TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Paaugliai pervertina save prie vairo

2009 05 20 0:00
Paaugliams M.Putrimas patarė įgyti jų amžiui leidžiamų kategorijų motoroleriui ar nedideliam motociklui vairuoti.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Daugeliui vairuotojų yra tekę vaikystėje sukinėti žiguliuko vairą sėdint tėvui ant kelių ar pavažiuoti keletą šimtų metrų vieškeliu. Tačiau dažnai paaugliams nepakanka pasivažinėti po sodybą - jie nesibaimina išvažiuoti į gatves, nepagalvoja ir apie galimas pasekmes.

Jauni greičio ir adrenalino mėgėjai ar tiesiog norintieji pasirodyti prieš draugus ir mergaites sukelia tėvams nemažai problemų - be leidimo "pasiskolina" jų mašiną ar partempia į kiemą seną automobilį, kuriam jau seniai laikas keliauti į metalo laužą.

Neapgalvoti poelgiai.

Vilniaus apskrities Vilniaus policijos komisariato Kelių patrulių rinktinės vadas Marius Putrimas teigė, kad didžiausia problema yra paaugliai, vairuojantys motociklus ir motorolerius neturėdami vairuotojo pažymėjimo, arba šios transporto priemonės yra galingesnės nei leidžiama pagal jaunuolių įgytą vairuotojo kategoriją. Jaunųjų automobilių vairuotojų mažiau, bet jie kelia ypač didelį pavojų sau ir aplinkiniams. "Anksčiau buvo labai didelė problema dėl B1 kategorijos, nes šią kategoriją gavę paaugliai vairuodavo bet kokius automobilius, o ne mažus, sveriančius iki 550 kilogramų, kaip buvo leidžiama. Dabar, kai pasikeitė tai kategorijai priskiriamos transporto priemonės, sumažėjo vairuojančių paauglių", - tvirtino M.Putrimas. Pasak pareigūno, dažniausiai jaunuoliai išvažiuoja į gatves slapta pasiėmę tėvų automobilį arba nusipirkę seną, dažnai techniškai netvarkingą mašiną už 300-400 litų iš savo turtu nesirūpinančio suaugusiojo. "Didžiausia problema yra seni automobiliai. Žmonės, kurie turi senus automobilius ir nežino, kaip jų atsikratyti, dažnai parduoda juos nepilnamečiams, nesigilindami į tai, ar paauglys turi vairuotojo pažymėjimą", - dėstė pareigūnas. Toks atsainus automobilių savininkų požiūris neretai atsisuka prieš juos pačius, nes jei automobilis nėra užregistruojamas jį įsigijusio vaiko vardu, šiam sukėlus eismo įvykį ir iš jo pasišalinus, atsakyti už pasekmes tenka teisėtam transporto priemonės savininkui.

Jei paaugliui labai norisi važinėti, M.Putrimas patarė verčiau įgyti teisę vairuoti motorolerį ar motociklą, nes eismo įvykio atveju dvirate transporto priemone greičiausiai būtų padaryta mažiau žalos, be to, vairuotojas, suvokdamas, kad įvykus avarijai labiausiai nukentėtų jis pats, elgsis kelyje atsargiau ir nebandys pasirodyti prieš kitus.

Mažai atsakomybės

Anot M.Putrimo, dažniausiai prie automobilio vairo sėda paaugliai, kuriems iki pilnametystės likę metai ar dveji, tačiau policijai yra tekę užfiksuoti ir dar jaunesnių pažeidėjų - vienas penkiolikmetis vairuotojas pareigūnams buvo įkliuvęs net tris kartus. Tačiau tokie vairuotojai nesuvokia atsakomybės dėl galimų panašaus poelgio pasekmių, be to, jų negalima bausti. Kol vaikui nėra suėję 16 metų, jo padaryti nusižengimai užtraukia atsakomybę tėvams. Tokiu atveju jaunojo vairuotojo tėvai ar globėjai yra baudžiami už Administracinės teisės pažeidimų kodekse apibrėžtą savo pareigų nevykdymą įspėjimu arba bauda iki 200 litų, ir tik tėvų valia, kokiu būdu vaikas bus nubaustas bei sudrausmintas. Sulaukęs 16 metų, už savo veiksmus atsako pats nepilnametis, tačiau jam skiriamos baudos yra perpus mažesnės nei suaugusiesiems.

