TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Per egzaminą gins tiesiai į gatvę

2014 12 17 6:00
Vairuotojo elgesį kelyje lemia ne laimingos skaičių kombinacijos, o tik praktika prie vairo. LŽ archyvo nuotrauka

„Regitros“ praktikos egzamino metu vairuotojai kitąmet keliaus tiesiai į miesto gatves. Mat „Regitra“ netrukus atsisakys praktikos egzamino dalies aikštelėje. Automobilio statymo ir kitus manevravimo įgūdžius vairuotojai, siekiantys įgyti teisę vairuoti lengvąjį automobilį, demonstruos realaus eismo sąlygomis.

Kančios stovėjimo aikštelėje

Ženklu M pažymėtas vairavimo mokyklos automobilis ir už jo nusidriekusi mašinų kolona – dažnas vaizdas. Pykti mąstančiam piliečiui, trumpam įkliuvusiam už besimokančiojo vairuoti, lyg ir nėra ko - nė vienas negimėme mokėdamas. Įprastai tokį vėžlį kiti eismo dalyviai supratingai ir be garso signalų aplenkia.

Išlaikęs egzaminą ir įgijęs vairuotojo pažymėjimą, pradedantysis automobilį papuošia žaliu klevo lapu. Tačiau atsakomybės krūvis pačiam tenka visai kitas. Pastatyti automobilio sausakimšoje stovėjimo aikštelėje šalia sėdintis instruktorius nebepadės ir papildomo stabdžio pedalo lemiamą akimirką niekas kitas nenuspaus.

Kuo daugiau valandų prie vairo mokinys praleidžia lavindamas įgūdžius, tuo labiau menksta tikimybė, kad vos įgijęs vairuotojo pažymėjimą jis rėšis į kitą automobilį ar pakelės medį. Eismo įvykių statistika rodo, kad kas dešimtas „klevukas“ per pirmuosius dvejus metus tampa eismo įvykio kaltininku, o padaroma vidutinė žala yra maždaug dešimtadaliu didesnė nei labiau patyrusių vairuotojų sukeliamų avarijų.

„Jau pusmetį pamažu atsisakome pratimų aikštelėje. Norime, kad egzaminuojamieji mokėtų valdyti automobilį realiomis, o ne uždaros laboratorijos sąlygomis. Antraip, įgiję teisę vairuoti, vėliau stovėjimo aikštelėse kankinasi ir kitus kankina. B kategorijos egzamine kitąmet aikštelės nebeliks. Vienam klientui aptarnauti galime skirti valandą laiko, tad pats egzaminas miesto gatvėse truks 40-45 minutes. Jo metu instruktorius savo nuožiūra parinks situacijas, kuriose bus įvertinami automobilio statymo ir manevravimo įgūdžiai, esmė nesikeis“, - paaiškino „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Pratimai aikštelėje dings tik iš B kategorijos praktikos egzamino. Norintieji įgyti teisę vairuoti motociklus ar sunkiasvores transporto priemones aikštelės neaplenks – realiomis eismo sąlygomis testuoti įgūdžius būtų pernelyg pavojinga.

Būsimi vairuotojai egzamino metu visus įgūdžius demonstruos gatvėse, o ne aikštelėje./Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Neliks ir maršrutų

Kitąmet B kategorijos vairavimo egzamine galutinai atsisakoma ne tik aikštelės, bet ir konkrečių kompiuterio atsitiktinai parenkamų maršrutų. Juos savo nuožiūra diktuos ir improvizuos „Regitros“ egzaminatoriai.

S. Šuminas pažymėjo, kad keičiantis egzamino tvarkai jo kaina liks ta pati. Šiuo metu kaina skiriama į dvi dalis. Už patį praktikos egzaminą kelyje tenka pakloti 58 litus (16,8 Eur), dar 49 litus (14,2 Eur), kuris buvo žinomas kaip aikštelės mokestis, reikia sumokėti už „Regitros“ pateikiamą B kategorijos transporto priemonę.

„Iškart po Naųjųjų aikštelės oficialiai dar neatsisakysime, nes reikia pakeisti teisės aktą, numatantį kainą iš dviejų dalių – už aikštelę ir už praktikos egzaminą kelyje. Manau, kad tai pavyks padaryti per du tris mėnesius, tuomet neliks jokių teisinių kliūčių įgyvendinti egzamino tvarką. Egzamino kainos kol kas tikrai nekelsime. Esama išlaikančiųjų iš pirmo karto (jie praktikos egzamine sudaro 42-43 proc.), tai leidžia mums nedidinti kainos. Kitaip tariant, tie, kurie iš pirmo karto neišlaiko, apmoka egzaminą geriau pasirengusiesiems“, - atsakė „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas.

