TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Perdaryti modeliai suteikia išskirtinumo

2009 01 07 0:00
Automobilio išorę galima pakeisti taip, kad jo neatpažintų net pats savininkas.
"Greek News" nuotrauka

Šiandien, kai transporto priemonių gatvėse vis daugėja, vairuotojai, norėdami išsiskirti, ieško ko nors greitesnio, gražesnio. Automobilis jau nebėra savaime išskirtinis kūrinys, rodantis savininko padėtį visuomenėje, todėl populiaresnės tapo kėbulo, salono ir įrangos perdarinėtojų paslaugos, dar vadinamos "tiuningu".

Angliškas žodis "tuning" reiškia tobulinimą ir reguliavimą, o kalbant apie automobilį - bet kokį jo išorės arba vidaus pakeitimą, kuris pagerina mašinos savybes. Tiesa, vargu ar Rytų Europoje mėgstamos įvairiaspalvės lemputės, savadarbės kėbulo apdailos detalės iš tiesų gerina automobilio važiavimą, todėl tokie išorės pakeitimai vadinami "stailingu" (angliškas žodis "styling" reiškia pagražinimą, stiliaus formavimą - aut.). Lietuvių kalboje abiem svetimybėms yra vienas atitikmuo - automobilio perdarymas.

Lietuviškas stilius

Bet kuriame automobilyje galima perdaryti praktiškai viską, taigi "tiuningo" meistrų kūrybos galimybės neribotos. Labiausiai krenta į akis kėbulo perdarymas. Jei savininkas tik nori pakeisti automobilio išorę - tiesiog sukurti sportinio bolido įvaizdį - ir nesirūpina, kad atsiradę nauji aerodinamikos elementai iš tiesų neatliks savo funkcijos, tai padaryti gana nesunku ir nebrangu. Įvairių formų ir dydžių buferių, slenksčių, stogelių ir kitų butaforinių aerodinaminių elementų pasirinkimas turguje, parduotuvėse ar naudotų dalių aikštelėse - labai didelis. Be to, neradus norimos apdailos detalės galima bandyti pačiam ją pasigaminti iš stiklo audinio. Vienas nenaujas ir neoriginalus buferis kainuoja nuo 50 litų (kaina priklauso nuo automobilio modelio). Smulkesnę detalę galima įsigyti ir dar pigiau.

Nors tokie pigūs "pagražinimai" Lietuvoje pamažu praranda populiarumą, dalis jaunų vairuotojų vis dar neatsisako akį rėžiančių automobilių. Tačiau ne visuomet išskirtinė kėbulo apdaila reiškia tik vairuotojo norą būti pastebėtam. Kokybiškai atliktas išorės patobulinimas kartais iš tiesų pagerina automobilio valdymo savybes arba bent jų nepablogina. Patyrę apdailos dizaineriai gali sukurti ar pritaikyti buferius, slenksčius, net perdaryti variklio dangtį ir mašinos šonus taip, kad nebūtų pažeistos jos proporcijos, kad pagerėtų valdymas ir variklio ar stabdžių aušinimas. Tiesa, šis malonumas nepigus. Toks patobulinimas, įskaitant automobilio perdažymą, gali atsieiti keliolika tūkstančių litų.

Vidaus patobulinimai

Nusiteikus iš pagrindų perdaryti savo automobilį, neužteks pakeisti tik išorę. Norint iš tiesų pagerinti mašinos valdymą, suteikti jai daugiau galios ir stabilumo, teks investuoti į geros kokybės važiuoklės bei variklio skyriaus dalis. Ir čia sutaupyti tikrai nepavyks. Automobilio išorę galima perdaryti palyginti pigiai, o štai tobulesnės važiuoklės detalės kainuoja po kelis šimtus litų. Be to, reikia pakeisti ne vieną elementą. Kadangi automobilių gamintojai į kasdieniam važinėjimui skirtus modelius montuoja gana komfortišką įrangą, dauguma važiuoklės ir variklio skyriaus "tiuningo" dalių skirtos paversti mašiną į daugiau ar mažiau sportišką bolidą. Tačiau prieš ryžtantis tobulinti automobilio techninės savybes, reikia gerai apgalvoti savo poreikius, nes ramų, patogų važiavimą teks pamiršti. Mašina bus jautresnė kiekvienam kelio nelygumui, bet stabilesnė manevruojant.

