TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Padangų reeksportas šildo kišenes

2013 04 22 6:00
Kinijoje pagamintos padangos - paklausiausios reeksporto prekės.  Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Lietuvos verslininkų išradingumas stulbina. Pasirodo, jie sugeba į gretimas šalis reeksportuoti ne tik begalę naudotų automobilių, bet ir šiems skirtas padangas.   

Reeksporto apimtis stebina ne juokais. Agentūros "Investuok Lietuvoje" duomenimis, 2012 metais į mūsų valstybę buvo importuota padangų už 376,12 mln. litų, o eksportuota - už 111,9 mln. litų. Kitaip sakant, į užsienį iškeliavo net 29 proc. Lietuvą aplankiusio transporto priemonių "apavo".

Maža to, kaip tvirtino agentūros "Investuok Lietuvoje" vyriausiasis analitikas Vadimas Ivanovas, maždaug už 160 tūkst. litų pernai eksportuotų padangų - lietuviškos kilmės. Tiesa, jis negalėjo pasakyti, ar tos padangos buvo pagamintos, ar tik restauruotos. Dienraščiui LŽ nepavyko rasti galimų gamintojų. Padangų prekyba užsiimančios Panevėžio individualios įmonės "Egzotika" savininkas tikino irgi nežinąs nė vieno Lietuvos verslo subjekto, kuris gamintų naujas padangas. Verslininkas spėjo, jog tai gali būti namudiniu būdu atnaujintos naudotos padangos. Iš dalies tai patvirtina ir Statistikos departamento (SD) dienraščiui pateikta informacija.

Pasak V.Ivanovo, daugiausia per Lietuvą reeksportuojamos lengviesiems automobiliams, autobusams ir krovininėms mašinoms skirtos naujos padangos. Užsienyje lietuviai taip pat sugeba parduoti specializuotam miško ir žemės ūkio transportui, motociklams, dviračiams ir net orlaiviams pritaikytą "apavą".

Dvi padangų reeksportu užsiimančios įmonės veikia Panevėžyje. Tai - Aleksandro Baniulio firma "Protekta" ir bendrovė "Naftėnas". Kalbėdamas su LŽ žurnalistu "Naftėno" vadovas Dainius Janėnas sakė, kad įmonė reeksportuoja lietuviams mažai žinomos, bet Kinijoje vienos didžiausių padangų kompanijų "Triangle Tyre", taip pat kitų kinų gamintojų - "Longmarch", "Antyre", "Roadsun" - produkciją.

"Anksčiau kinų padangas reeksportuodavome į tris valstybes - Latviją, Estiją ir Vengriją. Pastarojoje jų parduodavome ypač daug. Po 1990-ųjų, kai Vengrija išsivadavo iš Sovietų Sąjungos globos, šioje šalyje liko labai daug rusiškos technikos, o jai idealiai tiko Kinijoje gaminamos padangos", - prisiminė D.Janėnas.

"Naftėno" vadovas teigė, jog ryšiai su Vengrija nutrūko, kai vengrai patys pradėjo tiesiogiai bendrauti su kinais. "Tarpininkas iš Lietuvos jiems tapo nereikalingas", - liūdnai juokavo verslininkas.

Šiandien, anot D.Janėno, padangų reeksportas sudaro tik menką dalį to, kas buvo prieš kelerius metus. "Per metus į Estiją ir Latviją reeksportuojame padangų maždaug už milijoną litų. Tai, žinoma, nėra daug", - pripažino LŽ pašnekovas.

Beveik visos "Naftėno" reeksportuojamos padangos skirtos sunkvežimiams ir žemės ūkio technikai. "Pagrindinis mūsų verslas - pardavinėti degalus žemdirbiams ir krovinių vežėjams. Kartu partneriams, kurių turime ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje, įsiūlome ir padangų", - dalijosi verslo paslaptimis D.Janėnas.

"Protektos" savininkas A.Baniulis LŽ sakė, kad jo įmonė "padangomis prekiauja visame pasaulyje". "Tačiau pastaruoju laiku vis labiau orientuojamės į Lietuvos rinką, nes čia parduoti padangas yra pelningiausia", - pažymėjo panevėžietis verslininkas.

