TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Pasaulio automobilių pramonėje – ir dramos, ir kuriozai

2015 10 05 6:00
Pernai antrąjį ketvirtį nuo savo konvejerių nuridenusi kiek daugiau nei 6 tūkstančius naujų automobilių, šiemet tuo pat metu Venesuela džiaugėsi didžiausiu jų gamybos (+77,3 proc.) augimu pasaulyje.   LŽ archyvo nuotrauka

Tarptautinės automobilių gamintojų organizacijos (OICA) duomenimis, 2015 metų antrąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, pasaulyje buvo pagamintos 45 602 805 naujos lengvosios mašinos, arba 0,5 proc. daugiau nei pernai balandį-birželį (45 380 398). Naujausioje OICA ataskaitoje taip pat puikiai matyti ir dramatiški gamybos pokyčiai pasauliniu mastu.

Ataskaita atskleidžia visišką naujų automobilių gamybos sąstingį Nepriklausomų Valstybių Sąjungos (NVS) ir Pietų Amerikos rinkose. Iš 45 į OICA ataskaitą įtrauktų pasaulio valstybių labiausiai (86,7 proc.) naujų lengvųjų mašinų surinkimas krito Ukrainoje, kuri iš NVS išstojo 2014 metais – po to, kai Rusija okupavo Krymą. Vėliau Vakarų ekonominės sankcijos skaudžiai smogė ir pačios okupantės, ir visos jos vadovaujamos NVS naujų automobilių pramonei. Tarkim, Rusijos gamintojai antrąjį šių metų ketvirtį pagamino 27 proc., Baltarusijos – 39 proc., Azerbaidžano – 0,7 proc., Kazachstano – 53,1 proc., Uzbekistano – 6,8 proc. mažiau naujų lengvųjų automobilių nei per tą patį laikotarpį praėjusiais metais. Iš viso NVS erdvėje balandį-birželį nuo konvejerių nuriedėjo 865 582 naujos mašinos, arba net 25,3 proc. mažiau nei 2014 metų antrąjį ketvirtį.

Iš NVS – į ES Rytus

OICA ataskaitose naujus lengvuosius automobilius gaminančios NVS šalys priskiriamos prie Europos žemyno valstybių. Logiška būtų, jei tragiškai sumenkus mašinų gamybai antroje pagal dydį ir reikšmę Senojo žemyno sąjungoje (NVS), tai būtų neigiamai atsiliepę ir visos Europos pramonei. Bet šitaip, laimei, neatsitiko.

Organizacijos duomenimis, šiemet nuo balandžio iki liepos 1 d. Europoje buvo pagaminta 10 387 163 nauji automobiliai, arba 2,5 proc. daugiau nei antrąjį ketvirtį pernai. Senojo žemyno automobilių pramonę į priekį tempė ir tradiciškai mašina gamyba nuo amžių amžinųjų užsiimančios šalys Italija (+43,1 proc.), Ispanija (+12,8 proc.), Prancūzija (+5,8 proc.), ir dar tik kylančios naujosios „žvaigždės“ - Slovėnija (+50,8 proc.), Suomija (+47,9 proc.). Tai dramatiškas pokytis: neatmetama galimybė, kad kritus gamybos apimtims NVS šalyse, jas perima Europos Sąjungos erdvei priklausančios Rytų Europos valstybės.

Slovėnų sėkmė mažai ką turėtų stebinti, nes į šią šalį gamybos pajėgumus naujoms mašinoms ar jų komponentams rinkti pastaraisiais metais atkėlė „Audi“, BMW, „Citroen“, „Daimler“, „Ford“, GM, „Iveco“, „Jaguar“, „Nissan“, „Opel“, „Peugeot“, „Renault“, „Škoda“, „Toyota“, „Volkswagen“, „Volvo“, bet suomių dominavimas auginant gamybą savo šalyje nuostabą kelia net rinkos žinovams. Suomijai pasižymėjo jau praėjusais metais, kai naujų mašinų surinkimas šioje skandinavų valstybėje, palyginti su 2013 metais, netikėtai stryktelėjo į viršų 484,6 proc. Tai buvo geriausias rezultatas pasaulyje.

Kada suomiai tapo vienais dinamiškiausių pasaulyje mašinų gamintojų? Pasirodo, Suomijos miestelyje sunkiai lietuviams ištariamu pavadinimu Ūsikaupunkis vietos kompanija „Valmet Auto“ jau seniai gamina prabangios klasės automobilius („Porsche“, „Lamborghini“), kabrioletus (BMW, „Mini“, „Renault“) ir elektromobilius („Think“).

Didelis pakilimas Suomijoje jaučiamas nuo 2012-ųjų, kai vokiečių „Daimler“ sudarė sutartį su „Valmet Auto“ dėl kompaktinių A klasės automobilių „Mercedes-Benz“ gamybos. Suomiai įsipareigojo iki 2016-ųjų nuo konvejerių nuridenti 100 tūkst. mersedesų. Jau pernai jų surinko 45 tūkstančius.

