TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Pasiligojusi techninės apžiūros sistema

2010 09 08 0:00
Techninės apžiūros centruose automobilio patikra trunka apie 15-20 minučių, tačiau per tokį trumpą laiką neįmanoma nustatyti visų mašinos gedimų.
LŽ archyvo nuotrauka

Privalomoji automobilio techninė apžiūra Lietuvoje negarantuoja, kad per šią patikrą bus nustatyti visi mašinos gedimai. Priešingai, net techniškai netvarkingas ir mirtiną pavojų eismo dalyviams keliantis automobilis gali būti pripažintas tinkamas ir saugus naudoti.

Su tokia absurdiška situacija susidūrė Mindaugas Lužys. Vyras įsitikinęs - privalomosios techninės apžiūros sistema šiandien sudaro galimybes į gatves išriedėti ne tik techniškai tvarkingiems, bet ir visiškai nesaugiems automobiliams.

Meistrų verdiktas šokiravo.

Šią vasarą M.Lužys kartu su dukra viename naudotų mašinų turguje įsigijo 2005 metų laidos automobilį "Opel Astra". Sutvarkę pirkimo formalumus ir užregistravę automobilį dukros vardu, pirkėjai mašiną nedelsdami nuvarė į techninės apžiūros centrą, kur specialistai atliko privalomąją transporto priemonės patikrą.

Vyro teigimu, apžiūrėję mašiną kontrolieriai didelių priekaištų jai neturėjo - išrašė techninės apžiūros taloną ir palinkėjo gero kelio. Kai automobilis nuvažiavo 500 kilometrų, M.Lužys apsilankė viename autorizuotame "Opel" servise. Čia jis išgirdo šokiruojančią žinią.

"Serviso meistrai apžiūrėjo automobilį ir pranešė, kad transporto priemonė netinkama eksploatuoti. Pasirodo, šiuo automobiliu važinėti pavojinga, nes vairo kolonėlės korpusas suvirintas, kairės pusės lonžeronas remiasi į amortizatorių, remontuota ir variklio oro pagalvių sistema. Suradę šiuos ir kitus gedimus serviso meistrai uždraudė eksploatuoti mašiną ir nuoširdžiai patarė geriau ja nevažinėti", - LŽ pasakojo M.Lužys.

Pašnekovas sako nesuprantąs, kam tada reikalinga privalomoji techninė apžiūra, jei jos metu nesugebama pastebėti pavojingų gedimų. "Galime tik įsivaizduoti, kiek Lietuvos keliuose važinėja mašinų, kurios techninės apžiūros centrų specialistų vadinamos tinkamomis eksploatuoti, nors iš tikrųjų yra nesaugios ir galbūt net mirtinai pavojingos. Kam tada mokėti pusšimtį litų už tokią apžiūrą, jei tėra formali procedūra", - piktinosi M.Lužys.

Komisija pažeidimų neaptiko

Atsidūręs dviprasmiškoje situacijoje M.Lužys kreipėsi į Susisiekimo ministeriją, o ši - į Valstybinę kelių transporto inspekciją. Šios institucijos viršininko įsakymu įvykiui tirti buvo sudaryta speciali ekspertų komisija. Ji atliko tyrimą ir pateikė išvadas, kad tinkamai įvertinti automobilio mazgų būklę po jų remonto galima tik atlikus išsamią transporto priemonės diagnostiką, tačiau ši procedūra techninės apžiūros centrams nėra privaloma. Komisijos išvadoje taip pat rašoma, kad nėra pagrindo teigti, jog privalomąją techninę automobilio apžiūrą atlikęs kontrolierius savo pareigas vykdė netinkamai.

"Kai gavau tokias išvadas man dar kartą kilo klausimas - kam tada Lietuvoje reikalinga tokia privalomoji techninė apžiūra, jei ji nepajėgi atskleisti automobilio defektų? Jei mūsų atvejį tyrę komisijos nariai teigia, kad automobilis techniškai tvarkingas, gal jie patys norėtų tokia mašina pasivažinėti? Galėčiau jiems ją paskolinti, tik abejoju, ar jie sutiktų rizikuoti", - ironizavo M.Lužys.

