TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Pareigūnai tramdys nelegalų eksportą

2013 04 02 6:01
Romo Jurgaičio nuotraukos/Automobiliais su lietuviškais numeriais daugumoje buvusios Sovietų Sąjungos valstybių galima važinėti neribotą laiką.

Moldovoje beveik pusė važinėjančių lengvųjų automobilių yra su lietuviškais registracijos numeriais. Maskvoje jų priskaičiuojama apie 10 tūkst., nemažai Lietuvoje registruotų mašinų važinėja Ukrainoje, Užkaukazės šalyse.

Sukrėsti nelegalaus automobilių eksporto masto mūsų šalies pareigūnai grasinasi jį pažaboti.

Į Rusiją, kitas Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalis, taip pat - Ukrainą, Moldovą, Gruziją, Azerbaidžaną ir Armėniją iš Lietuvos išvežami daugiausia naudoti lengvieji automobiliai. Statistikos departamento (SD) duomenimis, vien pernai iš mūsų šalies į Rytuose esančias valstybes buvo legaliai eksportuota arba reeksportuota mašinų, kurių vertė maždaug 1,81 mlrd. litų. Du trečdaliai lengvųjų automobilių nukeliavo į Baltarusiją, Rusiją, Kirgiziją, Tadžikistaną. O šit Ukraina, Moldova, Užkaukazės šalys statistikoje nėra minimos tarp tų valstybių, kurios mūsų šalies naudotų automobilių versle galėtų užimti reikšmingą vietą. Kaip teigia SD atstovai, per 2012 metus į Ukrainą nukeliavo mašinų vos už 10,7 mln. litų, į Moldovą - už 3,3 mln. litų, į Gruziją - 5,1 mln. litų, į Armėniją - už 75,8 tūkst. litų. Azerbaidžanas statistikų suvestinėse apskritai nėra minimas. Tad dėl ko šios šalys tapo galvos skausmu Lietuvos pareigūnams?

Išvengia ir baudų, ir muitų

Aiškėja, kad automobilių statistika atspindi toli gražu ne visą padėtį. Neseniai per vieną Rusijos televizijų vietos teisėsaugos darbuotojai skundėsi, kad vien Rusijos sostinėje Maskvoje yra apie 10 tūkst. nelegaliai iš Lietuvos atgabentų automobilių. Jie važinėja su lietuviškais valstybiniais numeriais, o nufotografavus tokias mašinas, pavyzdžiui, viršijusias greitį, surasti jų Lietuvoje gyvenančius savininkus ir nubausti juos esą yra neįmanoma.

Siekiant išvengti mokesčių, gudri nelegalaus eksporto sistema taikoma į Ukrainą, Moldovą, Užkaukazės valstybes išvežamiems lengviesiems automobiliams. Pora schemų dienraščiui LŽ atskleidė Nenaujų automobilių pardavėjų asociacijos prezidentas Gintas Braždis.

"Pavyzdžiui, Ukrainos keliuose didelius bosus vežioja daug vadinamųjų tarnybinių mašinų su lietuviškais numeriais, kurių vairuotojai fiktyviai dirba kokioje nors Lietuvos bendrovėje. Automobilis Ukrainoje nėra registruotas, todėl ir į šios šalies iždą muito mokesčio nereikia mokėti. Populiaru Ukrainoje apgaudinėti valstybę ir taikant dar vieną triuką. Tarkim, ukrainiečiai savo šalyje nusiperka sudaužytą automobilį. Vėliau mūsų šalyje įsigyja gerą mašiną, ją išardo ir į Ukrainą įveža detalėmis. Tada jomis tikrai ar tariamai suremontuojamas sudaužytas automobilis. Ir vėl - vietos biudžetas lieka be muito mokesčio", - kalbėjo LŽ pašnekovas.

D.Zasą stebina, kad Lietuvos įmonės savo vardu gali įregistruoti kiek tik nori automobilių.

