TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
TRASA

Pigaus benzino era baigėsi

2010 03 10 0:00
Jei pasaulyje atsigaus vartojimas, naftos kainos neabejotinai kops aukštyn, tad ir vairuotojai degalinėse bus priversti dar plačiau atverti pinigines.
LŽ archyvo nuotrauka

Vairuotojus dar šiemet gali išmaudyti šalto dušo srovė - yra ženklų, rodančių, kad metų pabaigoje litras benzino Lietuvos degalinėse gali kainuoti 5 litus.

Jau beveik pusmetį vairuotojus, užsukusius pasipildyti degalų, persmelkia nemalonus jausmas. Litras benzino balansuoja ties 4 litų riba, o kaskart pripildžius vidutinės klasės automobilio degalų baką tenka pakloti per 200 litų. Tačiau jei išsipildys analitikų prognozės, dabartinės degalų kainos metų gale atrodys kaip malonus prisiminimas. Atsigaunant didžiųjų pasaulio valstybių ekonomikoms barelis "juodojo aukso" jau šiemet gali priartėti prie 100 JAV dolerių ribos. Tai reikštų, kad Lietuvoje benzino kainos neišvengiamai šokteltų į viršų. Labiau papurtyti pinigines teks ir dyzelinių automobilių vairuotojams - nuo kitų metų šiems degalams bus taikomas didesnis akcizas. Be to, Europos Sąjunga (ES) planuoja apmokestinti benziną, anglį ir gamtines dujas. Toks bendrijos žingsnis taip pat paskatins degalų brangimą.

Liūdnos prognozės

Prasidėjus ekonomikos nuosmukiui vairuotojus guodė staiga kritusios benzino ir dyzelino kainos. Tačiau nuo praėjusių metų degalai ėmė po truputį brangti ir šiandien artėja prie to lygio, kai prieš porą metų jų kainos buvo pasiekusios piką - litras benzino Lietuvoje kainavo daugiau nei 4 litus. Mažėjant pajamoms, šiandien vairuotojai Lietuvoje už degalus priversti mokėti panašiai tiek pat, kiek ir ekonomiškai pažangesnių bei turtingesnių Europos valstybių piliečiai.

Rinkos analitikai ir degalų pardavėjai teigia, kad kainų pasiutpolkė nežada nurimti. Liūdną perspektyvą piešia tarptautinės finansinių konsultacijų kompanijos "Morgan Stanley" analitikai, jie sako, kad iki šių metų pabaigos naftos kaina Niujorko biržoje sieks 95 dolerius.

Su tokia prognoze sutinka ir banko "Finasta" ekspertai, jų paskelbtoje žaliavų rinkos apžvalgoje rašoma, kad šiemet naftą branginančių veiksnių bus daugiau nei smukdančių jos kainą, tad ir "juodojo aukso" kainos per metus gali priartėti prie 100 dolerių ribos.

Paryžiuje įsikūrusi Tarptautinė energetikos agentūra (TEA) skelbia, kad vartotojai turės susitaikyti, kad pigios naftos era baigėsi. Agentūros analitikų teigimu, suirutė rinkoje tik trumpam numušė kainas, o ateityje jos neišvengiamai didės. Jie prognozuoja, kad 2030 metais barelis naftos kainuos 200 dolerių.

Šiuo metu barelis "juodojo aukso" kainuoja apytikriai 80 dolerių.

Brangaus benzino kraštas

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius LŽ sakė, jog nepasitiki analitikų prognozėmis, nes pasaulinės naftos kainos yra tarsi amerikietiški kalneliai - jos gali keistis greitai ir netikėtai. Tačiau pašnekovas neneigė, jog brangstant naftai benzino ir dyzelino kainų šuolio Lietuvoje išvengti nepavyks. "Prognozės - labai subjektyvus dalykas. Tiesa yra tokia, kad atsigaunant pasaulio ekonomikai nafta ne pigo, o brango. Akivaizdu, kad jei ji ir toliau brangs, degalų kainos Lietuvoje tik didės, nes netikiu, kad naftą perdirbanti bendrovė Mažeikiuose dėl brangstančių žaliavų nuspręs užsiimti degalų labdara ir ims juos pardavinėti pigiau", - dėstė L.Vosylius.