Žada griežtesnę tvarką

Susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas kalbėdamas su LŽ neslėpė, kad šis atvejis jam žinomas. Jis neneigė, kad dabartinė privalomoji techninė apžiūra turi trūkumų, ypač vertinant automobilio saugumą. "Taip, spragų iš tiesų yra, bet mes nuolat tobuliname techninės apžiūros tvarką. Galiu užtikrinti, kad Susisiekimo ministerija artimiausiu metu peržiūrės privalomosios techninės apžiūros reikalavimus, kurie leis griežčiau kontroliuoti, ar patikrai pristatyto automobilio saugumo savybės atitinka nustatytus reikalavimus. Kitaip sakant, daugiau dėmesio turės būti skiriama toms mašinoms, kurios buvo patekusios į eismo įvykius ir vėliau remontuotos", - LŽ sakė R.Vaštakas.

Tačiau susisiekimo viceministras nesiryžo spėlioti, kada griežtesnė tvarka įsigalios. "Judame į priekį. Šiemet griežtesni techninės apžiūros reikalavimai įsigaliojo iš JAV atvežtoms mašinoms, ateityje, matyt, kažkas panašaus bus taikoma ir iš Europos valstybių atgabenamiems automobiliams. Žinoma, nekenkiant ir nežlugdant jų importo", - pridūrė R.Vaštakas.

Liberalizavimui pasakė "ne"

Šiuo metu privalomąją techninę apžiūrą Lietuvoje atlieka 10 įmonių, visas jas vienija viena asociacija. M.Lužys LŽ teigė, jog galima nesunkiai suskaičiuoti, kokia yra šių dešimties įmonių metinė apyvarta.

"Per metus privalomosios techninės apžiūros centruose transporto priemonių savininkai palieka ne vieną milijoną litų. Tai milžiniški pinigai, nors paslaugų kokybė - daugiau negu abejotina. Todėl kyla įvairiausių minčių, kodėl valdžios vyrai nepanoro šios verslo srities demonopolizuoti, suteikti teisę techninę apžiūrą atlikti bet kuriam autorizuotam servisui. Galbūt kažkam labai neparanku dalytis pyragu", - svarstė M.Lužys.

Pernai lapkritį iš tiesų buvo užsimota reformuoti privalomosios automobilių techninės apžiūros vykdymą. Net buvo užregistruotas Transporto veiklos pagrindų įstatymo pakeitimo projektas, kuriuo siūlyta leisti tokias apžiūras atlikti automobilių serviso paslaugas teikiančioms įmonėms. LŽ duomenimis, šiai iniciatyvai neprieštaravo nei Saulėlydžio komisija, nei Ūkio ministerija, tačiau pasipriešino Susisiekimo ministerija. Galiausiai Vyriausybė nutarė, kad pritarus šiam projektui nebūtų užtikrintas techninių apžiūrų objektyvumas ir aukšta kokybė, todėl šį pasiūlymą atmetė.

Patikra saugumo neužtikrina

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Transporto inžinerijos fakulteto docentas Robertas Pečeliūnas nesutiko svarstyti, ar tikslinga liberalizuoti privalomosios automobilių techninės apžiūros vykdymą. Tačiau pašnekovas patvirtino, kad nesugebėjimas nustatyti automobilio gedimų, turinčių įtakos transporto priemonės saugumui, bet kuriuo atveju netoleruotinas. "Norint išsamiai ištirti, ar mašina techniškai tvarkinga ir saugi, reikia sugaišti nemažai laiko. Dabar techninės apžiūros centruose automobilio patikra užtrunka apie 15-20 minučių, o per tokį trumpą laiką, be abejo, neįmanoma nustatyti visų gedimų. Todėl nieko nuostabaus, kad techninės apžiūros kontrolierių teigiamai charakterizuotas automobilis vėliau pasirodo esąs rimtą pavojų eismo saugumui keliantis metalo laužas", - LŽ teigė R.Pečeliūnas.

Automobilių servisų tinklo "Kemi" bendraturtis Kęstutis Tubutis taip pat įžvelgia daugybę dabartinės sistemos trūkumų. Labiausiai jį stebina tai, kad Vakarų Europoje nepataisomais pripažinti automobiliai mūsų krašte po kosmetinio remonto nesunkiai gauna pažymą, kad yra techniškai sutvarkyti.

"Nusipirkęs naudotą automobilį niekada nežinai, kas po remonto yra jo viduje. Ne paslaptis, kad tokiose mašinose neretai nebelieka oro pagalvių, nebeveikia kitos saugos sistemos. Tačiau keisčiausia, kad per techninę apžiūrą tokie automobiliai pripažįstami tvarkingi ir saugūs eksploatuoti. Manau, ne taip svarbu, kas atlieka apžiūrą - svarbiausia, kad būtų reali atsakomybė už pasekmes", - neslėpė kritikos K.Tubutis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"