TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Pačiam pakeisti akumuliatorių nebepavyksta

2016 09 27 6:00
Gamintojams pradėjus montuoti automobiliuose „Start&Stop" sistemas, akumuliatorių keitimas tapo sudėtingesnis. Lietuvos žinių archyvo nuotrauka

Artėjant žiemos sezonui dauguma dyzelinių automobilių savininkų susimąsto, ar tinkamai veiks jų automobilių pakaitinimo žvakės, akumuliatorius. Pakaitinimo žvakės, skirtingai negu universalios paleidimo žvakės, naudojamos benzininiuose varikliuose, yra įvairios konstrukcijos ir skirtingai veikia.

Pasak mašinų detalėmis prekiaujančios įmonės atstovo Jono Mikšiūno, dyzelinių automobilių pakaitinimo žvakes galima suskirstyti į keletą pagrindinių rūšių. Naujesnių modelių varikliuose naudojamos pakaitinimo žvakės yra valdomos elektroniniu būdu, taip pat dažnai turi įmontuotą slėgio jutiklį (PSG).

„Pakaitinimo žvakės su slėgio jutikliais sukurtos taip, kad leidžia maksimaliai sumažinti dyzelinių variklių į aplinką išmetamų teršalų emisiją. Matuojant slėgį galima kur kas tiksliau valdyti ir optimizuoti degimo procesą. Visiška naujove tai pavadinti sunku, nes pirmieji šios technologijos bandymai prasidėjo dar prieš dešimtmetį. Ji prigijo ir plačiai taikoma pastaraisiais metais į rinką paleidžiamuose naujuose automobiliuose“, – kalbėjo J. Mikšiūnas.

Dyzeliniuose varikliuose taikant naujas technologijas su iššūkiais susidūrė ir pakaitinimo žvakių gamintojai. /„Denso“ nuotrauka

Valdomos elektroniniu būdu

Slėgio daviklius turinčiose žvakėse naudojami pjezo kristalai – elementai, kurie judesį gali paversti elektros impulsu, ir priešingai. Paveikus elektros srove pjezo kristalai plečiasi, o juos suspaudus – vėl sužadina elektros srovę. Kai kurių pakaitinimo žvakių gamintojų naudojamose sistemose slėgis suspaudžia žvakės strypelį, o jis per diafragmą paveikia pjezo elementą. Kiti gamintojai taiko tiesioginį pjezo efektą – žvakės strypelis suspaudžia pjezo elementą ir šis sužadina elektros srovę.

„Šiuolaikinės pakaitinimo žvakės yra valdomos elektroniniu būdu, o sumontuotų daviklių fiksuojami duomenys tiesiogiai perduodami į variklį valdantį kompiuterį. Taip automobilio sistema gali optimaliai „prižiūrėti“ vožtuvus ir į cilindrą įpurškiamų degalų kiekį. Grįžtamasis ryšys automobilio elektronikai leidžia koreguoti degalų ir oro mišinį, kad į aplinką patektų kuo mažiau azoto oksidų. Taigi veikimo principas panašus kaip katalizatoriuose montuojamų lambda zondų. Mažesnis degalų suspaudimo laipsnis, taip pat pritaikoma išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema padeda nustatyti optimalią uždegimo kameros temperatūrą“, – vardijo sistemos pranašumus pašnekovas.

Anot jo, slėgio daviklius turinčios kaitinimo žvakės taip pat užima mažiau vietos, leidžia konstruoti kompaktiškesnius dyzelinius variklius. Pastaraisiais metais inžinieriams tai tapo dideliu iššūkiu, mat šiuolaikiniuose automobiliuose nuolat gausėjant įvairios papildomos įrangos, kompiuterinių sistemų ir daviklių lieka vis mažiau erdvės po variklio dangčiu.

Atlaiko itin aukštą temperatūrą

J. Mikšiūno teigimu, šiuolaikiniuose dyzeliniuose varikliuose naudojamos technologijos lėmė, kad dabar žvakės gaminamos iš inovatyvių medžiagų. Pavyzdžiui, keraminių žvakių apvalkalų lydymosi temperatūra itin didelė.