Išvažiuoja su įgaliojimais

Darius Zasas, Lietuvos policijos departamento (PD) Kriminalinės policijos biuro Nusikaltimų tyrimo pirmosios valdybos antrojo skyriaus viršininkas, tvirtino, kad mūsų teisėsaugai nelegalus naudotų automobilių eksportas į Rytų šalis - didžiulis galvos skausmas. "Gausybė automobilių su lietuviškais valstybiniais numeriais zuja ne tik Ukrainos keliais. Juokaujame, kad apie pusė Moldovos mašinų parko yra "lietuviškas". Lietuvoje registruotų automobilių gausa pasižymi Užkaukazė", - teigė pareigūnas.

Jis patvirtino, kad nemaža dalis "lietuviškų" mašinų Rytų šalyse yra naudojamos kaip tarnybinės. "Lietuvoje netrūksta įmonių, kurių vardu yra įregistruota kelios dešimtys neva tarnybinių automobilių, tačiau jose dirba vos du ar trys darbuotojai. Paprastai tokios įmonės steigėjas ar savininkas yra arba užsienio valstybės pilietis, arba turintis verslo ar giminystės ryšių su tam tikra valstybe asmuo. Kodėl spėjame, kad tos Lietuvoje registruotos mašinos svečiose šalyse gali būti naudojamos ir kaip tarnybinės? Vairuotojams yra išrašomi įgaliojimai, kurių Lietuvoje nereikia, tačiau jie būtini vairuojant automobilius kaimynų šalyse - Rusijoje, Ukrainoje, Moldovoje ir t. t. Kirsti sieną turint įgaliojimą irgi nėra didelių sunkumų - tai leidžia įstatymai. Tačiau iš esmės tai yra nelegalaus eksporto atvejai, nes nuo palikusių mūsų kraštą transporto priemonių nėra sumokamas, pavyzdžiui, pelno mokestis", - sakė D.Zasas.

Registruoja visi, kas netingi

Tačiau didžiausių problemų, kaip sakė pareigūnas, gali pridaryti anaiptol ne nesumokėti valstybei mokesčiai, o draudimo žala. "Automobilis kurį laiką važinėja svetimoje valstybėje, kol nepakliūva į avariją. Gerai, jei tretiesiems asmenims padaryta žala nėra didelė. Bet ar įsivaizduojate, kokias sumas mūsų šalyje gyvenančiam automobilio savininkui galėtų tekti pakloti, jei, pavyzdžiui, per eismo įvykį žūtų žmogus?" - klausė pareigūnas.

D.Zasas sakė, kad tartis, kaip užkardyti nelegalų automobilių eksportą, reguliariai renkasi PD, "Regitros", Valstybinės mokesčių inspekcijos atstovai, tačiau kol kas, atrodo, tie susitikimai apčiuopiamų rezultatų nedavė.

"Surasti universalų sprendimą sunku, nes galimybė piktnaudžiauti atsiranda ne vien dėl Lietuvos, bet ir dėl kitų valstybių teisinių spragų. Akivaizdu, kad Lietuvoje yra visiškai nuvertinti ir automobilių registracija, ir valstybinių numerių išdavimas. Leidžiame mašinas registruoti visiems ir tokiu būdu, kokiu tik kas pageidauja. Kitose Europos Sąjungos valstybėse įstatymai nė iš tolo neleidžia tokių dalykų. Tarkim, kad ir toje pačioje Belgijoje įmonės ar savo vardu niekaip neįregistruosi tiek automobilių, kiek tik užsimanai", - sakė pareigūnas.

Jam keista pozicija ir tų valstybių, kurios metų metais leidžia be jokių kliūčių važinėti Lietuvoje registruotais automobiliais.

Legalaus automobilių eksporto pokytis

Metai    Eksporto apimtis (mlrd. Lt)

2007    2,06

2008    1,96

2009    1,31

2010    1,69

2011    2,65

2012    1,81

Šaltinis: Statistikos departamentas

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"