Statistikos departamento dienraščiui LŽ pateikti duomenys rodo, kad, pavyzdžiui, 2012-aisiais didžiausios naujų pneumatinių guminių padangų reeksporto iš Lietuvos rinkos buvo Latvija ir Rusija - į šias šalis jų išvežta atitinkamai už 24,92 mln. ir 23,09 mln. litų. Tarp valstybių, į kurias buvo eksportuojamos naujos padangos, dominuoja mūsų rytinės kaimynės - Rusija, Baltarusija, Ukraina ir kitos, tačiau esama ir egzotiškų kraštų. Tarkime, Kuba. Per praėjusius metus Lietuvos verslininkai į šią šalį išvežė padangų už 596,2 tūkst. litų.

SD duomenimis, Lietuvoje restauruotas padangas 2012-aisiais noriai pirko vokiečiai ir rusai - atitinkamai už 2,42 mln. ir 309,2 tūkst. litų. Tarp egzotinių kraštų, į kuriuos keliavo mūsų šalyje atnaujintas transporto priemonių "apavas", dėmesį kausto tolimoji Afrikos valstybė Gambija. Į ją lietuviai pernai nugabeno 234,1 tūkst. litų vertės restauruotų padangų.

R.Lipeikio nuomone, padangų reeksportas yra gera priedanga slėpti mokesčius. / LŽ archyvo nuotrauka

Kita vertus, "Egzotikos" savininkas Rokas Lipeikis patarė pernelyg nesidžiaugti solidžia padangų reeksporto apimtimi. "Mano nuomone, šiandien tai yra vienas būdų slėpti mokesčius, - kalbėdamas su LŽ žurnalistu lyg kirviu kirto verslininkas. - Žinoma, dauguma rimtų padangų pardavėjų užsiima realiu reeksportu. Tokios, sakyčiau, yra ir "Naftėnas" su "Protekta". Tačiau nemažai verslininkų turi įtarimų, kad dalis prieštaringos reputacijos firmelių jokiu padangų reeksportu neužsiima, o į statistiką vis tiek patenka. Geriausiu atveju, ką jos "reeksportuoja", tai - apskaitos popieriai."

R.Lipeikio teigimu, nesąžiningi verslininkai naudojasi įstatymų ir mokesčių spragomis tiek prekiaudami su Muitų sąjungos šalimis (Rusija, Baltarusija ir Kazachstanu), tiek su kitomis Europos Sąjungos (ES) narėmis. "Sienų tarp ES valstybių nėra, tačiau pateikus Valstybinei mokesčių inspekcijai duomenis apie neva eksportuotas padangas į Latviją ir Estiją, jau nereikia į Lietuvos biudžetą mokėti 21 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM). Vėliau tokios padangos pirkėjams siūlomos, pavyzdžiui, Gariūnuose. Ne kartą ir ne du šiame Vilniaus turguje mačiau naujų padangų, kurių kaina, palyginti su legaliai parduodamais jų analogais, mažesnė lygiai tiek, koks yra PVM dydis", - stebėjosi "Egzotikos" vadovas.

R.Lipeikis tvirtino, kad apsimoka imituoti tariamą reeksportą ir į Muitų sąjungos šalis. "Tada vis tiek susigrąžinamas PVM. Maža to, Lietuva yra puiki tarpinė stotelė slėpti mokesčius nuo savo valstybės ir nesąžiningiems Baltarusijos verslininkams. Kur nors Kinijoje po 5 JAV dolerius (13,20 lito) pirktos padangos atgabentos į mūsų šalį stebuklingai "pabrangsta" iki 20 JAV dolerių (52,80 lito) ir daugiau. Aišku, įvežus jas į Baltarusiją nuslepiamos tikrosios pajamos", - dėstė LŽ pašnekovas.

Metai Apimtis (mln. litų)

2007 72

2008 66,3

2009 43

2010 74,6

2011 99,9

2012 111,9

Šaltinis: Statistikos departamentas

Vieta Šalis Eksporto apimtis (mln. litų)

1. Latvija 24,92

2. Rusija 23,09

3. Lenkija 15,81

4. Vokietija 10,79

5. Baltarusija 9,48

Šaltinis: Statistikos departamentas

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"