TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Nusitaikė į smalsius vairuotojus

2013 08 20 6:00
M.Kulakauskas, VĮ „Regitra“ Transporto priemonių identifikavimo skyriaus vadovas. Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Praėjusią savaitę nuvilnijo žinia, kad veiklą pradėjo interneto svetainė autodna.lt, kurioje esą galima patikrinti tiek Lietuvoje, tiek užsienyje registruotų automobilių istoriją. Tereikia įvesti transporto priemonės VIN kodą (kėbulo numerį) ir pageidaujama ataskaita - tau prieš akis.

Istorijos apie „vieną šeimininką, sekmadieniais važinėjusį į bažnyčią“, arba „niekuomet nedaužtą automobilį su originalia rida“ jau spėjo tapti lietuviško automobilizmo tautosaka. Naudotų mašinų pirkėjai, nerimaujantys dėl pasirinkto automobilio būklės ir pardavėjo sąžiningumo, esą dabar gali atsisiųsti lietuvišką transporto priemonės istorijos ataskaitą. Taip paskelbė portalo kūrėjai.

Tačiau jo autoriai nėra linkę viešai pasakoti apie save. Interneto svetainėje aptikome tik kontaktinę formą, kurią užpildžius belieka tikėtis, kad kas nors kada nors su jumis susisieks. Arba ne. Svetainę valdančios bendrovės oficialaus pavadinimo, telefono numerio ar el. pašto adreso kūrėjai nepateikia. LŽ nutarė pasekti autodna.lt pėdomis ir išsiaiškinti, ar siūloma informacija yra patikima, nes jos poreikis - akivaizdžiai didžiulis. Vos pradėjusi veikti svetainė netrukus dėl gausaus susidomėjusių lietuvaičių srauto visai dienai "užlūžo".

Pelnosi iš oro

„Nieko konkretaus nenoriu sakyti apie tą autodna.lt, bet tokios nemokamos informacijos pagal identifikavimo numerį, vadinamąjį VIN kodą, pilna internete. Svetainė skelbia, kad gali nurodyti tikslią automobilio pagamino datą... Na ir kas? Pasakykite man originalų automobilio gamyklinį numerį ir nė nemirktelėjęs pateiksiu jums tą pačią informaciją, nė kompiuterio neprireiks. Tereikia žinoti, kaip tie kodai šifruojami. Matyt, šį projektą kažkas iš kaimynių šalių paleido. Gal latviai „AR-Control“, kurie jau ne vienus metus pelnosi iš oro“, - svarstė VĮ „Regitra“ Transporto priemonių identifikavimo skyriaus vadovas Mamertas Kulakauskas.

Jis pasakojo, kad duomenys apie konkretų automobilį „Regitroje“ tikrinami jį registruojant. Tai daroma automatiniu būdu Šengeno zonos valstybių informacinėje sistemoje. "Regitros“ specialistai prie tų duomenų negali prieiti ir jų pagal atskiras užklausas neteikia.

„Regitros“ portale veikia nemokama kelių transporto priemonės (TP) paieškos el. paslauga. Kiekvienas automobilio savininkas, nurodęs TP registravimo liudijimo numerį, identifikavimo ir valstybinį numerį, išvys bazinius mašinos duomenis, techninės apžiūros ar civilinės atsakomybės draudimo galiojimo laiką. Norint sužinoti, ar automobilis nebuvo vogtas, teks apsilankyti Policijos departamento svetainėje ir patikrinti jo duomenis ieškomų TP registre.

"Frankenšteinai" iš vogtų dalių

„Regitros“ specialistas pabrėžė, kad žinojimas, jog buvo atsuktas automobilio ridą rodantis odometras, mašinos pirkėjo negelbsti, nes esą visai neaišku, kokio variklio ridą jis rodo. Mat Lietuvoje, anot M.Kulakausko, važinėja „automobiliai frankenšteinai“, dažnai surinkti iš daugiau kaip dešimties vogtų mašinų-donorių dalių.

Ataskaitos pagal išsamumą svetainėje įvertintos nuo 13,90 iki 34,90 lito.

„Lietuvoje galima be vargo pakeisti automobilio variklį, ką jau kalbėti apie odometro atsukimą. Pavyzdžiui, Vokietijoje už tokius dalykus gresia baudžiamoji atsakomybė. Ten garaže variklio nepakeisi. Lietuvoje irgi bandoma po truputį siekti vakarietiškų standartų, tačiau jaučiamas didžiulis visuomenės ir tam tikrų aukštas pareigas einančių suinteresuotų asmenų pasipriešinimas. Juk daugeliui lietuvių bus blogai, jei jie negalės įsigyti pigaus automobilio iš mokesčių nemokančio perpardavinėtojo ir važinėti kontrabandiniais degalais", - nieko neslėpdamas kalbėjo M.Kulakauskas.