„Į senas pakaitinimo žvakes buvo dedama vienguba, iš vielos pagaminta spiralė, vėliau imta montuoti dvigubas. Tačiau šiuolaikiniai varikliai konstruojami taip, kad iki labai aukštos temperatūros, siekiančios 1300 laipsnių, pakaitinimo žvakės turi įkaisti vos per porą sekundžių. Tam praverčia įvairūs elementai, pavyzdžiui, keraminiai apvalkalai, kurių lydymosi temperatūra labai didelė. Tarpas tarp kaitinimo elemento ir keraminio apvalkalo užpildomas specialia medžiaga – silicio nitridu, kuris, kaip ir naudojamas apvalkalas, gali ilgą laiką atlaikyti itin aukštą temperatūrą“, – aiškino J. Mikšiūnas.

Šiuolaikinių dyzelinių automobilių varikliams paprastai taikomas trijų pakopų pakaitinimo procesas: parengiamasis pakaitinimas, pakaitinimas paleidimo metu ir baigiamasis pakaitinimas jau paleidus variklį. Dėl griežtėjančios išmetamųjų dujų kontrolės neretai gamintojai yra priversti paleidimo procesą projektuoti taip, kad pakaitinimo žvakės veiktų daug ilgesnį laiką, o kai kuriais atvejais trumpam įsijungtų net mašinai važiuojant. Visi šie poreikiai lėmė dalinį pakaitinimo žvakių atnaujinimą.

Teks keliauti į servisą

Ruošiant automobilį šaltajam metų laikui neapsieinama ne tik be „kosėjančių“ pakaitinimo žvakių patikrinimo bei pakeitimo, bet ir užtikrinimo, kad patikimai veiks automobilio akumuliatoriaus. Šis kiekvienoje mašinoje esantis agregatas, kaip ir daugelis kitų sistemų, tampa vis sudėtingesnis.

Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

„Šiuolaikiniuose automobiliuose dažnai montuojamos degalus taupyti padedančios ir teršalų emisiją mažinančios „Start&Stop“ sistemos. Jeigu jūsų automobilyje ji yra, teks atsisakyti minties, jog akumuliatorių pakeisite pats. Jei norite išvengti problemų, primygtinai rekomenduojame tai daryti tik autoservisuose“, – perspėjo J. Mikšiūnas.

Tokia iš pirmo žvilgsnio paprasta procedūra tapo sudėtinga, mat esant „Start&Stop“ sistemai būtina laikytis nustatytos akumuliatoriaus keitimo ir informacijos apie jo pakeitimą kodavimo centrinio automobilio kompiuterio atmintyje procedūros. „Jei mašinoje yra „Start&Stop“ sistema, vadinasi, joje sumontuotas ir specialus akumuliatorius, pritaikytas atlaikyti gerokai daugiau variklio paleidimo ciklų. Akumuliatorius apkraunamas kur kas labiau. Juk ši sistema kaskart, sustabdžius automobilį ar įjungus laisvą pavarą, variklį išjungia, tad akumuliatoriui tenka vėl jį paleisti iš naujo. Trumpam išjungus variklį kitos sistemos, pavyzdžiui, kondicionavimo ir šildymo, taip pat žibintai, muzikos grotuvas, neišsijungia, toliau vartoja energiją“, – dėstė pašnekovas.

Automobiliuose, turinčiuose „Start&Stop“ sistemą, montuojami dviejų tipų akumuliatoriai. EFB akumuliatoriai naudojami automobiliuose, kuriuose nėra stabdžių energijos regeneravimo sistemos. Kai taikoma stabdžių energijos rekuperacija, montuojami AGM tipo akumuliatoriai. Jų pakeitimas nuo to netampa paprastesnis, nes būtini specialūs diagnostikos prietaisai, kuriuos turi tik profesionalūs servisai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"