Jei vairuotojas trokšta tik daugiau galios, paprasčiausias ir greičiausias būdas ją padidinti - pakeisti variklio valdymo kompiuterio programą. Tačiau šis būdas veiksmingas tuo atveju, kai agregatas turi turbokompresorių. Jei turbinos nėra, bet automobilio savininkas labai nori daugiau galios, įmanoma pakeisti patį variklį ar net įtaisyti turbokompresorių.

Paskutinis akcentas perdarant automobilį - salono atnaujinimas. Šioje erdvėje mašinos šeimininkas gali laisvai reikšti savo fantaziją, nes vidaus pakeitimai praktiškai neturi įtakos automobilio valdymui. Nebent vairuotojas užsimanys nukopijuoti lenktyninį bolidą ir pašalinti visus apdailos elementus. Tačiau tie, kurie neketina dalyvauti lenktynėse, gali įgyvendinti savo senas svajones ir įsirengti saloną taip, kaip seniai svajojo: sėdynes ir vidinę durelių pusę aptraukti mėgstamos spalvos apmušalais, pakeisti stogo medžiagą ir kilimą, susimontuoti galingą garso ar vaizdo aparatūrą.

Nors visapusiškas mašinos perdarymas kartais kainuoja daugiau nei naujas automobilis, nuolat atsiranda vairuotojų, negailinčių pinigų savo individualumui išreikšti.

Įpročiai pasaulyje

Įvairiose pasaulio šalyse grožio ir stiliaus etalonas, o drauge ir mašinų perdarymo įpročiai labai skiriasi.

Senas automobilių sporto tradicijas turinčioje Europoje didieji gamintojai patys pasirūpina kokybišku savo modelių perdarymu. Paprastai jie bendradarbiauja su privačiomis įmonėmis arba yra įsteigę savo padalinius. Pavyzdžiui "Fiat" modelius perdaro "Abarth", BMW yra įkūręs antrinę "M-Technik" įmonę, o "Mercedes" turi tuo užsiimantį padalinį AMG. Kartais ir patys gamintojai, kaip "Peugeot" ar "Renault", praėjus šiek tiek laiko nuo naujo modelio pristatymo parengia patobulintą, sportišką jo versiją. Europoje perdarymas labiausiai siejamas su techninės dalies pagerinimu, o kėbulo apdailos detalės tampa tik papildomais, funkcionaliais puošybos elementais. Prie saikingo, skoningo patobulinimo vis labiau linksta ir lietuviai - jau nebepasiduoda prieš dešimtį metų karaliavusiems pigiems blizgučiams.

Visai kitaip yra už Atlanto. Amerikietiškos "tiuningo" mados Europoje kol kas neprigijo. Stilingiausi JAV vairuotojai ne tik vairuoja naujausius modelius, bet ir stengiasi sudėti į juos kuo daugiau papildomos komforto įrangos: modernių kelionės kompiuterių, televizorių, DVD grotuvų, šaldytuvų ir begalę kitų prietaisų, kuriuos žmonės įpratę turėti namie. JAV įprasta puošti savo automobilį vardiniais registracijos numeriais, blizgančiais ratlankiais ir lipdukais su skambiomis frazėmis ar juokingais paveikslėliais.

Azijos šalyse taip pat vyrauja savitas požiūris į automobilių perdarymą. Tolimuosiuose Rytuose labiausiai mėgstama keisti kėbulą ir saloną, originaliai nudažyti mašiną. Japoniškiems ir korėjietiškiems automobiliams sukurta bene daugiausia papildomų apdailos detalių. Įvairiai jas sukomplektavus galima mašiną pakeisti taip, kad net sunku bus atspėti jos markę.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"