Paieškos atvedė į Lenkiją

Tęsiame autodna.lt kūrėjų paiešką. Susisiekiame su Rygoje nuo 1994 metų veikiančios bendrovės atstovais. Tačiau telefonu atsiliepęs vyras, sunkiai kalbantis angliškai, patikina apie lietuvišką svetainę nieko negirdėjęs.

Nemokama svetainių tikrinimo paslauga „Whois“ atskleidžia, kad autodna.lt valdo ribotos civilinės atsakomybės bendrovė „Asdirect“, įsikūrusi Lodzėje. Atrodo, tai tiesa, nes firmai priklauso ir identiškas portalas autodna.pl .

Skambiname nurodytu Lenkijos telefono numeriu. Ragelį pakėlęs vyras nenori prisistatyti, bet patvirtina, kad minėtą portalą kuria „Asdirect“. Teiraujamės, kokių papildomų žinių apie Lietuvoje registruotas TP jie gali suteikti už pinigus? Mat iš nusivylusių internautų, išbandžiusių mokamas svetainės paslaugas, komentarų darosi aišku, kad informacija už pinigus dažnai buvo tiesiog bevertė. „Viskas priklauso nuo konkretaus automobilio. Sakykite VIN kodą, tada pažiūrėsime“, - dėstė telefonu pašnekovas iš Lenkijos.

Pasidomiu, ar jų svetainėje galėčiau rasti specifinę informaciją iš lietuviškų duomenų bazių ir oficialių gamintojų servisų, už kurią vertėtų mokėti pinigus. „Dirbame tuo klausimu, daugiau nieko atskleisti negaliu. Turime antrinę kompaniją Lietuvoje, tačiau kontaktinio numerio duoti negaliu. Jūs atsiųskite klausimus per el. formą svetainėje, pasistengsime kuo skubiau atsakyti“, - suko pokalbį į pabaigą lenkas. Dar kelis kartus paklaustas, kas esąs, žmogus nenoromis prisistatė - Asdirect“ vadovas Piotras Jacekas Sawula.

Neprieštarautų turėti partnerių

Praėjus pusdieniui po šio pokalbio su LŽ susisiekė Tomas Kazlauskas, autodna.lt atstovaujančios mažosios bendrijos „Vacys ir Vacys“ direktorius. Ji registruota Vytauto gatvėje, Akmenėje. Pasak pašnekovo, „Vacys ir Vacys“ rūpinasi projekto komercializavimu Lietuvoje, tačiau už visa kita yra atsakingi kolegos Lenkijoje.

Nemokama „Regitros“ paieška pateikia daugiau informacijos nei „AutoDNA“ žyniai.

„Informaciją apie automobilius renkame iš įvairių šaltinių, gamintojų atstovybių, draudimo kompanijų, aukcionų, daugybės kitų“, - vardijo T.Kazlauskas. Tačiau patikslinti, kas tos atstovybės, draudėjai ir aukcionai, atsisakė. Galiausiai paaiškėjo, kad nė vieno partnerio Lietuvoje – nei privataus, nei valstybinės įstaigos, iš kurios galėtų gauti lietuvius dominančią patikimą informaciją apie automobilius, autodna.lt neturi. „Neprieštarautume, kad jų būtų. Kaip pavyks derybos, parodys laikas“, - abstrakčiai apie planus šnekėjo bendrijos direktorius. Tiesa, netrukus pridūrė, kad kol kas ir jokių derybų, bent jau Lietuvoje, nevyksta.

T.Kazlausko teigimu, svetainės lankytojų srautas per pirmą savaitę daug kartų viršijo lūkesčius. „Dėl ažiotažo svetainė "užlūžo", duomenų bazės nespėjo apdoroti užklausų ir kai kuriems lankytojams pateikė klaidingą informaciją. Tačiau visiems, kurie negavo tinkamos paslaugos, grąžinome pinigus. Tie, kas turi pretenzijų, tegul kreipiasi tiesiogiai į mus“, - ragino bendrijos vadovas. Beje, net keliskart perklausėme jo, iš kur autodna.lt gali parūpinti klientams tikslius duomenis apie automobilius, bet tiesaus atsakymo taip ir nesulaukėme.

Belieka priminti, kad transporto priemonės istoriją gali padėti sužinoti ne tik „Regitros“ ar policijos teikiamos el. paslaugos, bet ir oficialūs gamintojų atstovai. Kuo mašina naujesnė, tuo daugiau yra informacijos apie oficialiuose servisuose atliktas apžiūras ir remontus. Situaciją į gera keičia naujuose automobiliuose naudojami elektroniniai priežiūros žinynai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"