Asociacijos prezidentas tikino, kad vienintelis būdas sumažinti "kosmines" benzino kainas Lietuvoje - mažinti šiai degalų rūšiai taikomą akcizą, kuris yra didesnis, nei to reikalauja ES direktyvos. Pagal šiuo metu galiojančius ES reikalavimus akcizo mokesčio minimumas šalims narėms yra 1240 litų tūkstančiui litrų benzino, tuo metu Lietuvoje jis sudaro 1500 litų - 21 proc. daugiau nei minimalus ES tarifas. Beje, Lietuva yra vienintelė Baltijos valstybė, taikanti benzinui maksimalų šių degalų akcizą. Estijoje benzino akcizas sudaro 1239 litus, o Latvijoje - 1322 litus už tūkstantį litrų šių degalų.

Veržia akcizo kilpa

Finansų ministerija ne kartą viešai deklaravo, kad nesirengia mažinti benzino akcizo. Šiuo klausimu nevyksta jokių diskusijų. L.Vosylius savo ruožtu tvirtino, kad mažinti akcizus yra vienintelis būdas, dėl kurio Lietuvoje benzino kainos galėtų būti mažesnės. Skaičiuojama, kad dėl didesnio akcizo ir pridėtinės vertės mokesčio benzino kaina mūsų krašte per metus pakilo maždaug 50 centų už litrą. "Už benziną mes mokame brangiau nei latviai ar estai tik todėl, kad Lietuvoje taikomas nepagrįstai didelis akcizo tarifas, jis dar bent keletą metų galėtų būti mažesnis. Tačiau finansų ministerijai tai nė motais - jie nieko nenori girdėti apie mažesnį tarifą", - LŽ sakė Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas.

Dar sausio mėnesį bendrovė "Lukoil Baltija" gyrėsi tanklaiviu atsigabenusi 10 tūkst. tonų benzino iš Švedijos, jis bus 3 centais už litrą pigesnis, nei perkamas iš "Orlen Lietuva" gamyklos Mažeikiuose. Tanklaivis atplaukė, tačiau stebuklas neįvyko - kai kuriose degalinėse, perkančiose degalus iš Mažeikių gamyklos, benzinas kainuoja pigiau nei "Lukoil Baltijos" degalinėse.

Ramina vairuotojus

Bendrovės "Lietuva Statoil" Pardavimų ir tiekimo departamento direktorius Giedrius Bandzevičius ramino vairuotojus, kad šiais metais vidutinė naftos žaliavos kaina turėtų išlikti maždaug dabartinio lygmens. Jo teigimu, vienas stipriausių veiksnių, galinčių koreguoti kainas vartotojų nenaudai - lūkesčiai dėl gerėjančių makroekonomikos rodiklių. Tačiau pašnekovas nesiryžo prognozuoti, kiek Lietuvoje kainuos litras benzino, jei naftos barelis pasieks 100 dolerių ribą. G.Bandzevičiaus teigimu, benzino kainai įtakos turi daugelis veiksnių: naftos atsargų kiekis didžiosiose pasaulio valstybėse, žaliavos paklausa ir pasiūla, geopolitinė situacija naftą eksportuojančiose šalyse ir jų kaimynystėje, klimato sąlygos, dėl kurių sutrinka naftos žaliavos tiekimas arba išauga jos produktų poreikis. Joms taip pat įtakos turi dolerio kurso svyravimai euro atžvilgiu. "Mažmeninė degalų kaina priklauso nuo produktų kainos biržose, jai taip pat įtaką daro mokesčiai, konkurencinė aplinka. Visi šie veiksniai lems degalų kainas ateityje, tad šiuo metu jas tiksliai apskaičiuoti gana sudėtinga, nes pasikeitus bent vienam iš veiksnių degalų kaina taip pat keisis", - LŽ sakė bendrovės "Lietuva Statoil" Pardavimų ir tiekimo departamento direktorius.

Jis pridūrė, kad smarkiau pasikeitus degalų kainoms vairuotojai labiau riboja išlaidas ir atidžiau planuoja keliones.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
TRASA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"