BRICS konvulsijos

Agresyvėjanti Rusija dideles bendradarbiavimo viltis deda į BRICS šalis – Braziliją, Indiją, Pietų Afriką, Kiniją (penktoji asociacijai priklausanti valstybė - pati Rusija). Dar visai neseniai asociacijos iniciatoriai gyrėsi, kad jau 2050 metais BRICS priklausančių šalių aljansas taps pačiu ekonomiškai stipriausiu pasaulyje, kur bus generuojama didžiausia planetos bendrojo vidaus produkto dalis.

Tačiau bent jau sprendžiant iš pastarojo meto pasiekimų naujų automobilių gamybos srityje, ambicingus planus BRICS asociacijai greičiausiai teks atidėti ilgam, o gal net – visam laikui.

OICA duomenimis, 2015 metų antrąjį ketvirtį naujų mašinų surinkimas krito trijose iš penkių BRICS šalių. Be Rusijos, balandį-birželį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, net 18,5 proc. naujų automobilių gamyba krito Brazilijoje ir 14,6 proc. Indijoje. Nedidelis (2,6 proc.) gamybos kilimas buvo fiksuotas Kinijoje.

Tiesa, pasižymėjo Pietų Afrika, kur per tris antro ketvirčio mėnesius buvo fiksuotas 22,4 proc. vietos naujų automobilių pramonės pakilimas. Tačiau Afrikos žemyną atstovaujančioje BRICS šalyje per pirmąjį ketvirtį buvo nuo konvejerių nuridenta vos 301 234 naujas automobilis, arba tiktai 6,9 proc. nuo bendro asociacijos valstybėse balandį-birželį pagaminto naujų automobilių kiekio (4 357 287).

Pasaulio gamybos kuriozai

Tačiau gamintojų iš Pietų Afrikos sėkmė daug prisidėjo, kad iš penkių OICA ataskaitoje minimų žemynų Afrika taptų tuo kontinentu, kuriame 2015 metų balandį-birželį naujų automobilių gamyba, palyginti su antruoju ketvirčiu pernai, augo sparčiausiai – 22 proc. Tai beveik identiškas rezultatas tam, kuris buvo fiksuotas Pietų Afrikoje. Šis faktas nuostabos nekelia, nes šioje šalyje nuo konvejerių nuriedėjo beveik visas Afrikos žemyne per tris mėnesius surinktų naujų automobilių kiekis.

Labiausiai, net 17,2 proc. naujų lengvųjų automobilių gamyba nuo balandžio iki liepos 1 d. iš žemynų krito Pietų Amerikoje. Jame naujas mašinas renka trys valstybės – Argentina, Brazilija ir komunistų valdoma Venesuela. Kuriozas, bet ši šalis antrąjį šių metų ketvirtį fiksavo net 77,3 proc. pramonės šuolį. Tai geriausias pasiekimas planetoje.

Tiesa, Venesueloje balandį-birželį buvo surinkta vos 10 992 (0,7 proc.) nauji automobiliai iš 1 532 413, kurie per tris mėnesius nuo konvejerių nuriedėjo Pietų Amerikoje.

Prie kuriozų galima priskirti ir tai, kad 2015 metų antrą ketvirtį pagal naujų automobilių gamybos apimtį į pasaulio milžines pretenduojančią Rusiją aplenkė ne tik Didžioji Britanija (842 319), bet ir mažytis Tailandas, kur buvo pagaminti 935 251 naujas automobilis.

Naujų automobilių gamyba pagal žemynus, 2015 m. II ketv.

VietaŽemynasPagaminta automobilių (vnt.)Pokytis*
1.Azija ir Okeanija23 793 5280
2.Europa9 477 218+5
3.Šiaurės Amerika9 031 079–0,9
4.Pietų Amerika1 532 413–17,2
5.Afrika257 924+22

*Palyginti su 2014 m. balandžiu-birželiu.

Šaltinis: OICA.

Pasaulio didžiausių automobilių gamintojų tryliktukas, 2015 m. II ketv.

VietaŠalisPagaminta automobilių (vnt.)
1(1).*Kinija12 095 000
2(2).JAV6 120 593
3(3).Vokietija3 084 780
4(4).Pietų Korėja2 321 841
5(5).Indija2 049 037
6(6).Meksika1 812 371
7(7).Ispanija1 457 103
8(8).Brazilija1 276 638
9(9).Prancūzija1 038 000
10(11).Tailandas935 251
11(12)Didžioji Britanija842 319
12(10).Rusija730 378

*Skliausteliuose pažymėta 2014 m. II ketv. užimta vieta

Šaltinis: OICA.

Pasaulio šalių penketukas, kur naujų automobilių gamyba augo sparčiausiai, 2015 m.II ketv.

VietaŠalisPagaminta automobilių (vnt.)Pokytis (proc.)*
1.Venesuela10 922+77,3
2.Slovėnija73 647+50,8
3.Pakistanas110 970+48,4
4.Suomija42 000+47,9
5.Italija519 378+43,1

*Lyginant su 2014 m. II ketv.

Šaltinis: OICA.

Pasaulio šalių penketukas, kur automobilių gamyba krito sparčiausiai, 2015 m. II ketv.

VietaŠalisPagaminta automobiliųPokytis (proc.)*
1.Ukraina3181–86,7
2.Kazachstanas8794–53,1
3.Baltarusija6850–39
4.Rusija730 378–27
5.Belgija221 928–22,8

*Lyginant su 2014 m. II ketv.

Šaltinis: OICA.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"