konfiskuotas automobilis, kurį savininkas paliko remontuoti pažįstamam meistrui. Šis tą automobilį vairavo neblaivus. Policija nubaudė pažeidėją. Kadangi jis antrą kartą buvo baudžiamas už tą patį pažeidimą, konfiskavo vairuojamą svetimą automobilį. Šis atvejis - ne išimtis, dažnai automobiliai konfiskuojami, kai juos vairuoja ne savininkai, bet kiti asmenys: draugai, pažįstami, bendradarbiai ar šeimos nariai", - perspėjo D.Būta.

Kad kasmet konfiskuotų automobilių parduodama vis daugiau, byloja ir statistiniai duomenys - 2007 metais buvo parduotos 123 transporto priemonės už bendrą 222 714 litų sumą, o pernai valstybė surinko net 1 796 173 litus už 1234 konfiskuotus automobilius. Konfiskuotų automobilių daugėjimo tendencija matoma jau keletą metų. 2008 metais buvo parduoti 367 automobiliai už 488 818 litų, o 2009 metais jų padaugėjo net iki 996 vienetų už 1 429 728 litus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"