Pasak jo, visuomenėje sklandantys nuogąstavimai, kad sunkindama praktikos egzamino sąlygas „Regitra“ stengiasi pasipelnyti, neturi pagrindo. Egzaminų kaina skaičiuojama taip, kad padengtų šios valstybės įmonės sąnaudas. Jei išlaikančiųjų iš pirmo karto skaičius radikaliai imtų didėti, augtų ir egzamino kaina.

Patirtis prie vairo - patirtis ir dar kartą patirtis – tik tokia mantra padės tinkamai parengti vairuotoją iššūkiams kelyje. Vairuotojų mokymą reguliuojančios Valstybinės kelių transporo inspekcijos (VKTI) viršininko pavaduotojas Darius Sadaunykas mano, jog į „Regitros“ inicijuotus egzamino pokyčius reikėtų žvelgti plačiau. „Pirmą svarbų žingsnį žengėme leisdami būsimiems vairuotojams papildomos patirties įgyti treniruojantis su atitinkamą stažą turinčiais šeimos nariais, tačiau liko privalomas vairavimo mokymasis mokykloje. Norime galbūt nuo kitų metų vidurio žengti toliau - suteikti alternatyvą egzaminui „Regitroje“ pasirengti vien tik su šeimos nariais. Ne sėdėdamas prie kompiuterio, o tik kuo daugiau vairuodamas realiomis eismo sąlygomis pradedantis vairuotojas įgyja patirties, kuri leidžia saugiai elgtis kelyje“, - pažymėjo D. Sadaunykas.

Saulius Šuminas patvirtino, kad kitąmet bus atsisakyta tiek B kategorijos egzamino dalies aikštelėje, tiek ir konkrečių maršrutų miesto gatvėmis./LŽ archyvo nuotrauka

Reitingo idėją numarino

Kas geriau išmoko vairuoti – mokykloje iš to duoną pelnantis instruktorius ar bent penkerių metų stažą turintys šeimos nariai (sutuoktiniai, tėvai, vaikai, įvaikiai, broliai, seserys, seneliai ir vaikaičiai)? Tai klausimas, į kurį vienareikšmio atsakymo nėra. Ne visi šeimos nariai, net ir turintys stažą, turi tinkamų įgūdžių, tačiau instruktorių bei vairavimo mokyklų profesionalumas taip pat skiriasi.

VKTI, siekdama informuoti visuomenę apie geriausių rezultatų pasiekusias vairavimo mokyklas bei papildomai jas motyvuoti, o mokytis vairuoti ketinantiems asmenims padėti pasirinkti, šį gruodį paskelbė geriausių rezultatų pasiekusias vairavimo mokyklas. Jas atrinko pagal teorijos bei praktikos egzaminų „Regitroje“ išlaikymo iš pirmo karto procentą ir tai, ar mokykla per vienus metus nebuvo bausta už reikalavimų nesilaikymą.

Kiek anksčiau inspekcija buvo sumaniusi visuomenei pateikti kur kas detalesnį vairavimo mokyklų reitingą: šios būtų įvertintos ne tik pagal egzaminų rezultatus, bet ir daugybę kitų faktorių – nuo automobilių parko naujumo iki instruktorių kvalifikacijos. Tačiau tokį ketinimą komplikavo pasipylę vairavimo mokyklų skundai bei Konkurencijos tarybos patikinimas, kad inspektoriai kiša nosį ne visai į savo daržą ir reitingavimu gali iškreipti laisvos konkurencijos priesakus.

„Kad ir kokius kriterijus siūlėme, vis vieniems ar kitiems neįtikdavo, nors alternatyvių kriterijų niekas nesiveržė siūlyti. Todėl galiausiai nusprendėme ne reitinguoti, o pasiųsti pozityvią žinią ir paskelbti geriausių rezultatų pasiekusias vairavimo mokyklas. Pagal patį objektyviausią kriterijų, kurio neįmanoma nuginčyti. Negalime pažadėti, kad jų rezultatus skelbsime kasmet. Galbūt grįšime prie reitingo idėjos, bet tokiu atveju tektų samdyti reitingavimo profesionalus. Kitaip neapsigintume nuo kritikų, mat kompleksinis reitingavimas yra didžiulis darbas“, - patikino D. Sadaunykas.

