TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Oro pagalvė - lemtingai akimirkai

2014 03 25 6:00
Europos automobilių gamintojai saugumo sistemoms skiria ypač daug dėmesio. LŽ archyvo nuotrauka

Aštuntąjį dešimtmetį amerikiečių automobilių gamintojų, o po dešimtmečio - ir vokiečių automobilių pramonės imtos diegti oro pagalvės nuo to laiko jau išgelbėjo dešimtis tūkstančių gyvybių. Tačiau Lietuvoje įsigijęs naudotą automobilį dažnas jo savininkas nė nežino, ar oro pagalvės apskritai yra ten, kur turi būti.

Šiuolaikinės oro pagalvės, montuojamos automobiliuose, yra trečiosios laidos. Jos ne tik išsiskleidžia per trumpiausią įmanomą laiką, bet sudėtinga oro pagalvių ir saugos diržų darbą kontroliuojanti sistema SRS (angl. supplemental restraint system – papildoma apsaugos sistema) avarijos metu akimirksniu apskaičiuoja žmogaus svorį, smūgio specifiką, įvertina, ar prisegti saugos diržai, ir išskleidžia reikiamas oro pagalves. Pagal situaciją jas iš dalies arba pilnas pripildo azoto dujų, kurios miltelių pavidalu buvo suspaustos į specialią kapsulę.

Daugybė būdų apgauti

Specialistus, kurie puikiai išmano automobilių oro pagalvių specifiką ir SRS sistemas, Lietuvoje galima jei ne ant vienos, tai ant dviejų rankų pirštų suskaičiuoti. Dešimtmetį besispecializuojantis šioje srityje Kauno serviso „Atomis“ meistras Marius LŽ teigė, kad dažniausiai, oro pagalvėms per susidūrimą iššovus, klientai prašo pagalvių vietoje uždėti varžas, vadinamuosius apgavikus. Taip apgaunamas SRS kompiuteris, o vėliau ir mašiną perkantis naujas savininkas. Žinoma, visų žmonių ant vieno kurpalio mauti negalima. Jei automobilis apynaujis ir bus parduodamas Lietuvos rinkoje, kartais net perpardavėjai pasirūpina, kad viskas būtų vietoje ir veiktų tinkamai. O Rusijai ir kitoms Rytų rinkoms skirti automobiliai ten iškeliauja be oro pagalvių. Naujesniuose automobiliuose jos nėra pigios, tad automobilių prekiautojai kartais jas išima ir pardavę dar papildomai užsidirba.

„Tradicinis kliento prašymas – iššovusių pagalvių vietoje uždėti varžas, užgesinti degančią SRS lemputę ir "išvalyti" SRS kompiuterį, kad sistema su likusiomis pagalvėmis toliau veiktų. Yra ne vienas būdas apgauti kompiuterį. SRS lemputė, įjungus degimą, turi degti penkias sekundes ir vėl užgesti. Tačiau lengva ant tos lemputės uždėti laiko relę. Patikrinti, ar visos pagalvės yra, pirmiausia galima prisijungus per diagnostinę jungtį. Bet taip nesužinosime, ar jų vietoje neuždėtos varžos. Taigi jeigu norite būti šimtu procentų tikri, jog oro pagalvės yra, teks tikrinti mechaniniu būdu. Patyręs meistras gali daug ką pasakyti. Net jei, pavyzdžiui, vairuotojo pusės priekinė pagalvė yra savo vietoje, jis matys, ar ji neperklijuota, ar ne tuščia“, - paaiškino Marius.

Pasak pašnekovo, jei ant pagalvės uždėtas originalus dangtelis, pavyks pasakyti, ar ji tvarkinga, tik iš kitos pusės tikrinant, ar yra pirotechninis šovinys. Teks pamatuoti to šovinio varžą ir įsitikinti, kad jis ne tuščias.

Japoniški kompiuteriai užsiblokuoja

Šiuolaikinių automobilių elektronikos sistemos kaupia daugybę duomenų, apdorojamų sudėtingais algoritmais. Avarijos atveju automobilio kompiuteris veikia kaip lėktuvo juodoji dėžė. Eismo įvykį tiriantys policininkai ar draudimo ekspertai jame gali rasti informaciją apie automobilio greitį susidūrimo metu, vairuotojo atliktus manevrus ir daugybę kitų dalykų.