Pervertintų galimybių pasekmės

Pasak M.Putrimo, dažniausiai paaugliai apie gresiančias baudas negalvoja, jiems rūpi tik pasivažinėti ir pasirodyti prieš draugus. "Tai yra dar viena problema - jei vaikas pasiima automobilį, jis retai važiuoja vienas. Dažniausiai į mašiną sėda keturiese, penkiese ar net šešiese, nes visi nori pasivažinėti, o tada pavojus kyla ne tik vairuojančiajam", - teigė pareigūnas. Jis priminė dvi skaudžias nelaimes, prieš keletą metų įvykusias sostinėje, kai neturėdami teisės vairuoti paaugliai viršiję greitį nesuvaldė automobilių ir ne tik nukentėjo patys, bet pražudė savo draugus. 2006 metų pavasarį Vilniuje, Bukčių gatvėje, nuvažiavo nuo kelio, apsivertė ir į medį atsitrenkė automobilis, kuriuo važiavo penki vos 11-17 metų vaikai, trys iš jų žuvo. Praėjus kiek daugiau nei metams, 2007-aisiais, panaši nelaimė įvyko Laisvės prospekte, kai septyniolikmetis nesuvaldė dideliu greičiu skriejusios mašinos ir ši apsivertė. Trys iš penkių su juo važiavusių 13-16 metų vaikų žuvo, kiti du buvo sunkiai sužeisti. Neapgalvotai pasielgęs ir tragediją sukėlęs vairuotojas neišvengė atsakomybės - anksčiau jau buvęs teistas vaikinas turės už grotų praleisti septynerius su puse metų.

M.Putrimo teigimu, daugiausia atsakomybės dėl savo vaikų poelgių, taip pat ir automobilio vairavimo, turėtų prisiimti tėvai, kurių pareiga - išaiškinti atžaloms, kas leidžiama, o kas ne, ir kodėl taip yra. "Jei vaikas tinkamai auklėjamas, jam neturėtų kilti minčių vairuoti automobilį, kol to daryti negalima", - tikino pareigūnas. "Automobilis - kaip ginklas, tai ne tik priemonė nuvažiuoti iš taško A į tašką B, su juo galima padaryti skaudžią avarija, sužaloti ne tik save, bet ir kitus, o jaunimas apie tai ne visada pagalvoja."

Užsienio praktikai - ne

Lietuvoje, kaip ir daugumoje pasaulio šalių, įgyti teisę vairuoti automobilį galima sulaukus 18 metų, tačiau vienoje didžiausių valstybių Jungtinėse Amerikos valstijose vairuotojo pažymėjimą galima gauti sulaukus vos 16 metų, o Australijoje - 17 metų. M.Putrimo nuomone, ši užsienio šalių praktika Lietuvoje visiškai nepasiteisintų ir sukeltų dar daugiau problemų, nes tokio amžiaus jaunuoliai dar nėra pakankamai subrendę. "Mano nuomone, reikėtų leisti vairuoti net ne nuo 18, o nuo 21 metų. Toks žmogus būtų labiau "susitupėjęs", turėtų daugiau atsakomybės."

Vairavimo mokyklos "Rigveda" direktorė Jurgita Lingienė nepritarė galimybei dar labiau padidinti minimalų vairuotojų amžių, tačiau taip pat mano, kad amerikietiška praktika Lietuvoje neatneštų naudos. "Tik ne lietuviškai vairavimo kultūrai esant. Nors Amerikoje žymiai daugiau vairuotojų ir automobilių, didesni eismo srautai, ten vairuotojai kultūringesni", - tvirtino ji. Pasak J.Lingienės, dažniausiai mokytis vairuoti jaunuoliai ateina vos sulaukę 18 metų, kuo greičiau, kai tai jiems yra leidžiama. Dalis mokinių ateina į vairavimo mokyklą bent šiek tiek mokėdami elgtis su automobiliu: žino, kaip jį užvesti, kaip spausti pedalus ir kiek sukti vairą, nes dauguma, ypač berniukai, jau būna pasipraktikavę su tėvų automobiliais. Tačiau J.Lingienė pabrėžė, kad net mokantys vairuoti nepilnamečiai negali būti pasirengę išvažiuoti į miestų gatves, nes nėra pakankamai subrendę. "Kiekvienam dalykui gyvenime turi ateiti laikas - kaip ateina laikas eiti į mokyklą, studijuoti, taip ateina laikas vairuoti - jaunuoliai turi tai suprasti", - teigė ji.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"