Kad egzaminuotojai nepiktnaudžiautų

Inspekcijos sudaryta komisija kiekvienoje apskrityje atrinko po tris geriausių rezultatų Lietuvoje pasiekusias vairavimo mokyklas. Kai kuriose apskrityse buvo atrinkta daugiau vairavimo mokyklų, nes jų vertinimo rezultatai buvo vienodi.

Geriausių rezultatų pasiekusia vairavimo mokykla Lietuvoje tapo Vilkaviškyje veikianti Valentino Jalinsko individuali įmonė. Šios vairavimo mokyklos teorijos žinių egzaminus VĮ „Regitra“ iš pirmo karto išlaikė 89,3 proc. mokinių, o praktinio vairavimo įgūdžių egzaminą – daugiau kaip 65 proc. mokinių.

„Šiemet geriausi mes, o kitąmet galbūt taps kiti. Tačiau smagu, kad kryptingos mūsų pastangos kuo geriau parengti mokinius yra įvertintos“, - pasiekimo nesureikšmino 35 metus šioje srityje dirbantis vilkaviškietis V. Jalinskas. Jo įsteigta vairavimo mokykla, kurioje iš viso moko keturi instruktoriai, veikia aštuonerius metus.

V. Jalinskas teigė, jog vairavimo mokyme svarbiausi ne išlaikymo iš pirmo karto procentai, o tai, kad pradedantis vairuotojas tinkamai pasirengia toliau saugiai vairuoti kelyje, nekelia pavojaus sau ir kitiems eismo dalyviams.

„Praktikos egzamino pakeitimus vertinu teigiamai. Iki tol mokiniai orientuodavosi pagal aikštelėje išmoktus orientyrus, o dabar realiame eisme demonstruodami įgūdžius turės įvertinti daugiau faktorių, atidžiau apsižiūrėti. Kol visi apsipras, bus sunkiau, išlaikančiųjų iš pirmo karto gali ir sumažėti. Svarbu, kad „Regitros“ egzaminuotojai tuo nepiktnaudžiautų, neišgalvotų pratimų, kuriuos būtų sunku atlikti net ir labiau patyrusiam vairuotojui, tuo labiau pradedančiajam“, - įspėjo V. Jalinskas.

Raizgo biurokratinę painiavą

Panašia įžvalga su LŽ pasidalijo ir Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos vadovas Darius Lesickas. Jo manymu, papildomų nesusipratimų gali padaugėti ypač dėl to, jog atsisakoma konkrečių egzamino maršrutų.

„Nors „Regitra“ stengiasi kelti egzaminuotojų kvalifikaciją, bendravimo lygis ne visada aukštas, neretai ir dėl egzaminuotojų kaltės kyla nesusipratimų. Kad atsisakoma pratimų aikštelėje, mes pritariame. Tai reikalingas egzamino sugriežtinimas, tačiau maršrutų panaikinimas skamba dviprasmiškai. Būdavo konkretus maršrutas, dabar suteikiame daug laisvės egzaminuotojui, o tai atveria kelią įvairioms interpretacijoms“, - pažymėjo D. Lesickas.

Kalbėdamas apie bandymą išrinkti geriausiai vairuotojus parengiančias šalies mokyklas, pašnekovas taip pat neslėpė dvejonių. Anot vairavimo mokyklų asociacijos vadovo, iš reitingo nauda visuomenei minimali, mat ir dabar vairavimo mokyklą sąmoningi mokiniai renkasi pagal pažįstamų ar internete aptiktas rekomendacijas, mažiau sąmoningi – pagal kainą.

„Geriau jau dirbtų mažindami biurokratinę painiavą vairavimo mokymo ir egzaminavimo procese. Štai „Regitra“ pavaldi Vidaus reikalų ministerijai, mokyklas prižiūri prie Susisiekimo ministerijos veikianti VKTI, o į instruktorių rengimą trigrašį dar įkiša Švietimo ir mokslo ministerija. Kalbant apie B kategorijos vairuotojų rengimą, biurokratinių nesusipratimų yra mažiau, bet dėl profesionalių sunkvežimių ir autobusų vairuotojų situacija paradoksali. Todėl sunkvežimių vairuotojus iki šiol egzaminuojame kaip mechanikus. Skirtingų institucijų reikalavimai dažnai nesutampa ar net vieni kitiems prieštarauja“, - neslėpė pašnekovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"