„Yra šiokių tokių skirtumų tarp vokiškuose ir japoniškuose automobiliuose naudojamų SRS kompiuterių. Ir vieni, ir kiti per susidūrimą įrašo vadinamuosius avarijos duomenis (angl. crash data), tačiau japoniški iškart užsiblokuoja ir iš tiesų turėtų būti keičiami. Bet pas mus niekas nenori mokėti pusantro tūkstančio litų už naują SRS kompiuterį. Tad auksarankiai elektronikos meistrai išima patį kompiuterį ir perrašo programinę įrangą, atkuria gamyklinius parametrus. Vokiškų automobilių kompiuteriai, skirtingai nei japoniškų, užsiblokuoja iš trečio karto, pirmus kartus avarijos duomenis nesunku pašalinti“, - skirtumus vardijo Vilniuje įsikūrusio „SRS servis“ meistras Aleksandras Šmitas.

Jis pastebėjo, kad smarkiai skiriasi įvairių automobilių modelių oro pagalvių kaina. Brangių naujų mašinų vien priekinės vairuotojo oro pagalvės keitimas gali atsieiti ne vieną tūkstantį litų, tuo tarpu senesnių gausiausiai eksploatuojamų vokiškų mašinų priekinę pagalvę galima nusipirkti ir už 50-100 litų. Logika paprasta: kuo daugiau tokių transporto priemonių automobilių laužynuose – tuo didesnė pasiūla.

Gali sužaloti veidą

Geresnė yra iš naudoto automobilio atkeliavusi oro pagalvė nei ta, kuri jau kartą buvo iššovusi ir restauruota. Profesionaliai restauruoti oro pagalves, keleto apklaustų automobilių detalių pardavėjų manymu, Lietuvoje geba tik Šakiuose įsikūrusi įmonė „Airbag LT“. Naudoti prastai restauruotą pagalvę gali būti net pavojingiau, nei neturėti jokios.

„Kai kas sulanksto iššovusios pagalvės maišą, sukiša atgal, iš naujo perklijuoja odą ir pakeičia šovinį. Bet neretai dar ir glaisto privaro. Lyg ir paruošia pagalvę taip, kad ji veiktų, bet per susidūrimą ji iššauna kartu su glaisto gabaliukais - tiesiai į akis, į veidą. Vėliau gali prireikti plastinės operacijos“, - įspėjo Marius.

Mechaniškai įdėti bent jau priekines pagalves, anot jo, nesunku, dažniau kyla problemų dėl kompiuterio. Retas kuris vairuotojas išmano, kaip jį valdyti, perprogramuoti. Taigi, pirmiausia tiems, kurie nenusimano apie elektroniką, įsižiebus SRS lemputei, meistras siūlo važiuoti į autoservisą. Specialistai ras problemų priežastį. Neretai lemputė ima mirksėti ir dėl kitų sistemos gedimų, vienoje iš grandinių dingus kontaktui. SRS kompiuteris nuolat stebi visą painią kontaktų raizgalynę ir atsiradus menkiausiam sutrikimui iškart apie tai įspėja įžiebdamas lemputę prietaisų skydelyje.

Saugumą užtikrina diržai

Automobilių saugumo ekspertai pabrėžia, kad nors oro pagalvės smarkiai sumažina traumų riziką per eismo įvykį, jos nėra tobulos gelbėtojos. Mat yra užfiksuota keli šimtai atvejų, kai dėl išsiskleidusios oro pagalvės patiriamos sunkios traumos, jos netgi tampa mirties priežastimi. Tiesa, pasak statistikos, tokie atvejai susiję tik su senos laidos oro pagalvėmis. Didžiuma nelaimių nutinka priekinėje keleivio sėdynėje sėdintiems vaikams. Todėl kai kurių modelių automobiliuose numatyta priekinės keleivio pagalvės išjungimo funkcija.

Įdomu tai, kad oro pagalvėms Europoje ir už Atlanto taikomi skirtingi reikalavimai. Europos Sąjunga dėl traumų tikimybės oro pagalvių veikimo principui skiria kur kas daugiau dėmesio. Pripučiama pagalvė negali įsitempti pernelyg kietai ir iššauti per didele jėga. Amerikiečių gamintojai ne taip griežtai laikosi šių reikalavimų.

Vis dėlto lemiamas vaidmuo kovos dėl gyvybės ar mirties akimirką tenka prisegtiems ir tinkamai veikiantiems saugos diržams.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"